Gert van den Hof goed of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Gert van den Hof goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:58

Sisco4life: je gaat willens en wetens voorbij aan de intentie van mijn reactie.

ik zeg alleen maar: als je het paard toch al onzeker maakt, en dat doe je sowieso, of je nou de knuffel-, langdurende of snelle methode gebruikt... nou, dan is er wat voor te zeggen om het paard maar meteen een heel gamma te laten zien. Dan weet ie waar hij aan toe is.

En als je dan ongeveer een half jaar verder bent met je stap, draf, galop, bocht links, bocht rechts, ho en gas...
dan kan je daarna het blik kunstjes wel opentrekken.

Paardrijden is echt heel simpel - er wordt alleen zo moeilijk over gedaan. Denk dat Gert van den Hof het voor de paarden weer simpel maakt. Ik ben zeker niet tegen zijn methodes, en denk dat er ook paard-psychisch zeker nog een plusje aan zit ook.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:12

Sorry hoor, maar ik ken zat meiden die hun paard al jong gekocht hadden en die het gewoon meenamen een keer een zadel erop, een keer een persoon erop. Paarden reageerden echt niet zoals bij Geert. Vertrouwen is dan bij mij toch het sleutel woord.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:34

Romkabouter schreef:
Tja, als je het leuk vind om je paard voor vol publiek te laten overdonderen door iemand die gewoon goed kan zitten en ze voorwaarts laat jagen door een hulp is het een prima systeem

Maar zadelmak heb ik een andere definitie van.

Heb het ook gezien, ben het hier volkomen mee eens..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:08

Wat ik gezien heb ik de clinic.

Er komt een man met een paard in de ring. Het paard denkt, wat heb ik nu aan mijn fiets hangen? De man laat het paard merken, niets aan de hand, alles prima in orde. Daar heb je niet perse een vertrouwensband voor nodig imo, alleen duidelijke (lichaams)taal)

Je doet nog wat nieuwe dingen met het paard waarbij je heel duidelijk bent: dit is niet goed, dit is wel goed en alles komt goed als je maar oplet wat ik doe.

In totaal loopt het paard 15 minuten. Waarbij hij +/- 7 minuten rondloopt met iemand op zijn rug. Hij stopt zodra het paard een positief gevoel krijgt. (ah, dat is de bedoeling)

Ik vind het echt een eerlijke methode (al ga ik er van uit dat je zeker nog een dag 2 en 3 nodig hebt)

Vergelijk maar eens: Mijn paard komt in een grote wei met een nieuwe groep paarden. Alle paarden komen op hem af, de een om te neuzen, de ander om te kijken, dan een om te spelen en een ander om hem meteen op zijn donder te geven. Dat duurt een half uur en in dat halve uur moet hij er achter komen voor wie hij wel aan de kant moet en voor wie niet. Een half uur later weet hij dat hij paard 1 moet ontlopen en paard 2 niet. In de twee daarop volgende weken nuanceren een aantal dingen zich nog: dat ene paard moet je echt voor uit kijken, de andere kun je blijbaar ook best een beetje afbluffen. Daarna is de rust terug.

Het komt op hetzelfde neer zolang je maar dezelfde taal spreekt ........
en dat is nou denk ik net waar die gert van der hof zo sterk in is. Hij kan paarden dingen echt duidelijk maken omdat hij bijvoorbeeld niet stiekun toch een heel klein beetje voorzichtig/ bang is waardoor zijn signalen niet 100% duidelijk zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 17:25

Zo dit is een pittige discussie geworden!

Ik heb ook de website van Gert bezocht waar idd op staat dat hij thuis meestal zo'n 2 tot 3 weken nodig heeft. En dat hij afspraken met de eigenaar maakt voor eventuele betrokkenheid bij het aanrijden.
Ook geloof ik wel dat de man echt wel verstand heeft van zaken. Hij is zeer duidelijk naar de paarden toe zonder ook maar grof te zijn. Ik dacht ook wel ontspanning te zien aan het einde van zijn kunstje. Ik vind het zelf dus ook geen dierenmishandeling, ookal zal ik mijn paard er niet voor lenen!

Waar ik me een beetje zorgen over maak is hoe het nou verder gaat met zo'n paard als Gert er mee klaar is. Rijdt iedereen (laten we zeggen de gemiddelde ruiter) er dan probleemloos mee weg? Wat Gert kan is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. En de eigenaar van het paard moet dus zelf alsnog voor het eerst op het paard en ook zelf een vertrouwensband ontwikkelen. Gaat dat goed? Komt het paard niet in verzet op het moment dat het niet meer overdonderd is? En als misschien wel blijkt dat de ruiter/eigenaar niet zo'n sterke persoonlijkheid en vaste zit heeft als Gert? E

Ik heb hierzelf dus absoluut geen ervaring mee. En ik weet ook eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet denken. Vandaar deze topic ook.
Zelf heb ik mijn paard al vanaf veulentje dus wij kennen elkaar door en door. Bij ons ging en gaat nog steeds alles op basis van vertrouwen en wederzijds respect.

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:36

OranVera schreef:
Desiree schreef:
Ik zou mijn paard als het zadelmak moest worden liever op het Balingehof brengen omdat het paard daar echt vertrouwen wordt bijgebracht.

Ik heb ook het idee dat het te snel gaat. Het paard wordt zo overdonderd en zo kan dus snel het vertrouwen weg zijn. Ik vond het inderdaad ook vreemd dat ze wel rustig waren tussen al die mensen!! het waren er zoveel!! Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik er nou voor ben of tegen...

Toch schiet dat ook niet echt op hoor.... heb een paard in training gekregen die daar 2 maanden is geweest en hij kent echt nog bijna niks!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:54

Jessix schreef:
Zo dit is een pittige discussie geworden!

Ik heb ook de website van Gert bezocht waar idd op staat dat hij thuis meestal zo'n 2 tot 3 weken nodig heeft. En dat hij afspraken met de eigenaar maakt voor eventuele betrokkenheid bij het aanrijden.
Ook geloof ik wel dat de man echt wel verstand heeft van zaken. Hij is zeer duidelijk naar de paarden toe zonder ook maar grof te zijn. Ik dacht ook wel ontspanning te zien aan het einde van zijn kunstje. Ik vind het zelf dus ook geen dierenmishandeling, ookal zal ik mijn paard er niet voor lenen!

Waar ik me een beetje zorgen over maak is hoe het nou verder gaat met zo'n paard als Gert er mee klaar is. Rijdt iedereen (laten we zeggen de gemiddelde ruiter) er dan probleemloos mee weg? Wat Gert kan is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. En de eigenaar van het paard moet dus zelf alsnog voor het eerst op het paard en ook zelf een vertrouwensband ontwikkelen. Gaat dat goed? Komt het paard niet in verzet op het moment dat het niet meer overdonderd is? En als misschien wel blijkt dat de ruiter/eigenaar niet zo'n sterke persoonlijkheid en vaste zit heeft als Gert? E

Ik heb hierzelf dus absoluut geen ervaring mee. En ik weet ook eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet denken. Vandaar deze topic ook.
Zelf heb ik mijn paard al vanaf veulentje dus wij kennen elkaar door en door. Bij ons ging en gaat nog steeds alles op basis van vertrouwen en wederzijds respect.

Gert begeleid lastige combinaties tot het goed gaat Haha! Haha! en als hij denkt dat het niet goed gaat komen met de combinatie dan geeft Gert daar ook zijn eerlijke oordeel over

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 20:19

Oke, dus hij helpt wel degelijk mee zodat de eigenaar uiteindelijk zelfstandig door kan gaan met de opleiding van het paard? Ik kan dit namelijk niet uitmaken op zijn website of tijdens de demonstratie afgelopen zaterdag bij HE. En hoe zit het dan met die paarden die hij voor zo'n demo gebruikt? Gaan die met hem mee zodat hij er verder mee kan gaan of gaan die naar afloop mee met de eigenaar?

Dat is namelijk wat ik me altijd een beetje afvraag. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen en kunnen namelijk. En lukt dit dan na Gert's methode??

