Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margareth

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:13

griebels schreef:
Megantjuh schreef:
Waarom meteen de slof als er ook andere oplossingen zijn?

Paard niet goed aan het been dus sporen? Hmm... En als ze daar ook niet meer naar luistert? Grotere wellicht... Zo verval je van het 1 in het ander...

Jij begrijpt dan dus niet hoe je sporen moet gebruiken als je dit als het gevolg van spoorgebruik vindt

En waarom een andere oplossing dan de slof? Als de slof zijn werk goed gedaan heeft??

weer 100% met je eens Knipoog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:14

Ik bedoelde ook die TS. Haha!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:15

weet de gene wie er op de foto`s zit van dit topicv

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:18

margareth schreef:

Goh Haha!

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:19

griebels schreef:
margareth schreef:

Goh Haha!

Hahah Haha! Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:19

Kimmie_girl schreef:

Nee nog niet, maar daar heeft ze zekers geen problemen mee...
Ik ken haar persoonlijk!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:19

griebels schreef:
Kimmie_girl schreef:

Ik ken haar persoonlijk!

Daarbij zijn het foto's die ook in haar topic staan en dus al openbaar staan Knipoog
En ze werd er ook ziek van dat haar topic vervuild werd Ja
Dus is dit een goede oplossing Ja

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:06

griebels schreef:
Megantjuh schreef:
Waarom meteen de slof als er ook andere oplossingen zijn?

Paard niet goed aan het been dus sporen? Hmm... En als ze daar ook niet meer naar luistert? Grotere wellicht... Zo verval je van het 1 in het ander...

Jij begrijpt dan dus niet hoe je sporen moet gebruiken als je dit als het gevolg van spoorgebruik vindt

En waarom een andere oplossing dan de slof? Als de slof zijn werk goed gedaan heeft??

Dus paard is niet goed aan been? Reageert niet op je hulp, je hangt er een hulpmiddel aan om te zorgen dat je reactie krijgt, en die krijg je! Joehoe.. Na tijdje is paard ook daar niet meer van onder de indruk dus dan maar een ander/groter hulpmiddel? Dan raakt het einde zoek.. Het is toch basis waar we mee bezig zijn, reactie eisen op het been. Als je paard niet reageert op het been, beseft ze wellicht niet wat je vanhaar wil? En als ze het wel beseft dan heeft ze geen respect voor jou als ruiter want ze negeert je hulp.. Is de spoor hier de oplossing? In mijn ogen niet..

Tuurlijk, is dit overtrokken het is niet bij iedereen het geval. Sporen kunnen prima gebruikt worden op de juiste manier, ben absoluut niet tegen sporen. Maar in de context van dit verhaal vind ik het niet passen.
Laatst bijgewerkt door Megan_ op 07-11-06 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:11

Renske_ schreef:
Slof hangt er sinds kort aan omdat er qua rijden in de bak een stap terug is gedaan(werd eerst vaker in de bak gereden, nu meer in t bos) maar ze flink begon te gooien met haar hoofd als ze haar zin niet kreeg, en wel zo dat ze haast mn neus aanraakte, slof zorgt ervoor dat ze dus niet meer zo kan gooien met haar hoofd, meer niet Lachen

dit is van het meisje zelf, en ik denk dat zij een hele logische verklaring heeft om een slof te gebruiken, en op de foto's gebruikt ze hem ook niet verkeerd dus dan moet dat makkelijk kunnen. er zijn trouwens nog veel meer topics over slof en sporen, dus snap eigenlijk dit topic niet goed!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:23

Tsja, iedereen heeft zo zijn eigen methoden en mits goed gebruikt: geen problemen mee. Ikzelf kan absoluut niet rijden met een slof en ik wil dat dus ook niet doen. Helaas rijdt mijn vriendin nooit zonder en is ze nogal een slofliefhebber (ondanks dat ze mijn mening wel weet). Wanneer ik haar paard rij is het me maar al te duidelijk wat een slof met je paard doet Boos! (bij slecht gebruik)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:48

Ik rij een jong paard van jaar. Hij is een beetje in de uitprobeerfase. Hij begon heel geleidelijkaan steeds harder te gaan, zodanig dat je in het begin niets doorhad en opeens dacht van goh, het grondtempo ligt toch wel vrij hoog. Hij liet zich niet terugrijden op de zit en nam gewoon de rit aan. Dit kan gewoon vervelende situatie's opleveren dus ik heb een slof eraan gehangen. Gewoon, los, en als ik merkte dat het tempo omhoog ging, probeerde ik hem op de zithulpen weer terug te rijden i.c.m. stemhulpen. Niet luisteren? Dan de slof erbij pakken. Is heel effectief geweest, heb maar drie x de slof eraan hoeven hangen en hij komt nu netjes terug op de gewichtshulpen. Vind dit dus veel effectiever dan maar weer terug te gaan naar grondwerk. Dit punt komt toch op een gegeven moment weer terug. Het is net een klein kind en moet gewoon weten wat wel en niet getolereerd wordt. En langzaam maar zeker de sokken erin is gewoon geen optie! Hij weet het nu en doet het niet meer. Probleem opgelost voordat het een echt probleem is geworden. Dat vind ik ervan...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:53

