Wanneer een jong paard africhten?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:09

Mijn jonge merrie is 2 weken geleden 3 geworden. Ik heb wat grondwerk met haar gedaan maar daarbij vond ik haar nog veel te jeugdig en ik zag mijzelf nog niet erop zitten. Dus ik laat haar nog lekker staan tot na de winter en volgend voorjaar ga ik wel weer eens verder. Ik heb er geen haast mee en liever wat langer wachten dan te vroeg beginnen.

hessel

Berichten: 2261
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:22

Het ligt aan het paard vind ik. Als hij dr al op zn derde klaar voor is, kun je dan beginnen, is hij er pas op zn 5 klaar voor, begin je dan Knipoog Je kunt er problemen mee krijgen als je te voreg begint

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:42

Onze drie jarige haflinger Isis, is ook net terug van het beleren.
Op zich vind ik drie jaar relatief jong, maar Isis had dusdanige gedragsproblemen dat een professionele "opvoedcursus" noodzakelijk was. En echt ze is van etter in engel verandert door het beleren. Ze is ontzettend braaf en wil graag voor je werken.

Ik lees hier dat een aantal mensen hun paard na het beleren/zadelmak maken weer een aantal maanden op de wei zetten en daarna weer oppakken. Waarom is dat?
Is het niet beter om het eenmaal geleerde te onderhouden?

yostrasammerJarig

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:24

alles wat een paard heeft aangeleerd vergeet ie nooit, maar bij jonge paarden die net beleerd zijn die moet gewoon elke dag wel even rijden, mennen of longeren etc maar weer direct weer een aantal maanden op het land te doen kan ook af rechts werken ,ze zijn het dan niet verleerd of zo maar ze vinden het dan weer even vreemd.

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 00:06

poes schreef:
Vanaf veulen mee de wei in met de kudde, om gelijk wat manieren, lichaamstaal en nederigheid te leren. Of, als je een veulen bent dat het maatje van het alfamannetje is, kun je ook wel wat capsones krijgen :p

Elke avond binnenhalen, even borstelen heel af en toe, voetjes nemen, ... Smorgens weer buitengooien.

Vanaf 2 jaar moeten ze netjes aan een halster leren lopen, even vast staan, ...

3 jaar mss eens op een gekke zondag eens wat grondwerk (verlenging op de oefning aan het halster, maar gewoon los in de piste wat leren meelopen en zo).

Op 3.5 longeren en sterk maken.

Ten vroegste op 4 jaar erop, heel weinig rijden, goed afwisselen met longeren. Simpel houden.

Vanaf 5 jaar beginnen oppakken en de basis bevestigen.

Vanaf 6 jaar zou je dan, als er niks fout gaat, echt kunnen beginnen doorrijden.


Hier ga ik gedeeltelijk mee akkoord. Alleen bij de laatste 2 regels heb ik mijn twijfels... Waarom nog een jaar wachten voordat je de basis gaat bevestigen? Mits je dit rustig aanpakt, moet het dan toch al kunnen. En waarom dan pas vanaf 6 jaar doorrijden? Welke redenering zit hierachter? Mits je het werk geleidelijk aan opbouwt en het paard er plezier in heeft, vind ik dat je mag doorrijden ipv te wachten totdat ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt.

NoaSky

Berichten: 1503
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:10

WildWings schreef:
VoOdOo_lOvE schreef:
Wij beginnen van veulensaf met voetjes optillen,borstelen e.d. Op 2 jaar steken we al een bitje in en leggen we er een zadel op en eventueel een ruiter,eenmalig in dat jaar. Op 2,5-3 jaar beginnen we echt met opleren onder de man.


Is er een reden voor dat dat al zo vroeg gebeurd, als ik vragen mag? En wat is het nut ervan er op de tweede al een ruiter op te zetten, voegt het iets toe of niet? Lachen Waarom dan met 2 jaar en niet meteen met 1 jaar al een heel licht kindje?
Waarom wordt 2,5-3 aangehouden, en bijv. niet 2-2,5 of 4-4,5 Lachen ?