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:54

Wat hij doet met probleempaarden vind ik top.
Die paarden komen bij hem omdat niemand anders er wat mee kan en het lukt hem toch gewoon.
Dus ik heb er geen problemen mee.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:56

Ik denk dat als een paard goed zadelmak is gemaakt en licht is aangereden, dat het aan de capaciteiten van de ruiter zelf ligt of het verder lukt.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:41

Wat zie ik nu??????!!!!
Voor het eerst op een paard met sporen??
Ja daar ben ik dan snel klaar mee...
Mag wel hard en misschien wat te ´overdonderd´ aanklinken maar bij zoiets kan ik alleen maar met mijn hoofdschudden

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:04

Hns rijdt zeker ook bij voorkeur zonder zweep.
Juist in het begin is het handig om met sporen te rijden, daarmee voorkom je dat je met je hele lijf de hulp moet geven omdat het nog niet begrepen wordt. Ruiters die hun benen niet stil kunnen houden, kunnen beter niet rijden met sporen. Maar beheerst de ruiter zijn benen wel, kan het heel geen kwaad om ook jonge dieren met een spoortje te rijden. Het is een hulpmiddel, geen strafwerktuig. En vooral zinvol als het paard nog niet zo goed aan de hulpen staat.

@Jessix: Over wat nou na het beleren door Gert van den Hof: in mijn ervaring is zadelmak maken riskant om te doen maar verder niet zo moeilijk. De uitdaging begint een paar weken later, wanneer het paard wat spierpijn begint te voelen.
Weer een volgende stap in de ontwikkeling is dat het paard 'het allemaal wel denkt te snappen' en begint te testen wat de marges zijn in het rijden. Vaak is dat pas na een paar maanden, als het zelfvertrouwen is gekomen onder het zadel. Dan moet je als ruiter van een jong rijpaard alert zijn en consequent opvoeden. Daarom hebben onervaren ruiters ook niets in het zadel van een jong rijpaard te zoeken. Een ervaren ruiter zal het kunnen oplossen. Mensen die maar mondjesmaat tot gemiddeld rijden kunnen beter even nadenken of ze wel aan een pas aangereden rijpaard willen beginnen, het is in mijn opinie bij die groep waar de meeste ongelukken gebeuren (en de meeste paarden verpest worden).

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:15

Dees schreef:
Hns rijdt zeker ook bij voorkeur zonder zweep.
Juist in het begin is het handig om met sporen te rijden, daarmee voorkom je dat je met je hele lijf de hulp moet geven omdat het nog niet begrepen wordt. Ruiters die hun benen niet stil kunnen houden, kunnen beter niet rijden met sporen. Maar beheerst de ruiter zijn benen wel, kan het heel geen kwaad om ook jonge dieren met een spoortje te rijden. Het is een hulpmiddel, geen strafwerktuig. En vooral zinvol als het paard nog niet zo goed aan de hulpen staat.

Ik rijd altijd zonder zweep en als het nou echt nodig is dat ik nog een arm of been extra nodig heb om iets te verduidelijken ja dan gebruik ik er wel een maar alleen maar als arm of eventueel been verlenging.
En waar ik werk worden paarden altijd maar ook echt altijd ingereden zonder sporen.
Ik vind sporen gewoon overbodig en vooral op het begin zijn paarden nog erg gevoelig dus om hulpen met sporen te ´verduidelijken´ is flauwekul.
Het is net alsof je harder gaat schreeuwen tegen een buitenlander die je niet verstaat.
Een goede ruiter heeft echt geen sporen nodig daar ben ik me zeker van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 22:28

Dees: En dat is nou precies wat ik ook bedoel! Dat soort mensen brengen hun paard weg (of dat nou naar Gert is of iemand anders) en krijgen het dan weer terug met het idee dat het zo goed is. Terwijl het idd dan pas begint! Een leerperiode die echt wel veel meer tijd kost. En iets is wat niet voor iedereen geschikt is. Daarom vroeg ik me af in hoeverre Gert dat dan nog begeleid. Helaas zijn er nog zoveel ongelukken en 'verpestte' paarden.

Zoals ik al eerder schreef heb ik wel de indruk dat Gert weet wat hij doet, ik hoop alleen dat de mensen die na hem op dat paard komen dat ook weten, want anders heeft het geen zin. Het echte leerproces begint daarna pas.

En wat die sporen en zweep betreft.. dat zijn toch allemaal hulpmiddelen en dus geen probleem mits goed gebruikt. Alles is toch zielig als je er niet goed mee om gaat?! Liever een ruiter die eens met een spoortje prikt dan een ruiter met een been dat maar blijft klapperen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:37

Het is echt schandalig en ruiteronwaardig een paard dat anders vanwege zijn karakter bij de slager terecht gekomen zou zijn beleren zodat hij als rijpaard ingezet kan worden Ja

Al denk ik dat beleren voor een show weinig toegevoegde waarde voor het paard heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:01

Jessix schreef:
Dees: En dat is nou precies wat ik ook bedoel! Dat soort mensen brengen hun paard weg (of dat nou naar Gert is of iemand anders) en krijgen het dan weer terug met het idee dat het zo goed is. Terwijl het idd dan pas begint!

