Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:09

Nou ik denk dat het allemaal een beetje giswerk is hier. Ik heb een kwpn'er van 1.75 en die kan makkelijk iemand dragen van boven de 100 kg. Ik denk dat het ook nog heel wat scheelt dat als je er iemand opzet van over de 100 kg die GOED kan rijden. Dan iemand van 60 KG die voor geen meter kan rijden.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:11

joepiejee schreef:

Als ik zwaardere mensen zie paardrijden denk ik wel eens dat ze eerst zelf maar eens hun lichaam in een goede conditie moeten brengen. Je hebt ook minder controle over een dikker lichaam in draf en galop, dat zal voor het paard ook heel vervelend aanvoelen. Ik vind dus dat zwaardere mensen eerst zelf moeten gaat sporten voordat ze dat van het paard verlangen.

dat iemand dik is, wil niet meteen zeggen dat de conditie niet in orde is,
ik ken "dikkere"mensen die een betere conditie hebben dan een slank iemand.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:13

hananya schreef:

Maar het gaat me hier niet om het feit dat die beide mensen op hetzelfde paard kunnen rijden van gewicht. Het gaat me er meer om dat ik vind dat die persoon van 1.65m/90kg geen sportersconditie heeft en niets in een (dressuur) wedstrijdring te zoeken heeft... Die kan dan beter voor haar plezier op een haflinger het bos in sturen.
Terwijl ik er niets op tegen heb om Hergen van Hall of Wilmer Lanning de ring binnen te zien rijden...

Haha! dan begrijpen we elkaar goed volgens mij. Dan doel je volgens mij dus inderdaad op de BMI van iemand (Body mass index), als die te hoog ligt dan mist iemand de souplesse in zijn lichaam om op hoog niveau te kunnen presteren, terwijl iemand met een gelijk gewicht in kilo's met een correct BMI wel die souplesse in het lichaam kan hebben. Daar doelde ik een beetje op.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:24

terorita schreef:
joepiejee schreef:

Als ik zwaardere mensen zie paardrijden denk ik wel eens dat ze eerst zelf maar eens hun lichaam in een goede conditie moeten brengen. Je hebt ook minder controle over een dikker lichaam in draf en galop, dat zal voor het paard ook heel vervelend aanvoelen. Ik vind dus dat zwaardere mensen eerst zelf moeten gaat sporten voordat ze dat van het paard verlangen.

dat iemand dik is, wil niet meteen zeggen dat de conditie niet in orde is,
ik ken "dikkere"mensen die een betere conditie hebben dan een slank iemand.

Afgod

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:28

Naja op de manege moeten sommige dikkere mensen wat ik weet met een krukje en dan meestal op de fjord maarja als de fjord ziek is ofzo worden gewoon de andere minder stevige pony's gepakt helaas.....

Misschien een leuk idee een manege voor dikkere mensen:)
*niet beledigend bedoelt!*

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:31

Ja hoor? Dan kunnen we natuurlijk voor iedere categorie mens wel een aparte manege gaan beginnen?
Waarom mogen "stevige mensen" niet op een manege komen? Ik denk dat een manege gewoon altijd zogenaamde stevige paarden in de aanbieding moet hebben! Dit is helaas niet zo. Erg Jammer.

Trouwens niet alleen dikke mensen zouden moeten opstappen met een krukje Knipoog Tis zo en zo beter voor een paardenrug om met een kruk op te stappen. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:32

Lennox schreef:
hananya schreef:

Maar het gaat me hier niet om het feit dat die beide mensen op hetzelfde paard kunnen rijden van gewicht. Het gaat me er meer om dat ik vind dat die persoon van 1.65m/90kg geen sportersconditie heeft en niets in een (dressuur) wedstrijdring te zoeken heeft... Die kan dan beter voor haar plezier op een haflinger het bos in sturen.
Terwijl ik er niets op tegen heb om Hergen van Hall of Wilmer Lanning de ring binnen te zien rijden...

