[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kidding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:01

Durf het bijna niet te zeggen maar ....waar de rijkunst stopt, begint de leerkunst.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:09

DebbieY schreef:
Als ze los in de kaak zijn kan je ze laag instellen zodat ze dán los in de rug worden..

Een paard kun je pas laag instellen als hij er zelf naar toe wil. Niet omdat jij hem daar instelt. Hij moet zelf willen inzakken, en hem daar instellen is naar mijn idee gewoon in de krul trekken?

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:13

Tyrza schreef:
Voor mij geldt het Skala, dus:

1 Takt:
- Opbouw van een natuurlijke balans
- gelijkmatig ondertreden van de achterhand
- In rust, het paard in aangepast tempo, gelijkmatigheid in de bewegingen creeeren

2 Losgelatenheid:
- Ontspannen spieren
- Losse rug
- bereidheid om mee te werken

3 Aanleuning:
- met zachte hand een gelijkmatige verbinding bewerkstelligen
- door impuls en voort drijvende hulpen nageeflijkheid bewerkstelligen

4 Schwung:
- Hoe uitgesprokener de zweef fase, des te beter de schwung
- het paard energiek laten ondertreden met de achterhand
- spanningen oplossen

5 Rechtrichten:
- door impuls en schwung, komen de achterbenen in 1 lijn met de voorbenen
- de wervelkolom van het paard aan de hoefslag aanpassen

6 Verzameling:
- Door voortordtdrijvende hulpen en het gelijktijdig aannemen van de teugel, wordt de natuurlijke belasting van de voorhand naar de achteren verplaatst
- Door versterkt ondertreden van de achterhand meer oprichting bewerkstelligen

Sorry hoor als dit een domme opmerking is, maar volgens het skala is een losse rug toch ook van eerder belang, waarna vanzelf de losse kaak volgt?

Ik zie het al Tis al laat en concentratie vermogen onder 0 gedaald door alle examens die ik aan het leren ben

2 Losgelatenheid:
- Losse rug

3 Aanleuning:
- met zachte hand een gelijkmatige verbinding bewerkstelligen
- door impuls en voort drijvende hulpen nageeflijkheid bewerkstelligen
Laatst bijgewerkt door Soph12 op 29-05-06 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

goudbloem

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:14

liever n martingaal bij t springen en n simpel licht bitje dan zonder martingaal en n scherp bit........

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:25

Heel veel topruiters gebruiken hulpteugels. Ik ken toevallig een groom die een tijdje stage heeft gelopen bij een bekende dressuurruiter. De paarden worden daar met slof of met stang en trens gereden. Het is alleen de manier waarop deze teugels worden gebruikt = als begrenzing en niet als dwangmiddel. Wanneer je ze goed gebruikt is het een hulpmiddel om een paard te leren het beneden op te zoeken en niet bovenin te blijven lopen, wat ontzettend slecht is voor de rug van je paard en je eigen rug.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:34

Wat een respect tyrza.. discussie is gelijk voorbij

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:42

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:49

Een goede ruiter wil niet eens met hulpteugels rijden !!!

juske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:21

Een hulpteugel moet ieder voor zich weten ! Maar het is belangrijk te weten hoe je hem gebruikt. De laatste tijd zie ik steeds meer jonge kinderen met een slof rijden. Die weten deze niet goed te gebruiken en hebben hier nog niet genoeg ervaring voor !

Ik zelf rij mijn paard met slof om niet teveel in haar mond te storen, met slof hou ik nu eenmaal mijn handen stiller. Tevens is het noodzakelijk op buitenrit, anders ga ik na vertrek bij een schrikreactie wel erg snel terug naar huis !

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:30

ik rij enkel buiten met martingaal omdat die van mij soms nog wel eens een hitte pettit is;)...
maar voor de rest nog nooit met slof of iets gerede en niet van plan ook

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:55

sophie_kurk schreef:
DebbieY schreef:
Als ze los in de kaak zijn kan je ze laag instellen zodat ze dán los in de rug worden..

Een paard kun je pas laag instellen als hij er zelf naar toe wil. Niet omdat jij hem daar instelt. Hij moet zelf willen inzakken, en hem daar instellen is naar mijn idee gewoon in de krul trekken?

Zie jij een paard dat vast in de rug is maar is los te krijgen als ze die kaak vast houden en als een paard los in de kaak is trek je hem toch niet in de krul?

Als je veel van achter naar voren rijd en veel schakelt, gaat ie t vanzelf opzoeken dus word ie los in de kaak en dan door oefeningen te doen word ie dus los in de rug.

Ik heb dat probleem dus nu soms en ik moet dat op deze manier oplossen...

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:05

Nja ieder z'n eigen gedachte, maar als ik eenmaal een mening heb dan blijf ik daarbij, ik ga dan dus nooit mee met andere meningen( is soms wel irritant) maar ik zie t dus zo voor me.. En ik kan me voorstellen dat andere dat dus niet hebben..

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:45

eens

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:35

ik ben er helemaal mee eens; een goede ruiter kan zonder al die hulpteugels

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:35

door dit gesprek begin ik me ineens iets af te vragen....
er wordt hier een aantal keer verwezen naar ruiters in de topsport die hun paarden hulpteugels rijden, zouden deze paarden ook nog zo goed, of liever gezegt nog zo goed bruikbaar zijn zonder al die hulpteugels.....

vergeef me als ik nu te moeilijk ga denken, morgen filosofie-examen en zit er al helemaal in

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:50

Adil18 schreef:
er wordt hier een aantal keer verwezen naar ruiters in de topsport die hun paarden hulpteugels rijden, zouden deze paarden ook nog zo goed, of liever gezegt nog zo goed bruikbaar zijn zonder al die hulpteugels.....

