Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fionaa

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:31

Als ik op stap en na het opwarmen pak ik mn teugels op en ze gaat aan de teugel lopen met been.

Eerst de de achterkant daarna de voorkant

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:46

HappyH: nu begrens je al en is er al 200 gr weerstand. Begint al iets geloofwaardiger te klinken. En ik weet perfect mijn zwakke punten en krijg vijf maal in de week les. Misschien daarom dat ik niet meer in verhaaltjes geloof.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:37

HappyH schreef:
Paljassofie schreef:

Nogmaals, dit kan misschien voor de meeste paarden gelden, maar ik had je anders wel een paar maanden geleden eens uitgenodigd, nu werk ik met een andere methode enja, het is met de handen er OOK bij. Een paard dat het goed geleerd heeft, of nog niets geleerd heeft zou ik ook rijden zoals jullie het hier beschrijven, maar een paard dat alles er compleet anders is ingestampt... ik kan je verzekeren, ontspannen is iets wat Beau noooit gemogen heeft. Hij MOEST met zijn hoofd de lucht in lopen en de rug wegdrukken, wat ook logisch is voor die sport lijkt me. Dan mag je echt nog zo proberen volgens de 'correcte' methode , wat ik dus ook gedaan heb ( kom ook niet uit de lucht gevallen natuurlijk) het ging voor geen centimeter in de richt van "aan de teugel" of laat staan zelf een beetje over de rug.

Ik ga helemaal met jullie mee, maar geloof niet dat dit voor alle paarden werkt.

Toch werkt die methode. Bij ons op stal staat een afgekeurde draver. Die heeft het van heel ver moeten halen. Hij was stokkreupel etc. Het vergt veel geduld en inzicht om zo'n paard goed te krijgen, maar dat is het wel waard. Liever wat langer erover doen dan via een trucje het gewenste beeld. Maar wat doe jij precies met je handen? Werk je er wel naartoe om hem te laten ontspannen? Hij moet er ook vertrouwen in krijgen dat dat mag. Bovendien hebben dravers vaak heel wat te verduren gehad. Door de toch vaak éénzijdige belasting zal hij ook een beter en slechter ontwikklede kant hebben, daar moet je eerst wat aan doen. En aan de balans. Zodra het paard in staat is te ontspannen kan het nageven op de juiste manier eerder niet.

Die methode werkt echt niet bij elk paard.

Natuurlijk werk ik toe naar ontspannen wat nu al veel beter gaat nu ik met mijn handen ook werk.
voorbeeld :
Vorig jaar op de sthubertusviering was Beau enooorm zenuwachtig, helemaal gespannen en na 5 minuten kletsnat van het zweet. Er was helemaal niets mee aan te vangen.
Dit jaar heeft hij zich heel de tijd gedragen, was veel meer ontspannen en zweette helemaal niet. Dat omdat ik hem naar beneden kon rijden en zo ontspannen.
Hij had inderdaad niet het gevoel dat hij zich mocht ontspannen en dat hij moest zijn hoofd in de lucht gooien en zijn rug wegdrukken, nu lijkt hij te begrijpen dat het wel mag ( dankzij het werken met mijn handen... )

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet eerst aan zijn hoofd-halshouding beginnen sleutelen van zodra ik hem had.
Eerst en vooral heb ik hem al een stuk rechter gekregen, zijn zijn overgangen veel beheerster en is hij een stuk sterker geworden. Hij verbeterde op alle vlak, maar dat hoofd bleef steevast ergens in de hoogte. Op zich kan het mij niet zo heel veel schelen als hij niet mooi loopt, maar aangezen hij zijn rug ook heeeel erg wegdrukte wou ik hem toch in het geheel ronder zien. Dus het rijden van achter naar voor enzo echt heel hard geprobeerd, maar Beau is actief achter, en kan ik opvangen voor, maar zijn hoofd en rug wouden maar niet ontspannen.

Je vraagt wat ik doe met mijn handen :
( in die volgorde !, die is heel belangrijk, geen binnenteugel vragen zonder dat er goed contact is op buitenteugel etc.)