Carly22 schreef:
ik rijdt alle jongen paarden zonder sporen, zonder zweep en zonder slof.. Af en toe een zweepje als hij echt niet luistert..
Ik vind een slof en sporen niet goed bij een jong paard.
Als je NU al sporen gaat gebruiken... wat doe je dan in het Z aan..??? sporen met hele scherpe wielen?? omdat hij dan niet meer voor het been is... Als je de sporen echt alleen gebruikt wanneer nodig kan het nog wel.. maar de meeste hebben daar moeite mee. (lees: rijden heel veel met de sporen te gebruiken)
een slof.. tsjah.. Ben ik ook op tegen bij een jong paard.ik vind dat je een jong paard moet opleiden met je benen.. en gewoon met je handen ZONDER slof... als je een slof vanaf het begin (en eigenlijk altijd) op de verkeerde manier gebruikt krijg je hier de sterkste en stugste paarden van en idd.. als je hem nodig hebt voor jou eigen veiligheid kan je hem beter door iemand anders laten rijden

HELLOOO Vork

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:00

heeft Renske eigenlijk wel toestemming gegeven voor het gebruiken van haar foto's!?
zo niet: beetje banketstaaf om het er zomaar neer te zetten en "haar zwart te maken"...

ik volg Renskes topics al sinds ik op bokt zit (en das al best lang) en ik ben het helemaal eens met haar manier van rijden! altijd in de ontspanning en het ziet er altijd erg fijn uit.
als Renske vind dat ze een slof nodig heeft, dan heeft ze die ook nodig... ze gebruikt hem namelijk niet zomaar

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:02

fel tegen slof! Een goeie ruiter heeft die onzin niet nodig. Een goeie training is belangrijker..En over sporen: Voor het ene paard wle geschikt voor de ander absoluut niet. Ik hoef ze iig niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:06

ik rij al het jonge spul met slof, sporen, BP en helm...........

en als mensen daar moeite mee hebben, hun probleem. Maar voorlopig lever ik wel fijn te rijden paarden af. Goed aan het been, licht in de hand, lekker op eigen beentjes, goed in balans....... en braaf.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:06

Volbloed, een goeie ruiter weet wanneer ie z'n hulpmiddelen moet gebruiken en ook hoe!

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:10

maikeltje schreef:
Volbloed, een goeie ruiter weet wanneer ie z'n hulpmiddelen moet gebruiken en ook hoe!

Sure! Volgens mijn methode niet. Instructeur vind het ook 20x niks. ZIjn paarden lopen super. Ik zeg gewoon dat ik er op tegen ben, ik verbied niemand iets. Ik vind het gewoon niks. Het is eerder je paard verprutsen. Je bent een goeie ruiter als je een band hebt met je paard zonder ingewikkelde touwen en frutsels. Heb veel paarden naar de afgrond zien gaan door deze onnozele toepassingen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:11

volbloed6 schreef:
maikeltje schreef:

Sure! Volgens mijn methode niet. Instructeur vind het ook 20x niks. ZIjn paarden lopen super. Ik zeg gewoon dat ik er op tegen ben, ik verbied niemand iets. Ik vind het gewoon niks. Het is eerder je paard verprutsen. Je bent een goeie ruiter als je een band hebt met je paard zonder ingewikkelde touwen en frutsels. Heb veel paarden naar de afgrond zien gaan door deze onnozele toepassingen

ik heb absoluut een band met mijn paard, maar de slof heeft mij toch wel een zetje in de rug gegeven (heb hem een keer of 4 gebruikt) nu rijd ik weer zonder en ze pakt de galop nu 10x beter aan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:11

dan hebben daar geen goede ruiters op gezeten volbloed....... heel simpel

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:27

heb sinds kort bij mijn paardje een slof enkel alleen dat hij z'n hoofd in de lucht gooit en keihard aan de ren gaat de slof hangt los komt alleen strak als hij dus z'n hoofd in de lucht gooit
als je hulpmiddelen goed gebruikt zie ik het probleem niet

