Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:02

Barbara woont een kwartiertje van me vandaan Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:20

Tulandro schreef:
Een paard gaat niet denken: goh, ik heb geen zin vandaag dus ik ga maar bokken. Ik had pas geleden nog ergens op bokt gelezen dat paarden gewoonweg niet genoeg hersenen hebben om zo te denken

Dat is nu precies de reden dat JUIST de intelligente paarden met veel werklust als moeilijk worden bestempeld. Je kunt er een fantastisch dier aan hebben, maar helaas komen de meeste mensen niet verder dan hun standaard rondjes stap draf galop. Een paard met hersens wil leren! Als die mogelijkheid niet geboden wordt door nieuwe oefeningen en afwissling gaat zo'n paard zichzelf maar iets leren en dat is dan vaak het 'slechte gedrag' dus: door het been vallen, bit vaspakken, stijgeren, kilometers achteruitlopen, de sloot in lopen, hoofd scheef houden, wegspringen om je uit evenwicht te brengen, met het voorbeen slaan. Ik zie ook vaak paarden die niet de wei uit willen komen gewoon omdat wat er buiten de wei is (box en werk) gewoon niet leuk genoeg is. Mijn paard (en alle anderen die ik ooit heb gereden op 1 na) vind werken gewoon leuk en komt dan ook graag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:24

Maar Sizzle, hoe denk jij dat een paard laat zien of hij ergens pijn heeft, en wat denk jij van de voorbeelden die ik heb gegeven? Want die waren medisch niet in orde, en de dierenarts heeft ook daarom het slecht gedrag verklaard.
Mijn paard leert verschrikkelijk snel, is werklustig maar is zeker niet moeilijk. Wat jij zegt over moeilijke paarden komt dan toch weer van onkunde van de ruiter, en daar komen zeker ook medische problemen door.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:39

Sizzle schreef:
Clitia schreef:
Ik ben het met Tulandro eens, dat paarden niet gemeen zijn zonder reden. Natuurlijk kan deze reden aan de ruiter liggen. Maar staken of verzet zijn in mijn ogen 100% het gevolg van medische problemen.

In veel gevallen ja.. 100% nee!!
Wat dacht je van verwend gedrag?
Niets medisch, niets gemeen (eerder een laffe goedsul), maar gewoon ordinair verwend.

Wat jij verteld is niet staken, dat is aangeleerd zijn hoe onder het werk uit te komen.

Ook intelligente paarden hebben geen emoties. Ook niet door de domesticatie (miljoenen jaren evolutie versus 'n paar duizend jaar bij de mens???).
En verveling is geen vorm van staken, maar een rijtechnisch gebrek van de ruiter.

Niet de bak in willen, niet langs de instructeur gaan, bang zijn voor mannen, dat komt allemaal niet voort uit emoties, maar uit herinneringen en interpretaties.
"Ik wil de bak niet in" --> het is saai en niet afwisselend.
"Ik wil niet langs de instructeur" --> de instructeur is dominant over het paard en instinct zegt dat ik als lagere in de sociale hierarchie helemaal niet in de buurt mag komen.
"Ik ben bang voor mannen" --> Mannen komen grof en ongevoelig over, dus als roofdieren. Ik wil niet opgegeten worden, dus ben bang voor ze.

Mijn Deviltje was als de dood voor mannen, dacht ik. Totdat hij zich door een wildvreemde vent liet vangen. Die zich niet als roofdier gedroeg.

In de mens is het emotie-hersendeel het sterkst ontwikkeld, en daarom denken wij constant met emotie. En het gedrag van dieren verklaren we dan ook met deze emoties. Maar dat is incorrect, omdat dieren die emoties helemaal niet hebben. Haat, verdriet, woede, allemaal onmogelijk beweegredenen voor een paard.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:59

Het gaat er niet om of het uit emotie is of uit instinct. Het kan er zijn en dat is het punt. Daarkan de mens niets aan doen.

Gooi een hengst los in een kudde merries en hij zal ze dekken, hengstig of niet. Ook instinct, niet aangeleerd. Laat hem daar 5 jaar lopen en de lol zal eraf zijn en hij zal zich hebben aangepast en dus instinctief alleen dekken als de merrie er klaar voor is.

