Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
DresslOver schreef:Antwoord C is correcthoop dat je nu genoeg weet.
Lielle schreef:Het nadeel van te diep is dat ze te veel op de voorhand komen en de voorbenen overbelasten. Overigens betekent te diep zeker niet dat ze met een losgelaten rug lopen
DresslOver schreef:Om meteen even de meeste misverstanden uit de wereld te helpen;
Over het algemeen is een paard dat te diep loopt makkelijker te corrigeren. De reden daarvoor (pas op, hier komt een heel verhaal) ; Er is al een basis, wel eens waar misschien een niet volledig correcte basis, máár er is een basis, en een belangrijk deel van de basis is er; aanleuning en acceptatie van het bit. Het paard loopt in ieder geval al over de rug en er is aanleuning, het paard zoekt het bit in ieder geval al op, de benodigde spieren om over de rug en van achter uit te lopen zijn er ook al. Het enige wat je dan dus eigenlijk hoeft te doen is consequent zijn met ophoudinkjes geven, en tegelijkertijd been te geven.
Bij een sterrenkijker ligt dit anders; vaak is er geen/weinig controle en de basis zit er niet in, het paard accepteerd het bit niet en heeft niet de drang het bit op te zoeken. Zodra je een paard dit gaat leren, moet deze zijn rug leren ontspannen (die deze voorheen altijd heeft mogen spannen en mogen wegdrukken) waardoor de spieren in zijn rug opgerekt worden, ook worden er spieren in de achterhand belast waarvan het paard voorheen niet eens wist dat hij deze had. Dit levert dus veel spierpijn en daarmee dus vaak veel verzet op. Je gaat het paard dan gymnasticeren, je bouwt spiermassa op die deze voorheen niet had. Vervolgens moet het paard nog leren ontspannen, iets wat - mede door de spierpijn - erg moeilijk en vreemd voor een paard zal zijn. Hier doe je dus langer over, en dit is dus moeilijker op te lossen dan een paard wat te diep loopt, wat dus simpelweg deze spieren al heeft maar alleen moet leren dat hij dáár te laag loopt!
Verder zei LauraMC hier dat het sterrenkijker een natuurlijkere houding is van een paard. Dit is niet waar. Je zal een paard in de wei of in de natuur nóóit zien lopen met hun hoofd stijl de lucht in (zoals de sterrenkijkers dus wel doen, vorm van verzet) deze zal vrijwel altijd laag lopen met zijn hoofd, in een gewone dragende stand zoals deze dat ook doet in de stal, daar staan zij ook niet met hun nek en hoofd stijl omhoog. Verder zie ik heel erg vaak (weet niet of dat voor jullie paarden ook geld maar voor die van mij in ieder geval) dat mijn paard (vooral als ze in de wei staat en gaat showen) eigenlijk al van nature in de zgn. opgerichte 'wedstrijdhouding' met een klein boogje in de nek dus. Dus te diep lopen is natuurlijker (ik zeg niet natuurlijk) voor een paard dan het zgn. 'Sterrenkijken'
edit; nog even iets om te laten snappen wat ik bedoel..![]()
Voorbeeld: Jullie zijn jury op een B/L1 ring. Als eerste komt er iemand binnen waarvan het paard te diep loopt, er is controle. Daarna komt er iemand binnen waarbij het paard een sterrenkijker is, er is daarom dus ook weinig controle. Wie is dan eerder winstpunt waardig? Bij wie is er dus ook al meer blijk van enige basis? bij de sterrenkijker, of het paard dat te diep loopt? Ík weet het antwoord wel.....................
edit; typo