Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DebbieY schreef:Als ze los in de kaak zijn kan je ze laag instellen zodat ze dán los in de rug worden..
Tyrza schreef:Voor mij geldt het Skala, dus:
1 Takt:
- Opbouw van een natuurlijke balans
- gelijkmatig ondertreden van de achterhand
- In rust, het paard in aangepast tempo, gelijkmatigheid in de bewegingen creeeren
2 Losgelatenheid:
- Ontspannen spieren
- Losse rug
- bereidheid om mee te werken
3 Aanleuning:
- met zachte hand een gelijkmatige verbinding bewerkstelligen
- door impuls en voort drijvende hulpen nageeflijkheid bewerkstelligen
4 Schwung:
- Hoe uitgesprokener de zweef fase, des te beter de schwung
- het paard energiek laten ondertreden met de achterhand
- spanningen oplossen
5 Rechtrichten:
- door impuls en schwung, komen de achterbenen in 1 lijn met de voorbenen
- de wervelkolom van het paard aan de hoefslag aanpassen
6 Verzameling:
- Door voortordtdrijvende hulpen en het gelijktijdig aannemen van de teugel, wordt de natuurlijke belasting van de voorhand naar de achteren verplaatst
- Door versterkt ondertreden van de achterhand meer oprichting bewerkstelligen
Tis al laat en concentratie vermogen onder 0 gedaald door alle examens die ik aan het leren ben 
sophie_kurk schreef:DebbieY schreef:Als ze los in de kaak zijn kan je ze laag instellen zodat ze dán los in de rug worden..
Een paard kun je pas laag instellen als hij er zelf naar toe wil. Niet omdat jij hem daar instelt. Hij moet zelf willen inzakken, en hem daar instellen is naar mijn idee gewoon in de krul trekken?
Adil18 schreef:door dit gesprek begin ik me ineens iets af te vragen....
er wordt hier een aantal keer verwezen naar ruiters in de topsport die hun paarden hulpteugels rijden, zouden deze paarden ook nog zo goed, of liever gezegt nog zo goed bruikbaar zijn zonder al die hulpteugels.....
Huertecilla schreef:Adil18 schreef:door dit gesprek begin ik me ineens iets af te vragen....
er wordt hier een aantal keer verwezen naar ruiters in de topsport die hun paarden hulpteugels rijden, zouden deze paarden ook nog zo goed, of liever gezegt nog zo goed bruikbaar zijn zonder al die hulpteugels.....
.. of als ze te paard even een brood gaan kopen in het centrum. Oh, nee, dat wíllen ze helemaal niet en bovendien is hun paard daar te waardevol voor
SuperPepeijn schreef:Tja HC, niet elk paard staat de hele dag met zijn kont met 30 graden in het zonnetje te bakken en is daardoor zo stoned als een garnaal.
Daar zijn dan prima buitenritjes mee te maken... maar zo'n paard zal niet echt bijster hoog scoren op een Grand Prix wedstrijd.
Het is maar wat je doel is, het winnen van wedstrijden of een rustig buitenritje maken in de warmte dat zijn 2 hele verschillende