Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:24

Ik denk dat hetgeen wij willen van paarden; hen gymnastiseren, ze sterker maken, leniger, allemaal oefeningen, dat zij daar het nut niet van in zien. Hoe moet je een paard nu uitleggen wat hij daarmee bereikt, en kan hem dat wat schelen>? Waarom zou een paard dat voor je doen>? Daarin verschillen paarden en ruiters al van mening. En als een ruiter vrijblijvend vraagt van een paard om die oefeningen te doen, denk in niet dat het paard dat zal doen. WAnt hij zal het oervervelend vinden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:38

xyzutu2 schreef:
horseyfries schreef:
Ook vind ik het verbazingwekkend dat het ene moment het bit wel een dwangmiddel is, het volgende moment niet, het ene moment de zweep een dwangmiddel is maar als hij het gebruikt is het plotseling een "aanwijsstokje"...Dat maakt het er niet geloofwaardiger op voor mij.

Ik volg je niet helemaal in dit stukje, maar bij Nevzorov is het eigenlijk heel simpel: Een bit is in zijn ogen altijd een dwangmiddel, een zweep is dat ook als hij gebruikt wordt voor correcties.

Wat is daar niet geloofwaardig aan? Hij is juist een van de weinige paardentrainers die daar heel erg rechtlijnig in is en aan dat idee ook geen concessies doet, of je het verder nu met hem eens bent of niet.

En wat is het probleem met de zweep als aanwijsstok? Is dat echt zo wereldvreemd? Het is precies zo als met een hoevenkrabber: dat is een handig hulpmiddel en martelwerktuig ineen. Als je hem gebruikt om de hoeven mee uit te krabben, dan maak je je paard daar gezond mee. Als je hem gebruikt om je paard tegen zijn hoofd te slaan, dan is het een martelwerktuig. Er bestaan gewoon (echt!!!) mensen die altijd met een zweep in de hand met hun paarden werken, en die zweep nooit gebruiken om het paard te slaan, corrigeren of te straffen maar puur en alleen als aanwijsstokje, om het paard te toucheren van een afstandje. Dat is niets meer dan een simpel feit, wat is daar ongeloofwaardig aan? En als je dat niet kunt geloven, wat zegt dat dan over jouw idee over het gebruik van zwepen?

Misschien dat ik met mijn twee voeten op de grond sta?? Clown

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:03

Ik heb het artikel niet gelezen, krijg het maar niet vergroot.
Heb het opgetsuurd gekregen van ieamand via PB en dit was de eerste keer dat ik iets van hem hoorde Knipoog
Ik vind het heel bijzonder. Ik denk dat als er wederzijds vertrouwen en respect is, je zo ontzettend veel met je paard kan bereiken en andersom ook...dit is denk ik wat deze man laat zien, dat alle poespas eromheen niet persé nodig is, mits je de juiste wegen weet te bewandelen.
Als een paard uit frustratie en angst dit voor deze man doet, dan weet ik zeker dat er een heel andere uitstraling bij komt kijken. Het kost veel kracht voor het dier, inspanning, logisch imo dat de paarden zo gespannen staan. Bedoel, hoeveel paarden hebben wel niet moeite om hun achterhand eronder te houden, jij als ruiter moet hem dat leren, dat vergt vaak ook veel inspanning en krijgen de paarden net zo'n uitdrukking in feite als deze paarden..
JA, bijzonder hoor..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:50

Nevzorov kan alle dressuur oefeningen rijden.... Het doel is alleen niet om met het paard te laten zien dat ze de oefeningen kunnen rijden, maar een betrouwbaar en goed gereden paard te krijgen en te houden. Wat in de wedstrijdsport een doel is, is bij "hoge scholen" slechts een middel. Het zijn geen dure of speciaal gefokte paarden die gereden worden, het zijn gewone paarden. Een gewoon paard kan ook een "happy athlete" zijn. Natuurlijk toont een dergelijk paard anders, maar het kan wel correct gaan.

Wat goed en correct betekent in de dressuur, is eenduidig gedefineerd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:52

Kan iemand mij uitleggen waarom er alleen maar wederzijds vertrouwen en respect kan zijn als iemand bitloos rijdt?

