Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tulandro schreef:Een paard gaat niet denken: goh, ik heb geen zin vandaag dus ik ga maar bokken. Ik had pas geleden nog ergens op bokt gelezen dat paarden gewoonweg niet genoeg hersenen hebben om zo te denken
Sizzle schreef:Clitia schreef:Ik ben het met Tulandro eens, dat paarden niet gemeen zijn zonder reden. Natuurlijk kan deze reden aan de ruiter liggen. Maar staken of verzet zijn in mijn ogen 100% het gevolg van medische problemen.
In veel gevallen ja.. 100% nee!!
Wat dacht je van verwend gedrag?
Niets medisch, niets gemeen (eerder een laffe goedsul), maar gewoon ordinair verwend.
ShannaY schreef:Ik kan me niet voorstellen dat mensen écht niet kunnen aannemen dat sommige paarden gewoon van zichzelf zo ontdeugend, eigenwijs, en/of vervelend zijn.
ShannaY schreef:Nou hier wordt dus aangehaald dat zoiets geen karakter eigenschap kan zijn, maar alleen in combinatie kan zijn met pijn.
ShannaY schreef:Nou hier wordt dus aangehaald dat zoiets geen karakter eigenschap kan zijn, maar alleen in combinatie kan zijn met pijn.
Tulandro schreef:Bij een enkel paard is het karakter, bij de meeste paarden een karakter gemaakt door pijn/ontevredenheid.
Tulandro schreef:Men denkt dat het dan aan het karakter ligt, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het paard ergens pijn heeft. Paarden zijn niet gemeen zonder reden..
Tulandro schreef:Maar ik heb het hier over paarden die veelvuldig steigeren/bokken/staken etc, en dus door andere mensen als gemeen bestempeld worden.
Tulandro schreef:Zolang ik niet kan uitsluiten of een paard pijn heeft, zou ik eerst alles op alles zetten om uit te zoeken waarom een paard zo doet. En wie zegt dat jouw paard geen pijn heeft gehad?
Tulandro schreef:Ik zei al eerder, er zullen vast wel uitzonderingen zijn. Maar tot nu toe is het in de meeste gevallen in mijn omgeving toch pijn gebleken. En ik vind dat niks met watjes of bikkels te maken hebben, ik vind dat gewoon een gemeen paard die veel verzet.
Tulandro schreef:Kijk, dan heb je in ieder geval al meer gedaan dan de meeste mensen doen. Ik erger me gewoon aan mensen die er vanuit gaan dat een paard dwars is, zonder de rest uit te sluiten
Clitia schreef:En het gedrag van dieren verklaren we dan ook met deze emoties. Maar dat is incorrect, omdat dieren die emoties helemaal niet hebben. Haat, verdriet, woede, allemaal onmogelijk beweegredenen voor een paard.
Tulandro schreef:Paarden zijn niet gemeen zonder reden..
Tulandro schreef:Het is ook een heel verschil of een paard bokt vanuit het heet zijn/ te fris zijn of echt uit gemeenheid.
Tulandro schreef:Dat laatste heb ik hierboven al weerlegd, ik heb het dus niet over paarden die fris zijn, dat is die van mij ook vaak genoeg. Ik heb het over paarden die zich verzetten. Elk gezond paard bokt een keer, en schrikt een keer. Maar ik heb het hier over paarden die veelvuldig steigeren/bokken/staken etc, en dus door andere mensen als gemeen bestempeld worden.
Tulandro schreef:Ik heb het niet over dat paarden geen karakter moeten hebben, maar dat hoeft zich niet te uiten in verzet.
Tulandro schreef:Ik zei al eerder, er zullen vast wel uitzonderingen zijn. Maar tot nu toe is het in de meeste gevallen in mijn omgeving toch pijn gebleken. .
Tulandro schreef:fris jolig kan mijn paard vaak zijn, dan hoort hij een geluid schrikt hij en bokt daar zeker bij. Een paard in verzet gaat op het moment dat je iets vraagt bokken/steigeren of staken, kies er maar één uit. Dat zal dan niet zozeer van de schrik zijn, maar eerder van wat men aan hem vraagt. Oren plat in de nek hoort daar ook zeker bij.
Neuroscience schreef:The word "emotion" covers a wide range of states that have in common the association of visceral motor responses, somatic behavior (e.g., facial expressions), and powerful subjective feelings. The visceral motor responses are mediated by the visceral motor nervous system, which is itself regulated by inputs from many other parts of the brain. The organization of the somatic motor behavior associated with emotion is governed by circuits in the limbic system, which includes the hypothalamus, the amygdala, and several regions of the cerebral cortex. Although a good deal is known about the neuroanatomy and transmitter chemistry of the different parts of the limbic system, there is still a dearth of information about how this complex circuitry mediates specific emotional states. Similarly, neuropsychologists and neurologists are only now coming to appreciate the important role of emotional processing in other complex brain functions, such as decision making. A variety of other evidence indicates that the two hemispheres are differently specialized for the governance of emotion, the right hemisphere being the more important in this regard.
Clitia schreef:In mijn ogen is een paard dat eerst continu dwars ligt, en later braaf zijn rondje loopt, zo hard aangepakt dat ie niet meer durft te tonen dat ie pijn heeft.
Dan is dat paard geleerd, dat hij straf krijgt als hij niet doet wat er gevraagd wordt, en dat hij pijn heeft moet ie maar verbijten. En zijn karakter zegt dan "als 't moet, dan moet het".
ShannaY schreef:Clitia schreef:In mijn ogen is een paard dat eerst continu dwars ligt, en later braaf zijn rondje loopt, zo hard aangepakt dat ie niet meer durft te tonen dat ie pijn heeft.
Dan is dat paard geleerd, dat hij straf krijgt als hij niet doet wat er gevraagd wordt, en dat hij pijn heeft moet ie maar verbijten. En zijn karakter zegt dan "als 't moet, dan moet het".
Ja, ik heb mijn moeilijke paard eerst helemaal afgeranseld, en nu doet hij niks meer. Dream on meid, als het zo makkelijk was, hadden ze we geen moeilijke paarden. Want paarden die moeilijk zijn accepteren het niet dat ze een tik krijgen.
Wordt nu eens wakker uit die ideale wereld.
jarrah schreef:In eerste instantie ga ik direct met Tulandro mee....
Máár ik heb inmiddels ervaren dat sommige paarden idd als etters geboren kunnen worden..... en als dat niet direct van begin af aan aangepakt word, het als grote paarden dus idd gewoon gevaren kunnen worden....
Zo hebben wij 6 veulens die allemaal op dezelfde manier behandeld worden, maar toch allemaal hun eigen ondeugden hebben!
Het veulen uit mijn onderschrift had op de keuring ineens uitgevonden om vrolijk rond te huppelen en dan heel sneaky gericht een pootje uit te steken naar de eigenaar :Y)
Wij hebben dit een paar keer goed concenquent bestraft en het is nu over....maar wat nou als wij er niks aan gedaan hadden en dat dier over 3 jaar een grote bok is en nog steeds graag een pootje uitsteekt én daarbij steeds een stapje verder gaat....?![]()
Paarden kunnen dus wel degelijk als etters geboren worden, maar het is en blijft aan de mens hoe dat gestuurd word!!
Clitia schreef:en dat hij pijn heeft moet ie maar verbijten. En zijn karakter zegt dan "als 't moet, dan moet het".
Tulandro schreef:Maar Sizzle, hoe denk jij dat een paard laat zien of hij ergens pijn heeft, en wat denk jij van de voorbeelden die ik heb gegeven? Want die waren medisch niet in orde, en de dierenarts heeft ook daarom het slecht gedrag verklaard.
Mijn paard leert verschrikkelijk snel, is werklustig maar is zeker niet moeilijk. Wat jij zegt over moeilijke paarden komt dan toch weer van onkunde van de ruiter, en daar komen zeker ook medische problemen door.
Fijn, want dat was de bedoeling. De hele kwestie wordt nu even zwart-wit neergezet, maar dat is om discussie uit te lokken. Natuurlijk spelen er meerdere factoren, bij vervelende paarden. Het is goed dat jullie ze uitspreken. Hoe meer mensen er over nadenken hoe beter.