Gewenning is ook bij stout zijn aan de orde. Net als verwend gedrag, overdominantie, pismerrieeigenschappen etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:06

Ik kan me niet voorstellen dat mensen écht niet kunnen aannemen dat sommige paarden gewoon van zichzelf zo ontdeugent, eigenwijs, en/of vervelend zijn.

Hoe zit dat dan met andere dieren? Is dat ook aangeleerd, hebben die ook pijn? Denk aan honden/katten/konijnen enz! Al mijn dieren zijn op 1 of andere manier, gek/gestoord/druk etc.. doe ik ze dan allemaal pijn?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:08

ShannaY schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat mensen écht niet kunnen aannemen dat sommige paarden gewoon van zichzelf zo ontdeugend, eigenwijs, en/of vervelend zijn.

Dat is toch gewoon karakter? En als een ruiter daar verkeerd mee omgaat, wordt het een probleem. Maar dan ligt 't toch echt aan de ruiter, en niet aan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:15

Nou hier wordt dus aangehaald dat zoiets geen karakter eigenschap kan zijn, maar alleen in combinatie kan zijn met pijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:16

ShannaY schreef:
Nou hier wordt dus aangehaald dat zoiets geen karakter eigenschap kan zijn, maar alleen in combinatie kan zijn met pijn.

Precies...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:17

ShannaY schreef:

Wie dan? Ik heb het over een paard dat gemeen wordt, niet een paard wat ondeugend is, of fris is, of eigenwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:25

Tulandro schreef:
Bij een enkel paard is het karakter, bij de meeste paarden een karakter gemaakt door pijn/ontevredenheid.

Tulandro schreef:
Men denkt dat het dan aan het karakter ligt, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het paard ergens pijn heeft. Paarden zijn niet gemeen zonder reden..

Tulandro schreef:
Maar ik heb het hier over paarden die veelvuldig steigeren/bokken/staken etc, en dus door andere mensen als gemeen bestempeld worden.

Tulandro schreef:
Zolang ik niet kan uitsluiten of een paard pijn heeft, zou ik eerst alles op alles zetten om uit te zoeken waarom een paard zo doet. En wie zegt dat jouw paard geen pijn heeft gehad?

Tulandro schreef:
Ik zei al eerder, er zullen vast wel uitzonderingen zijn. Maar tot nu toe is het in de meeste gevallen in mijn omgeving toch pijn gebleken. En ik vind dat niks met watjes of bikkels te maken hebben, ik vind dat gewoon een gemeen paard die veel verzet.

Tulandro schreef:
Kijk, dan heb je in ieder geval al meer gedaan dan de meeste mensen doen. Ik erger me gewoon aan mensen die er vanuit gaan dat een paard dwars is, zonder de rest uit te sluiten

Clitia schreef:
En het gedrag van dieren verklaren we dan ook met deze emoties. Maar dat is incorrect, omdat dieren die emoties helemaal niet hebben. Haat, verdriet, woede, allemaal onmogelijk beweegredenen voor een paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:30

Tulandro schreef:
Paarden zijn niet gemeen zonder reden..

Tulandro schreef:
Het is ook een heel verschil of een paard bokt vanuit het heet zijn/ te fris zijn of echt uit gemeenheid.

Tulandro schreef:
Dat laatste heb ik hierboven al weerlegd, ik heb het dus niet over paarden die fris zijn, dat is die van mij ook vaak genoeg. Ik heb het over paarden die zich verzetten. Elk gezond paard bokt een keer, en schrikt een keer. Maar ik heb het hier over paarden die veelvuldig steigeren/bokken/staken etc, en dus door andere mensen als gemeen bestempeld worden.

Tulandro schreef:
Ik heb het niet over dat paarden geen karakter moeten hebben, maar dat hoeft zich niet te uiten in verzet.

Tulandro schreef:
Ik zei al eerder, er zullen vast wel uitzonderingen zijn. Maar tot nu toe is het in de meeste gevallen in mijn omgeving toch pijn gebleken. .

