Lichtrijden zonder stijgbeugels

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 07:51

juist omdat het zo moeilijk is om je evenwicht te houden is het een slechte oefening, omdat je daar nogal veel moeite voor moet doen, neem je automatisch een andere houding aan, het gevolg daarvan kan zijn dat je het paard in de weg gaat zitten en onbewust verkeerde hulpen door gaat geven!

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:36

Dat vind ik niet Marloezzke. Je kunt niet leren als je nooit fouten kunt maken, of geconfronteerd wordt met die fouten. Je kunt niet leren lichtrijden of doorzitten zonder eerst onvriendelijk op de rug van het paard te hotsen.

Bovendien zou jouw argument ook opgaan voor doorzitten zonder beugels. Dan is het namelijk ook een stuk moeilijker om je evenwicht te bewaren dan met beugels.

Tijdens de oefening kan dat ertoe leiden dat je dingen verkeerd doet. Maar daarna gaat het bij het gewone rijden waarschijnlijk wel beter, hou je jezelf meer in evenwicht, en dat lijkt me alleen maar toe te juichen, toch?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:17

grrr 2e poging net was plots heel mijn tekst weg.....

als je wat wilt leren maak je vaak fouten, van die fouten leer je.
lichtrijden zonder beugels of doorzitten zonder beugels wordt in niet 1 dicipline gevraagd (muv voltige maar daar gaat het niet om het rijtechnische oderdeel van het paard), maar omdat wij graag terecht onze zit willen verbeteren zouden we eigenlijk dit moeten doen door eerst eens een tijd zitlessen te nemen, waarbij we ons dus niet bezig hoeven te houden met het rijtechnische deel van het rijden, op een paard wat in een goed tempo ontspannen loopt waarbij we geen rijtechnische problemen op hoeven te lossen maar ons volledig kunnen concentreren op de zit.


daarnaast vind ik doorzitten iets anders dan lichtrijden, als je ontspannen kunt zitten maakt dat geen verschil wanneer je doorzit met of zonder beugels.
echter als je lichtrijd moet je je beweging aan gaan passen wanneer je zonder beugels rijdt omdat je op een andere manier uit het zadel moet komen, je gebruikt je spieren dus anders dan bij het met beugels lichtrijden.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:47

marloezzke schreef:
lichtrijden zonder beugels of doorzitten zonder beugels wordt in niet 1 dicipline gevraagd


Nee, maar wat wil dat zeggen? Opstijgen wordt ook niet gevraagd of beoordeeld, en toch is het een nuttige vaardigheid Knipoog

Citaat:
maar omdat wij graag terecht onze zit willen verbeteren zouden we eigenlijk dit moeten doen door eerst eens een tijd zitlessen te nemen, waarbij we ons dus niet bezig hoeven te houden met het rijtechnische deel van het rijden, op een paard wat in een goed tempo ontspannen loopt waarbij we geen rijtechnische problemen op hoeven te lossen maar ons volledig kunnen concentreren op de zit.


Een zeer nobel idee, absoluut. Maar... daarna moet je ook nog leren om het te combineren. Want als je handelingen apart kunt, betekent dat nog niet dat je ze ook allemaal tegelijk kunt. (En iedereen die autorijles heeft gehad weet vast well een beetje wat ik bedoel Lachen )

Overigens, bij de oefeningen van deze aard (gymnastische oefeningetjes etc) is het meestal knoop in de teugel en laat de paarden maar lopen. Je bent dus niet zo heel erg bezig met rijtechnische zaken. Tegelijkertijd denk ik dat het goed is om niet alleen te beginnen met zitlessen, maar dat soort oefeningen regelmatig te doen, alleen om af en toe een beetje uit je gewoontes te stappen. Er is volgens mij ook niet zo'n absolute grens tussen 'zitlessen' en andersoortige lessen.

Citaat:
echter als je lichtrijd moet je je beweging aan gaan passen wanneer je zonder beugels rijdt omdat je op een andere manier uit het zadel moet komen, je gebruikt je spieren dus anders dan bij het met beugels lichtrijden.


Ja, dat klopt. Maar anders hoeft niet automatisch verkeerd te zijn. Je spieren gebruiken hoeft niet automatisch te leiden tot knijpen.
Het is een oefening die je bewuster maakt van je eigen evenwicht en van de bewegingen van het paard. Kleine imperfecties die normaal gesproken nauwelijks te merken zijn vallen je nu wel op omdat je ze niet meer zo makkelijk kunt corrigeren. Dat kan heel leerzaam zijn.