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:35

Volbloed6, als mijn jonge paard vervelend gaat lopen doen en gaat uitproberen(wat jonge paarden nu eenmaal doen, dan los ik dat niet op door lief tegen hem te praten hoor. Dat los ik op door hem duidelijk te vertellen dat ongewenst gedrag niet is toegestaan, daarvoor heb ik soms een hulpmiddel nodig. Als jij alles kunt oplossen zonder enig hulpmiddel, dan ben ik heeel benieuwd naar die methode van je. Hoe los jij het op als een (jong) paard begint te rennen en je kunt hem op je zit niet terugrijden? En hij reageert ook niet op je stem en heeft gewoon zin een een potje hardlopen? Laat je hem dan begaan of leer je hem dat dat niet getolereerd wordt? Ik zet 'm dan een keer op z'n nummer, zo'n gedrag wil ik hem nl meteen afleren.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:19

zo ik ben ook eens een hele dag wezen werken hoor Nagelbijten / Gniffelen

heb net dit hele topic gelezen, en gelukkig ook hele heldere & nuttige reacties gelezen Lachen

Ben nogsteeds van mening dat ik de juiste keuze heb gemaakt, zowel qua slof als met mn sporen
Wis is nu goed aan mn been, sporen worden dan ook niet iedere pas in de buik geprikt maar alleen wanneer er geen reactie komt op mn kuit.

slof is een paar keer gebruikt en sindsdien gaat het rijden zonder slof ook prima, gooien met het hoofd is verleden tijd.

tuurlijk wringt ze er weleens haar neus tussenuit en loopt dan wat onder me uit, geen probleem, op de volte om het tempo te begrenzen, beetje vragen met mn hand en ze is er weer doorheen Lachen

verder was het fijn om te lezen dat meerdere mensen waarvan ik vind dat ze er verstand van hebben er hetzlfd over denken (oa katja, kiwiko)

en van Lissy's compliment was ik helemaal onder de indruk, thnx OK dan!

ga nu ff mn eigen topic bekijken, benieuwd wat ik daar aantref...

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:46

KiWiKo schreef:
ik rij al het jonge spul met slof, sporen, BP en helm...........

en als mensen daar moeite mee hebben, hun probleem. Maar voorlopig lever ik wel fijn te rijden paarden af. Goed aan het been, licht in de hand, lekker op eigen beentjes, goed in balans....... en braaf.

100% mee eens...anders heb je straks na een paar jaar nog een half paard.
Ik denk dat er een verschil in rijden met slof....
je hebt 2 groepen:
* recreactie ruiters/ hobby/af en toe een wedstrijd
* mensen die 100% voor de sport gaan

Als je voor de sport ga dan heb je gewoon hulp nodig afentoe ( hulpteugel,sporen of/en zweep)

Ik ben voor de slof...ik gebruik het af entoe voor mijn paarden..dan weten ze soms met een oefening hoe ver ze gaan kunnen.
En ik ben DIK te vrede met hoe mijn paarden lopen Bloos Pling

Maarja het is wat allemaal.....paarden wereld hou aub soms op Boos!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:05

griebels schreef:
Kimmie_girl schreef:

Ik ken haar persoonlijk!

Sorry hoor maar op mij kom je een beetje raar over, het lijkt net of je Renske de grond in wilt trappen, ik vind het eerlijk gezegt niet zo leuk over komen eerst al in haar topic en nu weer.
Ik begrijp dat je positief commentaar best kan geven maar ik vind je wel erg ver gaan.

margareth schreef:
Weetje hier is soms zo'n penny praat!! laat iedereen lkkkr die met slof,sporen,zweep weet-ik-het... rijden ....iedereen zijn eigen methodes en ieder paard is anders ( sloom,sterk,heet, enz) iedereen voelt aan wat zijn paard nodig heeft }> Bloos Boos! Tong uitsteken Pling

Inderdaad we zijn allemaal dierenvrienden hier en iedereen heeft zeker weten het beste voor met zijn paard.

griebels ga lekker aan de slag met je eigen paardje en maak je verder niet zo druk. Leef en laten leven.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 06:54

maikeltje schreef:
Volbloed6, als mijn jonge paard vervelend gaat lopen doen en gaat uitproberen(wat jonge paarden nu eenmaal doen, dan los ik dat niet op door lief tegen hem te praten hoor. Dat los ik op door hem duidelijk te vertellen dat ongewenst gedrag niet is toegestaan, daarvoor heb ik soms een hulpmiddel nodig. Als jij alles kunt oplossen zonder enig hulpmiddel, dan ben ik heeel benieuwd naar die methode van je. Hoe los jij het op als een (jong) paard begint te rennen en je kunt hem op je zit niet terugrijden? En hij reageert ook niet op je stem en heeft gewoon zin een een potje hardlopen? Laat je hem dan begaan of leer je hem dat dat niet getolereerd wordt? Ik zet 'm dan een keer op z'n nummer, zo'n gedrag wil ik hem nl meteen afleren.

Laten uit racen, hij word vanzelf moe echt ziet dat het geen nut heeft Koe