Haha! dan begrijpen we elkaar goed volgens mij. Dan doel je volgens mij dus inderdaad op de BMI van iemand (Body mass index), als die te hoog ligt dan mist iemand de souplesse in zijn lichaam om op hoog niveau te kunnen presteren, terwijl iemand met een gelijk gewicht in kilo's met een correct BMI wel die souplesse in het lichaam kan hebben. Daar doelde ik een beetje op.

En dit geloof ik dus niet.

Ik heb jaren onder de grens gezeten, iedereen vond me mooi slank, maar was dus ongezond.
Nu ben ik al jaren op het randje, wel/ niet oke, maar dan aan de bovenkant van het randje.
Ook niet gezond, maar dat ben ik helaas ook niet.

Maar ik kan je wel zeggen.
Ik stijg nog idem dito op, ook op een grote boven de 170.
Ik kan nog idem doorzitten als toen.
Kan nog gewoon springen.

Dus als je net boven je BMI zit, dan heb je er echt nog geen last van.
Ik ben dan ook niet eens 100, 90 of 80 kg, de getallen die ik hier voorbij zie komen, maar wel net op het randje van de BMI, dus volgens enkele hier al een slechte ruiter.

Ik zou zeggen, zie foto's profiel, ziet mijn paard eruit dat hij mij niet kan dragen?

Ik wil hier dus mee zeggen, dat de BMI niet alles zegt.
En dat veel mensen ook een scheef oog hebben qua BMI
Toen ik er ruim onder zat vonden mensen me mooi.
Nu ik op het randje van erboven zit, vinden mensen me dik.
Ik denk dan, het beeld in de westerse wereld is helemaal verwrongen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:33

Ik begrijp volgens mij nog steeds niet waarom jullie van mening zijn dat het met een fjord dan wel kan...

(ik vind trouwens niet dat mensen met overgewicht niet op paarden kunnen/ mogen rijden...ik denk dat de paarden veel meer kunnen hebben dan wij met zijn allen denken dat ze kunnen hebben).

[EDIT] Even op de reactie hier boven, ik heb het ook over een correct BMI en niet over een te laag of te hoog. Te laag is zeker ook niet gezond, maar te hoog ook niet.
Ik vind dat mensen die echt te zwaar zijn inderdaad minder prestaties weg kunnen zetten in de sport. En dit komt simpelweg doordat je lichaam je in de weg kan zitten (en ik ben wat te zwaar!!). Ik rijd ook puur recreatief...Het zit gewoon wat in de weg. En dat wil niet zeggen dat iemand met overgewicht een slechte conditie heeft maar er zit gewoon minder souplesse in het lichaam.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 21-09-06 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:33

Er heeft laatst in Bit een artikel gestaan over een manege die onderzoek heeft gedaan naar het gewicht van de ruiters en wat de paarden aankunnen. Nav de uitslag hebben zij ook tegen bepaalde mensen moeten zeggen dat zij niet meer op bepaalde paarden mochten rijden. Dit werd over het algemeen goed ontvangen, ook omdat de manege er mee aan de slag is gegaan door bv een afval-club op te zetten, etc. Ik vind het een erg goed initiatief van de manege en niet ten nadele van de ruiters, maar ten behoeve van de paarden (zo zie je het niet vaak meer als er geld mee gemoeid is....).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:34

Mork schreef:
Ja hoor? Dan kunnen we natuurlijk voor iedere categorie mens wel een aparte manege gaan beginnen?
Waarom mogen "stevige mensen" niet op een manege komen? Ik denk dat een manege gewoon altijd zogenaamde stevige paarden in de aanbieding moet hebben! Dit is helaas niet zo. Erg Jammer.

Trouwens niet alleen dikke mensen zouden moeten opstappen met een krukje Knipoog Tis zo en zo beter voor een paardenrug om met een kruk op te stappen. Vork

mogen ze van mij ook een mange maken voor lange mensen. ik ben 1.80 en heb op 2 verschillende manege gereden en hadden allebei maar 1 of 2 paarden waar ik op kon rest waren allemaal kleine iele paardjes. rij nu ook wel gewoon met mn eigen paard nergens last van

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:38

Toch vraag ik mij af.....
Veel hebben het over het paard, die heeft 't naar z'n zin en 'lijkt' er geen moeite mee te hebbben.
Maar!
Over de gewrichten die het gewicht moeten dragen, zou dat niet schadelijk zijn???

Er zijn ook mensen die zwaar lichamelijk werk hebben gedaan en die daar nu last van krijgen......

Als je een paard ront. heb gekeurd, weet je dat hij bv geen sterk beenwerk heb. Advies is niet meer springen. Toch vind het paard dat harstikke leuk.

Dus leuk is niet altijd veilig.....

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:39

Lennox schreef:
Ik begrijp volgens mij nog steeds niet waarom jullie van mening zijn dat het met een fjord dan wel kan...

(ik vind trouwens niet dat mensen met overgewicht niet op paarden kunnen/ mogen rijden...ik denk dat de paarden veel meer kunnen hebben dan wij met zijn allen denken dat ze kunnen hebben).

inderdaad denk dat over het algemeen, meer tussen onze oren zit, en we teveel met onze ogen naar
het plaatje in het algemeen kijken

zie ook weleens een vol slank iemand rijden, en het paard ook niet fatsoenlijk door de hoek kan krijgen,
tuurlijk is het wel zo dat een "dikker" persoon meer moet opletten gewicht niet te veel naar binnen of buiten te zetten, maar dat moet een slank iemand ook

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:39

Ik zeg niet dat alle stevige mensen dan maar op een fjord moeten zitten. Ik denk ook wel dat veel overgewicht slecht voor een paardenrug kan zijn.

Het blijft wel een feit dat slank en superslank als algemeen erg mooi wordt gezien vooral in de dressuur. Ik vind het alleen jammer dat op deze manier zoveel mensen die net even meer wegen( Ik heb het dan niet over extreem overgewicht) zo domper ervaren als ze rijden. Je moet eens het commentaar om je heen je horen weleens. Ik verzeker je, als je niet zo zeker van jezelf bent je er zo mee zal stoppen!
Dit heb ik meegemaakt met een vriendin. Die was het zo zat.
Ze was 1.77 lang en woog nog geen 75 kg!
Tja nou zeg ik.....

Mijn man is 1.98 weegt maar net 70 kg Haha!
Die heeft dus het probleem dat veel paarden, toen we dus nog op manegepaarden reden, te klein voor hem waren! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:40

superwoman

Maar dan kun je je paard beter in de wei zetten (als ik dat ook gevaarlijk)
Want springen vergt ook van de benen.
Dressuren vergt ook van de gewrichten
En nog het ergste, scheef in het bos, veroorzaak je ook HKO

Dus beter 100 kg en je paard recht richten, dan bos hobbelen met 65 kg, donderend op de voorhand

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:43

Daar gaat het nu toch niet om runningkawa?

Het gaat nu over het dragen van een ruiter. Hoe schadelijk is dat en bij overgewicht van de ruiter is dat schadelijk of zelfs veel schadelijker?
Of is het alleen voor het gezicht, wat stoort als de ruiter te zwaar is?

Tuurlijk heb dat ook met het 'gebruik' te maken, maar ik vraag het me toch af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:44

Daar gaat het wel om.
Jij haalt an hoe schadelijk het is voor de gewrichten als een zwaarder persoon rijd.

ik haal aan hoe schadelijk het is als een licht persoon zijn paard de krul in trekt of zo scheef als een banaan rijd.

Wil je zeggen of een paard iets schade geeft, moet je het totaal plaatje pakken, wat nu niet gedaan word.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:46

Verkeerd rijden is altijd schadelijk!

Verkeerd tillen is ook schadelijk, toch als je goed tilt kun je een gewicht veilig tillen en dat gewicht langzaam opbouwen......

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:48

Mork schreef:
Hoe kan jij nou bepalen dat iemand van 1.65 en 90 kg geen sportconditie heeft? Vind ik erg knap van je!