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:52

Als je geen dwangmiddel hebt, of dat nou een bit, of een bitloos hoofdstel met sterkinwerkende neusriem, een zweep, slofteugel of wat dan ook is, doet een paard het dus omdat hij dat graag voor je doet, omdat hij je vriend is. Als je wèl zulke hulpmiddelen erbij pakt is dat een zekere mate van machteloosheid, omdat je het zonder niet bereikt. En dat is geen verwijt, want ik kan het zelf ook niet, maar wel iets waaraan je (naar mijn idee) aan moet werken. Dat een paard steeds meer gaat werken voor je omdat hij dat zelf wil en niet omdat er anders een ruk in zijn mond of een klap met de zweep staat te wachten... Dat is toch ook een belangrijke doel in de dressuur zoals de meeste het hier rijden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:58

Dus als ik het goed begrijp is de manier van rijden van iedereen die het niet op zijn manier doet gebaseerd op een ruk in de mond en een klap met de zweep?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:18

Imitador schreef:
Als je geen dwangmiddel hebt, of dat nou een bit, of een bitloos hoofdstel met sterkinwerkende neusriem, een zweep, slofteugel of wat dan ook is, doet een paard het dus omdat hij dat graag voor je doet, omdat hij je vriend is. Als je wèl zulke hulpmiddelen erbij pakt is dat een zekere mate van machteloosheid, omdat je het zonder niet bereikt. En dat is geen verwijt, want ik kan het zelf ook niet, maar wel iets waaraan je (naar mijn idee) aan moet werken. Dat een paard steeds meer gaat werken voor je omdat hij dat zelf wil en niet omdat er anders een ruk in zijn mond of een klap met de zweep staat te wachten... Dat is toch ook een belangrijke doel in de dressuur zoals de meeste het hier rijden?

Dan kom je toch alweer een beetje op hetzelfde uit als het houden van een zweep in je hand. Je kan hem ook als aanwijsstokje of weet ik wat gebruiken. Dat werkt met een bit toch een beetje hetzelfde? Het is toch niet bij voorbaat dwang?
Wederzijs vertrouwen en respect kan mi net zo goed met bit als zonder.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:02

Citaat:
Wederzijs vertrouwen en respect kan mi net zo goed met bit als zonder.

Ja en nee.
Hij veronderstelt dat het bit met pijn functioneert.
Als je de teugels niet te zwaar in je handen hebt is die pijnfunctie al uit maar een keer te hard getrokken en dan doet het zeker pijn.
Trouwens wat is nou vertrouwen?
Als je bang bent om het bit eruit te halen of zelfs het hoofdstel ervanaf te halen dan heb je toch geen wederzijdse vertrouwensbasis?
Het is goed als je met bit kunt rijden en daar ook een vertrouwen in hebt en het is ook goed als je zonder kunt rijden en ook daar vertrouwen in hebt.
Maar wat mij steeds nog een groot raadsel is waarom hebben we een bit nodig?
We beginnen te rijden zonder bit en dat lukt prima en daarnaar moet er nog een ijzeren ding in de mond geduwd worden Verward
Alleen om later te zeggen 'die kun je niet zonder bit rijden dan is die veels te wild' en 'Die is er niet aan gewend om zonder bit bereden te worden'.
Ik snáp de functie van het bit gewoon niet je kunt sturen zonder bit je kunt piaffe's maken zonder bit, aanleuning zonder bit, controle zonder bit, appuyementen en al die andere mikmakjes zonder bit, mennen zonder bit, springen zonder bit, zelfs racen zonder bit en dat nog met dezelfde controle als met bit.
Lukt het niet zonder bit lukt het ook niet met dan moet je gewoon terug gaan naar de basis.
Hebben we dan alleen een bit erin omdat dat in de wedstrijdregels staat Verward
Of omdat we niet anders geleerd hebben en nog steeds in de middeleeuwen zitten (behalve dat je vandaag ook rubber bitten hebt).
Of zijn we bang dat we te weinig controle hebben of niet de juiste hulpen kunnen geven?
Vroeger reden ze met neusringen maarja dat vlees eromheen ging dood dus moestten ze wel iets anders verzinnen en daar rijden we vandaag nog mee.