1. buitenteugel en contact en kneden
2. binnenteugel openen, en daar 1x stevig kneden
===> hij gaat dan "mooi" lopen ontspant de kaak en lost de rug
belonen met stem
3. a) hij blijft laagt : binnenteugel iets meegeven, weer sluiten en dan bezighouden ( dus lichtjes spelen, trillen, ... afgewisseld met stilhouden)
b) hij komt terug omhoog : direct terug naar stap 1

buitenteugel blijft zowiezo constant in heel goed contact.

voorbeeldfoto's :
voor :
Afbeelding
actief achter, recht,.. maar hoofd en rug

nu:
Afbeelding
hij maakt zich helemaal rond ( en niet alleen hals) en blijft toch vanuit de achterhand lopen.
zo loopt hij nu natuurlijk niet constant, maar stukken en die worden alsmaar langer dus ik vind dat we goed op weg zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:47

@paljassofie: lekker zo doorgaan hoor. Als dit werkt voor jou en je paardje is dat toch geweldig! Ben het helemaal met je eens dat je wat moet proberen als het op de "reguliere methode" niet lukt. Ieder paard is anders en overal zijn uitzonderingen op.
Ik had het geluk dat ik mijn paard zelf kom beleren, was nog niets mee gedaan en ja, dan kun je hem de dingen goed aanleren, maar dat wil idd niet zeggen dat dat voor ieder paard geldt. Petje af hoor, fijne verbetering!

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:56

ziet er super leuk uit. Paard is zo twee keer zo mooi. Tien keer zo gelukkig. En je beschrijving is voor ieder paard hetzelfde alleen moet je bij de een wat harder kneden of bij de ander. Als je dat kneden perfect kan afstemmen op je benen krijg je een mooi ontspannen paard. Zo heb ik het altijd geleerd. Proficiat, komt zeker allemaal in orde als je zo blijft verder doen!!!

Ilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:55

Ik rij mijn paard 'aan de teugel'
doormiddel van 'voorwaarts neerwaarts'.
veel balans werk dus.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:07

maikeltje en yunis : dankjewel Bloos

wou het gewoon even aantonen

natuurlijk is het heel mooi als het lukt volgens de normale manier en het is zowiezo niet goed als je gaat zagen en trekken en weet ik veel wat, maar zoals ik het nu doe heb ik toch vrede met mezelf Knipoog

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 01:10

Ik volg manegeles en rijd elke week op met een ander paardje, het is dus elke week weer een beetje de knopjes zoeken.
Ik probeer altijd eerst om het paard goed voorwaarts met een los teugeltje goed over de rug te laten lopen. Heel licht contact in de mond én goed voorwaarts dus. Daarna stillaan de teugels weer wat opnemen. Er zijn er maar enkele waarbij dit werkt. Het zijn tenslotte manegepaarden (vooral de pony's dan) die weinig op een correcte manier worden gereden.
Dan zijn er ook de paarden waar je echt wel iets meer moet doen in de mond.
Een heel lichte stelling naar binnen, binnenhand dus iets openen, kleine kneepjes in de teugel en voornamelijk drijven met m'n binnenbeen. Goed contact houden op m'n buitenteugel.

Dan rijd ik af en toe ook nog met een fjord die heel weinig gereden wordt (heeft altijd voor de kar gelopen). Daarbij is het al genoeg om goed te drijven, contact met de mond en veel wendingen rijden.

Dan is er ook nog een manegepony (voor foto, zie profiel) waarbij het helemaal niet lukt. Het beestje lijkt gewoon niet ontspannen te kunnen lopen. Volgt je hand niet als je hem een lange teugel geeft etc...

Er is niet één juiste manier om een paard aan de teugel te rijden, ieder paard heeft zo zijn eigen knopjes.

navet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:32

ik doe het door eerst een redelijke controlle over het paard heb met de teugels.
dus geen waslijnen. daarna kneden in de teugels en een beetje laten doorstappen ondertussen , meestal gaat het goed..

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:39

Yamcha schreef:
Goed voorwaarts rijden is in dit geval been geven. Alleen het tempo laag houden wil dan idd niet, maar het begin is er. Ach, hij rijdt nog maar een halfjaar... en een goed begin is het halve werk. Hij heeft ook geen ambitie om hoog te komen in de sport, die van hem ligt meer bij buitenritten. Alleen wil hij wel leren hoe hij zo kan rijden dat de merrie hem goed kan dragen, en zowel hij als het paard willen alleen een hoop lol hebben. Ze zijn een goede combinatie...

Het lijkt mij dat ze een hoop lol aan elkaar kunnen beleven, zijn instelling is goed. En als zij hem afleert met de hand te rijden is dat alleen maar goed.

Pajassofie Je ziet inderdaad een hele verbetering, al moet je nu opassen dat hij niet te diep/achter de loodlijn gaat lopen. Wie weet lukt het over een poosje als hij nog meer vertrouwen heeft wel op de "reguliere" manier. Veel succes in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:46

Mooi zo! Tja, een goed begin is het halve werk... en ze kunnen idd een hoop lol aan elkaar beleven.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:03

HappyH schreef:

Pajassofie Je ziet inderdaad een hele verbetering, al moet je nu opassen dat hij niet te diep/achter de loodlijn gaat lopen. Wie weet lukt het over een poosje als hij nog meer vertrouwen heeft wel op de "reguliere" manier. Veel succes in ieder geval.

