Te diep of de sterrenkijker?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:57

Het nadeel van te diep is dat ze te veel op de voorhand komen en de voorbenen overbelasten. Overigens betekent te diep zeker niet dat ze met een losgelaten rug lopen Knipoog

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:02

oh maar dat hoor je me ook zeker niet zeggen hoor.....Lachen
en idd ze belasten dan t eveel der voorbenen...zeg alleen dat ik persoonlijk het makkelijker vind op te lossen Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:44

begint hier een beetje dood te bloeien.. Vind het erg jammer dat Casperrr (tevens de TS) eigenlijk niet reageert op mijn argumenten terwijl ze zelf eigenlijk de meest ethousiaste was.. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 18:25

dude, ik reageer heus wel een keertje hoor! ben op het moment gewoon ontiegelijk druk bezig! (lees: paard gecastreerd, nogal ingrijpend voor hem, heeft veel pijn, luisterd voor geen meter als je er mee gaat lopen, tentamenweek komt er weer aan, moet voor ieder vak een boek van rond de 300 pagina's uit me hoofd leren, en nog een heel Po van over de 20 blz's in elkaar zetten die niet van internet af te halen is Knipoog )
wees geduldig, ik kom echt nog wel met mijn gehele mening!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:09

okee.. relax

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:34

*schop* even om het topic levende te houden.. Tong uitsteken

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:02

schopp terug Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:02

Tong uitsteken sttt.. dalijk gaan de moddies zeuren Tong uitsteken

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:03

hihi Lachen

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:11

Even vraagje (kan zijn dak erover heb gelezen) maar wat wordt er
precies bedoeld met te diep?
Is dat:
a. neus op de borst.
b. op de teugel lopen.. dus zwaar in de hand ..
c. anders
Tong uitsteken
Maar dat vroeg ik me dus even af.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:46

Antwoord C is correct Knipoog hoop dat je nu genoeg weet.
.

.

.

.

(nee, grapje, we bedoelen hiermee gewoon een paard dat achter de loodlijn loopt, niet het achter de teugel kruipen of het LDR gezicht, maar gewoon simpelweg achter de loodlijn (zoals eigenlijk ieder paard wel eens doet))

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:34

hmm lastige vraag. Ik denk dat ik persoonlijk liever een sterrenkijker heb. Waarschijndelijk omdat ik het meer gewend ben om op paarden die boven het bit gaan lopen (dus sterrenkijken) te rijden.
Ik rijd soms op een paard die al 10 jaar aan het sterrenkijken is en die inderdaad haar rug helemaal wegdrukt. Dit doet ze alleen in draf en galop want ze wil dan veel te hard, gaat trekken, wordt enorm opgewonden en haar neck staat dan rechtop met haar hoofd horizontaal.
Ik heb haar toen een paar keer in de bak gereden om gewoon te kijken wat er zou gebeuren. Ik was echt heel verbaasd, ze had juist een hele zachte mond, zo dat je het effect van elk klein kneepje aan de teugel kon voelen. Ze liep bijna meteen rustig naar beneden. Je moet alleen omdat ze heel erg vast zat in haar rug heel rustig rijden en je zit niet te veel gebruiken. I galop zit het nog steeds niet goed omdat ze weg wil rennen maar het gaat al beter.
Mijn eigen paard gaat bij een wedstrijd altijd heel erg sterren kijken want hij wordt helemaal hyper. Van een dressuur ring wordt hij helemaal gek, maar in de cross blijft hij rustig met z'n rug onstspannen.

ik heb niet heel veek ervaring met parden die te diep lopen, want dat is hier echt een doodzonde. Als je paard bij dressuur ook maar een beetje te diep loopt krijg je meteen veel minder punten voor die onderdelen

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:51

DresslOver schreef:
Antwoord C is correct Knipoog hoop dat je nu genoeg weet.

Kj.. Dan weet ik genoeg hoor Knipoog Haha!

Dan denk ik dat ik liever een paard heb wat te diep loopt.
Heb het idee (correct me if I'm wrong) dat dat makkelijker op te lossen is door de achterhand eronder te drijven.
Bij een sterrenkijker is het een probleem met de ontspanning en denk dat daar meer werk in gaat zitten..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:16

dat idee heb ik dus ook.. Knipoog

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:41

das mooi Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:43

Knipoog idd Tong uitsteken ja, mijn commentaar was een beetje kort, maar ik heb eerder in dit topic al een paar keer eerder uitgelegd wat ik er van vind daarom Knipoog Tong uitsteken

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:20

Lielle schreef:
Het nadeel van te diep is dat ze te veel op de voorhand komen en de voorbenen overbelasten. Overigens betekent te diep zeker niet dat ze met een losgelaten rug lopen Knipoog

dat is indd waar. Om maar een voorbeeldje te nemen: als ik op mijn pony stap en een beetje aan het losrijden ben en ze loopt nog een beetje met der neusje naar voren zeg maar (niet echt omhoog) voel ik wel dat haar rug 'relatief' los is, en kan ik gewoon fijn doorzitten (doe ik alleen niet veel met losrijden Knipoog ). Rijd ik op een ander paardje dat heel snel te diep loopt, en waarbij het soms hartstikke leuk is om naar te kijken, moet ik er toch echt aan werken voordat ie zijn rug loslaat. Wat dat betreft heb ik het echt makkelijk met mijn pony.
Toch heb ik meestal liever een paardje dat iets te diep loopt. Maarja, wat is sterrenkijken Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:53

vind het nog steeds heel jammer dat casperrr nog stééds niet heeft gereageerd Clown