Wij gaan inrijden met 2,5 jaar omdat het anders niet rendabel is, er is nou eenmaal veel vraag naar jonge paardjes die al ingereden zijn. Dat dit niet altijd even goed is zijn wij ons ook van bewust maar we moeten toch geld verdienen en dat krijg je door aan de vraag van mensen te voldoen. overigens rij ik mijn paard nu ook in met 2,5 jaar gewoon omdat dit normaal is bij ons.

NikkiNik
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-08-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:28

Jammer dat sommigen hun paarden al zo jong beleren, zeker als het om het geld gaat, vreselijk.....

Sam, mijn lieve Haflo Arabier met fjordenbloed, is nu bijna tweeeneenhalf jaar en hij staat heerlijk in de wei in de kudde het hele jaar door. Ik haal hem er 2 of 3x per week uit om wat te wandelen over de weg of wat grondoefeningen te doen (freestyle). Ben net met 'los werken' begonnen (freestyle), niet meer dan 1x in de 2 of 3 weken. Hij pakt alles heel goed op en vindt de aandacht leuk.

Maar longeren doe ik absoluut nog niet (hij kan wel al cirkels lopen aan de leadrope), omdat ik zijn benen niet te zwaar wil belasten. Ik doe alles heel rustig en inrijden gebeurt echt niet voor zijn derde, misschien zelfs wel veel later. Sam is nog vrij tenger gebouwd, dus ik zie mezelf er echt nog niet op zitten en we hebben alle tijd.
Iedereen om me heen heeft het maar over 'wanneer ga je erop', nou, ik heb alle tijd........

En als Sam ingereden is, zal ik zeker niet elke dag op hem rijden de eerste jaren. Hij mag zijn hele leven ook genieten van zijn vrijheid in de wei.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:01

ik beleer de paarden ook vaak als ze 2,5 jaar zijn. Maar dat moeten ze hier wel echt MINIMAAL zijn. En dan is de eis ook nog eens dat het paard dan sterk is, en goed doorvoed is. Ik ga niet op een paard zitten wat niet stevig op zijn benen staat, kan hij wat mij betreft al 3,5 jaar zijn, daar ga ik gewoon niet op.
Met inrijden ga ik er elke dag 10 minuten op zitten. Ik weeg niet zo veel, en dan vind ik die 10 minuten best heel prima. De rest van de dag spelen ze in de wei. Pas als ze een jaar verder zijn gaan we echt aan de slag. In dat jaar er naar toe pakken we wel stukje bij beetje wat dingen op, en rijden we eens een lesje mee, maar ik overvraag niks.
De reden dat ik er zo vroeg aan begin is omdat ik van mening ben dat ze het rond die leeftijd het leukst vinden om wat te leren. Daar moet je gebruik van maken. Ze leren het snelst, en met veel plezier. Je hoeft er ook niet lang op te zitten, als je maar even lekker bezig bent met ze.
Ook de reden dat er veel vraag is naar jonge bereden paarden is gewoon waar. Als je tegenwoordig een 4 jarig sportpaard te koop aan bied waar nog nooit iemand op heeft gezeten is dat gewoon jammer.
Niet iedereen heeft paardrijden als hobby, sommige mensen moeten er van leven. En als je dan op een vriendelijke manier spelenderwijs lekker met je paard bezig bent, vind ik er niks mis mee.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:29

Vraag en aanbod
En als ik vraag om een goed paard, dat pas op 3.5-4 jarige leeftijd is aangereden, dan vind ik geen aanbod... triest toch?

Enige optie, als je niet zelf wilt aanrijden, is dan een paard te zoeken wat zo kort mogelijk geleden is aangereden, en dat dan nog lekker even de tijd in de kudde te geven alvorens het weer op te pikken.

Of vóór aanrijden kopen, en dan pas op de gewenste leeftijd laten aanrijden - maar ja, zou toch makkelijker zijn als je ze gewoon van de juiste leeftijd zou kunnen vinden (plus kost weer extra tijd en geld èn je kunt niet testen hoe ie onder het zadel is en voelt).

Best triest hoor, dat dat zo moet tegenwoordig.

nieziej

Berichten: 128
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:36

ik heb een veulen van 1 jaar en 3 maanden en ze is al verkeersmak ook voor traktors en vrachtwagens en met borstelen kan je alles met haar doen en dekens op met singel enzo en ik wandel veel met haar en ze vind het ook heel leuk maar het echte werk zoals longeren doe ik pas als ze rond de 2/2.5 is of misschien wat eerder of later ligt eraan of ze eraan toe is en rijden vanaf 3/3.5

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:26

Precious20 schreef:
poes schreef:
Vanaf veulen mee de wei in met de kudde, om gelijk wat manieren, lichaamstaal en nederigheid te leren. Of, als je een veulen bent dat het maatje van het alfamannetje is, kun je ook wel wat capsones krijgen :p

Elke avond binnenhalen, even borstelen heel af en toe, voetjes nemen, ... Smorgens weer buitengooien.

Vanaf 2 jaar moeten ze netjes aan een halster leren lopen, even vast staan, ...

3 jaar mss eens op een gekke zondag eens wat grondwerk (verlenging op de oefning aan het halster, maar gewoon los in de piste wat leren meelopen en zo).

Op 3.5 longeren en sterk maken.

Ten vroegste op 4 jaar erop, heel weinig rijden, goed afwisselen met longeren. Simpel houden.

Vanaf 5 jaar beginnen oppakken en de basis bevestigen.

Vanaf 6 jaar zou je dan, als er niks fout gaat, echt kunnen beginnen doorrijden.


Hier ga ik gedeeltelijk mee akkoord. Alleen bij de laatste 2 regels heb ik mijn twijfels... Waarom nog een jaar wachten voordat je de basis gaat bevestigen? Mits je dit rustig aanpakt, moet het dan toch al kunnen. En waarom dan pas vanaf 6 jaar doorrijden? Welke redenering zit hierachter? Mits je het werk geleidelijk aan opbouwt en het paard er plezier in heeft, vind ik dat je mag doorrijden ipv te wachten totdat ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt.



Omdat de groeischijven in de rug pas rond de 5,5 - 6 jaar sluiten En bij grote ruinen nog veel later. Deze groeischijven zijn ook het kwetsbaarst voor overbelasting door ruitergewicht.

Zie link : http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:32

tamary schreef:
Omdat de groeischijven in de rug pas rond de 5,5 - 6 jaar sluiten En bij grote ruinen nog veel later. Deze groeischijven zijn ook het kwetsbaarst voor overbelasting door ruitergewicht.

Zie link : http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Exact. En dat geldt dus ook als een paard er "stevig/sterk genoeg" uitziet Ja .

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:53

QQQQ schreef:
Vraag en aanbod

Best triest hoor, dat dat zo moet tegenwoordig.

Overdrijven is ook een vak Knipoog
Heb je wel eens jonge paarden zien spelen in de wei? Die klimmen ookop elkaars rug, en die wegen wel wat meer dan 59kg Haha! En dan al die korte draaien die ze doen, en sprints die ze trekken. dat vraag ik niet eens van ze. Ik vraag gewoon aan ze of ze een stukje rechtuit willen hobbelen met mij op hun rug.
En als een paard er sterk en stevig uit ziet, dan is hij dat ook Haha! Dan heb ik het niet over de botten, maar over de spieren. Die spelen een heel grote rol.
Ik ben van mening dat je gewoon kalm aan moet inrijden, dan komt alles vanzelf wel. En ja ik ben in 2 weken klaar (met een shire Knipoog ). Maar ik overvraag niet. En in die 2 weken leren ze niks meer dan stappen, draven, galloperen, stoppen, links en rechts. Dingen die ze van nature al kunnen, maar nu op commando ook kunnen doen. Ik vraag geen scherpe draaien, en geen lange ritten. Ik werk ze niet in het zweet, en hou op voordat er voor hun de lol er af is.
Bij elkaar heb ik ongeveer 90 paarden ingereden, en de eerste is nu ongeveer 15 jaar oud. Loopt vollop in de sport mee, en is een appaloosa. Niks mis mee, geen zere rug, en geen versleten benen.
Het gaat puur om doseren. En dat is wat veel mensen verkeerd doen. Leert het paard snel en graag, dan doen we er al te snel een schepje boven op. Dat is slecht, en dat moet je kunnen inhouden. Ik heb daar geen problemen mee, als ik echt wil rijden pak ik wel een ander paard Haha! De jonge paarden doen alleen simpele dingen, en niet meer dan 10 minuten. Iedereen blij Haha!

NikkiNik
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-08-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:05

Wij gaan inrijden met 2,5 jaar omdat het anders niet rendabel is, er is nou eenmaal veel vraag naar jonge paardjes die al ingereden zijn. Dat dit niet altijd even goed is zijn wij ons ook van bewust maar we moeten toch geld verdienen en dat krijg je door aan de vraag van mensen te voldoen. overigens rij ik mijn paard nu ook in met 2,5 jaar gewoon omdat dit normaal is bij ons.[/quote]


Het zou pas fijn zijn, als jullie die mensen duidelijk zouden maken dat het niet normaal is om jonge paardjes al zo vroeg in te rijden. Maar omdat men dat maar blijft doen, wordt het blijkbaar normaal gevonden.
Bij mijn pony wordt ook regelmatig gevraagd of ik er al op rij, terwijl hij amper tweeenhalf is (en ze weten zijn leeftijd dan, he). Vind ik niet normaal en dat zeg ik die mensen ook. Niet te geloven wat je dan voor discussies krijgt. Ben ik blij dat hij mijn pony is en nog lekker mag genieten van zijn 'kind zijn'.
Natuurlijk wil ik graag op hem rijden, maar dan had ik maar geen jonge pony moeten kopen. Dus ik heb gewoon geduld, omdat dat voor hem het beste is.

NoaSky

Berichten: 1503
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Drunen

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:16

dat valt niet uit te leggen, iedereen moet werken voor zijn geld en zo ook wij. is de vraag straks groter naar oudere paarden dan is dat zo, maar momenteel is dat nu eenmaal niet en het spijt me dat te moeten zeggen maar dat is nou eenmaal werk.

Anoniem

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:21

Ik zou rond de 4 jaar beginnen.
Het liefst misschien zelfs rond de 6 jaar, dan zijn ze pas uitgegroeid.
2 jaar vind ik veeel te vroeg, arme dieren, dan zijn het echt nog jonkies.

NikkiNik
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-08-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:10

Nou, als je het alleen voor jezelf kan verantwoorden, omdat het je werk is.....

Ik zou dat werk echt niet willen en kunnen doen. Dan zou ik meteen ander werk zoeken.
En de vraag naar oudere paarden gaat natuurlijk nooit komen, als je die jonkies blijft belasten.
Dream on....... Erg triest!!!

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:52

Voor mijn arabier heb ik 4 jaar in gedachten, ze is nu twee en half en is verkeersmak , kan naast de fiets lopen en kan los van de kudde mee.Van de week heeft ze voor het eerst op de trailer gestaan.Gaat goed stukje rijden met de trailer gaan we doen als ze alleen op de trailer gestaan heeft met een gesloten klep.
-momenteel wat aan het freestylen.
Voor dat ik erop ga wil ik aan de lange lijnen werken.
Met vier jaar als zij eraan toe is (Osteopathe komt kijken)
Mijn KWPN merrie kreeg ik met ruim 6 jaar en was nog groen.
Van haar heb ik veel geleerd, haar karakter en volgroeid zijn.
(een grote wilskracht) deze ervaring heeft mij opgeleverd dat ik de jonge dieren die wij hebben met zoveel mogelijk dingen in aanraking breng , zonder ze te overvragen.
Daarmee zeg ik niet dat 6 te laat is , in haar geval was het met alleen ervaring van halster en weidegang nogal weinig basis.
Wij houden onze paarden hobbymatig, en hoeven ons dus niet gedwingen te voelen door een tijdsplanning.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:52