Nu laat ik hem net wat dieper lopen, wil naar voorwaarts neerwaarts toewerken voor zijn ruggebruik ed te verbeteren. Om dan van daaruit weer omhoog te werken met een goed uitgebalanceerd paard dat alles goed gebruikt.
Ik laat hem natuurlijk niet de hele tijd dieper lopen, voor de rest gewoon het neusje er een beetje uit of op de loodlijn. Maar stukken wel om dus naar VN te gaan, want zelf bij het uitstappen ging ie niet met zn neusje richting de grond.

meisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:51

van achter naar voren.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:44

Niet. Manegepony`s leer je het toch niet in een uurtje, dus ik ga er ook geen moetje voor doen. Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:17

Bij manegepony's doe ik het niet.
Het is ook gewoon niet mogelijk het op "mijn" manier te doen als je er 1x in de week een uurtje op zit en de pony verder niet kent.
Vind het ook een beetje zielig om ze echt intensief dressuurmatig aan het werk te zetten, ze lopen al 2 a 3 uur op een dag.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:52

Het verschil tussen nageeflijk en in de krul is voor mij het verschil tussen je handen volgen of je handen ontwijken.

Dat betekend dus dat alles wat te maken heeft met proberen met je handen je paard naar beneden te zetten door het contact met je handen onprettig te maken (van spelen tot zagen en alles er tussen in) je paard in de krul zetten is. Je wilt immers dat je paard die druk gaat ontwijken en zo naar beneden gaat. Dan heb je geen enkele verbinding met de achterkant, je vraagt slechts een boogje in de hals. En dat dat makkelijker wordt naarnate je meer gaat drijven - je drijft je paard dan naar het bit waardoor de druk op de mond steeds groter wordt en het dus steeds prettiger wordt om die druk te ontwijken - heeft imo niet te maken met "van achter naar voren rijden".

Nageeflijkheid is niet meer dan contact met je paard. Je paard vertrouwd je handen, en op het moment dat hij ontspant zoekt hij je handen op. Dat kan alleen als je een verbinding hebt van achter naar voren: van achteruit komt de energie, die vang je van voren weer op. Dat betekend dus ook dat ik mijn handen niet naar beneden zet als ze haar hoofd in de lucht gooit, maar dat ik dan mijn handen ook hoger zet. Niet het ontwijken van de druk van handen, maar het volgen van mijn handen is mijn doel (door contact met mijn benen en zit). Dat is overigens iets volstrekt anders dan je paard laten hangen op je handen.

Mijn controle: als ik mijn teugels uit mijn handen laat glijden moet mijn paard in exact hetzelde tempo en dezelfde cadans verder lopen terwijl hij mijn handen volgt naar beneden. Dus niet je handen lager zetten, niet druk zetten en loslaten op het moment dat hij die druk ontwijkt en naar beneden gaat, maar puur het volgen van je handen.

Ben overigens ook geen heilig boontje, als ik bv buiten rijd en ze schikt en gooit het hoofd de lucht in kom ik net zo hard in als nodig is om weer controle te krijgen. Maar dat heeft niets te maken met nageeflijkheid maar met mijn eigen veiligheid. Ik ben ook nog lang niet waar ik wil zijn, maar dit is wel waar ik naar toe werk.

En dat dit bij manege paarden niet werkt: klopt, die zitten vaak zo vast in hun rug en nek dat het simpelweg niet mogelijk is om nageeflijk te lopen. Daar verander je niets aan door de nek in een krul te zetten.

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:23

ik blijf het moeilijk vinden. Volgens mij is het ook veel moeilijker bij een manege paard dan een eigen paard.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:15

C_hristel schreef:
ik blijf het moeilijk vinden. Volgens mij is het ook veel moeilijker bij een manege paard dan een eigen paard.

dat hangt af van het manegepaard ( of van de achtergrond van het eigen paard )

maar meestal rijd je een manegepaard slechts 1 of 2 uurtjes in de week en naast jou ook nog andere mensen, en dat maakt het moeilijk. Als je een manegepaard op volpension zou nemen en je er echt intensief mee zou bezighouden zou je wel meer resultaat krijgen.
Veel hangt ook af van de manege Ja op sommige maneges lopen de paarden gewoon met het hoofd in de lucht, maar in andere manege leren de ruiters ook gewoon heel goed dressuurmatig rijden Ja en daar zijn de paarden dan meestal ook veel beter getraind.

En op dezelfde manier kan je denken over een eigen paard. Koop je een 8jarige KWPN'er met een zeer goede basis dan zal het meestal een stuk makkelijker gaan dan een draver die net uit de koers komt...

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:28

Ik heb altijd op maneges enz gereden, daar leer je vind ik alleen maar in de krul trekken verder niks. TUssendoor van iemand priveles gehad op een vast paardje, dat ging al heel anders mar wel veel met je handen niet veel met je benen. EN nu heb ik gister voor eht eerst op een voor mij nieuw bijrijdpaard gereden, die mevrouw heeft een hele andere kijk op het rijden dan ik altijd had, heel veel met je benen achterhand heel actief en buitenhand gebruiken en binnenteugel minder die moet je los kunnen doen. EN als je met allebei je handen naar voren gaat moet hij de hand volgens ik vond dit echt superleerzaam en merkte ook wel dat als ik het paardje actief reed dat het dan ook veel makkelijker ging. Maar ik denk ook dat er verschillende manieren zijn waar mensen zich aan vast houden en dit is ook zeker neit verkeerd denk ik, ieder op zn eigen manier zolang het paard er geen last van ondervind en goed loopt dan is het goed toch?!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:30

Ik reed m'n Camarque altijd met lichte druk, en na een tijdje deed ze het vanzelf wanneer ze voorwaarts was.
M'n Arabiertje deed het uitzichzelf bij goede impuls, en m'n huidige paardje is nog maar net zadelmak. Dus die moet nog een beetje leren ontspannen, dat gaat ook al prima! Lachen

Uiteraard met hulp van Margo natuurlijk! OK dan!
Dankje voor je fijne lessen.

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:57

Ik leer wel super goed op mijn manege, de kroo. Eerst reed ik namelijk op een andere manege en daar bakte ik er helemaal niks van. Nu bij de kroo wordt alles me goed uitgelegd en gaat het al wel wat beter. Alleen meestal als mijn les afgelopen is begint het bij mij pas te lukken. Maar dat ligt het heel erg aan mijzelf. Sommige mensen rijden daar op de manege de paarden best snel en super mooi aan de teugel. Dus ik moet gewoon oefenen. Laatst reed ik op iemand ze eigen paard en dat ging echt cool, toen kon ik het opeens Tong uitsteken haha naja het was gewoon een makkelijk paard.. maar toch Tong uitsteken

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:37

ik wil even toevoegen aan deze discussie, naast mijn eerder gegeven commentaar op pag. 1 over hoe ik een paard aan de teugel rijdt, wil ik even toevoegen dat het vrij normaal is om "nagefelijkheid" te vragen met je handen (wel op de voorwaarde dat je paard goed van achter naar voren gereden wordt e.d) alleen moet het wel op de juiste manier gebruiken.
wanneer ik tijdens het loswerken controleer of mijn paard aan het been is en daarna nagefelijk is doe ik het volgende:
ik bied weerstand met mijn hand, wanneer mijn paard daarop nageeft ontspan ik dus neem ik de druk weg en beloon, op deze manier leert mijn paard dat wanneer hij direct goed reageert hij meteen beloond wordt en er geen verdere druk meer komt, het actie reactie/ druk beloning spelletje als het ware.

dit gebruik ik overigens voor alles in de training

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:37

Eerst rijd in mijn paard(en) aan een losse teugel en rijd veel oefeningen zoals: volte's slangenvoltes en overgangen.
Als na 15 minuten het paard dan los is pak ik de teugels pas op. Dan houd ik een mooi tempo aan zonder tempo wisselingen. Ik rijd het paard voorwaards zodat hij zijn achterhand "eronder kan zetten" en ik houd normaal contact met mijn teugels. (houd wel mijn buitentuegel erbij om te begrenzen) Als ik begrenz komt mijn paard naar beneden. Als hij dan nageeflijjk is gaat mijn teugel in de ontspanning. Dan komt mijn paard mooi aan de teugel (althans mijn paarden) verder rijd ik overgangen op mijn zit. Als ik mijn bekken sluit komt het paard terug en als ik ze open gaat het paard "weg". Ik hoef daar geen teuegl gebruik voor te hebben.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:13

Zodra ik erop zit meegaan met de hand in stap, impuls heet hij vanzichzelf al genoeg, en hij komt al uitzichzelf omlaag.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:41

Mijne is heel stug, en is dus ook niet zoals jullie (sommige) zeggen meteen aan de teugel/... ik ga eerst lekker vooruit rijden.. voltes.. overgangen.., enz. dan begint hij vanzelf te komen,, het is een dieseltje,,