rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 01:18

QQQQ schreef:
Waarom zie ik dan zelfs in de Z zoveel scheve paarden? Vooral in de galop is dit altijd erg goed te herkennen

Waarom ziet iedereen die zelf niet in de Z rijdt zoveel fouten in de Z? Dat is echt typisch bokt; op het moment dat er een kritische noot wordt geplaats wordt er altijd geschermd 'ja maar in de Z bakken veel ruiters ook niks van'. Ik zie als Z-ruiter ook veel dingen in de Z die bij anderen niet goed gaan. En in andere klasses ook. Ik doe het zelf ook niet altijd perfect. Niemand doet het perfect, want nog nooit heeft iemand in welke klasse dan ook een score van 100% gehaald. Dus je kan op iedere ruiter wel wat aanmerken. Maar ik hou mij verder niet zoveel bezig met hoe anderen het doen, of in welke klasse ze rijden. Het intresseert me ook niet. Ik vind het belangerijker hoe ik het zelf doe, ongeacht in welke klasse ik rij. Kijk eerst eens naar jezelf voordat je anderen af gaat zeiken. Helaas beschikken we niet allemaal over een overdosis talent, dus laat een ander lekker in zijn waarde.

vincenza schreef:
als je beginnend ruiter bent, en je lest 5 keer i d week privé, en niemand vertelt je wat, hoe weet je dan of het paard waar je op zit recht is?

Door een boek over dressuur te lezen? Door je te verdiepen in de theorie, door te kijken naar andere ruiters die het wel goed kunnen. Door jezelf op te nemen op video (pas op: kanheel confronterend zijn!!!) Door vragen te stellen aan mensen die wel goed kunnen rijden. Sorry hoor, maar je kunt zelf genoeg initiatieven nemen om te LEREN, naast het nemen van prive-les. Het enige nadeel is dat het MOEITE kost Clown En vaak zijn die initiatieven nog goedkoper ook, dan 5 keer per week prive te lessen. Als jij als ruiter helemaal afhankelijk bent van een (dure) intructeur die je elke dag hapklare brokken voorschotelt, die je elke keer weer voorkauwt hoe het moet, zul je het nooit ver schoppen. Een instructeur kan je voorkauwen hoe je het moet doen, maar de rest van de week, of tijdens een proef zul je het toch zelf moeten doen. Je moet ZELF durven rijden, durven experimenteren, durven fouten maken, en durven intiatieven te nemen. Daar ontwikkel je gevoel van. En dat kan niet als je elke dag onder toeziend oog van een instructeur rijdt. Erg makkelijk dus om het probleem bij een ander neer te leggen.

vincenza schreef:
jij gaat ervan uit dat iedereen iets weet over klassieke rijkunst, maar dat is NIET ZO!

Nee, je moet mijn posts goed lezen: ik ga ervan uit dat iedereen zich heel eenvoudig op de hoogte kan stellen van de theorie klassieke dressuur, door o.a. te lezen erover. En ik ga er van uit dat je dat als serieuze ruiter ook doet!!! Ik zie hier op bokt zoveel domme vragen voorbij komen. Lees eens je proevenboekje, daar staan alle onderdelen die van je gevraagd worden exact omschreven. Als het niet goed gaat is het altijd de schuld van een ander; instructeur, DA, osteopaat, is niet goed, het paard in niet goed, de jury is niet goed. Maar weinig mensen gaan echt te raden bij zichzelf. Ik ga ervan uit dat je als serieuze dressuurruiter alle mogelijke wegen bewandelt om zoveel mogelijk te leren en te weten over dressuur en paardrijden. Dus niet alleen les nemen, maar ook de moeite nemen om je te verdiepen in het paard zelf, in de theorie, te kijken naar goede ruiters, jezelf een kritische spiegel voorhouden etc.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:11

Goh Jasmijn, jij kan iedereen lekker hard lopen afzeiken, maar zodra je je aangesproken voelt is het onzin... Ik hoop dat je geduldiger bent met je paarden.

Recht galopperen mag toch echt wel in orde zijn tegen de tijd dat je Z bent. Als het dan eens wat scheef trekt bij de overgang van uitgestrekte galop naar verzamelde galop, daar heb ik het niet over. Een gewone of verzamelde galop die zo scheef is dat je je afvraagt of er travers gereden moet worden, hoort daar gewoon niet thuis en ja, dan vraag ik mij af hoe die persoon daar gekomen is. Heeft ie geen instructie die daarop let? Krijgt ie er nooit commentaar over op de coupons? Heeft die nooit in een bak met spiegels gereden of -inderdaad soms confronterend- zichzelf op video laten zetten?
Bij een bepaalde klasse hoort een bepaald niveau en bij geen klasse hoeft het perfect te zijn, maar net zoals in de L2 een paard aan de teugel hoort te gaan, hoort bij de Z een paard echt wel recht te kunnen galoperen Ja .

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:20

@jasmijn: je hebt het wel over iemand in zijn waarde laten, maar je bent me behoorlijk aan het afzeiken en dat laat ik niet toe!

ik was BEGINNEND RUITER dat kan je lezen, en had nog NOOIT VAN MIJN LEVEN IETS OVER DRESSUUR GEHOORD
en die juffen niks over RECHTRICHTEN wel over RECHT RÍJDEN

Citaat:
Maar weinig mensen gaan echt te raden bij zichzelf. Ik ga ervan uit dat je als serieuze dressuurruiter alle mogelijke wegen bewandelt om zoveel mogelijk te leren en te weten over dressuur en paardrijden. Dus niet alleen les nemen, maar ook de moeite nemen om je te verdiepen in het paard zelf, in de theorie, te kijken naar goede ruiters, jezelf een kritische spiegel voorhouden etc.

dit noem ik dus afzeiken: HOE WEET JIJ DAT IK GEEN FOTO'S HEB EN FILMPJES EN KRITISCH BEN? WANNEER JE ENKEL EEN MANEGEPAARD TOT JE BESCHIKKING HEBT??????? JIJ BENT ZEKER HELDERZIEND Tong uitsteken IK LOOP ME NU NOG KWAAD TE MAKEN OOK Boos!
jij met je Z - alsof alle Z-ruiters zo geweldig zijn ...

WEET JE WAT GEWELDIG IS? IEMAND DIE ZIJN PAARD RECHTRICHT EN GÉÉN WEDSTRIJD RIJDT MAAR ENKEL VOOR ZIJN PAARDJE DIE RECHTRICHTOEFENING DOET, DIE IS MEER Z DAN WIE DAN OOK!

ik heb een opleiding gedaan en we moesten alles gaan opzoeken wat er stond over hoe je moet rijden en geloof me, je kan 10 verschillende beschrijvingen vinden!

ZULLEN WE ONS MAAR BEPERKEN TOT HET TOPIC RECHTRICHTEN?
FIJN!

