Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MsPriscilla

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:44

Westernruiters (en dan hoofdzakelijk reiningruiters) bekijken ze ook altijd scheef omdat die met sporen rijden... Zelf rijd ik niet met sporen, maar ik kan best wel begrijpen dat mijn vriendin op haar hengst soms met sporen rijdt, want die is zoo ongelooflijk lui dat ie soms wel een wake up call nodig heeft hoor, en dan helpen zo'n koude spoortjes wel... maar voor de rest gebruiken wij die sporen eigenlijk niet, het staat wel héél stoer... Knipoog

Liefs
Pris
-x-

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:29

ik vind sporen echt niet slecht zolang je ze maar juist gebruikt, ik zie genoeg mensen die eerst altijd op manege paarden rijden en die nemen een eigen paard en het eerste wat ze doen is sporen aantrekken! ik zie ook mensen met een sloom paard die gelijk wieltjes aantrekken Boos! zoooo stom of je ziet ook paarden met van die open plekken, die mensen zouden echt niet mogen paardrijden!!!!!

LuckY___Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:36

ik vind met sporen wijden neit slecht ,
ik rij er zelf ook mee .
ik heb kleintjes niet scherp en niet lang , voor dat kleine beetje extera
als je ze maar op de juiste manier gebruikt, Knipoogals je paard lui is los je dat idd niet op om met scherpe spooren te gaan rijde of wieltjes

××× Naomi

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:28

Wat een opmerking Haha! Dan zijn ruiters vanaf midden ineens allemaal slecht ja. Jammer genoeg zijn er die niet met sporen om kunnen. Maar dergelijke veralgemening is een beetje vergezocht van je moeder.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:32

Met springen vind ik het onzin en niet slim. Je maakt met springen een rare beweging waardoor je je paard onnodig zou kunnen prikken.
Met hoger dressuur vind ik het wel zinnig, om dat hulpen te verduidelijken.
Tijdens het trainen van springpaarden (die natuurlijk ook dressuursmatig gereden worden) is het ook nog wel handig
Paarden letten er beter van op
Als je een spoor gebruikt met de bedoeling waarvoor die gemaakt is, is het oke. Een nadeel van sporen is dat je er ook ontzettend misbruik van kunt maken en je paard kan pesten. Soms zie je van die jonge meisjes al met spoortjes rijden, terwijl ze nog niet hun benen stilhouden. Maar anders krijgen ze het paard niet vooruit, wordt dan gezegt...dat vind ik fout gebruiken

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:55

Mits je en stil been hebt en een juiste beenligging en de spoor daarvoor gebruikt waar hij voor gemaakt is (verfijning van de hulpen) dab heb ik absoluut geen bezwaar tegen een spoortje.

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:22

bij JUIST gebruik van sporen is er geen enkel bezwaar .. probleem ligt ook niet bij de sporen maar bij de gebruiker van
deze apparaten....

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:41

Ik vind dat je per paard moet bekijken of je met sporen gaat rijden of niet. Tegenwoordig lijken sommige ruiters te kiezen om vrijwel alle paarden met sporen te rijden en maar een paar uitzonderingen zonder. Ik vind dat dit andersom moet zijn, alleen paarden die slecht voorwaarts zijn en bang voor de zweep zou je eventueel met sporen kunnen rijden. De regel dat je vanaf de M met sporen moet starten vind ik dan ook onzin, je zou dit zelf moeten kunnen beslissen, tenslotte ken jij je eigen paard het best.

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:38

Vanaf de M1 is het verplicht om met sporen te rijden Tong uitsteken dus zijn al die ruiters dan slecht? denk het niet hoor als je ze gewoon goed gebruikt is er niks mis met sporen maar als je ze gaat gebruiken als middel om je paard te laten lopen vind ik het niet zo goed maar als middel om je paard zo nu en dan even iets bij de les te houden vind ik er niks mis mee

Natje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:03

Ruiters met sporen zijn niet slecht mits ze goed worden gebruikt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:11

de spoor is er om het effect van de hulp te vergroten, zodat je je hulp kunt verkleinen. Ook kun je een preciezere hulp geven.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:26

Ik rij altijd met sporen, simpelweg omdat het het rijden wat vergemakkelijkt. Mijn hulp komt beter door en ik hoef maar een fractie te doen voor hetzelfde resultaat. Ik rij ook nog eens met behoorlijke sporen, vind ik fijne sporen en voor mijn paarden vind ik ze goed. Regelmatig commentaar erop, van de week nog, een stalgenoot tegen een andere stalgenoot: Is dat paard van haar zo traag? De ander antwoordt: Nee helemaal niet, ze heeft juist grote moeite om m bij zich te houden. Waarop de een zegt: Maar waarom heeft ze dan zulke sporen om??

Die mensen snappen het niet en willen het ook niet snappen. Dat zij het zelf een prestatie vinden om zonder sporen en zweep zover mogelijk te komen moeten zij weten maar laat mij dan ook in mn waarde en gewoon lekker met mn paarden aan de slag laten gaan! Leven en laten leven......

