Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:22

Kawa kende ook na 6 weken een wissel, dus dat zegt idd niks.
Die is in juli zadelmak gemaakt als ruim 3 jarige, dus zou rond deze tijd ook aangeprezen kunnen worden als paard met wissel Haha!
En die reed ik 3x in de week 20 minuutjes Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:02

Ik vind het nog erg vroeg, toch heb je sommige 2,5 jarige waarmee het makkelijk kan. Lichamelijk en mentaal... de keerzijde zijn paarden die met hun 3e-4e jaar nog zo twenter-achtig gebouwt zijn of nog erge baby-trekjes vertonen in het gedrag en er mentaal nog helemaal niet klaar voor zijn.

Persoonlijk wacht ik liever een half jaartje teveel dan te weinig Haha! Maar ik sluit niet uit dat er sommige paarden zijn waarbij het makkelijk kan op 2,5 jarige leeftijd.\

Wij hebben nu een paard op stal staan, het beestje is 2... maar je geeft hem lichamelijk echt al een jaar of 4, ondanks dat er nog niets mee gedaan wordt zit er al mooie bespiering op, ongelooflijk Haha!
Hij is ook heel stabiel in karakter, niet zo spelerig en 'jong' als je van een 2 jarige zou verwachten... die kan het denk ik voor z'n 3e jaar wel hebben.
Maar de eigenaren wachten toch nog eve4n af, die hebben gelukkig geen haast... Hij mag nog even lekker de kleuter uithangen, zou ik ook doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:11

Het is niet de bespiering, het gaat erom of de groeiplaten al gesloten zijn, en vooral in de rug is dat erg belangrijk. Een 2,5 jarige kan er wel uitzien alsof het makkelijk kan, het betekent niet dat hij al klaar is. De groeiplaten in de rug zijn pas gesloten met 6 jaar oud, dat betekent in de praktijk dat met 3 jaar inrijden eigenlijk veel te vroeg is. Beter is het om te wachten tot het paard 4, 5 jaar of 5 jaar oud is. En elk jaar dat je wacht, krijg je achteraan in drievoud terug!

Heel verstandig van die eigenaren om nog te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:47

zadel mak maken en rustig longeren ( zonder bijzet ) vind ik wel kunnen op 2,5, zolang je het maar 1 tot 2 keer per week doet en het paard verder kan spelen op de wei met soort genoten en nog niet echt gaat rijden op die leeftijd. maar bijzet longeer ik zowiezo niet mee, niet als ze 2,5 zijn maar ook niet als ze 20 zijn

janice22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:05

vind het wel erg jong hoor
om echt zadelmak te maken zou ik nog liever wachten tot 3,5 en idd rustig aan

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:05

Een 2,5 jarige is er nooit aan toe, zijn botten zijn dan nog niet voldoende volgroeid om het werk met een ruiter al aan te kunnen.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:33

ik kan er nog steeds niet bij met mijn hoofd dat mensen zo debiel kunnen zijn om op hun paard te gaan zitten voor dat hij is uitgegroeid en ik durft er 100% zeker van te zijn dat een paard op 2,5 jarige leeftijd nog niet voldoende is uitgegroeid of volgroeid. We hebben nog steed sgeen radiologische ogen dus wat er binnen in zit kunnen wij allemaal niet zien hoe volwassen en sterk een paard er van de buitenkant ook uit ziet.

En dan straks maar weer klagen waarom een paard rug of been problemen heeft....het is op een begeven moment ook vragen naar problemen...

Oftewel ik leg er voor zijn 3.5 geen gewicht op. bij mij gaat het lichaam van mijn paard absoluut boven mijn eigen wil.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:42

ik vind het veel te vroeg. en ik ga pas op mijn paardje stappen als ze ongeveer 4 jaar is. ze is nu 2,5 en ik (nou ja, mijn verzorgster) gaat langzaam beginnen met lange teugels. zeker niks overhaasten...

