Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniiy16

Re: Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:40

ik longeer hem 2 keer in de week
en rij 3 keer in de week in de les Knipoog

dus dat is allemaal geen punt
maar ik zal het voortaan gaan proberen Knipoog

bedankt

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:34

Anoeska schreef:

Jij kiest voor een scherp bit, ik voor een loshangende slof, thiedemann, martingaal of andere hulpteugel die kan voorkomen dat ik in noodgevallen niet meer kan stoppen. Daarbij kies ik altijd voor een hulpteugel die niet inwerkt als het niet nodig is (slof hangt los, martingaal goed afgesteld etc.). Ik kan ook zeggen dat ik een ervaren (buiten)ruiter ben, rij ook al meer dan 20 jaar. Dus ik denk niet dat het daarom gaat. Het is gewoon een keuze die je maakt. Binnen rij ik altijd met het zachtst mogelijke bit (is voor ieder paard anders natuurlijk), en nooit met hulpteugels. Maar ik ga buiten niet verongelukken omdat dit paard bij z'n vorige eigenaren nooit heeft geleerd om te stoppen of te remmen....

(en je hoeft echt niet elke keer je woorden in grote letters te schrijven om je punt te maken. Ik begrijp je zo ook wel, alleen ik heb een andere mening)

Wie zegt dat ik voor een scherp bit kies, ik kies voor een ander bit. Of beter gezegd een ander systeem, want ik rijd buiten met een hackemore om zijn mond te ontzien. En ja, we verschillen inderdaad van mening. En als ik grote letters wil gebruiken dan doe ik dat.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 21:35

Laten we het gezellig houden in dit topic... Dus weer ontopic reacties graag!

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:48

Buff schreef:
Laten we het gezellig houden in dit topic... Dus weer ontopic reacties graag!

Oké, doen we

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 21:48

thanx Haha!

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:59

Maar t gaat hier over discussies:P
dus dat kan natuurlijk een beetje uitlopen
maar het moet natuurlijk niet uitlopen tot ruzie

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 22:01

Ik heb uiteraard geen probleem met een (felle) discussie, maar het moet niet (té) persoonlijk worden.

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:12

idd Haha!
dat vind ik ook
dit is een praat forum enzo
en niet iets waar t ongezellig is!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 06:31

@ dixie: Op zo'n manier is een discussie snel klaar. Laat maar. Ik heb laten zien dat ik de manier waarop jij het oplost respecteer. Ondersom kan jij dat duidelijk niet. Jammer. Ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden, en dat de ene niet per definitie beter is dan de andere. Zeker omdat we niet bij elkaar in de 'stal' kunnen kijken. Discussie gesloten dus voor mij.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 06:53

Ik heb een keer met elastiek gelongeerd en m'n pony werd er zwaar geirriteerd van, het is niet zo dat hij niet nageefelijk kan, maar schijnbaar niet op die manier. Ik had het elastiek niet strak staan ofzo hoor, dat lijkt me niet erg verstandig als ik hem er voor het eerst mee longeer Knipoog Hij zoekt trouwens met rijden wel erg snel m'n hand op.
Maar iedereen moet zelf weten of hij of zij hulpteugels gebruikt, het liefst zie ik het in les verband ( thuis gaan zitten klooien vind ik niet zo'n prettig idee ) Maar helaas zie ik nog vaak mensen die met de slof rijden en dan alleen de slofteugel strak hebben of met een te strakke martingaal enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:18

Als ik het zou doen, zou ik het ook alleen willen onder begeleiding van een goede instructeur/instructrice, en dat bedoel ik ook eigenlijk: als je er thuis mee gaat zitten klooien doe je het zó snel verkeerd omdat er niemand op let, en als die fouten een gewoonte worden, zie ze er dan nog maar eens uit te krijgen....

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:41

Anoeska schreef:
@ dixie: Op zo'n manier is een discussie snel klaar. Laat maar. Ik heb laten zien dat ik de manier waarop jij het oplost respecteer. Ondersom kan jij dat duidelijk niet. Jammer. Ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden, en dat de ene niet per definitie beter is dan de andere. Zeker omdat we niet bij elkaar in de 'stal' kunnen kijken. Discussie gesloten dus voor mij.

Je moet zelf weten wat je doet, ik heb helaas teveel ongelukken gezien door het misbruik van een hulpteugel. Ik wil niet zeggen dat jij hem verkeerd gebruikt, maar je moet toegeven dat zo'n ding in de handen van de meeste amateur ruiters meer kwaad dan goed doet, dit geld trouwens ook voor de meeste bitten. En de paarden die zijn er dan altijd de dupen van.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:50

Ik gebruik eigenlijk nooit een hulpteugel, heb bij mijn nieuwe paard (3 jarige toen we haar kochten) wel een martingaal gebruikt. Puur en alleen omdat zij verkeerd was ingereden (weer in de wei gedumpt, daarna heb ik haar ingereden.) zodra je aan de teugel kwam gooide ze haar hoofd in de lucht, pakte het bit vast en ging aan het lopen. eerst heb ik het zo geprobeert maar uiteindelijk toch maar een martingaal gebruikt, ze stootte zich een paar keer aan de martingaal en toen was het goed, deze ging steeds wat losser tot ik uiteindelijk zonder kon. perfecte oplossing. naderhand heeft ze het nog wel een paar keer geprobeert, maar toen was het vrij makkelijk op te lossen. verder zal ik er alles aan doen om het gebruik van een hulpteugel te vermijden. en natuurlijk altijd onder begeleiding van een goede instructeur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:21

Dat is wel een hele goede manier, imo gebruik je dan ook een hulpteugel waar die voor bedoeld is...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:22

inderdaad, een hulpteugel gebruiken is wat anders als een hulpteugel misbruiken, wat helaas vaker gebeurt..