L0vee_J0ran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:54

Als je in de M dressuur zit MOET je juist met sporen rijden je mag NIET eens zonder!! Dit vind ik echt een zwakke regel! majah niks aan te doen.

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:58

dat je sporen draagt hoeft nog niet te betekenen dat je ze ook gebruikt..... kan wel fujn zijn om iets extra's achter de hand te hebben mocht het nodig zijn... (achter de hiel dan he)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:32

Piera schreef:
Ik vind dat dit andersom moet zijn, alleen paarden die slecht voorwaarts zijn en bang voor de zweep zou je eventueel met sporen kunnen rijden.

Die juist niet imo - waarom is dat paard slecht voorwaarts? De ruiter kan de hulpen niet juist doseren. Wat gebeurt er met spoortjes? Paard stompt af...

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:36

Ik vind het ook onzin. Kijk al krijgt je paard kale plekken van de sporen, dan ga je er inderdaad niet goed mee om en dan ben je slecht voor je paard, maar bijvoorbeeld in een wedtstrijd is het alleen maar extra hulp. Wat is het verschil dat je je paard een prike geeft om hem keihard slaat?

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:38

Urielle schreef:
Piera schreef:
Ik vind dat dit andersom moet zijn, alleen paarden die slecht voorwaarts zijn en bang voor de zweep zou je eventueel met sporen kunnen rijden.

Die juist niet imo - waarom is dat paard slecht voorwaarts? De ruiter kan de hulpen niet juist doseren. Wat gebeurt er met spoortjes? Paard stompt af...

Ja oke, als het zo stelt heb je wel gelijk. Ik ken alleen een paard wat altijd helemaal uit elkaar valt zodra hij en tikje voelt met de zweep. Hij is op zich goed voorwaarts, maar zodra de oefeningen wat zwaarder worden, wordt hij nogal eens lui, dan lijkt het mij fijn om met sporen toch net dat zetje te geven dat hij niet in slaap valt.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:41

ik rijd zelf ook met sporen.omdat mijn vz-pony met sporen is ingereden en eigenlijk neit meer zonder kan.ze heeft eigenlijk altijd een steuntje gehad aan die sporen,en niet aan het bene van de voormalige ruiter(ik dus niet).ik rijd ook regelmatig zonder sporen, om er maar wel voor te zorgen dat ze ook een beetje zonder sporen kan.het gaat nog wel even duren voordat ik mijn vz-pony hellemaal zonder sporen kan gaan rijden,maar oefenen kan geen kwaad.@x_lys er zit eigenlijk geen verschil tussen een prik en een klap van de zweep,het is bijna precies hetzelfde.alleen je kunt er met allebei veel schade aanrichten bij de 1 wat meer dan bij de ander.maar zoals ik al eerder zij ider zijn eigen verantwoording.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:44

i kwas laatst bij jumping amsterdam daar zat hij met ze sporen ze paard zo te prikken dat hij helemaal bloedde!!
dat vind ik slecht maar de andere zijn goed hoor als ze hem goed gebruiken !!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:10

Piera schreef:
Ja oke, als het zo stelt heb je wel gelijk. Ik ken alleen een paard wat altijd helemaal uit elkaar valt zodra hij en tikje voelt met de zweep. Hij is op zich goed voorwaarts, maar zodra de oefeningen wat zwaarder worden, wordt hij nogal eens lui, dan lijkt het mij fijn om met sporen toch net dat zetje te geven dat hij niet in slaap valt.

Dan lijkt mij dat hij scherper gesteld moet worden aan de zijwaarts drijvende hulpen (ik neem aan dat je bijv. sb, travers, appuyementen bedoelt?). Je wilt tenslotte uiteindelijk die spoortjes hebben om hem steeds wat verder over de grens te krijgen, net die achterhand er nog een fractie verder onder, net een stukje meer buiging.. en ik denk dat de ruiter met dat paard daar problemen mee gaat krijgen.
Net als het gevoel in de hand blijft reactie op je been en gewicht ook een onderdeel waar je altijd mee bezig blijft. Spoortjes kunnen daar fijn in helpen maar moeten imo wel de noodopvang blijven.

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:57

joellover schreef:
i kwas laatst bij jumping amsterdam daar zat hij met ze sporen ze paard zo te prikken dat hij helemaal bloedde!!
dat vind ik slecht maar de andere zijn goed hoor als ze hem goed gebruiken !!

Zielig Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:45

Wat vinden jullie van het gebruik van spoortjes om de achterhand net wat meer te activeren...?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:04

Ruiters met sporen zijn slecht: inderdaad, wel als ze er niet mee om weten te gaan (en dat zijn er enorm veel jammer genoeg)!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:24

Nouks schreef:
Wat vinden jullie van het gebruik van spoortjes om de achterhand net wat meer te activeren...?

Prima, zolang je ook daar blijft streven naar die steeds actievere achterhand puur op het been. Dit is oa wat ik bedoel met grensverleggend werken met je sporen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:43

x_Lys schreef:
Wat is het verschil dat je je paard een prike geeft om hem keihard slaat?
De prik (met spoor) wordt vaak onbewust gegeven, de klap (met zweep) nooit.
Een zweep is voor de meeste ruiters wat beter te controleren.