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:35

geef mij maar een sterrenkijker. Ik kan daar toch het makkelijkst me eoverweg. Paarden die te diep lopen wind ik een stuk moeilijker om op eigen benen te laten lopen. Daar moet ik veel meer aan werken. Terwijl een sterrenkijker over het algemeen iets meer ontspanning nodig hebben. Dat lukt me altijd wel aardig.

woppiedoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:36

Wat vinden jullie te diep? en wat vinden jullie sterrenkijkers? Ik denk dat er eerst daar antw op moet komen, evt door aanduiding foto's Knipoog

Ik zie liever een sterrenkijker omdat een paard wat te diep loopt vaak zijn eigen houdinkje heeft en het voor hem allemaal erg makkelijk is en je zelf niet meer fijn kunt zitten.
Als een paard laag loopt en dus niet in je handen hangt is het voor mij een teken van ontspanning. Pling

Maar wat ik dus daarnet al zei, eerst maar eens jullie definities van te diep en sterrenkijkers. Bloos

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:09

Dit vind ik een lastige, sterrenkijken drukken ze de rug weg, te diep belasten ze de voorbenen. Ik denk toch liever een sterrekijker. Naar beneden rijden is vaak (van wat ik er van heb mee gemaakt) goed te doen. Wij hadden een sterrekijkende pony en na 2x bijgezet longeren was het al een stuk minder. Een sterrekijker kan je makkelijker over zijn rug laten lopen. Een pony die te diep loopt, krijg je vaak moeilijk uit een houding..hi blijft zo duiken. Belast ook vaak super er zijn voorbenen enduikt vaak weer terug op de voorhand. oftewel veel moeilijker terug te rijden.

Nu zie ik het natuurlijk liever allebij niet maar ja als ik dan toch moet kiezen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:58

zo liep mijn pony voordat ik 'les' kreeg.. Afbeelding
maar wanneer ze aan de teugel loopt, ga ik ook krom zitten.
Afbeelding

woppiedoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:29

ik vind jouw 1e foto wel een sterrekijker maar nog niet eens zoals ik ze wel eerder gezien heb, geen foto's van

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:59

hzm ik kan niet scannen anders had ik wel een mooi voorbeeld gehad van mijn paard

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:15

DresslOver schreef:
Om meteen even de meeste misverstanden uit de wereld te helpen;
Over het algemeen is een paard dat te diep loopt makkelijker te corrigeren. De reden daarvoor (pas op, hier komt een heel verhaal) ; Er is al een basis, wel eens waar misschien een niet volledig correcte basis, máár er is een basis, en een belangrijk deel van de basis is er; aanleuning en acceptatie van het bit. Het paard loopt in ieder geval al over de rug en er is aanleuning, het paard zoekt het bit in ieder geval al op, de benodigde spieren om over de rug en van achter uit te lopen zijn er ook al. Het enige wat je dan dus eigenlijk hoeft te doen is consequent zijn met ophoudinkjes geven, en tegelijkertijd been te geven.

Bij een sterrenkijker ligt dit anders; vaak is er geen/weinig controle en de basis zit er niet in, het paard accepteerd het bit niet en heeft niet de drang het bit op te zoeken. Zodra je een paard dit gaat leren, moet deze zijn rug leren ontspannen (die deze voorheen altijd heeft mogen spannen en mogen wegdrukken) waardoor de spieren in zijn rug opgerekt worden, ook worden er spieren in de achterhand belast waarvan het paard voorheen niet eens wist dat hij deze had. Dit levert dus veel spierpijn en daarmee dus vaak veel verzet op. Je gaat het paard dan gymnasticeren, je bouwt spiermassa op die deze voorheen niet had. Vervolgens moet het paard nog leren ontspannen, iets wat - mede door de spierpijn - erg moeilijk en vreemd voor een paard zal zijn. Hier doe je dus langer over, en dit is dus moeilijker op te lossen dan een paard wat te diep loopt, wat dus simpelweg deze spieren al heeft maar alleen moet leren dat hij dáár te laag loopt!

Verder zei LauraMC hier dat het sterrenkijker een natuurlijkere houding is van een paard. Dit is niet waar. Je zal een paard in de wei of in de natuur nóóit zien lopen met hun hoofd stijl de lucht in (zoals de sterrenkijkers dus wel doen, vorm van verzet) deze zal vrijwel altijd laag lopen met zijn hoofd, in een gewone dragende stand zoals deze dat ook doet in de stal, daar staan zij ook niet met hun nek en hoofd stijl omhoog. Verder zie ik heel erg vaak (weet niet of dat voor jullie paarden ook geld maar voor die van mij in ieder geval) dat mijn paard (vooral als ze in de wei staat en gaat showen) eigenlijk al van nature in de zgn. opgerichte 'wedstrijdhouding' met een klein boogje in de nek dus. Dus te diep lopen is natuurlijker (ik zeg niet natuurlijk) voor een paard dan het zgn. 'Sterrenkijken'

edit; nog even iets om te laten snappen wat ik bedoel.. Knipoog

Voorbeeld: Jullie zijn jury op een B/L1 ring. Als eerste komt er iemand binnen waarvan het paard te diep loopt, er is controle. Daarna komt er iemand binnen waarbij het paard een sterrenkijker is, er is daarom dus ook weinig controle. Wie is dan eerder winstpunt waardig? Bij wie is er dus ook al meer blijk van enige basis? bij de sterrenkijker, of het paard dat te diep loopt? Ík weet het antwoord wel.....................

edit; typo

vond het een heel interessant topic en ben beginnen lezen totdat ik deze uitspraak van Dresslover tegenkwam, toen was voor mij het topic eigenlijk al gedaan. De waarheid was naar mijn mening gezegd. in 1 woord : AMEN

Haha!