@Quido: Thanx voor je pos. inzet.

het is toch te belachelijk dat we het over anderen gaan hebben terwijl we het over RECHTRICHTEN hebben...

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:33

Citaat:
Het enige nadeel is dat het MOEITE kost Clown En vaak zijn die initiatieven nog goedkoper ook, dan 5 keer per week prive te lessen. Als jij als ruiter helemaal afhankelijk bent van een (dure) intructeur die je elke dag hapklare brokken voorschotelt, die je elke keer weer voorkauwt hoe het moet, zul je het nooit ver schoppen. Een instructeur kan je voorkauwen hoe je het moet doen, maar de rest van de week, of tijdens een proef zul je het toch zelf moeten doen. Je moet ZELF durven rijden, durven experimenteren, durven fouten maken, en durven intiatieven te nemen. Daar ontwikkel je gevoel van. En dat kan niet als je elke dag onder toeziend oog van een instructeur rijdt. Erg makkelijk dus om het probleem bij een ander neer te leggen.

WANNEER JE EEN EIGEN PAARD TOT JE BESCHIKKING HEBT JA Bloos Haha! , EN DAT HEB JE ALS BEGINNEND RUITER NIET, of ga jij een manegepaard rechtrichten Clown Koe

hou maar op dus: alsof met een dwarslaesie rijden op een door mij getrainde pony (en een arabiertje heb ik ook nog, als dat geen uitdaging is...) geen initiatief is terwijl iedereen me ervan porobeert te weerhouden, lessen bij emiel voest, ben parelli level 1 bij eddy modde, lessen bij bianca koevoets, kim thijssen en mevrouw keur ow ja ook nog bas de regt, gehandicaptenmanege, opleiding volgen, lessen bij a de bodt vanwege een linksgebogen paard en dan zelf alles traileren, je hebt werkelijk nog maar de helft gezien, ga jij maar eens naar een manege voor gehandicapten kijken... en dan je afvragen wat ik zoal doe, dus ik zou me maar eens wat inhouden! het vertelt heel veel over wie jij bent en ook over wie ik ben.

en nu terug naar

rechtrichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:32

QQQQ schreef:
Goh Jasmijn, jij kan iedereen lekker hard lopen afzeiken, maar zodra je je aangesproken voelt is het onzin... Ik hoop dat je geduldiger bent met je paarden.

Recht galopperen mag toch echt wel in orde zijn tegen de tijd dat je Z bent. Als het dan eens wat scheef trekt bij de overgang van uitgestrekte galop naar verzamelde galop, daar heb ik het niet over. Een gewone of verzamelde galop die zo scheef is dat je je afvraagt of er travers gereden moet worden, hoort daar gewoon niet thuis en ja, dan vraag ik mij af hoe die persoon daar gekomen is. Heeft ie geen instructie die daarop let? Krijgt ie er nooit commentaar over op de coupons? Heeft die nooit in een bak met spiegels gereden of -inderdaad soms confronterend- zichzelf op video laten zetten?
Bij een bepaalde klasse hoort een bepaald niveau en bij geen klasse hoeft het perfect te zijn, maar net zoals in de L2 een paard aan de teugel hoort te gaan, hoort bij de Z een paard echt wel recht te kunnen galoperen

Nee, ik vind dat je eerst eens naar jezelf en je eigen rijkunst moet kijken, voordat je naar andere ruiters gaat wijzen die het in jullie ogen niet goed doen. Wat doet het er toe dat een ander in de Z rijdt met een scheef paard??? Dat is jou probleem toch niet? Zie er zelf eerst maar eens te komen met een rechtgericht paard! Doe jij het dan eerst even lekker zoals het hoort! Dan kunnen wij en alle ruiters die met scheve paarden rijden eens zien hoe het nu wel moet! Het is altijd makkelijk naar anderen te wijzen waarbij het niet goed gaat, maar daarmee kom je zelf als ruiter geen stap verder.

vincenza schreef:
ik was BEGINNEND RUITER dat kan je lezen, en had nog NOOIT VAN MIJN LEVEN IETS OVER DRESSUUR GEHOORD
en die juffen niks over RECHTRICHTEN wel over RECHT RÍJDEN

Een beginnend ruiter kan dus niet lezen??? Oh, zeg dat dan meteen!! Dan waren jou de letters in de bak ook zeker voorzien van plaatjes; bij de M van Muis... Haha! En wat een stoute JUFFEN dan zeg!!! Ik zou ze aanklagen voor het feit dat zij jou ruitercarriere hebben verpest!

vincenza schreef:
dit noem ik dus afzeiken: HOE WEET JIJ DAT IK GEEN FOTO'S HEB EN FILMPJES EN KRITISCH BEN? WANNEER JE ENKEL EEN MANEGEPAARD TOT JE BESCHIKKING HEBT??????? JIJ BENT ZEKER HELDERZIEND IK LOOP ME NU NOG KWAAD TE MAKEN OOK

Ik ben niet helderziend dus ik moet afgaan op wat jij hier post en daaruit kan ik alleen opmaken dat jij je instructeurs de schuld geeft van het feit dat zij jou niet hebben vertelt over rechtrichten. Ik merkte daarbij alleen maar op dat er nog zoveel meer wegen zijn om meer te leren over dressuur. Kennelijk raakte ik daarmee bij jou een gevoellige snaar want je schiet onwijs in de verdediging.

vincenza schreef:
jij met je Z - alsof alle Z-ruiters zo geweldig zijn ...

Nee, hoor. Maar ben jij wel zo geweldig dan?

vincenza schreef:
WEET JE WAT GEWELDIG IS? IEMAND DIE ZIJN PAARD RECHTRICHT EN GÉÉN WEDSTRIJD RIJDT MAAR ENKEL VOOR ZIJN PAARDJE DIE RECHTRICHTOEFENING DOET, DIE IS MEER Z DAN WIE DAN OOK!

Tsja, thuis in de achtertuin is natuurlijk iedereen Anky.

vincenza schreef:
het is toch te belachelijk dat we het over anderen gaan hebben terwijl we het over RECHTRICHTEN hebben...

Wie wijst er nu steeds naar andere ruiters, instructeurs of wie dan ook die niets weten over rechtrichten of mer scheve paarden rijden???

Mijn punt is alleen maar dat je eerst maar eens je eigen rijkunst onder de loep moet nemen voordat je anderen gaat becommentariseren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:36

vincenza schreef:
hou maar op dus: alsof met een dwarslaesie rijden op een door mij getrainde pony (en een arabiertje heb ik ook nog, als dat geen uitdaging is...) geen initiatief is terwijl iedereen me ervan porobeert te weerhouden, lessen bij emiel voest, ben parelli level 1 bij eddy modde, lessen bij bianca koevoets, kim thijssen en mevrouw keur ow ja ook nog bas de regt, gehandicaptenmanege, opleiding volgen, lessen bij a de bodt vanwege een linksgebogen paard en dan zelf alles traileren, je hebt werkelijk nog maar de helft gezien, ga jij maar eens naar een manege voor gehandicapten kijken... en dan je afvragen wat ik zoal doe, dus ik zou me maar eens wat inhouden! het vertelt heel veel over wie jij bent en ook over wie ik ben.