TOBIASJEANET

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:38

de naam zegt het al; hulp-teugel. alleen om het paard en ruiter te helpen bij de training.
zelf heb ik wel eens een slof of martingaal gebruikt met buitenritten. puur voor de veiligheid.
sommige combinaties hebben dat gewoon nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:14

Klopt, ik vind een hulpteugel (bijvoorbeeld een pessoa, die ook van achter werkt) aan de longe zeer nuttig, omdat je dan ook gymnastiseert ipv alleen beweging geeft...
Denk wel dat je ook hier een kanttekening kunt plaatsen, je moet het paard nooit in een houding dwingen die hij nog niet aan kan...

TOBIASJEANET

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:36

ik heb de pessoa ook gebruikt met longeren, maar vond dat ik niet genoeg de stelling kon controleren. hij keek merendeels naar buiten en dat was nou net niet de bedoeling.
over dat dwingen; een paard is soms net iets te tolerant en kan zichzelf, onder dwang, stuk lopen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:42

Niet. Ik gebruik nooit een hulpteugel.
Waarom? Simpel weg omdat het bij mijn paard niet nodig is.
Ook een paard met "problemen" knoop ik geen hulpteugel aan.
Gewoon omdat ik denk dat je alles zelf kan oplossen sámen met je paard.
En daarbij gebruik ik geen hulpteugel omdat ik dat nooit heb gedaan en dus niet weet hoe of wat. Ben veel te bang om het verkeerd te gebruiken.
Maar ik kan best begrijpen dat mensen die een moeilijk paard hebben die continu het hoofd zo hoog houd dat je de oren in je neus hebt zitten, een hulpteugel eraan doen.
Maar dan nog zou ik eerst kijken of er een reden voor is waarom het paard zo doet.

Als de hulpteugel goed gebruikt word ben ik er niet op tegen.
Zag van de week op een manege (noem geen naam) een paard met een stoot.
Nou blijkt: beestje moest de rug meer gebruiken want heeft rugproblemen gehad. Goed, dat is te begrijpen.
Maar dat beestje loopt gewoon wat rond te sukkelen met ruitertjes op de rug zonder enig beengebruik (oké wel een beetje anders valt 'ie om.)
Maar goed, dan vind ik die hulpteugel overbodig. Dan heeft die in principe helemaal geen zin. Want hij gebruikt zijn rug als nog niet.
Haal dan dat ding eraf en rijd hem lekker voorwaarts. Als je de stoot eraf haalt loopt hij alsnog lekker laag. Dus ja, zo vind ik dat je hulpteugels niet moet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:09

TOBIASJEANET schreef:
ik heb de pessoa ook gebruikt met longeren, maar vond dat ik niet genoeg de stelling kon controleren. hij keek merendeels naar buiten en dat was nou net niet de bedoeling.
over dat dwingen; een paard is soms net iets te tolerant en kan zichzelf, onder dwang, stuk lopen.

Dat klopt idd, daarom vind ik het ook gevaarlijk als mensen zonder ervaring of kennis die dingen gebruiken.... het moet een hulpmiddel blijven, een suggestie, een vraag, maar geen dwang...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:50

ik longeer altijd met pessoa en met springen gebruik ik een martingaal verders gebruik ik met rijden nooit een hulpteugel, omdat ik bang ben dat ik meer kapot maak dan dat ik goed doe, ik neem liever een keer extra les als het niet goed gaat dan dat ik er een hulpteugel aan knoop

Jess_Garr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:47

wanneer ik merk dat hij druk is en ik ga buitenrijden doe ik een wat losse martingaal om

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:37

ik rijd eigenlijk nooit met een hulp teugel vind het een beetje onzin. Als je kan rijden vind ik dat je hem niet zo snel nodig hebt. Alleen in de uiterste gevallen rijd ik wel eens met een tiedeman, maar dat is op een tinker waarvan de eigenaar altijd met een tiedeman rijd.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:29

ik rijd nooit (meer) met hulpteugel. Ik longeer wel met touwtjes. Dit is alleen om mijn pony te stimuleren goed te lopen, ik let dan wel op dat ze haar achterhand er goed bijhoudt.
Ik heb met mij vorige paard wel met martingaal gereden en ook een tijdje met slof. Dit doe ik nu dus ook nooit meer, ik vind het niet altijd slecht om met slof te rijden. Maar ik zie het vaak gebeuren als mensen hun paard toch niet helemaal onder controle hebben. Ik weet zelfs iemand die alleen óf met stang en trens rijdt óf met slof en met springen alleen stang. Ik vind dat je dan je paard gewoon niet goed aankunt.
Verder weet ik ook dat hulpteugels, mits goed gebruikt!, handig kunnen zijn

lOveWill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:25

Ik rijdt ook nooit met hulpteugel..Alleen laatst heb ik het gedaan. Ik heb namelijk ene pony waarmee ik nu M1 mag gaan starten alleen hij heeft erg veel moeite met het ontspannen nagefelijk lopen.. En toen laatst met een wedstrijd (t is een drie kwart arabier) leek t net een kameel. We hebben toen omdat we het weekend erna 2 dagen groot konkour hadden er een slof aangehangen.. Dan blijft mijn moeder er wel bij. En ik houd zowiezo niet van dat rukken en plukken zagen enz aan je pony. Het moet wel vanzelf komen!! Maar in een situatie als deze vind ik het wel kunnen. Haha!

groetjes lOveWill Go jij! Go jij!