Vind ik wel erg kort door de bocht, ik ben iemand die m'n jonge dieren liever wegbrengt omdat ik voor die 500 euro geen zin heb zelf het risico op een gebroken nek te lopen.
Voor de rest van het traject ben ik handig genoeg maar de eerste bokken mag toch echt iemand anders voor me uitzitten......

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:07

Denk dat als je je paard wegbrengt om zadelmak te maken, niet mag verwachten dat je een kant en klaar paard terug krijgt...
Of je moet hem gelijk 2- 3 jaar wegbrengen voor zeer grondige scholing. Maar wie wil dat en wil dat ook betalen?
Zadelmak maken, dat is toch echt de eerste rondjes met op- en afstijgen, 3 versnellingen en een rem. Snapt het beestje dat en ontploft het niet zo onvoorspelbaar meer, dan is het beleerd imo.

En inderdaad: dat is veiliger om te laten doen door iemand die dat echt vaak doet en het uit kan zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:47

@Ilindra: ik had het tegen Dees ook over de onervaren ruiter.. Die kan er gewoon beter niet aan een jong paard beginnen. Als jij het wel kan gaat het dus niet over jou. Knipoog Ik ken helaas meerdere verhalen over jonge meisjes die een paar jaar 1x in de week hebben gereden op een manege en dan van hun ouders een jonge pony krijgen, want dan groeien ze leuk samen op. Dat gaat gewoon niet altijd goed dan. Ook niet als je er de eertse paar keer een proffesionel opzet. Uiteindelijk moet de ruiter het zelf doen en dat kan niet iedereen, toch?!

En nogmaals, zelf heb ik dus geen moeite met Gert van den Hof. Wat hij doet doet hij goed! Het zal alleen niet mijn keus zijn. Niet mijn manier. En al helemaal niet om mijn paarden te lenen voor een demonstratie. Maar goed dat is ieder voor zich natuurlijk.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:50

Ik heb op zich ook geen moeite met Gert van den Hof. Mijn inziens worden paarden die op vb. horse-event zaddelmak worden gemaakt behoorlijk overdonderd daarom valt hun reactie over het algemeen erg mee.
Ik ben bang voor wat daarna gaat komen, als mensen thuis zelf verdergaan met dat paard.....

Thuis neemt hij meer tijd voor een paard en begeleid misschien de eigenaar, dit lijkt me voor de eigenaar in ieder geval prettiger.

tja wat is beter....denk dat het verschilt per paard

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:17

Op een paard zitten is sowieso niet natuurlijk. Dus hoe het ook gedaan wordt, het blijft een onderwerping. En wederzijds respect en vertrouwen is mooi, maar wel een eenzijdig beeld. Denkt het paard hier ook wel zo over? Ik ben bijna zeker dat de meeste paarden liever heel de dag staan te vreten of zo.
Wat Gert doet is show, dat klopt, maar hij doet de paarden mi geen pijn. En nee, ik denk ook niet dat de paarden die op dat kwartiertje onder het zadel gebracht worden echt zadelmak zijn, maar dat hoor je als eigenaar van een jong paard zelf wel te weten dat het dan nog maar begint. Anders zit je vind ik zelf al fout.
En wat Gert betreft, zo maken ze er niet veel. Hoe hij inspeelt op het paard, en vlug en atletisch is, dat is knap! En daar doe ik wel mijn hoed voor af. Ik vind hem een natuurtalent.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:42

De mensen die hier tegen de manier van Gert zijn, hebben volgens mij nog nooit bij hem op stal gekeken...
Ik heb twee paarden eerst dressuurmatig gereden voordat Gert er mee op concours is gegaan (zie mijn profiel) daarnaast heb ik ook nog een poosje bij hem gelest. Dat taaltje went wel... Knipoog

Wanneer wij de paarden niet zelf klaar kregen gingen ze altijd naar Gert. Daarna ging ik ze daar vaak uitproberenen (onder begeleiding van Gert) en kreeg ze vervolgens thuis een poosje onder het zadel. Ik heb nog nooit een paard teruggekregen waar ik niet fijn op weg kon rijden...