Als jij over zoveel uitdagingen, ervaringen en opleidingen beschikt, dan snap ik niet dat jij niet eerder wist wat rechtrichten inhield. Maar voor jou ligt hier nu een schone taak: Zegt het voort!!!! Haha! Haha!

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:07

Ik ben het er helemaal mee eens dat lang niet iedereen zijn paard rechtricht! Wie van ons heeft er allemaal niet leren rijden op de manege met deze woorden "Als je naar links trekt gaat ie naar links, en als je naar rechts trekt gaat ie naar rechts en als je met beide teugels trekt stopt ie"? Vaak is het gewoon moeilijk om een kind van 6 jaar een hele uitleg te geven wat ze percies allemaal moeten doen. Dus zo komen vele instructeurs er gemakkelijk vanaf. En als je 6 jaar bent geloof je zo'n meneer! En iedereen op de manege doet het zo, dus een aantal jaren later geloof je het nog steeds, de instructeurs verdienen hun geld en ze zijn tevreden. En pas wanneer je je een eigen paard koopt zie je in dat heel die theorie niet werkt... Je trekt naar links en je paard krost kei hard weg naar rechts, je trekt harder en harder, maar hoe hard je ook trekt je paard blijft naar rechts lopen. Het is een stom paard, want het luisterd langs geen kanten en er zit nog eens een draadje los in zijn hoofd ook, dus haal je er met veel geluk een goede instructrice bij. Die je vanaf de basis alles opnieuw moet uitleggen. De eerste les heb ik haar echt overladen met vragen, alles vanaf het begin moest ik weten, het kon me niet schelen wat ze dacht, maar nooit had ik geleerd hoe ik moest afdraaien. Maar ze vond het niet erg, ze vond het juist goed. En nu ben ik op een punt gekomen dat heel mn lichaam percies in de knoop licht als ik aan het rijden ben. Ikzelf ben ook megascheef, dus zit ik al in zo'n rare kronkel, maar wat eigenlijk gewoon recht is. Moet je leren je buitenteugel strakker te nemen als je binnenteugel, maar het lijkt oo zo hard of je trekt en het lijkt zo onnatuurlijk. Maar je merkt wel dat je pony véél beter gaat lopen. Bij de voltes moet je been achteruit en je binnenbeen tegen je pony, en ondertussen moet je dan ook nog recht blijven zitten, wat voor jezelf als scheef aanvoelt. En dan moet je ook nog eens op die buiten en binnenteugel letten. Maar je pony blijft er wel op vooruit gaan. En je schaamt je dood dat je die pony ooit stom en dom genoemd hebt, want je deed gewoon alles verkeerd...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:17

Haha, dat herken ik echt precies. Het moment dat je door hebt dat je het al jaren verkeerd doet, en het je al de paarden ook nog verkeerd hebt aangeleerd Bloos
Gelukkig weten wij nu beter Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:18

xx_Irisje schreef:
LiSSy schreef:
ik richtmijn paard op elke lange zijde recht...

het is net zo goed een onderdeel van het rijden als stelling en buiging vragen in de volte

beter dan dat kan ik het niet omschrijven..
als je m niet rechtricht zl je nooit een mooie middendraf of uitgstrekte draf kunnen rijden op een diogonaal bv..

En dat is nou precies niet wat met rechtrichten bedoeld wordt......Je stelt je paard dan recht, omdat je een rechte lijn wil rijden. Rechtrichten is iets heel anders.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:35

jasmijn78 schreef:
[

Desiree schreef:
Juist en dat snapt Jasmijn kennelijk niet helemaal.

Ik heb hier anders geen problemen met het rechtrichten van mijn paarden. En ik ben ook al jarenlang op de hoogte van wat rechtrichten nu eigenlijk is. Mijn 4-jarige is anders kaars recht gericht, en mijn 7-jarige (Z) paard ook. Dus wie snapt het nu niet????

Maar misschien ligt het wel aan mij hoor. Ik vind dressuur het mooiste wat er is. Dressuurrijden is het liefste wat ik doe en wil ik er alles over weten. En het lezen van boeken over dressuur helpen mij echt wel hoor. Ik begrijp veel sneller wat mijn instructeur bedoeld, en in veel boeken staat ook prima omschreven hoe het moet voelen. Maar misschien is het niet voor iedereen even makkelijk om de theorie te interpreteren en het in de praktijk toe te passen.

Die onnozelheid van jou begint nu echt irritant te worden. Ik TWIJFEL er niet aan dat jij je paarden kunt rechtrichten en dat je ermee bezig bent. Daar valt niets aan te snappen.

Het gaat er om (nog een poging) dat veel instructeurs in hun riedeltje praten over rechtrichten (zucht) zonder hun leerling de juiste handelingen te laten doen wat rechtrichten in tot het gevolg heeft. De term "rechtrichten" is een soort politiek correcte term in de paardensport geworden. Mensen denken dat ze goed bezig zijn als ze er aan denken. MAar mensen moeten weten hoe ze het toepassen, hoe ze er naartoe werken, hoe je een paard zover krijgt dat hij rechtgericht loopt. En daar loopt het dus spaak.

Zelf ben ik er niet de persoon naar om te lezen over theorie, waar dan ook over. Ben ik te ongeduldig voor. Ik ben ook iemand die meer leert uit de praktijk dan uit theorie (op allerlei gebied, niet alleen bij paardrijden).
QQQQ schreef:
vincenza schreef:
@QQQQ: ook mee eens

maar eerder in dit topic maakte iemand een opmerking dat ze zelfs tot in de Z geen rechtgerichte poaarden zag en hoe dat kon...
Simpel, omdat er te weinig op wordt afgestraft. Vraag is dan: Hoe kan dat? Ziet de jury het gewoon niet (meer), of vindt men het niet belangrijk?

Ik denk dat dit kan uitleggen. Dat rechtgerichte valt eigenlijk maar onder 1 onderdeel: "het gereden zijn van het paard in het algemeen". Ook een scheef paard kan een volte rijden en in zijn gewoontefout een normale volte laten zien, ook al is hij scheef. Als iemand zijn paard niet rechtgericht is, en de volte is verder goed, kun je die persoon daarvoor niet afrekenen.