Hmmm.... misschien eens Anky contacteren om te vragen of ze eens een keertje wil uitproberen om een kur te rijden zonder bit en niet te vergeten moet er ook een jury aanwezig zijn.
Dan zullen we eens zien of dat bit ook werkelijk een functie heeft.
Lijkt me wel eens heel erg interessant om te zien zo een topruiter die eens een mooie kur voor mekaar krijgt zonder het gebruikelijke bit.
Iemand die goed kan rijden krijgt dat zeker voor mekaar dus bij Anky ben je wel aan het goede adres lijkt me.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:04

Rijden ruiters alleen met bit omdat ze bang zijn om zonder te rijden, of omdat ze daarmee hun communicatiemogelijkheden met het paard uitbreiden?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:06

Citaat:
Rijden ruiters alleen met bit omdat ze bang zijn om zonder te rijden, of omdat ze daarmee hun communicatiemogelijkheden met het paard uitbreiden?

Uche uche uche Vroeger reden ze met neusringen maarja dat vlees eromheen ging dood dus moestten ze wel iets anders verzinnen en daar rijden we vandaag nog mee. PROEST

Zegt toch al genoeg over de gedachte die men bij het ontstaan van het bit al had toch?
Controle die tussen je oren zit...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:53

hns schreef:
Citaat:

Uche uche uche Vroeger reden ze met neusringen maarja dat vlees eromheen ging dood dus moestten ze wel iets anders verzinnen en daar rijden we vandaag nog mee. PROEST
Vroegah... toen de guldens van hout waren en de mannen van staal.... toch? Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:46

Citaat:
Vroegah... toen de guldens van hout waren en de mannen van staal.... toch?

Toen reed met nog op paarden (nu trouwens ook nog Tong uitsteken ) én jonkvrouwen

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:57

@ Hns, begrijp me niet verkeerd, ik rijd ook alweer een poosje zonder bit, omdat zo'n ding hier ook volstrekt nutteloos is, en ik ben ook zeker niet van plan er weer een bit in te hangen. Ik bedoel dat een bit niet altijd op pijn hoeft te functioneren, moeilijk uit te leggen, maar ik bedoel bvb netjes verzameld en met een mooie oprichting aan de losse teugel. Waar het bit dan voor nodig is is een tweede, maar een bit hoeft niet perse pijnlijk te zijn denk ik.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:18

Citaat:
Ik bedoel dat een bit niet altijd op pijn hoeft te functioneren, moeilijk uit te leggen, maar ik bedoel bvb netjes verzameld en met een mooie oprichting aan de losse teugel. Waar het bit dan voor nodig is is een tweede, maar een bit hoeft niet perse pijnlijk te zijn denk ik.

Kijk dat is wat ik bedoel Vork
En nog een keer ter herhaling.

Citaat:
Het is goed als je met bit kunt rijden en daar ook een vertrouwen in hebt en het is ook goed als je zonder kunt rijden en ook daar vertrouwen in hebt.

Als je de teugels los hebt gebruik je het bit in eerste instantie helemaal niet dus numero uno is dat het helemaal geen functie heeft en numero dos waarom zou je er dan nog een ijzeren ding in de gevoelige mond van het paard duwen?
Misschien voor een show waar lekker alles traditioneel wordt uitgevoerd.
Maar zoals ik al zei kun je alles bitloos doen al dan zou ik niet aan de Hackamore gaan denken want trek je te hard aan het bit trek je ook te hard aan de Hackamore en daar is weinig verschil in de pijnwerking dan.
Komt voor mij dan weer de optie dat alleen gevorderde ruiters de Hack in handen mogen hebben anders niet.
Dan gaan we ook eens over op de manege's (waar denk ik de meeste van ons begonnen zijn).
Voor manegepaarden vindt ik dat bitten een taboe moeten zijn.
Al die beginners en kleine kinderen die eraan gaan hangen, trekken en rukken is dat dan soms verantwoord en normaal?
Velen weten gewoon niet waarmee ze bezig zijn pas bij een 'Moet ik ook eens aan jou mond gaan hangen' kijken ze verbaasd op.
Dus een bit lijkt me daar dus wel degelijk aan zijn pijnfunctie te voldoen + lijkt het me ook absoluut niet veilig een op hol geslagen paard nog gekker te maken door aan zijn mond te gaan trekken.
Niet iedereen gaat trekken maar ik heb het nu even over beginners en kleine kinderen voordat er dalijk misverstanden zijn.
En ik denk ook dat als we van begin af aan bitloos zouden zijn begonnen toch de meeste van ons niet of nauwelijks aan een bit zouden denken.
Er vanaf gezien...
Een paard kent van begin af aan geen bit en zou dit ook niet als stuurmiddel zien als wij hem er niet toe opgeleid zouden hebben.
Wij kennen een bit eerst ook niet maar ons werd geleerd dat het nu eenmaal bij het rijden erbij hoort en dan krijg je nog van die inpluizingen dat je een paard niet zonder bit kunt controleren, besturen of dat het zelfs levensgevaarlijk is om zonder bit te rijden.
En als iemand een paard bitloos wil gaan inrijden krijgt die verhalen voorgeschoteld dat die het paard niet kan stoppen omdat er geen bit in is?
Wat is dat voor een ijzeren ding dat je in mijn mond stopt, wat moet ik daarmee?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:28

Zo geslaagd vind ik het anders ook niet als de beginnende ruitertjes aan de neus gaan hangen..
Knipoog
Maargoed wie legt uit waar het bit voor nodig is? Want dat licht heb ik ook nooit gezien..
Ik zei alleen dat een bit niet per definitie pijnlijk hoeft te zijn, maar dat hetgene wat aan het bit zit de 'pijnveroorzaker' is Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:36

Citaat:
Ik zei alleen dat een bit niet per definitie pijnlijk hoeft te zijn, maar dat hetgene wat aan het bit zit de 'pijnveroorzaker' is

'A gun is a gun, only in the hands of human it's deadly' oftewel 'De gebruikswijze is bepalend van diegene die het in de handen heeft.'
Dat geldt ook met Nevzorov ft. zweep.
Ik kan iemand een zweep in de handen duwen die het ervoor gebruikt om te straffen AKA slaan of je kunt hem ook gewoon als martelwerktuig gebruiken.
Alhoewel ik diegene niet tegen het lijf wil lopen.
Dan kan ik hem iemand in de handen duwen die hem alleen maar als aanwijsstok gebruikt dus gewoon om je arm te verlengen.
Ik wijs met mijn wijsvinger en zo gebruik ik ook de zweep.
Jammer weer van de gemiddelde manege's waar ze bloedige beginners een zweep in de handen duwen en proberen het paard te corrigeren in plaats van de ruiter.
Jammer maar waar je hebt mensen die al jaren rijden en nog nooit van been en zithulpen hebben gehoord die gebruiken alleen maar de zweep voor de rest zitten ze erop alsof het een soort scooter is en waarbij de zweep de versnelling bepaald.
Terug naar het bit.
Een bit is opzich niet zo erg en ook niet pijnlijk maar volgens mij niet al te comfortabel en een lekkere smaak zal die ook niet hebben.
Maar als een bit gébruikt wordt dat is weer een ander verhaal en dán pas kan het bit pijn gaan doen.
Heb je je handen onder controle en kun je ze rustig op een plek houden zonder veel rond te knutselen ligt het bit ook rustig en zal heel zachte inwerking hebben zonder dat het pijn hoeft te doen.
Máár als je teveel gaat knutselen, handen niet rustig, laag en op een plek kan houden ja wat denk je dan dat het bit doet?
Hetzelfde Pling
En dát kan zeker pijn doen.
Ook weer eens reden waarom bitten absoluut niet in de handen van slechte ruiters horen en zeker niet in de monden van manegepaarden.
Hetzelfde geldt ook voor de Hack.
Maarja dan vraag je je natuurlijk weer af waarom je een bit erin doet als alles net zo goed zonder gaat?
Jezus wat een raadsel Ziek
Slechte ruiters geen bit goede ruiters wel.
Maar waarom als je zover bent gekomen je kunt goed rijden en je paard kan alles op het vingertje precies en perfect uitvoeren plots een bit erin doen?
Ziek

Omdat het in de wedstrijdregels staat Scheve mond

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:41

Denk ook eens na over de achterliggende filosofie, het gaat niet alleen om een bit of niet, het gaat uiteindelijk om het afgooien van de gerbuikelijke middelen waarbij je niets meer over hebt dan... jezelf.
Daardoor word je als mens geconfroneerd met de onmogelijkheid om macht en kracht te (mis)gebruiken.
Daar ligt met name de essentie, ook is Nevzorov een Rus waarbij ook de cultuur een rol speelt.

Als je echter kijkt naar ons lan, hoe leert men her paardrijden. Stap er maar op, en pas later verdiept iemand zich in het wezen paard. Dat is iets waar we in NL best eens grondig over na kunnen denken, denk ik...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:32

@hns , duidelijke en uitgebreide verwoording van wat ik met mijn zinnetje bedoelde Knipoog Ik kan me nooit goed uitdrukken online.. Clown

@Paardentango, daar heb je helemaal gelijk in. Pas na mijn eerste 'ruk pluk en schop' manegelessen, ging ik me veel meer in verdiepen. In principe zou het verplicht moeten zijn eerst een schriftelijke cursus te volgen ofzo Knipoog Iig meer nadenken voor je begint Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:58

Paardentango schreef:
Denk ook eens na over de achterliggende filosofie, het gaat niet alleen om een bit of niet, het gaat uiteindelijk om het afgooien van de gerbuikelijke middelen waarbij je niets meer over hebt dan... jezelf.
Daardoor word je als mens geconfroneerd met de onmogelijkheid om macht en kracht te (mis)gebruiken.
Daar ligt met name de essentie, ook is Nevzorov een Rus waarbij ook de cultuur een rol speelt.

Daarom is het vertrouwen ook zo belangrijk.
Een ruiter die zegt dat die niet zonder bit wil rijden omdat die dan bang is zijn paard niet meer onder controle te hebben heeft geen vertrouwen in zijn paard.
Dat geldt trouwens ook voor andere hulpmiddelen zoals 'hulpteugels', hoofdstel, sporen en zelfs (jammer genoeg) de zweep.
Ik rijd met hoofdstel maar ik ben er niet bang voor om het eraf te halen.
Ik heb er vertrouwen in alhoewel ik niet zonder hoofdstel een buitenrit waag.
Niet vanwege gebrek aan vertrouwen maar er is hier gewoon teveel verkeer en ik vind het gewoon te gevaarlijk.
Losse teugels ja maar voor het geval dát.
Als je je paard los laat en hem de kans geeft om je te spiegelen dan zal je op het punt komen om te zien wie je werkelijk bent.
En bij de meeste is het vaak zo dat ze moeten gaan werken.
Werken met jezelf aanstat met het paard zowel rijtechnisch als rijphysisch.
Hoe goed je je technische vaardigheden ook zijn als je physisch er niet bij bent moet je niet raar gaan opkijken als je paard opeens ergens gewoon stopt, staakt of schrikt.
Paarden reageren heel erg sensibel op hun omgeving en emoties maar ook hier wordt weer weinig als geen aandacht aan besteed.
Als het paard je probeert iets te verduidelijken wordt er meteen naar hulpmiddelen gegrepen hoewel het toch meestal aan de ruiter, omgeving of ook aan de medische kant licht.
Hoe vaak werd mij niet al gezegd dat ik het zweepje moest gebruiken hoewel het eigenlijk aan mij lag?
Ik was niet bij de les, gaf een verkeerde hulp snapte het niet en soms moest het paard ook even nadenken voordat die een oefening uiteindelijk door had.
Maar nee het paard is weer eens de klojo die niet wil en dus moet je hem maar een tik geven.

Citaat:
Als je echter kijkt naar ons lan, hoe leert men her paardrijden. Stap er maar op, en pas later verdiept iemand zich in het wezen paard. Dat is iets waar we in NL best eens grondig over na kunnen denken, denk ik...

Nou goed weet je wat?!
Laten we maar eerst eens kijken hoe de ruiter zit, hoe de ruiter zich voelt en als we het probleem gevonden hebben gaan wij eens daar aan werken hoe we die dingen allemaal verbeteren kunnen.
Is het paard onrustig ok dan proberen hem rustig te krijgen door zelf ook rustig te worden en te gaan filteren.
Paard rustig ok en nu blijft die tijdens de oefening altijd staan ruiter doet alles goed maar wat dan?
Aha het paard heeft effe de tijd nodig om na te denken over deze oefeningen en heeft reactietijd nodig.
Naar een paar keer stoppen en denken gaat alles op het vingertje.

Zo moeten zich lessen aanhoren zo moet het van gang gaan.
Zonder al dat ruk,trek,schop en zweep gedoe.
Er is altijd een oplossing te vinden en voor ieder paard is de oplossing specifiek maar geweld staat uit het rijtje.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:01

Jeetje waarom heb ik dit allemaal geschreven?
Ik zit hier zowel mijn toetsenbord te verkrachten maar ja ik noem het maar 'macht der inspiratie' Haha!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:09

Ik vind het stuk dat hij schreef in de amazone wel erg. Het kwam op mij over alsof een reinste dierenmishandelaar was die er rondloopt als je een paard een bit in doet. Ik zou ook liever zonder willen maarja, dat kan nou niet altijd. Iemand in dit topic zei: mensen zijn bang om zonder bit te rijden. Waar diegene dit vandaan haald weet ik niet maar er zijn vele mensen in mijn omgeving die ook zonder bit rijden (inclusief mijzelf). Zoals de heer (nou ja die russische moeilijke naam) vind ik erg overdreven, ben benieuwd of zijn paarden dit allemaal vrijwillig doen, als hij een bit zielig vind (ik vind scherpe bitten en aanhangsels ook niks) dan moet hij er niet op gaan rijden en al helemaal geen kunstjes leren, je GEBRUIKT het paard dan toch. Als hij alle liefde voor het dier overheeft moet hij die zijn vrijheid oid teruggeven.
En eerder was deze meneer jarenlang de strengste paardentrainer op dat gebied met veel dwang en pijn.

Als een bit per definitie PIJN doet bij het paard waarom zijn er dan zo weinig paarden die het bit niet accepteren, waarom worden ze op den duur braaf en nemen het bit aan ALS HET HUN PIJN doet. Tuurlijk scherpe bitten zijn niet altijd vriendelijk, je kunt er bijna een mes inhangen zie je soms in winkels maar simpele bitjes die netjes in de mond liggen doen per definitie niet direct pijn... Ja als je ruk en pluk werk gaat doen.

Ben het gedeeltelijk wel met hem eens maar niet helemaal.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:16

moonshine88 schreef:
Ik vind het stuk dat hij schreef in de amazone wel erg. Het kwam op mij over alsof een reinste dierenmishandelaar was die er rondloopt als je een paard een bit in doet. Ik zou ook liever zonder willen maarja, dat kan nou niet altijd. Iemand in dit topic zei: mensen zijn bang om zonder bit te rijden. Waar diegene dit vandaan haald weet ik niet maar er zijn vele mensen in mijn omgeving die ook zonder bit rijden (inclusief mijzelf). Zoals de heer (nou ja die russische moeilijke naam) vind ik erg overdreven, ben benieuwd of zijn paarden dit allemaal vrijwillig doen, als hij een bit zielig vind (ik vind scherpe bitten en aanhangsels ook niks) dan moet hij er niet op gaan rijden en al helemaal geen kunstjes leren, je GEBRUIKT het paard dan toch. Als hij alle liefde voor het dier overheeft moet hij die zijn vrijheid oid teruggeven.
En eerder was deze meneer jarenlang de strengste paardentrainer op dat gebied met veel dwang en pijn.

Als een bit per definitie PIJN doet bij het paard waarom zijn er dan zo weinig paarden die het bit niet accepteren, waarom worden ze op den duur braaf en nemen het bit aan ALS HET HUN PIJN doet. Tuurlijk scherpe bitten zijn niet altijd vriendelijk, je kunt er bijna een mes inhangen zie je soms in winkels maar simpele bitjes die netjes in de mond liggen doen per definitie niet direct pijn... Ja als je ruk en pluk werk gaat doen.

Ben het gedeeltelijk wel met hem eens maar niet helemaal.

Ik ga niet terug in weerhaling vallen dus geef ik je een tip.
Scrol een beetje meer naar boven en daar zie je grote stukken tekst van mij staan.
Lees die eens een keertje door dan zie je teminste al waarover wij het op het moment hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:37

Wanneer je ervan overtuigd bent dat een bit niet per definitie pijn veroorzaakt, realiseer je dan dat een bit altijd druk veroorzaakt. Die druk is constant aanwezig in de mond, hoe zacht je ook bent.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:39

Wederom de vraag: die druk heb je toch net zo goed op de neus?