Naast de voorbeelden van de Sjiem en vele andere paarden heb ik er ook nog wel eentje die aantoont hoe zijn nazorg/begeleiding is en dat niet alle paarden met vertrouwen en rust te beleren zijn én dat er echt van die dominante onbetrouwbare paarden tussen zitten waarop die manier niet werkt...

We kregen een bruine ruin te beleren die altijd in de hand was geweest en heel braaf. Van een vrouwtje die een hernia gehad had en twee kleine kinderen. Wij dat paard een keer aan de longe en het zadel erop. Ging allemaal prima en na 3 dagen zaten we er aan de longe al op. Ik heb de eerste keer los gereden aan het einde van de week en dat ging ook prima. De dag daarna ging hij met een ander meisje aan de haal. Hij wou nooit weer stoppen en tussendoor vies bokken. Na een kwartier kregen we hem te pakken en kon ze eraf... Ziek
Daarna ben ik opgestapt en ging het weer prima. Twee dagen later deed hij het weer. Absoluut zonder stress en op de meest onverwachte momenten. (Alleen in een binnenbak zonder rare geluiden of andere aparte dingen..)
Maar wanneer hij er dan tussen uit smeerde was hij ook echt niet meer te stoppen. Zo deed hij dit in twee weken tijd zo'n 5 keer, dus hebben we in overleg met de eigenaar hem naar Gert gebracht.

Daar heeft hij uiteindelijk bijna 2 maanden gestaan en hij bleef dit gedrag vertonen. Ik heb hem daar nog een keer gereden en je voelde echt dat hij op een kans zat te broeden om er tussenuit te smeren.
Maar aangezien de eigenaresse er lekker buitenritjes mee wilde maken, was dit paard compleet ongeschikt...
Gert heeft dit paard uiteindelijk over gekocht en wat er daarna mee gebeurd is weet ik niet.

Ik zweer bij de methode van Gert en ken die van heel dichtbij. Echter zou ik mijn paard waarschijnlijk niet naar zo'n show brengen... Of het moet wel een hele brutale donder zijn

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 21:01

Ah dat is nou eens leuk om te lezen! Nou weten we eindelijk een beetje wat er allemaal met zo'n paard gebeurd.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:49

Jessix schreef:
Ah dat is nou eens leuk om te lezen! Nou weten we eindelijk een beetje wat er allemaal met zo'n paard gebeurd.

Er heeft daar toen der tijd ook een tijdje een pony gestaan. was wel een komisch gezicht trouwens: Gert op een D-pony...

Maar dat meisje was al een aantal keer geweest te rijden en kwam haar pony die dag ophalen.
Ik heb wel het idee bij Gert dat hij zijn nazorg aanpast op de ruiter/eigenaren. Ik heb daar vorig jaar nog een (brutale pas gecastreerde) ruin heen gebracht en kon die na goed een week alweer ophalen. Heb m daar uitgeprobeerd en kon hem met een aantal tips mee naar huis nemen. Maar nu weet hij wel hoe ik rijd...
Daarnaast ging dat paard heel moeilijk de trailer op. We hadden hem daar ook met veel moeite gekregen.
Gert heeft hem met zijn broers een aantal keren achter elkaar de trailer opgezet. Zonder geweld, maar het is net alsof hij de lichaamstaal van die paarden begrijpt. Op één of andere manier lopen ze allemaal als en mak hondje achter hem aan...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:56

hananya schreef:
Echter zou ik mijn paard waarschijnlijk niet naar zo'n show brengen... Of het moet wel een hele brutale donder zijn

Daar ging het hier toch om Verward

Niet om wat ie thuis doet volgens mij

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:32

Romkabouter schreef:
hananya schreef:
Echter zou ik mijn paard waarschijnlijk niet naar zo'n show brengen... Of het moet wel een hele brutale donder zijn

Daar ging het hier toch om Verward

Niet om wat ie thuis doet volgens mij

Op HE geven de mensen (denk ik) zelf hun paard hier voor op. Dan kan je toch moeilijk Gert van den Hof hier de schuld van geven, en trouwens: Ik denk dat het paard zowieso niet beseft dat hij aan een groot publiek tentoongesteld word. Wij hebben het allemaal over een show. maar een paard ziet dit niet zo als wij: o jeetje, voor het eerst iemand op m'n rug en dat ook nog tijdens een show. Clown
Waarschijnlijk is het paard zo bezig met wat Gert met hem doet, dat hij zich er niet van bewust is in welke omgeving dit is.