En sinds wanneer snapt een manegeruiter nu echt het doel van de dressuur? Manegeruiters zijn meer bezig met het gehoorzaamheidsaspect van het paardrijden, zodat ze een veilig ritje kunnen maken. MEt het gymnastiseren van een paard zijn ze niet bezig, en ze kunnen ook niets opbouwen met een paard. Dus wat zou nou de aanleiding zijn voor een manegeruiter om een boek over theorie te lezen? En waarom moet iedereen die paardrijdt boeken gaan lezen over rijden? Laat mij het maar in de praktijk leren, dan is er nog eens een kans dat er een belletje gaat rinkelen, het "aha"effect als ik iets ervaar waar ik naar toe heb gewerkt maar nog niet precies wist wat het inhield maar wel van gehoord had. Dat is een methode die beter bij mij past. Iedereen is verschillend. Ik ben ook niet zo gepassioneerd van dressuur, ik zie het eerder als iets noodzakelijks.

Ik denk dat als ze van manegeruiters gingen eisen dat ze theorieboeken zouden moeten lezen over dressuur, dat 80% zou afhaken. En dat kan ik goed begrijpen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:27

Desiree schreef:
Zelf ben ik er niet de persoon naar om te lezen over theorie, waar dan ook over. Ben ik te ongeduldig voor. Ik ben ook iemand die meer leert uit de praktijk dan uit theorie (op allerlei gebied, niet alleen bij paardrijden).

Dan ben je ook te ongeduldig om mijn posts goed te lezen zeker??? Nog een keer dan: zoals ik al eerder zei leer je in de praktijk iid het meest. Maar met wat achtergrondkennis van de theorie leer je sneller. Zoals ik ook al eerder zei: hoe moet iemand weten dat zijn paard durchlassig is als hij niet eens weet wat het woord betekend? Met wat kennis van begrippen en termen begrijp je ook sneller waar je instructeur het over heeft. En je hoeft nog geen eens dikke pullen daar voor door te spitten; in bladen als De Hoefslag, Paard en Sport etc. staan ook vaak goede informatieve artikelen over dressuurrijden.

Desiree schreef:
Het gaat er om (nog een poging) dat veel instructeurs in hun riedeltje praten over rechtrichten (zucht) zonder hun leerling de juiste handelingen te laten doen wat rechtrichten in tot het gevolg heeft. De term "rechtrichten" is een soort politiek correcte term in de paardensport geworden. Mensen denken dat ze goed bezig zijn als ze er aan denken. MAar mensen moeten weten hoe ze het toepassen, hoe ze er naartoe werken, hoe je een paard zover krijgt dat hij rechtgericht loopt. En daar loopt het dus spaak.

En zoals ik ook al eerder zei: over de kwaliteit van veel instructeurs kun je twisten. Veel mensen die lesgeven zijn iid niet kundig genoeg om les te kunnen geven. Maar om nou te zeggen dat het altijd de schuld van een instructeur is dat hij/zij niet goed les geeft, dat vind ik te kort door de bocht. Het is uiteindelijk je eigen keuze om bij iemand te gaan lessen. Door even de moeite te nemen om een aantal dingen uit te zoeken voordat je bij iemand gaat lessen kun je er al achter komen of de instructeur wel daadwerkelijk goed is. Je kan bijvoorbeeld met lesklanten van de instructeur gaan praten, je kunt kijken hoe zijn lesklanten het op wedstrijden doen, je kunt gaan kijken hoe de instructeur zelf rijdt. Je kan de instructeur ook allerlei vragen stellen. Vraag dan in de les naar uitleg van een aantal begrippen, kijk dan of je er wat mee kan. Ook als beginner kun je dat makkelijk doen. Dan weet je sneller of je instructeur wel daadwerkelijk weet waar hij/zij het over heeft.

Desiree schreef:
Ik denk dat dit kan uitleggen. Dat rechtgerichte valt eigenlijk maar onder 1 onderdeel: "het gereden zijn van het paard in het algemeen". Ook een scheef paard kan een volte rijden en in zijn gewoontefout een normale volte laten zien, ook al is hij scheef. Als iemand zijn paard niet rechtgericht is, en de volte is verder goed, kun je die persoon daarvoor niet afrekenen.

Dat klopt dus niet helemaal. Het klopt dat het rechtgericht zijn in een eindonderdeel beoordeeld wordt. Maar een paard dat niet rechtgericht is, kan nooit een correcte volte laten zien. Ook al is de volte nog zo mooi rond, als het paard niet rechtgericht is zal het uitzwaaien met de achterhand op de volte, of over de buitenschouder wegvallen. En als je paard uitzwaait of over de buitenschouder wegvalt op de volte, dan wordt je ook op dat onderdeel afgerekend. Dus je wordt er op het eindonderdeel op afgerekend EN op alle andere onderdelen waar het paard niet rechgericht is.

En niet correcte aanleuning wordt bijvoorbeeld ook op elk onderdeel afgerekend, ook al rij je je figuurtjes nog zo mooi. EN dan krijg je op het eindonderdeel voor de aanleuning ook nog eens een onvoldoende. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor taktfouten en impuls verlies.

Desiree schreef:
En sinds wanneer snapt een manegeruiter nu echt het doel van de dressuur? Manegeruiters zijn meer bezig met het gehoorzaamheidsaspect van het paardrijden, zodat ze een veilig ritje kunnen maken. MEt het gymnastiseren van een paard zijn ze niet bezig, en ze kunnen ook niets opbouwen met een paard. Dus wat zou nou de aanleiding zijn voor een manegeruiter om een boek over theorie te lezen?

1 ding is zeker, op manege paarden zul je nooit de fijne kneepjes van het paardrijden leren. Maar iedereen moet ergens beginnen. En de meeste beginnen dus op een manege en kopen later een eigen paard. En als jij boven het niveau van een manege-ruiter wil uitstijgen, dan gaat dat sneller als je je bijvoorbeeld eens verdiept in de theorie. En ook voor een manegeruiter is het ook nuttig om te weten hoe je bijvoorbeeld met een paard moet omgaan (dat leer je namelijk niet zo snel in een manegeles 1 uur per week).

En niet alleen voor dressuur is het handig wat achtergrondkennis te hebben. Als je van springen houdt is het bijvoorbeeld handig te weten hoe je een goed lijntje moet bouwen. Als je endurance rijdt is het handig meer te weten over de lichaamsfuncties van een paard; wanneer is bijvoorbeeld de hartslag goed, hoe lang mag dat duren etc. Dat soort dingen leer je niet alleen maar in de praktijk.

Desiree schreef:
Ik ben ook niet zo gepassioneerd van dressuur, ik zie het eerder als iets noodzakelijks.