Tulandro schreef:
fris jolig kan mijn paard vaak zijn, dan hoort hij een geluid schrikt hij en bokt daar zeker bij. Een paard in verzet gaat op het moment dat je iets vraagt bokken/steigeren of staken, kies er maar één uit. Dat zal dan niet zozeer van de schrik zijn, maar eerder van wat men aan hem vraagt. Oren plat in de nek hoort daar ook zeker bij.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:31

Ik heb geloof ik vaak genoeg gezegd, dat ik het niet over een fris jolig ondeugend paard heb, maar over een gemeen paard, en wat vind ik gemeen? Zie mijn laatste antwoord.

Elk paard heeft een karakter, maar een gemeen karakter, wordt in mijn visie veroorzaakt door pijn en of een herinnering aan pijn.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:38

Neuroscience schreef:
The word "emotion" covers a wide range of states that have in common the association of visceral motor responses, somatic behavior (e.g., facial expressions), and powerful subjective feelings. The visceral motor responses are mediated by the visceral motor nervous system, which is itself regulated by inputs from many other parts of the brain. The organization of the somatic motor behavior associated with emotion is governed by circuits in the limbic system, which includes the hypothalamus, the amygdala, and several regions of the cerebral cortex. Although a good deal is known about the neuroanatomy and transmitter chemistry of the different parts of the limbic system, there is still a dearth of information about how this complex circuitry mediates specific emotional states. Similarly, neuropsychologists and neurologists are only now coming to appreciate the important role of emotional processing in other complex brain functions, such as decision making. A variety of other evidence indicates that the two hemispheres are differently specialized for the governance of emotion, the right hemisphere being the more important in this regard.

Samengevat: Wij hebben het limbisch systeem en in combinatie met onze oversized hersenschors kunnen wij hierdoor emoties hebben.
Mensenhersenen:
http://universe-review.ca/I10-39-brain2.jpg
Paardenhersenen:
http://www.ultimatehorsesite.com/images_info/brain2.jpg
Zoals je ziet zijn de vorm en opbouw heel verschillend, maar ook de functies lopen uiteen. Paarden hebben dat limbische systeem nauwelijks, en gebruiken het heel anders.

Volgens mij praten we nu een beetje langs elkaar heen, omdat we niet allemaal dezelfde definitie hebben van staken, gemeen zijn, verzet. In mijn ogen is ondeugend, eigenwijs of vervelend iets heel anders.
Karakter staat los van instinct, en pijn heeft met geen van beide te maken. Maar karakter en instinct zijn wel maatstaven voor hoe een paard zijn pijn zal laten zien. Instinct zegt dat ze niet kreupel mogen lopen omdat ze dan door een roofdier gepakt zullen worden. En karakter zegt "ik wil blijven werken voor je, ook al doet het pijn" of "als ik voor je werk doet het pijn, dus ik doe het niet".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:03

Met jou laatste zin weerleg je het heel mooi als je het mij vraagt. Wanneer een paard eerst continu dwars ligt, en later braaf zijn rondje loopt, heeft dat te maken met een karakter. Op dat moment wil het beestje zich gewoon nóg niet geven, en wil een gevoel van vertrouwen vanaf de ruiter krijgen. Zoals ik al eerder aangaf, ik kan nu redelijk goed wegrijden met mijn paard, maar zet je er een ander op, en die laat hem werken, zal hij dat niet accepteren. En hij zal inderdaad staken, heeft hij dan pijn? Nee, hij laat zien dat hij er niet van gediend is.

Gemeen vind ik alleen wanneer een paard iemand eraf gooit, en daarna nog gericht gaat schoppen, steigeren of gaat staan trappen naar de afgevallen ruiter. Steigeren vind ik een ergere vorm van staken, omdat ze dit in de natuur tegen hun vijanden doen. Een paar gemene bokken ís staken, maar hoef ik niet associeren met pijn. Want zo doet hij het wel, en zo doet hij het niet. Als hij geen zin heeft, heeft hij gewoon geen zin. Wil je dan zeggen dat dat geen karakter is? Iedereen heeft weleens een mindere dag. Ik ga dat niet gemeen noemen, omdat hij toevallig even geen zin heeft. Misschien had ik er anders over gedacht als ik geen paard had met een onwijs sprekend karakter, maar ik weet zeker dat mijn paard sommige dingen doet omdat dat nu eenmaal in zijn karakter zit. Het is een boef, en dat zal het altijd blijven. Dat kun je zelfs van zijn hoofd lezen.