.. of als ze te paard even een brood gaan kopen in het centrum. Oh, nee, dat wíllen ze helemaal niet en bovendien is hun paard daar te waardevol voor

Míj is het eerlijk gezegd een raadsel waarom meer dan normale teugels eigenlijk is toegestaan bij ringdressuur. Gaat het bij ringdressuur niet om een vaardigheidstoets van de ruíter dan? Waarom mag die dan die extra 'hulp'rommel gebruiken? Óf de ruiter kan het zelfstandig netjes of kan niet zonder hulpmiddel, heeft dus niet de daarvoor benodigde vaardigheid en is dan simpelweg
Ik vind het daarbij ook vervalsing van de concurrentie: de één rijdt zonder en de ander met. Hoe wil je de vaardigheid van die twee onderling nu nog vergelijken? Over de ruiter mét kan je niets zeggen over hoe het zou gaan zonder...

Dus: martingaal nódig?
Ja: terug naar af en los het op.
Nee: ding eraf dan!

Maar ja, mij is ook niet duidelijk waarom niemand de totale stupiditeit ziet van stilte rond de ring vragen bij het rondje van een topruiter.

HC

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:30

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:

.. of als ze te paard even een brood gaan kopen in het centrum. Oh, nee, dat wíllen ze helemaal niet en bovendien is hun paard daar te waardevol voor

Hoe ik het ook bekijk, deze redenatie vat ik echt niet....zou je hem even toe willen lichten voor deze blondine, van nature dan......

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:33

Tja HC, niet elk paard staat de hele dag met zijn kont met 30 graden in het zonnetje te bakken en is daardoor zo stoned als een garnaal.

Daar zijn dan prima buitenritjes mee te maken... maar zo'n paard zal niet echt bijster hoog scoren op een Grand Prix wedstrijd.

Het is maar wat je doel is, het winnen van wedstrijden of een rustig buitenritje maken in de warmte dat zijn 2 hele verschillende

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:22

Op Cook reed ik vroeger altijd met martingaal, maar nu nooit meer eigenlijk. Heb bij hem nog nooit met slof o.i.d. gereden, bij hem is het gewoon echt niet nodig. Ik rijd nog steeds op hetzelfde bitje als in het begin en het is nooit verandert ook.

Ik ben het met je eens, ook al heb ik wel eens hulpteugels gebruikt. Maar ik vind niet echt dat je jezelf dan geen goede ruiter mag noemen, omdat je wel hulpteugels gebruikt.

Het gebruiken van hulpteugels betekent voor mij niet dat het paard niet meer zo loopt zonder de teugels. Dan ben je geen goede ruiter, als je het zonder hulpteugels niet hetzelfde krijgt als met hulpteugels.

Zelf heb ik een hekel aan de slof, kan er ook niet mee overweg vind het geen zorg ook. Hoef hem niet te gebruiken, wíl het niet eens.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:30

SuperPepeijn schreef:
Tja HC, niet elk paard staat de hele dag met zijn kont met 30 graden in het zonnetje te bakken en is daardoor zo stoned als een garnaal.

Daar zijn dan prima buitenritjes mee te maken... maar zo'n paard zal niet echt bijster hoog scoren op een Grand Prix wedstrijd.

Het is maar wat je doel is, het winnen van wedstrijden of een rustig buitenritje maken in de warmte dat zijn 2 hele verschillende

denk dat een paard dat een warm klimaat gewend is echt niet "stoned als een garnaal" is/hoeft te zijn.

tuurlijk hangt het van je doel af hoe en wat, maar als de hele "top" deze zogeheette prestaties ook neer kan zetten zonder al die poespas, wil ik best mn mening over ze bijschaven.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:39

Fantine, weet jij onder welke temperatuursomstandigheden een paard zich het prettigst voelt?

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:51

om eerlijk te zijn, nee. maar om ze dan gelijk zo te noemen gaat me ook wat ver
maar aangezien er paarden over de hele wereld rondlopen en landen van klimaat verschillen... zullen ze zich ook best aan kunnen passen.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:11

'Tuurlijk passen ze zich aan, vandaar mijn opmerking

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:08

De buitenritjes zijn bepaald niet "rustig" hier omdat er geklauter aan te pas komt. Bovendien leveren paarden op het Ibersich schiereiland ook gewoon topsport. Even tussendoor, Porugal is wereldkampioen horseball geworden.

Kwestie is, dat alles zonder hulpteugels bereikt KAN worden en dat als je ze gebruikt, dat feitelijk zwakte of ongeduld van de ruiter is.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:18

Ik ben het er wel mee-eens dat het ook inderdaad zonder kan/ moet kunnen, maar het gebruik van hulpteugels kunnen in sommige gevallen het paard en de ruiter een hoop frustraties besparen. Als een paard een paar maanden zijn rug slecht gebruikt zal hij pijn(tjes) hebben en minder plezier in het rijden. Als je dan tijdelijk een hulpteugel gebruikt zodat het rug en beengebruik beter wordt zie ik daar geen enkel probleem in.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 31-05-06 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt