Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ilegra schreef:Zo ook op handelstallen hoe weet je nou dat het een rotbok is die de baas wil spelen als je het paard nog niet eens goed kent? Wanneer gebruik je die zweep dan?
Urielle schreef:Ilegra schreef:Zo ook op handelstallen hoe weet je nou dat het een rotbok is die de baas wil spelen als je het paard nog niet eens goed kent? Wanneer gebruik je die zweep dan?
Dat verschil voel je gewoon, anders kan ik het niet uitleggen. Het hoort bij het ruitergevoel.
. Helaas zijn er legio paarden die superbraaf zijn in de omgang en aan de longe en zodra je erop zit zich ineens laten gelden, meestal omdat ze eerder een ruiter hebben gehad waar ze van konden profiteren of die onder de indruk was van hun acties dus die weten wel hoe ze het beste kunnen spoken, de slimmerikken .
"
runningkawa schreef:Is het toverwoord, is er respect, dan probeert je paard te doen wat hij kan. Het komt dan aan op goed communiceren en eventueel goed aanleren, hij moet leren op welke hulpen hij moet reageren.resprect

Perlina schreef:Discrimineren = het maken van onderscheid, dus in dit geval zorgen dat alle hulpen voor het paard duidelijk te onderscheiden zijn. Twee benen is vooruit, twee handen is terug, handen en benen tegelijk is tegenstrijdig en dus niet goed. Een been is wijken etc. De hulpen voor bv travers en galop zitten dicht bijelkaar, en dat is dus moeilijk voor een paard. Verzamelen op de "ouderwetse" manier van tegenhouden en er-tegen-aan-drijven is op zich al tegenstrijdig, beter is om de hulpen dan (kort) achterelkaar te geven, ik begreep dat bv Anky verschillende hulpen heeft voor aan piafferen en aandraven of passageren, allemaal vooruit, maar niet op dezelfde manier.ART_UMA, wat bedoel je met 'Discriminatie van hulpen.' ?
Ilegra schreef:Ik denk dat Art_uma hier idd het juiste noemt.
Bij Art_uma is er de tijd voor.
Op een handelstal is er tijdsdruk, een paard moet snel klaar gestoomd worden anders gaat die teveel geld kosten in onderhoud (ik neem aan dat ze weer snel klaar moeten zijn voor verkoop)
Ilegra schreef:een paard wat een probleem heeft onder het zadel kun je heel goed oplossen door eerst respect te bekrijgen met bv grondwerk want dat is de basis.
... als paarden die correctie nodig hebben.
En er komt niet eerder iemand op het paard voordat het respect voor het leiderschap is ontstaan. Komt geen zweep aan te pas!
TornadoLover schreef:Interessant, goede hulpen is meer dan alleen maar buitenbeen achter de singel binnenbeen op de singel etc. Die hulpen moeten ook wat ten gevolge hebben, het is allemaal de bedoeling om je paard zo te plaatsen, dat aanspringen niet fout KAN gaan. Z'n verdiende loontje moet misschien naar z'n baasje???geef jij goede hulpen voor een linker galop en gaat ie toch naar de rechter galop, dan krijgt ie na zo'n 6 pogingen toch 'zijn verdiende loontje' sorry, zo ben ik
.ART_UMA schreef:Interessant, goede hulpen is meer dan alleen maar buitenbeen achter de singel binnenbeen op de singel etc. Die hulpen moeten ook wat ten gevolge hebben, het is allemaal de bedoeling om je paard zo te plaatsen, dat aanspringen niet fout KAN gaan.