Heeft een paard altijd braaf zijn rondje gelopen, en begint dan te staken, ja dan moet er een lichtje gaan branden. Maar als ik 3, 3-jarigen zadelmak gemaakt zie worden, allen op de zelfde manier, en 2 daarvan lopen braaf hun rondje, en 1 daarvan wil nog weleens wat bokken geven. Dan denk ik, dat is een moeilijke die heeft een behoorlijk karakter.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:18

Want als driejarige kun je geen medisch probleem hebben? Als 1 van die drie paarden bokt, heeft die ene misschien wel een keer een gemene val gemaakt in 't land, of misschien heeft ie een keer vastgelegen? Of wellicht een trap van 'n ander paard, of een keer uitgegleden in de modder?

Nee, want daar hebben paarden niets van
FOUT! Daar laten paarden niets van zien, want zouden ze 't wel laten zien, dan worden ze door dat roofdier gepakt. Een dier heeft een heel andere pijnperceptie dan een mens: een mens denkt "ik bel de dokter even", en dier denkt "als ik zo loop doet 't minder pijn en valt 't niet zo op".

Als een paard pijn heeft, probeert ie dat subtiel duidelijk te maken aan de ruiter. Maar de meeste ruiters zijn daar niet zo blij mee, het paard moet gewoon doen wat er gevraagd wordt. En dus krijgt 't paard 'n tik als ie z'n achterbeen er niet bij wil halen, dus wordt hij even goed aangepakt als hij in staking gaat.

In mijn ogen is een paard dat eerst continu dwars ligt, en later braaf zijn rondje loopt, zo hard aangepakt dat ie niet meer durft te tonen dat ie pijn heeft.
Dan is dat paard geleerd, dat hij straf krijgt als hij niet doet wat er gevraagd wordt, en dat hij pijn heeft moet ie maar verbijten. En zijn karakter zegt dan "als 't moet, dan moet het".

En een beetje hoopvol paard probeert de volgende ruiter weer duidelijk te maken dat 't pijn doet.

Heb je enig idee hoeveel paarden er in de topsport worden afgevoerd onder 't mom "steekje los"? Nee, geen steekje los, pijn, en niet 't karakter om daarmee door te lopen, maar het karakter om te laten zien dat 't pijn doet en de pijn niet erger te maken.

Edit: voor iemand roept "mijn paard is 100% gechecked en staakt toch":
Zie mijn onderschrift. Ook de spieren moeten professioneel behandeld worden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:23

Tjonge, eigenlijk is heel dat paardrijden een grote dierenbeulerij he, en zijn de paarden nog steeds niet gedomesticeerd...
Sneu...
Ik ga er nog steeds vanuit dat de mens goed wil en goed doet en dat wanneer dat niet gebeurt een uitzondering is, jullie doen net alsof dat de stelregel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:25

Clitia schreef:
In mijn ogen is een paard dat eerst continu dwars ligt, en later braaf zijn rondje loopt, zo hard aangepakt dat ie niet meer durft te tonen dat ie pijn heeft.
Dan is dat paard geleerd, dat hij straf krijgt als hij niet doet wat er gevraagd wordt, en dat hij pijn heeft moet ie maar verbijten. En zijn karakter zegt dan "als 't moet, dan moet het".

Ja, ik heb mijn moeilijke paard eerst helemaal afgeranseld, en nu doet hij niks meer. Dream on meid, als het zo makkelijk was, hadden ze we geen moeilijke paarden. Want paarden die moeilijk zijn accepteren het niet dat ze een tik krijgen.

Wordt nu eens wakker uit die ideale wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:27

Verbaas me trouwens dat er wel zo zweverig wordt gedaan als een braaf paard is pijnloos en een niet braaf paard niet. Maar dat de kwestie band en vertrouwen tussen paard en ruiter dan niet aangehaald wordt.

Het wordt nu erg zwart wit afgeschilderd :

Braaf paard heeft geen pijn
Minder braaf paard wél..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:27

ShannaY schreef:
Clitia schreef:

Ja, ik heb mijn moeilijke paard eerst helemaal afgeranseld, en nu doet hij niks meer. Dream on meid, als het zo makkelijk was, hadden ze we geen moeilijke paarden. Want paarden die moeilijk zijn accepteren het niet dat ze een tik krijgen.

Wordt nu eens wakker uit die ideale wereld.

Ja inderdaad. Dan had je ook geen paarden die niet over het hout gaan... want: men neme de zweep en hop het paard doet het weer Haha!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:29

jarrah schreef:
In eerste instantie ga ik direct met Tulandro mee....
Máár ik heb inmiddels ervaren dat sommige paarden idd als etters geboren kunnen worden..... en als dat niet direct van begin af aan aangepakt word, het als grote paarden dus idd gewoon gevaren kunnen worden....
Zo hebben wij 6 veulens die allemaal op dezelfde manier behandeld worden, maar toch allemaal hun eigen ondeugden hebben!
Het veulen uit mijn onderschrift had op de keuring ineens uitgevonden om vrolijk rond te huppelen en dan heel sneaky gericht een pootje uit te steken naar de eigenaar :Y)
Wij hebben dit een paar keer goed concenquent bestraft en het is nu over....maar wat nou als wij er niks aan gedaan hadden en dat dier over 3 jaar een grote bok is en nog steeds graag een pootje uitsteekt én daarbij steeds een stapje verder gaat....? Vork
Paarden kunnen dus wel degelijk als etters geboren worden, maar het is en blijft aan de mens hoe dat gestuurd word!! Lachen

@ Clitia en Tuladro: hoe denken jullie dan dat dit veulen zou worden als er niet nú al aangepakt zou worden en dat dier leert dat zijn dominantie elke keer beloont word? Zal het dan niet straks onder het zadel en in omgang niet gewoon een dominante rotbok 'kunnen' worden (die om het minste geringste gaat staken, ómdat hij altijd zijn zin gehad heeft)?
En dat heeft dan niks met pijn te maken, maar toch zal het een aardige etterbak kunnen worden!
Niet aanvallend bedoeld (ik ben het namelijk een groot gedeelte wel met jullie eens), maar ik vraag me alleen af hoe jullie daar dan tegenaan kijken! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:33

Clitia schreef:
en dat hij pijn heeft moet ie maar verbijten. En zijn karakter zegt dan "als 't moet, dan moet het".

Je spreekt jezelf zó onwijs tegen. Want je zegt dat een paard geen karakter kan hebben in de zin van "Ik ben stout, ontdeugent, en laat niet over me heen lopen" (Sterker karakter) maar daarintegen wel weer een karakter van "Als het moet dan moet het". (Zwakker karakter)

Hiermee wil jij dus aangeven dat er maar twee verschillende karakters onder de paarden zijn, en dat is "Ik heb nergens pijn, kijk mij eens fijn lopen" en "Ik heb overal pijn, maar als ik niet loop heb ik nog meer pijn, dus loop ik maar" HOE zwart witter kan dat nog meer? Kortom, dat er alleen zwakke karakter paarden zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-06 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:40

Tulandro schreef:
Maar Sizzle, hoe denk jij dat een paard laat zien of hij ergens pijn heeft, en wat denk jij van de voorbeelden die ik heb gegeven? Want die waren medisch niet in orde, en de dierenarts heeft ook daarom het slecht gedrag verklaard.
Mijn paard leert verschrikkelijk snel, is werklustig maar is zeker niet moeilijk. Wat jij zegt over moeilijke paarden komt dan toch weer van onkunde van de ruiter, en daar komen zeker ook medische problemen door.

