QQQQ schreef:Waarom zie ik dan zelfs in de Z zoveel scheve paarden? Vooral in de galop is dit altijd erg goed te herkennen
Waarom ziet iedereen die zelf niet in de Z rijdt zoveel fouten in de Z? Dat is echt typisch bokt; op het moment dat er een kritische noot wordt geplaats wordt er altijd geschermd 'ja maar in de Z bakken veel ruiters ook niks van'. Ik zie als Z-ruiter ook veel dingen in de Z die bij anderen niet goed gaan. En in andere klasses ook. Ik doe het zelf ook niet altijd perfect. Niemand doet het perfect, want nog nooit heeft iemand in welke klasse dan ook een score van 100% gehaald. Dus je kan op iedere ruiter wel wat aanmerken. Maar ik hou mij verder niet zoveel bezig met hoe anderen het doen, of in welke klasse ze rijden. Het intresseert me ook niet. Ik vind het belangerijker hoe ik het zelf doe, ongeacht in welke klasse ik rij. Kijk eerst eens naar jezelf voordat je anderen af gaat zeiken. Helaas beschikken we niet allemaal over een overdosis talent, dus laat een ander lekker in zijn waarde.
vincenza schreef:als je beginnend ruiter bent, en je lest 5 keer i d week privé, en niemand vertelt je wat, hoe weet je dan of het paard waar je op zit recht is?
Door een boek over dressuur te lezen? Door je te verdiepen in de theorie, door te kijken naar andere ruiters die het wel goed kunnen. Door jezelf op te nemen op video (pas op: kanheel confronterend zijn!!!) Door vragen te stellen aan mensen die wel goed kunnen rijden. Sorry hoor, maar je kunt zelf genoeg initiatieven nemen om te LEREN, naast het nemen van prive-les. Het enige nadeel is dat het MOEITE kost

vincenza schreef:jij gaat ervan uit dat iedereen iets weet over klassieke rijkunst, maar dat is NIET ZO!
Nee, je moet mijn posts goed lezen: ik ga ervan uit dat iedereen zich heel eenvoudig op de hoogte kan stellen van de theorie klassieke dressuur, door o.a. te lezen erover. En ik ga er van uit dat je dat als serieuze ruiter ook doet!!! Ik zie hier op bokt zoveel domme vragen voorbij komen. Lees eens je proevenboekje, daar staan alle onderdelen die van je gevraagd worden exact omschreven. Als het niet goed gaat is het altijd de schuld van een ander; instructeur, DA, osteopaat, is niet goed, het paard in niet goed, de jury is niet goed. Maar weinig mensen gaan echt te raden bij zichzelf. Ik ga ervan uit dat je als serieuze dressuurruiter alle mogelijke wegen bewandelt om zoveel mogelijk te leren en te weten over dressuur en paardrijden. Dus niet alleen les nemen, maar ook de moeite nemen om je te verdiepen in het paard zelf, in de theorie, te kijken naar goede ruiters, jezelf een kritische spiegel voorhouden etc.