Voorbeeldje: ik heb laatst een paar zanglesjes gehad. Dan krijg je niet alleen oefeningen waarbij je het goed doet, maar ook waarbij je bewust de andere kant opgaat. Hoge ademhaling, te lang door in borststem of juist kopstem, etc. Waarom? Om te leren wat er dan gebeurt, hoe dat voelt, wat je daarmee nog /wel/ kunt doen en wat niet meer. Dat zijn dingen die je niet te lang moet doen, maar het is wel van belang om er vertrouwd mee te raken.

Saroosh_S

Berichten: 1897
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:52

Wij doen dat ook altijd in onze les!
Echt heel erg goed, voor je lendenen, je bovenbenen, je evenwicht etc.
Als het slechter gaat dan dat je je beugels in hebt, dan sta je gewoon, in het zadel, (met lichtrijden, MÉT beugels), en dat is niet goed, je moet je op laten gooien, en meesteunen, en zonder beugels, leer je je dat beter te begrijpen, en ga je er logischer overnadenke Knipoog.
Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar zo leer je het jezelf beter Lachen
Het is een hele goeie oefening, de ene doet het, de ander niet.
Ik doe het wel, heel erg belangrijk vind ik zelf! Lachen

Aniek_

Berichten: 29
Geregistreerd: 25-11-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:20

Ik denk ook dat het wel degelijk zin heeft licht te rijden zonder stijgbeugels. Je leert dan goed je benen te gebruiken bij het lichtrijden, ookal heb je je beugels aan.

Fantine
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-02-05

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:18

Ik vind het ook een goede oefening. Voor je evenwicht en je houding. Of je nou wel of geen beugels hebt, je houding moet gewoon netjes blijven(doel tenminste).
Heb het dinsdag nog gedaan, nav dit topic was ik toch benieuwd of ik wel of niet ergens spanning had of zat te knijpen maar ik kon mezelf er niet op betrappen dat ik zat te knijpen ofzo. Gewoon opgegooid door paard zn beweging.

humprhy

Berichten: 78
Geregistreerd: 06-11-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:18

het is denk ik alleen goed voor je evenwicht
maar net wat je zegt je klemt met je knieen dus je onderbenen
zijn nog niet stil

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:26

marloezzke schreef:
[size=9]


echter als je lichtrijd moet je je beweging aan gaan passen wanneer je zonder beugels rijdt omdat je op een andere manier uit het zadel moet komen, je gebruikt je spieren dus anders dan bij het met beugels lichtrijden.


Hier ben ik dus niet mee eens! Het is juist de kunst om je houding ten allen tijden hetzelfde te houden met of zonder beugels! Wie zegt dat dat moet Knipoog ? Zoals hier boven door al door verschillende personen is beschreven is het juist de kunst om niet te gaan klemmen maar je te laten opgooien in de beweging van het paard (zowel zonder als met beugels).

En tuurlijk; het is wel zo dat je je houwvast moet zoeken maar dat leer je doceren. In het begin zal men klemmen maar waar het om draait in de paardensport is: met zo´n minimale hulpen (dus leren doceren!) zo´n grootst mogelijk resultaat behalen, toch?

@humprhy: het wil niet zeggen standaard zeggen dat als je klemt met je knieën je onderbenen nog niet stil zijn. Ook dat is een kwestie van het leren doceren van je verschillende delen van je benen (onafhankelijk rijden). Als je je knieën klemt, kun je er wel voor zorgen dat je onderbenen stil hangen alleen dat vergt concentratie en oefening!

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:41

lekker met de bewegingen meegaan, je komt dan met meer evenwicht en balans, samen met je paard.