Dat is dan het verschil tussen jou en mij Haha! Ik ben wel gepassioneerd van dressuur en als ik iets doe dan wil ik het goed doen. En ik vind het alleen maar leuk en interessant om er over te lezen. En hoe verder ik kom, hoe meer ik dingen uit de theorie herken. EN ik begrijp steeds beter waar mijn instructeur het over heeft. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik de hele dag met mijn neus in de boeken loop. Het grootste deel van mijn vrije tijd zit ik nog altijd OP mijn paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:36

Laten we aardig zijn en blijven tegen elkaar,ik weet wel wat ik zie en hoe het hoort en hoe het voelt,of moet voelen soms.Ik rijd niet voor niks paarden voor m'n werk. Maar goed ik denk dat we een beetje afdwalen van de discussie,het gaat hier alleen om rechtrichten. En iemand die heel goed leest kan dat uit een boek halen,maar ik vind dat dat met rechtrichten wel erg moeilijk is.Je moet wel al van een bep. nivo zijn om dat te herkennen en in de juiste context te plaatsen dan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:05

jasmijn78 schreef:
Dan ben je ook te ongeduldig om mijn posts goed te lezen zeker??? Nog een keer dan: zoals ik al eerder zei leer je in de praktijk iid het meest. Maar met wat achtergrondkennis van de theorie leer je sneller. Zoals ik ook al eerder zei: hoe moet iemand weten dat zijn paard durchlassig is als hij niet eens weet wat het woord betekend? Met wat kennis van begrippen en termen begrijp je ook sneller waar je instructeur het over heeft. En je hoeft nog geen eens dikke pullen daar voor door te spitten; in bladen als De Hoefslag, Paard en Sport etc. staan ook vaak goede informatieve artikelen over dressuurrijden.

Ik lees dergelijke artikelen heel vluchtig door. Zoals ik al zei ben ik er niet de persoon naar om er over te lezen. Ik lees eigenlijk zowiezo heel weinig over paarden, ook al is het mijn hobby.

jasmijn78 schreef:
En zoals ik ook al eerder zei: over de kwaliteit van veel instructeurs kun je twisten. Veel mensen die lesgeven zijn iid niet kundig genoeg om les te kunnen geven. Maar om nou te zeggen dat het altijd de schuld van een instructeur is dat hij/zij niet goed les geeft, dat vind ik te kort door de bocht. Het is uiteindelijk je eigen keuze om bij iemand te gaan lessen. Door even de moeite te nemen om een aantal dingen uit te zoeken voordat je bij iemand gaat lessen kun je er al achter komen of de instructeur wel daadwerkelijk goed is. Je kan bijvoorbeeld met lesklanten van de instructeur gaan praten, je kunt kijken hoe zijn lesklanten het op wedstrijden doen, je kunt gaan kijken hoe de instructeur zelf rijdt. Je kan de instructeur ook allerlei vragen stellen. Vraag dan in de les naar uitleg van een aantal begrippen, kijk dan of je er wat mee kan. Ook als beginner kun je dat makkelijk doen. Dan weet je sneller of je instructeur wel daadwerkelijk weet waar hij/zij het over heeft.

Ik geef geen een instructeur van mij ergens de schuld van. Integendeel: ik vind dat ik alleen maar goede instructeurs heb gehad. De laatste die nooit praatte over rechtrichten, die praatte daar nooit over. HAd het nooit over rechtrichten. Hij legde alleen maar uit hoe ik moest rijden, en uiteindelijk was dat de BESTE INSTRUCTEUR van ALLEMAAL! Want bij hem in de les liep mijn paard rechtgericht! Ik ben zelf inderdaad kritisch over mijn lesgevers. VAndaar dat ik nu nog steeds op zoek ben sinds mijn verhuizing. Zo kritisch ben ik!
En het gaat nog steeds over een hoop gebral over rechtrichten, ook mensen onderling die rijden. Niet alleen over het lesgeven van iemand. Ik ben meer iemand van daden. Woorden zeggen mij neit zoveel.

jasmijn78 schreef:
Dat klopt dus niet helemaal. Het klopt dat het rechtgericht zijn in een eindonderdeel beoordeeld wordt. Maar een paard dat niet rechtgericht is, kan nooit een correcte volte laten zien. Ook al is de volte nog zo mooi rond, als het paard niet rechtgericht is zal het uitzwaaien met de achterhand op de volte, of over de buitenschouder wegvallen. En als je paard uitzwaait of over de buitenschouder wegvalt op de volte, dan wordt je ook op dat onderdeel afgerekend. Dus je wordt er op het eindonderdeel op afgerekend EN op alle andere onderdelen waar het paard niet rechgericht is.

En niet correcte aanleuning wordt bijvoorbeeld ook op elk onderdeel afgerekend, ook al rij je je figuurtjes nog zo mooi. EN dan krijg je op het eindonderdeel voor de aanleuning ook nog eens een onvoldoende. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor taktfouten en impuls verlies.

Nee hoor, want ik heb het daar vaak over gehad met juries, als ik bij hen in de auto moest schrijven tijdens het jureren. Een volte wordt beoordeeld op de vorm van de volte, paard moet een beetje stelling laten zien. Natuurlijk wordt er opgemerkt als het paard naar binnen valt of de achterhand naar buiten zwenkt, dat wel. Maar het woord "rechtrichten" zal niet genoemd worden. HEeft ook geen zin, het is een te lege, nietszeggende term.

jasmijn78 schreef:
1 ding is zeker, op manege paarden zul je nooit de fijne kneepjes van het paardrijden leren. Maar iedereen moet ergens beginnen. En de meeste beginnen dus op een manege en kopen later een eigen paard. En als jij boven het niveau van een manege-ruiter wil uitstijgen, dan gaat dat sneller als je je bijvoorbeeld eens verdiept in de theorie. En ook voor een manegeruiter is het ook nuttig om te weten hoe je bijvoorbeeld met een paard moet omgaan (dat leer je namelijk niet zo snel in een manegeles 1 uur per week).

En niet alleen voor dressuur is het handig wat achtergrondkennis te hebben. Als je van springen houdt is het bijvoorbeeld handig te weten hoe je een goed lijntje moet bouwen. Als je endurance rijdt is het handig meer te weten over de lichaamsfuncties van een paard; wanneer is bijvoorbeeld de hartslag goed, hoe lang mag dat duren etc. Dat soort dingen leer je niet alleen maar in de praktijk.

Het enige wat je zou doen is in een artikel van een bekende ruiter lezen hoe hij bepaalde dingen aanpakt. DAT doe velen ook wel. MAar de meeste manegeruiters hebben niets met competitie en fokkerij bladen zoals hoefslag en Paard en sport dus die lezen dat niet. En waarom zou je denken dat het nodig is om achtergrond kennis te hebben als je je niet eens echt bewust bent van het doel? Je hebt geloof ik niet gelezen wat ik schreef. Dressuur is niet echt relevant voor een manegeruiter. Hij kan namelijk nergens naartoe werken met een paard dat door velen gereden wordt. Ik vind jou niet echt reëel.

jasmijn78 schreef:
Dat is dan het verschil tussen jou en mij Haha! Ik ben wel gepassioneerd van dressuur en als ik iets doe dan wil ik het goed doen. En ik vind het alleen maar leuk en interessant om er over te lezen. En hoe verder ik kom, hoe meer ik dingen uit de theorie herken. EN ik begrijp steeds beter waar mijn instructeur het over heeft. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik de hele dag met mijn neus in de boeken loop. Het grootste deel van mijn vrije tijd zit ik nog altijd OP mijn paarden.

Ik wil ook de dingen te paard goed doen. IK wil mijn paard trainen en wel op de juiste manier. MAar ik haal dat niet uit boeken. DAt is niets voor mij. Maar ik heb wel goede instructeurs gehad altijd. Ga jij nou maar fijn met je neus over de boeken hangen, ik lees voor mijn ontspanning en leer wel in de praktijk. Want dat is OOK een groot verschil tussen jou en mij.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:04

Ik vind dat jasmijn toch wel een punt heeft .
Ik heb niet heel het topic gelezen maar het komt maar zo aanvallend over als je het zelf wil laten overkomen.
Ik ben nu sinds 1 jaar ook echt aan het dressuren en heb me ook al vele boeken aangeschaft voor het dressuur en erna.
Wat me opviel is dat ik in begin de boeken las en er maar weinig van begreep tot de basis echt goed begon te worden.
Ik heb sommige boeken misschien al wel 5 keer gelezen.
Omdat ik het nu allemaal begin te snappen en ook elke keer lees van hey maar dat voel ik ook en dat ook.
Ik lees ook niet echt alles elke keer dikwijls gewoon de dingen waar we op die moment mee bezig zijn.
En het helpt echt .

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:12

voor de één helpt lezen, voor de ander de praktijk.

ik moet wel lachen om jasmijnhuppeldepup want ze schrijft dat iedereen een eiegen paard gaat kopen, haha, dan bestaan er geen maneges meer.

jasmijn, aangezien jij zoveel leest, misschien had je beter betekend met een tee kunnen schrijven... Bloos

dat was het dan

ja heleboel manegeuiters rijden rechtgericht hoor... Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:46

vincenza schreef:
ik moet wel lachen om jasmijnhuppeldepup want ze schrijft dat iedereen een eiegen paard gaat kopen, haha, dan bestaan er geen maneges meer.

jasmijn78 schreef:
En de meeste beginnen dus op een manege en kopen later een eigen paard. En als jij boven het niveau van een manege-ruiter wil uitstijgen, dan gaat dat sneller als je je bijvoorbeeld eens verdiept in de theorie.

Goed en begrijpend lezen is ook een vak hoor. Maar omdat het voor jou kennelijk moeilijk is zal ik het nog even verduidelijken: De meeste ruiters die nu een eigen paard hebben zijn op een manege begonnen. Iedereen moet dus ergens beginnen. Het is voor jou zeker erg moeilijk om iets in een bepaalde context te lezen. Misschien moet je het maar houden 'bij de M van Muis'. Haha! Haha!

Desiree schreef:
Nee hoor, want ik heb het daar vaak over gehad met juries, als ik bij hen in de auto moest schrijven tijdens het jureren. Een volte wordt beoordeeld op de vorm van de volte, paard moet een beetje stelling laten zien. Natuurlijk wordt er opgemerkt als het paard naar binnen valt of de achterhand naar buiten zwenkt, dat wel. Maar het woord "rechtrichten" zal niet genoemd worden. HEeft ook geen zin, het is een te lege, nietszeggende term.

Misschien dat het woord rechtrichten niet genoemd wordt, maar als wordt opgemerkt dat een paard uitzwaait of naar binnenvalt en daar logischerwijs op afgerekend wordt, dan wordt hij dus afgerekend op het feit dat het paard niet rechtgericht is op de volte.

Het gaat in de dressuur erom HOE de figuren GEREDEN worden, niet HOE er van A naar B wordt GEHOBBELD. Waarom denk je dat er nu nieuwe dressuurpoeven zijn??? Zodat er nu meer beoordeeld wordt op het GEREDEN zijn. Ik zal voor de duidelijkheid mijn eerdere uitleg nog even posten:

jasmijn78 schreef:
Het klopt dat het rechtgericht zijn in een eindonderdeel beoordeeld wordt. Maar een paard dat niet rechtgericht is, kan nooit een correcte volte laten zien. Ook al is de volte nog zo mooi rond, als het paard niet rechtgericht is zal het uitzwaaien met de achterhand op de volte, of over de buitenschouder wegvallen. En als je paard uitzwaait of over de buitenschouder wegvalt op de volte, dan wordt je ook op dat onderdeel afgerekend. Dus je wordt er op het eindonderdeel op afgerekend EN op alle andere onderdelen waar het paard niet rechgericht is.

Maar goed; voor iemand die zich niet serieus en gepassioneerd met dressuur bezig houdt, zijn rechtrichten, aanleuning, takt en impuls en de rest van het Skala ook inderdaad lege, nietszeggende termen. En voor diegene is dressuur ook inderdaad niet meer dan van A naar B hobbelen.

Desiree schreef:
Dressuur is niet echt relevant voor een manegeruiter. Hij kan namelijk nergens naartoe werken met een paard dat door velen gereden wordt. Ik vind jou niet echt reëel.

Ik vind jou niet echt goed lezen. Dit zei ik over manegeruiters:
jasmijn78 schreef:
1 ding is zeker, op manege paarden zul je nooit de fijne kneepjes van het paardrijden leren. Maar iedereen moet ergens beginnen. En de meeste beginnen dus op een manege en kopen later een eigen paard. En als jij boven het niveau van een manege-ruiter wil uitstijgen, dan gaat dat sneller als je je bijvoorbeeld eens verdiept in de theorie.

Ik had het dus over manegeruiters die het manegeruiterniveau WILLEN ontstijgen. Die ruiters gaan dan ook vaak op zoek naar een bijrijdpaard of kopen een eigen paard en gaan daarmee (prive)lessen. En voor de ruiters die lekker 1 uurtje per week op een manegeknol willen hobbelen en daarna lekker in de kantine willen hangen, is het ook inderdaad verspilde moeite. Maar dat soort ruiters zie ik ook niet als ruiters die SERIEUS met paardensport bezig zijn. Dat soort ruiters zal achteraf ook niet klagen dat de juf niks heeft gezegd over rechtrichten.

Desiree schreef:
Ik wil ook de dingen te paard goed doen. IK wil mijn paard trainen en wel op de juiste manier. MAar ik haal dat niet uit boeken. DAt is niets voor mij. Maar ik heb wel goede instructeurs gehad altijd. Ga jij nou maar fijn met je neus over de boeken hangen, ik lees voor mijn ontspanning en leer wel in de praktijk. Want dat is OOK een groot verschil tussen jou en mij.

Slapen Slapen Slapen

worteltje schreef:
Ik lees ook niet echt alles elke keer dikwijls gewoon de dingen waar we op die moment mee bezig zijn.
En het helpt echt .