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:47

Ik vind dat je een paard, net zoals elk ander dier en mens de kans moet geven jong te zijn. Dat ben je toch maar 1 keer? Vergeet nooit dat je paard een net zo waardig bestaan verdient als jij zelf, maar misschien dat iemand een goed tegen argument heeft voor mij? Leer ik er ook weer van! Ik vind gewoon dat je er even mee wacht.. Er zijn genoeg andere dingen die je alvast kunt trainen met je paard, dan hem gelijk zo zwaar te belasten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:30

En toch he....
Ik denk dat longeren een zo veel zwaardere belasting is als rechtuit lopen, dat je misschien nog eerder er met 2,5 1x in de week op kan gaan rijden in het bos dan hem op die leeftijd een aantal keren in de week te longeren. Vooral het zand en de rondjes zijn funest voor de benen.

Mijn Tinker die volgend jaar maart 3 wordt, wordt dan ingereden en zal het eerste halfjaar geen rijbak zien (alleen natuurlijk even met opstappen en de eerste pasjes, en daarna meteen achter een ander aan het bos in). Pas als ze dan de spieren heeft om de ruiter te dragen en haar evenwicht te houden kan ze rustig aan af en toe in de bak aan het werk.
Nouja ieder zijn manier van inrijden toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:33

Ik vind het niet echt een keuze zoals jij die nu voorlegt:
een paar keer per week longeren: veel te veel voor een 2,5 jarige
berijden, maar alleen rechtuit door het bos: idem

Allebei slecht, de vraag wat slechter is, is niet echt aan de orde, je zou het allebei niet moeten doen.

Edit: ik kan bos niet eens spellen Bloos
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 02-10-06 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:35

erleyne schreef:
berijden, maar alleen rechtuit door het pos: idem

Allebei slecht, de vraag wat slechter is, is niet echt aan de orde, je zou het allebei niet moeten doen.

Toch wel, want er zijn er genoeg hier in het topic die een 2,5 jarige longeren wel acceptabel vinden. Lees maar een terug.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:36

Nou, ja: laat ik dan zeggen dat het voor mij niet echt een keuze is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:44

Mariska_28 schreef:
erleyne schreef:
berijden, maar alleen rechtuit door het pos: idem

Toch wel, want er zijn er genoeg hier in het topic die een 2,5 jarige longeren wel acceptabel vinden. Lees maar een terug.

Dat is vaak onwetendheid van mensen, ze longeren omdat ze er nog niet op willen gaan zitten en het paard te zwaar belasten. Nu belast je met een paard longeren ook de gewrichten doordat ze constant in een rondje om je heen lopen.
Ik zou liever zien dat iemand met 3 jaar (2,5 vind ik echt te vroeg, voor zowel rijden als longeren) rechte lijnen erop gaat zitten dan dat ze gaan longeren zonder iemand erop.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:46

Erleyne, ik sluit me helemaal bij jou aan. Mariska, of het wel of niet kan heeft niks te maken met wat anderen in het topic hiervan zeggen. Wat belangrijk is zijn de lichamelijk aspecten, en een paard van 2,5 of 3 is nog lang niet volgroeid.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:50

Wees niet bang hoor, mijn paarden worden niet voor 3 jaar ingereden. Maar mijn posting was een reactie op het feit dat veel mensen longeren al wel vinden kunnen bij jonge paarden. Terwijl dit juist zoveel belastender is.

Charos schreef:
Ik zou liever zien dat iemand met 3 jaar (2,5 vind ik echt te vroeg, voor zowel rijden als longeren) rechte lijnen erop gaat zitten dan dat ze gaan longeren zonder iemand erop.

Precies zoals wij het gaan doen idd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:13

Dus eigenlijk is mijn manier van inrijden die ik voor mijn 3,5 jarige in mijn hoofd heb helemaal zo slecht nog niet Knipoog

Inrijden zonder te longeren. 2 a 3x p/w lange lijnen in de bossen rijden. Dan evt (als haar knie het houdt) na een half jaar (dan is ze dus ong 4,5 jaar oud) wat longeerwerk en wat dressuur...

Ben alleen benieuwd hoe ze het gaat doen zonder dat iemand haar aan de longeerlijn vast heeft als ik erop ga zitten voor het eerst Bloos!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:23

griebels schreef:
Dus eigenlijk is mijn manier van inrijden die ik voor mijn 3,5 jarige in mijn hoofd heb helemaal zo slecht nog niet Knipoog

Inrijden zonder te longeren. 2 a 3x p/w lange lijnen in de bossen rijden. Dan evt (als haar knie het houdt) na een half jaar (dan is ze dus ong 4,5 jaar oud) wat longeerwerk en wat dressuur...

Ben alleen benieuwd hoe ze het gaat doen zonder dat iemand haar aan de longeerlijn vast heeft als ik erop ga zitten voor het eerst Bloos!

Probeer er een ruiter met een goed rustig paard bij te zoeken als je gaat rijden. 10 tegen 1 dat die van jou er dan (braaf) achteraan hobbeld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:59

volgens mij vinden veel mensen het zadel mak maken hetzelfde als inrijden???

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:53

ik vind gewoon vanaf 3 jaar..
niet eerder, ookal zou je paard het aankunnen. waarom zou je niet nog even wachten?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:08

Er staat bij mijn oom een 2 jarige en als die van de winter hier zou komen, dan ga ik daarmee beginnen. WAnt dat kan hij gemakkelijk af. Maar zijn 2 jarige vriendinnetje zou ik het liefst laten uitgroeien tot haar 4e. HEt verschilt dus inderdaad per paard.

En met elk paard, hoe jong of oud het ook is, je moet altijd spelenderwijs beginnen zonder druk er op te leggen.

black_velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:29

ik denk men zo vroeg begint omdat men geen geduld heeft,uit onkunde dat ze niet weten wat voor schade ze kunnen veroorzaken en ten derde soms om ze duurder te kunnen verkopen.
ik heb zelf ook een 2 1/2 jarige friese merrie die longeer ik eenmaal in de week wel altijd met hoofdstel en soms met zadel erop je kunt ook nog zoveel andere dingen leren wij leggen op de wei allerlei enge dingen open paraplu,groot plastic zeil om overheen te lopen enz. gaan dan aan de hand laten wennen aan die dingen.wandelen langs de straat.leren halthouden als we stil gaan staan zo kan ik nog wel een paar dingen opnoemen die je kunt doen voor dat ze drie zijn en je echt kunt beginnen
je hoeft dus echt niet ongeduldig te zijn en tegen de tijd dat het echte werk begint heb je braaf en volgzaam paardje waar je ook al een band meehebt.
of het moet je allen om het rijden zelf gaan begin dan maar niet aan een paard later komt er ook nog wel meer bij kijken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:33

het valt mij de laatste tijd ook weer vaker op ja! en dan niet zadelmak ofzo, maar echt al gewoon bereden! die gewoon zowat elke dag al moeten lopen! kijk dat je met 2,5 rustig gaan beginnen met een hoofdstel en een zadeltje kan ik me voorstellen, maar je moet dan echt niet iedere dag op zoon beestje echt gaan rijden!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:52

Ligt het dan aan mij dat ik 1x in de week longeren dan niet vind kunnen op 2,5 jarige leeftijd? Juist door die slechte belasting?

Ben net met mijn 2,5 jarige een uur gaan wandelen in het bos. Ze vond het geweldig!

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:12

nee je bent de enige. Ik vind zowel longeren, als zadelmak maken, als het doorrijden ZEER FOUT EN DOM op 2,5 jarige leeftijd. waarom zou je?! w8 gewoon nog een jaartje dan ben je tenminste zeker van je zaak.

lekker aan de lange lijnen oefenen, wat grondwerk oefeningen spelenderwijs en lekker wandelen inderdaad. En als je dit soort dingen veel doet dan krijg je vanzelf het vertrouwen en het respect en heb je op 4 jarige leeftijd ook een stuk minder last van het kleuter/puber gedrag.