Ik vind persoonlijk 3 jaar een mooie leeftijd.
Onze pony's worden allemaal op 3 jarige leeftijd beleerd en ze kunnen het goed aan.
Je moet het per geval bekijken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:10

Je beleert ze ALLEMAAL op 3 jaar en toch bekijk je het per geval? Knipoog

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:39

Ik heb het liefst voor 3 jaar zo min mogelijk gefrummel. Dus nog niet aan de slag met hoofdstellen en zadels erop gooien, maar wel wat dingetjes zoals overal aanraken, afspuiten met water, voetjes geven, vast staan. Dat soort nuttige dingen.

Vanaf 3 kan je gaan kijken of er een hoofdstelletje in kan of een zadeltje erop. Daarna enkele keren per week kort iemand erop. En zo uitbouwen, tot je rond een jaar of 6/7 er vrij volledig mee aan de slag kan (6 dagen in de week, ook springen of lange buitenritten).

zazoeyou
Berichten: 1978
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:41

Ik begin nooit eerder als 3 jaar,, natuurlijk weten ze dan al wel wat poetsen wandelen voetjes geven etc..betekend

De pony's bij ons worden na het beleren doorverkocht,,(ze kennen dan de basis en niets meer dan dat) de paarden daarintegen gaan terug het weiland in tot zo rond hun 4e jaar!!

Mijn eigen paard (ander verhaal) is licht beleerd op zijn 3e,, en maar 5 mnd terug in het land geweest,, en ben ik nu 3 x per week mee aan het trainen maar wel in ZEER LICHTE MATE!!! want ik wil er nog JAREN lang plezier van hebben.. Lovers

yostrasammerJarig

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:55

Paarden die wat zwaarder gebouwd zijn dan een kwpn-er die kun je het beste met 4 a 5 jaar beleren.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:00

Hier zijn zoveel meningen over Haha! Mijn merrie is nu 1 jaar en 5 maanden. Ze kan al vast staan, en bij de hoefsmid is ze erg braaf. Hier ben ik dus erg vroeg mee begonnen. Je kunt haar al rustig borstelen en een rondje mee wandelen. Als ze 3 is gaan we rustig beginnen met longeren, als ze ongeveer 3,5 is zadelmak maken, dan weer ff lekker de wei op. Als ze 4 is kan het werk beginnen. Tenminste dit is de planning Knipoog Kan altijd nog anders lopen

Lieslotje
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:18

Ik vindt zelf dat je eerst een band met je paard moet opbouwen.

Ongeacht de leeftijd, het inrijden zal veel makkelijker gaan wanneer je een band hebt.
Vanaf 2.5 vindt ik dat je kunt gaan beginnen met Longeren (NIET LANG) alleen om te laten wennen)
vanaf 3 kun je ongeveer wel beginnen met het echte werk.
Maar als je merkt dat je paard nog érg jong is kwa doen en laten (EN KWA UITERLIJK, BOUW ETC.) dan zou ik er nog even mee wachten.

Ik ken ook een paard die nu 4 is, en pas nu wordt ze beleerd omdat ze hiervoor nog veel te slungelig was etc.
Inrijden scheelt ook wel per schofthoogte vindt ik, want de benen zijn soms langer en slungeliger.

Voel het zelf aan, en begin pas vanaf 3 ook al denk je op z'n 2de dat t paard het wel aan zou kunnen. Wat al eerder gezegd is: "dit kan blessures veroorzaken"