Dat doe ik dus ook. Als ik ergens mee bezig been, en het lukt niet helemaal, dan zoek ik het op. Dat ik mijn paard de vliegende galopwissel aan het leren was, stuitte ik ook op wat probleempjes. In een van mijn boeken stond een prima uitleg en ook stond er welke problemen je tegen kon komen en hoe je dat op moest lossen. Heel handig was dat.

vincenza schreef:
jasmijn, aangezien jij zoveel leest, misschien had je beter betekend met een tee kunnen schrijven...

Tsja, als je inhoudelijk bent uitgel*ld, kun je natuurlijk altijd nog gaan mierenn**ken over taalfouten. Ach gut

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:15

Jasmijn ik snap wat jij bedoeld,er is alleen 1 ding waar ik het niet mee eens ben,en dat is dus dat veel ruiters niet afgestraft worden op het feit dat het paard scheef loopt.Ook noem ik het als het paard de buitenschouder naast plaatst,meer een aanleuningsprobleem.Al heeft het natuurlijk allemaal met elkaar te maken enz.Maar ik bedoel meer dat je dan je paard eventjes niet op 2 teugels hebt vanwege spanning ofzo in een proef en je hebt het normaal wel dan hoeft het paard niet scheef te lopen.Maar volgens mij zijn wel het wel allemaal eens met elkaar maar word het anders verwoord.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:22

je kan toch geen mooie dressuur oefeningen uitvoeren als je paard niet recht is gereden.
Dit is eerste vereiste bij het inrijden van je jonge paard of een nieuw ouder aangekocht paard van deze recht te richten in de basis stap draf en galop vooraleer je andere oefeningen gaat uitvoeren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:27

Elisa2 schreef:
Jasmijn ik snap wat jij bedoeld,er is alleen 1 ding waar ik het niet mee eens ben,en dat is dus dat veel ruiters niet afgestraft worden op het feit dat het paard scheef loopt

Nou ja, laat ik het dan zo zeggen: ze zouden er op afgestraft moeten worden. En een goede jury doet dat ook. Maar vergeet ook niet dat veel ruiters gewoon doodleuk elke week op wedstrijd gaan, jaar in jaar uit. Dan kom je vanzelf natuurlijk wel een keer aan je punten. En zo komen ze dan in hogere klasses terecht waar het meer opvalt als je je paard niet voor elkaar hebt.

Elisa2 schreef:
Ook noem ik het als het paard de buitenschouder naast plaatst,meer een aanleuningsprobleem.Al heeft het natuurlijk allemaal met elkaar te maken enz.

Precies; een paard dat niet fijn in de aanleunig is, krijg je bijna niet rechtgericht en je krijgt taktfouten. Een paard dat geen impuls heeft en niet ontspannen is krijg je niet in een fijne aanleuning enz.

Elisa2 schreef:
Maar ik bedoel meer dat je dan je paard eventjes niet op 2 teugels hebt vanwege spanning ofzo in een proef en je hebt het normaal wel dan hoeft het paard niet scheef te lopen

Nee, maar dan is het een incident. Je paard kan altijd een keer schikken, je kan een communicatiestoornis hebben oid. Als dat in een proef gebeurt dan verpest je daarmee gewoon 1 of 2 onderdelen. Maar als je je paard voor elkaar hebt, dan kan je hem daarna gewoon weer herstellen en correct verder rijden.

Elisa2 schreef:
Maar volgens mij zijn wel het wel allemaal eens met elkaar maar word het anders verwoord.
.

Wij zijn het iig wel met elkaar eens Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:30

elsie1 schreef:
je kan toch geen mooie dressuur oefeningen uitvoeren als je paard niet recht is gereden.

Volgens mij ook niet maar volgens Desiree wel:

Desiree schreef:
Ook een scheef paard kan een volte rijden en in zijn gewoontefout een normale volte laten zien, ook al is hij scheef. Als iemand zijn paard niet rechtgericht is, en de volte is verder goed, kun je die persoon daarvoor niet afrekenen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:31

jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:
Waarom zie ik dan zelfs in de Z zoveel scheve paarden? Vooral in de galop is dit altijd erg goed te herkennen

Waarom ziet iedereen die zelf niet in de Z rijdt zoveel fouten in de Z? Dat is echt typisch bokt; op het moment dat er een kritische noot wordt geplaats wordt er altijd geschermd 'ja maar in de Z bakken veel ruiters ook niks van'. Ik zie als Z-ruiter ook veel dingen in de Z die bij anderen niet goed gaan. En in andere klasses ook. Ik doe het zelf ook niet altijd perfect. Niemand doet het perfect, want nog nooit heeft iemand in welke klasse dan ook een score van 100% gehaald. Dus je kan op iedere ruiter wel wat aanmerken. Maar ik hou mij verder niet zoveel bezig met hoe anderen het doen, of in welke klasse ze rijden. Het intresseert me ook niet. Ik vind het belangerijker hoe ik het zelf doe, ongeacht in welke klasse ik rij. Kijk eerst eens naar jezelf voordat je anderen af gaat zeiken. Helaas beschikken we niet allemaal over een overdosis talent, dus laat een ander lekker in zijn waarde.

vincenza schreef:
als je beginnend ruiter bent, en je lest 5 keer i d week privé, en niemand vertelt je wat, hoe weet je dan of het paard waar je op zit recht is?

Door een boek over dressuur te lezen? Door je te verdiepen in de theorie, door te kijken naar andere ruiters die het wel goed kunnen. Door jezelf op te nemen op video (pas op: kanheel confronterend zijn!!!) Door vragen te stellen aan mensen die wel goed kunnen rijden. Sorry hoor, maar je kunt zelf genoeg initiatieven nemen om te LEREN, naast het nemen van prive-les. Het enige nadeel is dat het MOEITE kost Clown En vaak zijn die initiatieven nog goedkoper ook, dan 5 keer per week prive te lessen. Als jij als ruiter helemaal afhankelijk bent van een (dure) intructeur die je elke dag hapklare brokken voorschotelt, die je elke keer weer voorkauwt hoe het moet, zul je het nooit ver schoppen. Een instructeur kan je voorkauwen hoe je het moet doen, maar de rest van de week, of tijdens een proef zul je het toch zelf moeten doen. Je moet ZELF durven rijden, durven experimenteren, durven fouten maken, en durven intiatieven te nemen. Daar ontwikkel je gevoel van. En dat kan niet als je elke dag onder toeziend oog van een instructeur rijdt. Erg makkelijk dus om het probleem bij een ander neer te leggen.

vincenza schreef:
jij gaat ervan uit dat iedereen iets weet over klassieke rijkunst, maar dat is NIET ZO!

