Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Romkabouter schreef:Tja, als je het leuk vind om je paard voor vol publiek te laten overdonderen door iemand die gewoon goed kan zitten en ze voorwaarts laat jagen door een hulp is het een prima systeem
Maar zadelmak heb ik een andere definitie van.
OranVera schreef:Desiree schreef:Ik zou mijn paard als het zadelmak moest worden liever op het Balingehof brengen omdat het paard daar echt vertrouwen wordt bijgebracht.
Ik heb ook het idee dat het te snel gaat. Het paard wordt zo overdonderd en zo kan dus snel het vertrouwen weg zijn. Ik vond het inderdaad ook vreemd dat ze wel rustig waren tussen al die mensen!! het waren er zoveel!! Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik er nou voor ben of tegen...
Jessix schreef:Zo dit is een pittige discussie geworden!
Ik heb ook de website van Gert bezocht waar idd op staat dat hij thuis meestal zo'n 2 tot 3 weken nodig heeft. En dat hij afspraken met de eigenaar maakt voor eventuele betrokkenheid bij het aanrijden.
Ook geloof ik wel dat de man echt wel verstand heeft van zaken. Hij is zeer duidelijk naar de paarden toe zonder ook maar grof te zijn. Ik dacht ook wel ontspanning te zien aan het einde van zijn kunstje. Ik vind het zelf dus ook geen dierenmishandeling, ookal zal ik mijn paard er niet voor lenen!
Waar ik me een beetje zorgen over maak is hoe het nou verder gaat met zo'n paard als Gert er mee klaar is. Rijdt iedereen (laten we zeggen de gemiddelde ruiter) er dan probleemloos mee weg? Wat Gert kan is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. En de eigenaar van het paard moet dus zelf alsnog voor het eerst op het paard en ook zelf een vertrouwensband ontwikkelen. Gaat dat goed? Komt het paard niet in verzet op het moment dat het niet meer overdonderd is? En als misschien wel blijkt dat de ruiter/eigenaar niet zo'n sterke persoonlijkheid en vaste zit heeft als Gert? E
Ik heb hierzelf dus absoluut geen ervaring mee. En ik weet ook eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet denken. Vandaar deze topic ook.
Zelf heb ik mijn paard al vanaf veulentje dus wij kennen elkaar door en door. Bij ons ging en gaat nog steeds alles op basis van vertrouwen en wederzijds respect.
en als hij denkt dat het niet goed gaat komen met de combinatie dan geeft Gert daar ook zijn eerlijke oordeel over 
Dees schreef:Hns rijdt zeker ook bij voorkeur zonder zweep.
Juist in het begin is het handig om met sporen te rijden, daarmee voorkom je dat je met je hele lijf de hulp moet geven omdat het nog niet begrepen wordt. Ruiters die hun benen niet stil kunnen houden, kunnen beter niet rijden met sporen. Maar beheerst de ruiter zijn benen wel, kan het heel geen kwaad om ook jonge dieren met een spoortje te rijden. Het is een hulpmiddel, geen strafwerktuig. En vooral zinvol als het paard nog niet zo goed aan de hulpen staat.

Jessix schreef:Dees: En dat is nou precies wat ik ook bedoel! Dat soort mensen brengen hun paard weg (of dat nou naar Gert is of iemand anders) en krijgen het dan weer terug met het idee dat het zo goed is. Terwijl het idd dan pas begint!
Ik ken helaas meerdere verhalen over jonge meisjes die een paar jaar 1x in de week hebben gereden op een manege en dan van hun ouders een jonge pony krijgen, want dan groeien ze leuk samen op. Dat gaat gewoon niet altijd goed dan. Ook niet als je er de eertse paar keer een proffesionel opzet. Uiteindelijk moet de ruiter het zelf doen en dat kan niet iedereen, toch?!
Jessix schreef:Ah dat is nou eens leuk om te lezen! Nou weten we eindelijk een beetje wat er allemaal met zo'n paard gebeurd.
hananya schreef:Echter zou ik mijn paard waarschijnlijk niet naar zo'n show brengen... Of het moet wel een hele brutale donder zijn

Romkabouter schreef:hananya schreef:Echter zou ik mijn paard waarschijnlijk niet naar zo'n show brengen... Of het moet wel een hele brutale donder zijn
Daar ging het hier toch om
Niet om wat ie thuis doet volgens mij