Ja, inderdaad. Beide problemen komen vaak door rijtechnische onkunde. Het is dan ook erg moeilijk om te zeggen waarom een paard iets doet.
Ik heb wel een mooi praktijkvoorbeeld. Ik reed een driejarige net (slecht) ingereden merrie met een topkarakter maar vreselijk slim. Na een tijdje her-inrijden begon ze de boel een beetje te begrijpen en ging ze fijn aan het werk. Natuurlijk proberen jonge dieren dingen uit, maar deze had dat nog niet echt gedaan. Op een dag zat er een reiger (korte ei toch of ben ik even in de war) op de bakrand. Paard schrok (dacht ik), ging achteruitlopen richting uitgang. Ik heb even ge-hohobraaft omdat ik dacht dat ze echt schrok. Helaas..... De volgende dag zat er niets en toch hup...staken op de zelfde plek. Ik heb daar doorheen gereden en mij voortaan niet meer zo in de maling laten nemen. Ik vind het echt een heerlijk dier en ze leert dingen vliegensvlug. Haar eigen baas daarentegen heeft iets minder ervaring en als zij er op zit veegt het paard soms de bak met haar aan. Als je haar ziet staken en vliegen denk je meteen dat er iets mis is met dat paard, terwijl ze gewoon consequentie nodig heeft. Maar inderdaad door dit soort geintjes raakt ze ook overbelast en zijn de gevolgen wel weer medisch van aard.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:10

Ik zie dat er ondertussen een mooie discussie is losgebarsten Haha! Fijn, want dat was de bedoeling. De hele kwestie wordt nu even zwart-wit neergezet, maar dat is om discussie uit te lokken. Natuurlijk spelen er meerdere factoren, bij vervelende paarden. Het is goed dat jullie ze uitspreken. Hoe meer mensen er over nadenken hoe beter.

Wat betreft het verbijten van pijn, dat eerder werd aangehaald zie ik het zo:
Paarden zijn van nature prooidieren en leven in kuddeverband met bijbehorende rangorde. Een paard zal daarom niet snel geneigd zijn om pijn (en dus zwakheid) te tonen. Tegen de tijd dat een paard dit wel doet, is er vaak (maar niet altijd) sprake van een duidelijk probleem.

In mijn dagelijks werk kom ik wel degelijk verschillende soorten paarden tegen
onder andere deze 2 uitersten (let op, dit is slechts een voorbeeld):
* de hypersensitieve, krimpt al in elkaar van een vlieg die op z'n kont landt
* de stoere, heeft eigenlijk een flinke blessure maar laat niets merken.
Er zijn in mijn opinie dus wel degelijk verschillende karakters.

Het probleem met pijn is het volgende: het is niet objectief meetbaar.
Voor mensen is daarom de VAS-score in het leven geroepen ('wetenschappelijk').
Je vraagt iemand hoeveel pijn hij heeft op een schaal van 0-10 (0 is geen pijn, 10 is ondragelijke pijn). Dit herhaal je om de zoveel tijd en dan kun je iets zeggen over het pijnverloop. Het probleem is dan het 'karakter' van iemand. Want ook hier zijn er mensen die bij een splinter in de vinger al praten over een VAS score van 8-9 en er zijn mensen die hun been breken en dan dezelfde score opgeven.

Verder is de 'persoonlijke pijngrens' geen vaste waarde. Deze kan verschillen van dag tot dag. Op een dag dat je vrolijk bent en lekker in je vel zit, kun je met je hamer op je duim slaan en dan vul je misschien een 6 in. Op een dag dat je sjagerijnig en moe bent misschien wel een 8.

Voor de patient speelt pijn de grootste rol. Patienten willen van hun pijn af. Mensen willen dat hun paard van de pijn af komt, want het is een feit dat wij als paardenbezitters, het etisch niet verantwoord vinden dat een paard pijn lijdt.

Omdat pijn geen objectief gegeven is, is het eigenlijk ook niet de allerbelangrijkste factor waar naar gekeken moet worden. Alles draait om de functionaliteit van het lichaam. Met andere woorden:
Alles moet werken naar behoren
. Doet dat het niet, dan kan er pijn ontstaan. Niet alle paarden geven deze pijn dus even duidelijk aan. Dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:12

Dewi, als ik vragen mag, wat is, als praktiserend fysio, jouw standpunt tov LRD trainen? Ik begrijp dat het heel offtopic is, dus als je niet op de vraag in wilt gaan begrijp ik dat.