Nee, je moet mijn posts goed lezen: ik ga ervan uit dat iedereen zich heel eenvoudig op de hoogte kan stellen van de theorie klassieke dressuur, door o.a. te lezen erover. En ik ga er van uit dat je dat als serieuze ruiter ook doet!!! Ik zie hier op bokt zoveel domme vragen voorbij komen. Lees eens je proevenboekje, daar staan alle onderdelen die van je gevraagd worden exact omschreven. Als het niet goed gaat is het altijd de schuld van een ander; instructeur, DA, osteopaat, is niet goed, het paard in niet goed, de jury is niet goed. Maar weinig mensen gaan echt te raden bij zichzelf. Ik ga ervan uit dat je als serieuze dressuurruiter alle mogelijke wegen bewandelt om zoveel mogelijk te leren en te weten over dressuur en paardrijden. Dus niet alleen les nemen, maar ook de moeite nemen om je te verdiepen in het paard zelf, in de theorie, te kijken naar goede ruiters, jezelf een kritische spiegel voorhouden etc.

ben het met je eens jasmijn

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:32

Wat hebben de mensen hier allemaal een honger zeg...... allemaal happen op elkaar in een topic die niet to the point komt.

Eerstens is rechtrichten heel erg belangrijk niet voor niets het vijfde punt uit het skala.
Verder is het een logisch gevolg van goed rijden volgens dat skala. Nu is het alleen helaas zo dat heel veel mensen de paarden helaas van voor na achteren rijden in plaats van van achter naar voren het paard in de hand rijden ze trekken hem dus als het ware terug. Nu is ieder paard van nature scheef en in die scheefheid lopen ze ook het liefste verder. Alleen in verband met slijtage willen wij die zo nodig op hun rug moeten zitten dat ze recht gaanl, en natuurlijk omdat scheef lopen geen punten opleverd.
Dus rijden we het paard via de takt, de correcte aanleuning de losgelassenheit via schwung naar recht richten.
En als je het paard goed van achter naar voren rijd dat komt dus recht richten vanzelf aan de orde al in de B dressuur, en dus niet in de Z. Helaas helaas vergeet een gros van de ruiters eerstens de paarden van achter naar voren te rijden maar ten tweede te voelen.

Want het is heel leuk als je je theorie kent, maar het is nog veel leuker als je je die theorie in praktijk kunt brengen en VOELT dat het paard scheef loopt want velen voelen het gewoon niet.

O ja en inderdaad moet je gelijke druk links en rechts hebben dus rechtgericht tussen twee teugels door. Maar geloof me met een paard dat met zijn hoofd in stelling loopt kan de rest toch kaarsrecht zijn ( helaas heb ik die fout lang gehad)

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:35

jasmijn: ik vind jou een verschrikkelijk mens zoals je je hier neerzet en ik stap dus uit deze discussie, zoals jij mensen af loopt te zeiken zeg!

de M van Muis: ja zo rijden gehandicapten idd paard, Sukkel! met een M van Muis en een plaatje van een Muis erbij en een K van Kaas en een plaatje van kaas erbij, dit voor verstandelijk gehandicapten.

Vel succes met je recyhtrichten.

Gatverdamme.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:37

Kafue schreef:
Wat hebben de mensen hier allemaal een honger zeg...... allemaal happen op elkaar in een topic die niet to the point komt.

Eerstens is rechtrichten heel erg belangrijk niet voor niets het vijfde punt uit het skala.
Verder is het een logisch gevolg van goed rijden volgens dat skala. Nu is het alleen helaas zo dat heel veel mensen de paarden helaas van voor na achteren rijden in plaats van van achter naar voren het paard in de hand rijden ze trekken hem dus als het ware terug. Nu is ieder paard van nature scheef en in die scheefheid lopen ze ook het liefste verder. Alleen in verband met slijtage willen wij die zo nodig op hun rug moeten zitten dat ze recht gaanl, en natuurlijk omdat scheef lopen geen punten opleverd.
Dus rijden we het paard via de takt, de correcte aanleuning de losgelassenheit via schwung naar recht richten.
En als je het paard goed van achter naar voren rijd dat komt dus recht richten vanzelf aan de orde al in de B dressuur, en dus niet in de Z. Helaas helaas vergeet een gros van de ruiters eerstens de paarden van achter naar voren te rijden maar ten tweede te voelen.

Want het is heel leuk als je je theorie kent, maar het is nog veel leuker als je je die theorie in praktijk kunt brengen en VOELT dat het paard scheef loopt want velen voelen het gewoon niet.

O ja en inderdaad moet je gelijke druk links en rechts hebben dus rechtgericht tussen twee teugels door. Maar geloof me met een paard dat met zijn hoofd in stelling loopt kan de rest toch kaarsrecht zijn ( helaas heb ik die fout lang gehad)

zo jij bent gelukkig weer positief, heerlijk om te lezen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:42

jasmijn78 schreef:
Maar goed; voor iemand die zich niet serieus en gepassioneerd met dressuur bezig houdt, zijn rechtrichten, aanleuning, takt en impuls en de rest van het Skala ook inderdaad lege, nietszeggende termen. En voor diegene is dressuur ook inderdaad niet meer dan van A naar B hobbelen.

O foei, wat ken jij mij slecht! Lege nietszeggende termen! Ik ben op de hoogte van de termen en ik weet precies wat ze inhouden. Ik praat er alleen iets minder over, ik streef ze alleen maar na als ik rij. MAar ik ga hier niet uit de hoogte doen zoals jij van "ik heb mijn paarden rechtgesteld en helemaal voor elkaar" en "bla bla bla" want daar ben ik de persoon niet naar.

Jasmijn schreef:
Ik had het dus over manegeruiters die het manegeruiterniveau WILLEN ontstijgen. Die ruiters gaan dan ook vaak op zoek naar een bijrijdpaard of kopen een eigen paard en gaan daarmee (prive)lessen.

Maar dat zijn geen manegeruiters meer.
Jasmijn schreef:
En voor de ruiters die lekker 1 uurtje per week op een manegeknol willen hobbelen en daarna lekker in de kantine willen hangen, is het ook inderdaad verspilde moeite. Maar dat soort ruiters zie ik ook niet als ruiters die SERIEUS met paardensport bezig zijn. Dat soort ruiters zal achteraf ook niet klagen dat de juf niks heeft gezegd over rechtrichten.

Ja maar dat zijn manegeruiters! En daar hebben we het over.

Jasmijn schreef:
Slapen Slapen Slapen

Ja, zo kan ik ook wel reageren op die grootdoenerij van jou! "ik heb mijn paarden rechtgesteld".... bla bla...
DAt is gemakkelijk gezegd hier vanaf internet! Ik ga daarom die dingen van mezelf niet beweren. Ik zeg alleen dat ik serieus train en dat op MIJN manier doe en dat ik geen boeken ga lezen omdat jij dat zegt!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 16-10-06 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt