Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
HappyH schreef:Paljassofie schreef:
Nogmaals, dit kan misschien voor de meeste paarden gelden, maar ik had je anders wel een paar maanden geleden eens uitgenodigd, nu werk ik met een andere methode enja, het is met de handen er OOK bij. Een paard dat het goed geleerd heeft, of nog niets geleerd heeft zou ik ook rijden zoals jullie het hier beschrijven, maar een paard dat alles er compleet anders is ingestampt... ik kan je verzekeren, ontspannen is iets wat Beau noooit gemogen heeft. Hij MOEST met zijn hoofd de lucht in lopen en de rug wegdrukken, wat ook logisch is voor die sport lijkt me. Dan mag je echt nog zo proberen volgens de 'correcte' methode , wat ik dus ook gedaan heb ( kom ook niet uit de lucht gevallen natuurlijk) het ging voor geen centimeter in de richt van "aan de teugel" of laat staan zelf een beetje over de rug.
Ik ga helemaal met jullie mee, maar geloof niet dat dit voor alle paarden werkt.
Toch werkt die methode. Bij ons op stal staat een afgekeurde draver. Die heeft het van heel ver moeten halen. Hij was stokkreupel etc. Het vergt veel geduld en inzicht om zo'n paard goed te krijgen, maar dat is het wel waard. Liever wat langer erover doen dan via een trucje het gewenste beeld. Maar wat doe jij precies met je handen? Werk je er wel naartoe om hem te laten ontspannen? Hij moet er ook vertrouwen in krijgen dat dat mag. Bovendien hebben dravers vaak heel wat te verduren gehad. Door de toch vaak éénzijdige belasting zal hij ook een beter en slechter ontwikklede kant hebben, daar moet je eerst wat aan doen. En aan de balans. Zodra het paard in staat is te ontspannen kan het nageven op de juiste manier eerder niet.

Yamcha schreef:Goed voorwaarts rijden is in dit geval been geven. Alleen het tempo laag houden wil dan idd niet, maar het begin is er. Ach, hij rijdt nog maar een halfjaar... en een goed begin is het halve werk. Hij heeft ook geen ambitie om hoog te komen in de sport, die van hem ligt meer bij buitenritten. Alleen wil hij wel leren hoe hij zo kan rijden dat de merrie hem goed kan dragen, en zowel hij als het paard willen alleen een hoop lol hebben. Ze zijn een goede combinatie...
HappyH schreef:
Pajassofie Je ziet inderdaad een hele verbetering, al moet je nu opassen dat hij niet te diep/achter de loodlijn gaat lopen. Wie weet lukt het over een poosje als hij nog meer vertrouwen heeft wel op de "reguliere" manier. Veel succes in ieder geval.
C_hristel schreef:ik blijf het moeilijk vinden. Volgens mij is het ook veel moeilijker bij een manege paard dan een eigen paard.
op sommige maneges lopen de paarden gewoon met het hoofd in de lucht, maar in andere manege leren de ruiters ook gewoon heel goed dressuurmatig rijden
en daar zijn de paarden dan meestal ook veel beter getraind. 
haha naja het was gewoon een makkelijk paard.. maar toch