Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waterval123

Re: Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:03

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:53

Méén je dat nou?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:47

Jessbub schreef:
Persoonlijn zou ik ook eerst de passage aan leren

want...?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:27

goede passage? nr 1 is zo kort in zijn hals dat hij geen eens kan ademen en is zo onregelmatig in pas lengte dat ik betwijfel of het een voldoende zal worden, nr 2 begint eens met zijn kop te schudden en daarna zijn staart, wordt bijna opgetild aan zijn bit... etc...

maar goed, ik doe het ze niet na, nog geen eens met en hobbelpaard!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:24

Jessbub schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=Hf7UNHIJ ... ed&search=

Daar zie je een goede passage + piaffe

Daar zie je dus precies passages en piaffes met fouten die ik noem.... en zo zie je ook dat het tegenwoordig door sommigen als "mooi" en correct wordt ervaren, maar dat is het niet...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:49

Dit ervaar ik nu ook niet bepaald als mooi en correct hoor...
En volgens mij gaat dit ook geen negens en tienen opleveren op de WEG....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:43

He volgens mij zie ik een goede bekende van me voorbij rijden in dat filmpje Haha! Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:09

Zep schreef:
He volgens mij zie ik een goede bekende van me voorbij rijden in dat filmpje Haha! Haha!

ik wel meer.......... Haha!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:41

meer 'oude' bekenden

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:59

Zietje schreef:
Even over de basis enzo: Op sommige dressuurstallen wordt de piaffe en de passage al op zeer jonge (4 jaar) leeftijd aangeleerd. Ook kan je met een jong paard echt wel een keer wat terugschakelen en kijken wat je cadeau krijgt. De basis is absoluut heel erg belangrijk, maar het aanleren van piaffe en passage kan ook helpen andere problemen weer op te lossen. En als de basis niet goed (genoeg) is, zal een paard nooit mooi aanpiafferen of passageren.

Ik kan ook niet echt begrijpen hoe paarden aan zo'n jonge leeftijd dit al zogezegd kunnen of aan 7 jaar al ZZ rijden Gestoord

Hoe lang ben je dan al niet bezig met een paard om dit zover te krijgen. Moeten de paarden niet eerst op jonge leeftijd wat spelen en groeien eer ze mooi en recht moeten gaan lopen of heb ik het mis?
Dit even off topic hoor is maar een vraag.

Mijne ene paardje doet piaffe op straat tijdens wandelingen wanneer hij niet mag rennen. Dus eigenlijk uit verzet Bloos . Het was wel een zalig gevoel zo dat piafferen en dit op een Maffe Haffie. Haha!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:42

Piafferen of dribbelen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:30

Dribbelen op de plaats is ook piaffe al is het niet het initiatief van de ruiter.
Elk paard kan piaffreren, laten we dat voorop stellen. Het is geen mytische beweging ofzo.
De ruiter is het storende element. Het paard moet het in evenwicht leren doen met een ruiter, maar spontaan piaffreren is ook piaffreren. Het past in de definitie van piaffe.
Als jij vindt van niet, wat is dan jouw definitie van piaffe?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:14

Als je onder piaffe simpel verstaat voetjes optillen terwijl op 1 plaats staan, ben ik het met je eens. Onder de piaffe, waar het over gaat, versta ik: het verzameld en verheven draven op de plaats vanuit een harmonische samenwerking tussen ruiter en paard. Het dribbelen op straat is inderdaad een natuurlijke gang van het paard maar ik denk niet dat de ruiter op dat moment bezig is met het op de achterhand zetten van het paard, impulsbehoud en een juiste aanleuning van voren etc. te bewerkstelligen: ik denk dan eerder aan een ruiter die behoorlijk aan de teugels hangt, om het even zo plastisch mogelijk uit te drukken, om te voorkomen dat het paard er zometeen in een snel tempo er tussenuit knijpt.
Om even terug te gaan naar het topic: er zijn paarden met een natuurlijk talent voor passageren en piafferen. Als het paard het op jonge leeftijd toelaat om het te leren, waarom niet dan? Het belangrijkste is wel, denk ik, om het op een dergelijk niveau met een dergelijke frequentie te oefenen die het paard toelaat. Dus al er 1 op 4-jarige leeftijd al behoorlijke passen laat zien, denk ik dat je dat rustig mee kan nemen in de training.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:22

passage en dan piaffe..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:05

Waarom Milou? Dat is geen logische volgorde..
Ik rijd een paard wat echt een piaffe/passage machine is,meestal laat ik hem warm draaien dmv piaffe. {na het vw/nw rijden uiteraard}Dan krijgt ie de achterbenen er lekker onder en loopt ie al gelijk met wat meer veer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:12

Piaffe...Als het paard de piaffe doet kun je dit verder werken tot de passage door het paard voorwaarts te rijden en toch de hulpen van de piaffe. Andersom lijkt mee toch echt wat moeilijker!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:54

Even een vraagje? Wie heeft hier (meerdere) paarden afgericht tot GP-niveau? (behalve Tyrza en Horseyfries)

Want zolang je geen ervaring hebt met het africhten van paarden tm GP niveau kun je volgens mij echt geen zinnig antwoord geven op de vraag of je nu eerst passage of piaffe aan moet leren...

En het narijden van een paard dat al kan piafferen/passageren zegt ook niets... Narijden is iets heel anders dan africhten...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:33

Er wordt om meningen gevraagd, geen antwoord op een vraag.
Ieder kan een mening vormen naar ervaring, leerschool of simpele gedachtengang, en het kan helemaal geen kwaad om die te posten. Het is niet zo dat TS persee uitsluitsel wil hebben of goede raad waar mee aan de gang moet gegaan.

Ben het niet eens met Bizzybijtje. Je kunt beide vanuit de stap en draf doen. Je hoeft dus niet persee eerst de piaffe te beheersen om van daar uit naar de passage te gaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:40

Lusitana schreef:
Er wordt om meningen gevraagd, geen antwoord op een vraag.

Een mening kun je m.i. alleen geven als je er ervaring mee hebt. Anders praat je gewoon anderen na die er wel ervaring mee hebben. Dat is verder ook prima. Maar breng het dan niet alsof je er zelf ervaring mee hebt maar zeg dan gewoon dat je hier of daar gehoord of gelezen hebt dat iemand die er wel ervaring mee heeft het zus of zo doet.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:41

talented schreef:
Ik zou eerst een gebroken lijn leren, daarna een grote volte en wanneer dat bevestigd is zou ik gaan werken aan de piaffe cq. passage!!!!

ROFL haha Haha!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:19

Ik heb op blz 3 een uitleg gegeven hoe wij het hier aanleren. Ik rijdt niet op GP nivo maar rij 2 barokke paarden van een vriendin welke de piaffe en passage inmiddels bevestigd hebben
en zoals je kunt lezen zijn we het nu mijn eigen Lipizzaner aan het leren.

Ik denk dat je met een beetje gezond verstand ook prima de onzin berichten uit dit topic kunt halen. Ook denk ik dat je geen antwoord kan geven op wat je het best eerst aanleert. Je kijkt wat het beste bij je paard past, wat hij het beste oppakt en daar ga je op door. Zowiezo is het altijd handig met dit soort oefeningen iemand op de grond te hebben die aanwijzingen geeft je evt zelfs helpt!!!
Ook maakt het niet uit vanuit stap of draf aan te leren, ik zou je oefening zo veel mogelijk aanpassen aan hoe je paard reageert. Merk je dat het makkelijker gaat vanuit stap, zou ik dat gebruiken, gaat het makkelijker vanuit de draf... ieder paard is anders.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:03

Concorde schreef:
Jaaa, en dan heb je vervolgens een paard (of pooowny in jouw geval) die niet meer normaal stappen kan.
Sorry, maar bij een serieuze piaffe komt wel wat anders kijken dan je paard een beetje aan te laten dribbelen.

Heb toevallig wel nu een pony die de piaffe beheerst en nog steeds normaal kan stappen hoor Knipoog goed onderscheidt kunnen maken in de hulpen... En het niet te veel doen! Dit is precies hetzelfde als met contragalop en de changementen al gaan oefenen... Tong uitsteken is lastig... als je eenmaal precies weet waar het knopje is geplaatst kan het bijna niet meer mis gaan...

En trouwens... Je moet toch egens beginnen! Als dat voor mij die dribbel is, die nu is uitgebouwd tot een piaffe vind ik dat ik het toch wel redelijk goed heb gedaan...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:14

jasmijn78 schreef:
Even een vraagje? Wie heeft hier (meerdere) paarden afgericht tot GP-niveau? (behalve Tyrza en Horseyfries)

Want zolang je geen ervaring hebt met het africhten van paarden tm GP niveau kun je volgens mij echt geen zinnig antwoord geven op de vraag of je nu eerst passage of piaffe aan moet leren...

En het narijden van een paard dat al kan piafferen/passageren zegt ook niets... Narijden is iets heel anders dan africhten...

Klopt,maar je krijgt er wel het gevoel van Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:27

Elisa2 schreef:
Klopt,maar je krijgt er wel het gevoel van

Oh, maar daar ben ik het absoluut mee eens! Niks is mooier en beter voor je ontwikkeling dan dat je eens een tijdje een goed afgericht GP paard na mag rijden. Dan leer je inderdaad hoe het aan moet voelen. Maar tussen weten hoe het aan moet voelen en het een paard ook daadwerkelijk aanleren zit ook nog weer een heel verschil.

Ik zie oefeningen als passage en piaffe als de ultieme verzameling en iets waar je pas mee aan de gang gaat als je paard alle andere zaken uit het hele skala volledig beheerst. Sterker nog, als een paard correct is opgeleid volgens het skala, dan zijn deze oefeningen een logisch gevolg.

Maar als ik hier reacties van sommige lees (ik zal geen namen noemen) dan wordt bij mij toch sterk de indruk gewekt dat zij het hebben over het 'kunstje' piaffe/passage (gewoon net zo lang trekken en schoppen tot het paard op de plaats gaat dribbelen) en niet over een goede dressuurmatig gereden piaffe/passage die het gevolg is van een jarenlange correcte africhting volgens het skala. Als je dan naar bijv. hun foto's kijkt dan zie je op geen enkele foto met een rijtechisch correct gaand paard... En (maar misschien ben ik wel te nuchter, of denk ik wel te simpel) volgens mij kun je nooit een correcte piaffe/passage uit je paard persen als je hem in de basisgangen al niet eens correct voor elkaar hebt. Maar goed, dat weet ik verder niet want ik heb geen ervaring met dergelijke oefeningen, want mijn paarden zijn nog niet op een dergelijk niveau...

regine schreef:
Ik denk dat je met een beetje gezond verstand ook prima de onzin berichten uit dit topic kunt halen.

Inderdaad ja..... Lips are sealed

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:51

jasmijn78 schreef:
Elisa2 schreef:
Klopt,maar je krijgt er wel het gevoel van

Oh, maar daar ben ik het absoluut mee eens! Niks is mooier en beter voor je ontwikkeling dan dat je eens een tijdje een goed afgericht GP paard na mag rijden. Dan leer je inderdaad hoe het aan moet voelen. Maar tussen weten hoe het aan moet voelen en het een paard ook daadwerkelijk aanleren zit ook nog weer een heel verschil.

Ik zie oefeningen als passage en piaffe als de ultieme verzameling en iets waar je pas mee aan de gang gaat als je paard alle andere zaken uit het hele skala volledig beheerst. Sterker nog, als een paard correct is opgeleid volgens het skala, dan zijn deze oefeningen een logisch gevolg.

Maar als ik hier reacties van sommige lees (ik zal geen namen noemen) dan wordt bij mij toch sterk de indruk gewekt dat zij het hebben over het 'kunstje' piaffe/passage (gewoon net zo lang trekken en schoppen tot het paard op de plaats gaat dribbelen) en niet over een goede dressuurmatig gereden piaffe/passage die het gevolg is van een jarenlange correcte africhting volgens het skala. Als je dan naar bijv. hun foto's kijkt dan zie je op geen enkele foto met een rijtechisch correct gaand paard... En (maar misschien ben ik wel te nuchter, of denk ik wel te simpel) volgens mij kun je nooit een correcte piaffe/passage uit je paard persen als je hem in de basisgangen al niet eens correct voor elkaar hebt. Maar goed, dat weet ik verder niet want ik heb geen ervaring met dergelijke oefeningen, want mijn paarden zijn nog niet op een dergelijk niveau...

regine schreef:
Ik denk dat je met een beetje gezond verstand ook prima de onzin berichten uit dit topic kunt halen.

Inderdaad ja..... Lips are sealed

Aangezien hier het stukje dribbelen weer naar voren wordt gehaald zal dit ook wel voor een deel op mij slaan... Helaas kunnen veel mensen vanachter een computer niet beoordelen hoe jij rijdt... En weten ze niet of je het gevoel al eerder heb gevoeld op andere paarden... Ik ben het met je eens dat je je paard goed voor elkaar moet hebben! Zeer zeker wel...

Maar het aan laten dribbelen van een paard hoeft niet met veel getrek en geschop.. Knipoog Daarvoor moet je gebruik maken van wat er om je heen gebeurd en ook van je stem... hoe meer ik mijn stem gebruikte (Bijvoorbeeld klikken met je tong) hoe meer hij op dat bepaalde ritme ging lopen...

Als dit niet op mij sloeg.. tja... foutje van mij Clown