Sam_Elena

Berichten: 468
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Sorrento

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:13

Zwartwitje schreef:
Ik heb dat nog nooit gedaan, ik zou het niet zo snel beschouwen als opbouwende oefening, behalve voor je kont/beenspieren je idd je evenwicht.
Het lijkt me uberhaupt best lastig, vooral als je op een zadel rijdt zonder goede wrongen?


ik kan ook lichtrijden op een paardje zonder zadel Tong uitsteken dus met zadel is altijd makkelijker omdat het leer van t zadel altijd een beetje stroef is Lachen

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:27

ik ging het zaterdag is proberen (met zadel) en het was wel even wennen zeg Nagelbijten / Gniffelen

Zitaswoon

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: België, rond Antwerpen

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:28

Ik vind lichtrijden zonder stijgbeugels wel een nuttige oefening.
Je moet toch leren dat lichtrijden niet gewoon "duw-je-af-op-de-beugels" is, maar meegaan met de beweging van het paard, en door je benen tegen je paard te houden? Dit zijn bij het rijden zonder stijgbeugels bij mij trouwens vooral de onderbenen, en niet zozeer de bovenbenen, want als je met je bovenbenen knijpt, hoe geraak je dan nog uit het zadel? Verward

Zita

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:19

Ik snap ff een ding niet he (ff advocaat van de duivel Duivel ) hier lees ik van veel mensen dat je met lichtrijden mee moet gaan in de beweging van het paard en je moet laten opgooien en ff kort door de bocht gezegd dat je dus eigenlijk niks hoeft te doen om licht te rijden. Maar hoe zit je dan door? Hier zou je dus extra veel moeite voor moeten doen en verkeerd je spieren aanspannen? Want zou je dit niet doen maar compleet ontspannen zitten dan wordt je opgegooid door je paard en rijd je dus licht....

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:01

bonnielau schreef:
Maar hoe zit je dan door? Hier zou je dus extra veel moeite voor moeten doen en verkeerd je spieren aanspannen? Want zou je dit niet doen maar compleet ontspannen zitten dan wordt je opgegooid door je paard en rijd je dus licht....


Helemaal niet advocaat vd Duivel ! Slimme vraag Slim ! Tijdens lichtrijden laat je je dus opgooien in de beweging vh paard, tijdens doorzitten probeer je om met losse (wel vastzittende) bewegingen de beweging van het paard te volgen d.m.v. a.h.w. je onderrug "los" te gooien van achter naar voor, tegelijkertijd probeer je om je bilspieren aan te spannen (als je van achter naar voor gaat) en gebruik je je buikspieren (is kruis aanspannen zoals het in de boeken staat) om in de omhoog - omlaag beweging mee te gaan van het paard. Ja, ik weet het is moeilijk om zo op papier uit te leggen want het is een foefje dat op gevoel draait, een bepaalde slag, zal ik maar zeggen!
Dus je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je voor doorzitten meer spieren gebruikt als voor lichtrijden (met of zonder beugels)!

En dan komen we weer bij het begin Knipoog !
Waarom is doorzitten met beugels moeilijker als zonder en lichtrijden makkelijker met beugels als zonder???? Ik denk in veel gevallen dat het door het gemak van de mens (en dus rijvaardigheid) afhankelijk is!

Sam_Elena

Berichten: 468
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Sorrento

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:37

ja msschien wel, maar het licht ook wel aan het paard dat je rijdt, op mijn ene paard kan ik zonder moeite doorzitten, graag zelfs! maar met die ander moet er niet aan denken dat als k hoger in de dressuur kom dat ik zoveel moet doorzitten...

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:38

het is heel goed voor je evenwicht en dat is heel belangrijk, ik vind het dus wél een goede oefening

Juliie

Berichten: 28
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:44

idd een goede oefening voor het in balans blijven, maar wel heel zwaar!:P

Vitphant

Berichten: 24
Geregistreerd: 05-12-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:24

Ik vind het goed. Het verbetert je evenwicht en je spieren ook.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:20

vampiregirl schreef:
ja msschien wel, maar het licht ook wel aan het paard dat je rijdt, op mijn ene paard kan ik zonder moeite doorzitten, graag zelfs! maar met die ander moet er niet aan denken dat als k hoger in de dressuur kom dat ik zoveel moet doorzitten...


Ik hoop dat het bij jou hetzelfde gaat als bij! Mijn vorige paard was ook een ramp om te zitten vanwege zijn lang zweefmoment en hoog opgooien. (Was wel lache altijd want als iemand begon te klagen over een paard dat moeilijk te zitten was, mochten ze even op de mijne aandraven en dan begon het gevloek en vonden ze hun eigen paard weer fijn Haha!)
In het begin 5 zitjes maar ik ben samen met het niveau meegegroeid en op het einde vond ik het doorzitten fijner als lichtrijden ?!
Dus er is nog hoop Knipoog !