Wilmer Lanning heeft spillebenen Nagelbijten / Gniffelen
Die heb ik ook wel eens op een paard gezien waar hij eigenlijk voor het mooie iets te lange benen voor had. Haha!

Heb jij ooit een (top) sporter gezien die 1.65m groot is en 90 kg weegt...?!?

Een vriendin van mij is rond de 1.65m en weegt ongeveer 90 kg. Knipoog
Die zie ik niet graag in de wedstrijdring. Ze is te zwaar voor een klein, fijn paard en te klein voor een groot paard. Daarnaast zou ik het plaatje gewoon niet mooi vinden in de ring...

Nu wíl ze ook geen wedstrijden rijden en heeft een kleine groninger. Daar is ze heel tevreden mee en ze hebben samen veel plezier. Je hoort mij dus ook nergens zeggen dat dikkere mensen geen paard mogen rijden. Alleen dan wel op een paard dat bij hun gewicht past...

En Wilmer mag dan lange benen hebben, hij is niet te zwaar voor zijn paarden (voor welk paard dan ook volgens mij... Knipoog )
En dan zie ik liever Wilmer met zijn lange benen rijden dan een tante van 100+ kilo op een fijn ding...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:49

superwoman schreef:
Daar gaat het nu toch niet om runningkawa?

Het gaat nu over het dragen van een ruiter. Hoe schadelijk is dat en bij overgewicht van de ruiter is dat schadelijk of zelfs veel schadelijker?
Of is het alleen voor het gezicht, wat stoort als de ruiter te zwaar is?

Tuurlijk heb dat ook met het 'gebruik' te maken, maar ik vraag het me toch af.

ik zie liever een dikker persoon eerlijk en netjes rijden,
dan een slank iemand die het paard de bak door stuurt en niet weet wat ze doet.

of een dikker persoon slecht is voor de paarden rug, valt wat mij beterfd,
te betwijfelen.

zie vaak zat foto's voorbij komen dat er 2 personen te paard zitten,
ooowat leuk en wat lief,
maar als een dik persoon te paard zit kan dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:49

Dat ben ik met je eens

Maar dan ben ik het er ook ove eens dat je niet alle stevige mensen over 1 kam moet scheren.
Een goed gereden paard kan dus wel iemand rijden van wat meer kilo's
Terwijl een slecht gereden paard al kapot gaat bij iemand van 60 kg.
Waarom komen daar geen verwijtende topics over??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:51

Die zijn er al genoeg toch?
slof enzo?
Maar dan nog, niemand zegt dat hij zaagt en schopt en trekt....

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:52

runningkawa schreef:
Dat ben ik met je eens

Maar dan ben ik het er ook ove eens dat je niet alle stevige mensen over 1 kam moet scheren.

tja das inderdaad zo.
ik denk omdat men nu eenmaal een perfect plaatje wil zien
dus een slank persoon op een mooi paard

waar ik eigenlijk wel eens benieuwd naar ben
zijn er wel eens dikkere personen op aangesproken door een jury
dat zou dus eigenlijk een vorm van discriminatie zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:53

Dan heb je het over hulpteugels
Daar zijn topics over.
Maar verwijtende topic over mensen die het vertikken te gaan lessen, zie ik niet zo vaak.

En hoe bedoel je, niemand zegt dat hij schopt of zaagt?

superwoman

terorita schreef:

ik zie liever een dikker persoon eerlijk en netjes rijden,
dan een slank iemand die het paard de bak door stuurt en niet weet wat ze doet.

Dat is toch geen vergelijking?

Trouwens denk ik dat 'iedereen' daar zo over denkt.

hananya

runningkawa schreef:
Dat ben ik met je eens

Omdat het nu gaat over mensen met (veel) overgewicht die wedstrijden rijden en sportprestaties van hun paard gaan vragen terwijl ze zelf niet eens in sportconditie zijn...
Maar ik ben het verder met je eens dat ook ik een helehoop lichte veertjes kan bedenken die veel meer schade aan een paard kunnen toebrengen dan een (te) zware ruiter...