Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 11:28

Volgens mij rij je gewoon paarden die een maatje te groot voor je zijn als je sedalin/sedasan nodig hebt om ze onder controle te kunnen houden.

Fitzroy

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:39

Ik vind het juist nu het Kim en Toronto betreft een nog dommere actie.
Na alle verhalen over Toronto lijkt mij dit nu niet echt een paard waarmee je zelfs onder invloed van Sedalin een paar drukke kruispunten gaat oversteken.
Ik had het paard opgeladen en was eerst maar eens begonnen met buitenritten in het bos zonder verkeer en een mak paard erbij.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:11

Ben het eens met Fitzroy en Apple:
Je paard was blijkbaar al gewend aan groot verkeer etc, zeg je, dus daar was je niet bang voor, alleen voor z'n vrolijk gespring. Laad hem dan op en geef hem die verdiende buitenrit op een rustige plek. Waarom zou je nu volgende keer zonder sedalin door het verkeer kunnen? Verwacht je nu dat ie niet meer vrolijk zal zijn??

Weet iemand hoe lang die 1-2 streepjes werken? Hoe zeker ben je dat die niet zijn uitgewerkt als je op de terugweg weer moet oversteken? Ik kan dit niet zien als een verstandige manier van risico-controle .

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:06

Ik vind het ook absoluut niet kunnen..

Ook al staan de redenen hier aangegeven dan nog heb ik zoiets van ..."Nope".

Ook bij iedere reden die gegeven word heb ik zoiets van..waarom ga je met een paard naar buiten die je schijnbaar niet vertrouwd.
Geef je dan de sedalin ook niet meer voor je eigen gevoel...
Is hij na een keer sederen nu wel relaxed genoeg om het verkeer aan te kunnen.
Het blijft een paard en al ga je er 100 keer mee naar buiten je zult zien dat hij uit zijn stekker gaat als je het niet verwacht.
Hoe ga je straks met hem om op de concoursen....daar is vaak veel meer "gevaarlijks" te zien voor een paard als op de gem. buitenrit.
Was dit eenmalig of ga je de volgende keer weer gesedeerd naar buiten....

Ook voor mij geld dat ik het een "beetje domme" actie vind en juist !!!omdat het iemand betreft die toch al een tijdje in de paarden zit...

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:36

KiWiKo schreef:
Karl66 schreef:

Maar mijn mening is dat je alleen medicijnen moet gebruiken als het niet anders kan. Er zijn andere manieren om te ontdekken hoe een paard op verkeer reageert, zoek een bak die langs een drukkere weg ligt, ga daar naartoe met de trailer en kijk hoe het paard op verkeer reageert zonder sedatie.

En wat had je gedaan als het paard wel op verkeer had gereageerd, elke sedalin toedienen als je de weg over wilt

onze buitenbak ligt aan de weg en onze buurman is teler, dus rijden er groohoote vrachtwagens af en aan langs de bak.

ik was ook niet echt bang voor zijn reactie op het verkeer hoor, maar meer voor zijn "ik ben vandaag zoooo vroooolijk, zooooo vrolijk, zo vrolijk"sprongen. Ik kan dan NIET en het paard weer in luistermodus krijgen EN op het verkeer letten. Als hij in de bak al gaat stuiteren heb ik handen en voeten nodig om er A op te blijven zitten en B het spul weer in het gareel te krijgen Ik heb een echt springpeerd springt op zijn gemakken een 130 parcours van allemaal inuitjes alleen zonder hindernissen en dan maakt hij er nog een barrage van ook En dat geeft allemaal helemaal niks, alleen kan ik dat niet hebben op een druk kruispunt

Hij is ook het type paard dat van dat soort dingen niet bang is, wel reageert hij op een verkleuring op het pad, een prullenbak, bankie..... dat soort dingen, daar moet je hard van wegrennen maar zeker met een weide boog omheen

we zaten in galop, en een voetpad kruisde het ruiterpad...... tja dan sta je in eens achterste voren

Maar hoe weet je nu dan dat hij de volgende keer niet alsnog wegspringt voor een schaduw en daarmee een verkeersgevaarlijke situatie creëert?

Met sedalin heb je alleen maar het gevolg, niet de oorzaak weggenomen en je komt vanzelf weer een keer een oorzaak tegen op een het moment dat dat gevaarlijk is.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:39

KiWiKo schreef:

ik was ook niet echt bang voor zijn reactie op het verkeer hoor, maar meer voor zijn "ik ben vandaag zoooo vroooolijk, zooooo vrolijk, zo vrolijk"sprongen. Ik kan dan NIET en het paard weer in luistermodus krijgen EN op het verkeer letten. Als hij in de bak al gaat stuiteren heb ik handen en voeten nodig om er A op te blijven zitten en B het spul weer in het gareel te krijgen Ik heb een echt springpeerd springt op zijn gemakken een 130 parcours van allemaal inuitjes alleen zonder hindernissen en dan maakt hij er nog een barrage van ook En dat geeft allemaal helemaal niks, alleen kan ik dat niet hebben op een druk kruispunt

ik snap zowieso niet waarom je naar buiten gaat op een paard die je in de bak nog niet onder controle hebt je brengt dan niet alleen jezelf, maar ook je paard, het verkeer en andere mensen in gevaar.
en dan sedalin als oplossing

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:44

Dat was mijn gedachte ook, sanne.
De ene dag ligt ze er nog naast in de bak en de volgende dag naar buiten
Vind het niet echt een verantwoorde actie. Wat als je er op straat naast ligt en je paard als een ongeleid projectiel er vandoor gaat?
Die paar streepjes Sedalin doen dan echt niets meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:03

Na alle verhalen over Toronto heb ik een beetje het gevoel dat Toronto gewoon een slagje te groot, te sterk en te slim is voor Kim

Je hebt hem in de bak al niet eens voor elkaar, wat doe je er dan in hemelsnaam mee op de openbare weg

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:15

Moet heel eerlijk zeggen dat ik dit dus ook denk. Bovendien: ik zie mensen zich afvragen wat 2 streepjes op een paardenlijf zijn. Dat kan dus wel degelijk veel uitmaken.

Ik heb een merrie gehad die zich moeilijk liet laden, maar van punt a naar punt b moest. Toen kwam iemand op het idee om haar 2 streepjes Sedalin te geven. Je zou denken dat dit idd alleen de "scherpe kantjes" eraf zou halen, maar niets was minder waar. Mijn paard raakte compleet van de wereld, ging half out en liet zich achterover vallen zo de trailer uit. Nek gebroken en op slag dood. Waarschijnlijk heeft ze een slechte reactie op het Sedalin gehad, want het waren echt maar 2 streepjes, op een paard van ook bijna 700 kilo. Zo zie je maar weer dat het niet te voorspellen is. Ik blijf het ook onverantwoordelijk vinden

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:30

Billy schreef:
Volgens mij rij je gewoon paarden die een maatje te groot voor je zijn als je sedalin/sedasan nodig hebt om ze onder controle te kunnen houden.

Volgens mij weet jij niet waar je het over hebt.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:32

Kris25 verklaar je nader...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 14:36

Ach Kris, iemand die studeert voor dierenarts zou beter moeten weten dan een gesedeerd paard te berijden.
Zo niet dan zie ik jou ten eerste niet graag op mijn paard, en ten tweede al helemaal niet graag als mijn dierenarts

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:44

Er is in mijn ogen een groot verschil tussen een gesedeerd paard en eentje waar de scherpe kantjes vanaf zijn. Ik zeg niet dat ik ze dagelijks platspuit voordat ik op stap, want ik weet heel goed dat ik ze heus wel aan kan. Het gaat hier om de veiligheid. Na 8 maanden in het ziekenhuis gelegen te hebben door met een jonge hengst over de kop geslagen te zijn in het bos (hij schrok zich kapot van een hondje), ben ik iets voorzichtiger geworden. Aangezien iedereen sedalin/sedasan kan kopen bij de dierenboer is het echt niet bijzonder heftig. Wanneer jij een groot paard twee streepjes geeft en hij reageert nog goed, vind ik dat het makkelijk kan. Het is dan vaak voor zo'n jong onervaren dier ook leuker om een rustig buitenritje te maken...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:56

Dan is de vraag of je sedatie nodig hebt om de scherpe kantjes eraf te krijgen of dat er ook andere mogelijkheden zijn om toch een veilige rit te maken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:59

@ Billy............. En bedankt voor je opmerking

@ Fitz, het verkeer is het "probleem" niet, peerd is verkeersmak geboren , zijn buitensporige vrolijkheid HAD een "probleem" KUNNEN zijn...... Nu weet ik waar de valkuilen zitten en gaan we voortaan sedatieloos naar buiten

@ QQQQ drie tot 4 uur

@ cars hij heeft nu in iedergeval een hele goede eerste ervaring, en DAAR ging het mij vooral om Op concoursen verwacht ik helemaal geen problemen, goed hij zal een paar keer in de rondte springen maar over het algemeen kan hij daar nergens heen dus vind IK dat minder gevaarlijk

@ Karl, dat wegspringen enzo is niet erg en er kan altijd wat gebeuren zeker waar. Zie je maar bij Fitz, gevaarloos is onze sport nou niet echt, alleen heb ik nu even voor een stuk rust in de tent mezelf en het paard iets geholpen, en nogmaals...... Dit was een hele beste ervaring voor hem EN mij en zeker voor herhaling vatbaar, en dan sedatieloos, omdat ik nu weet waar de valkuilen liggen

@ Sanne, Peerd is prima onder controle in de bak, geen probleem. Hij is superbraaf, heel eerlijk en wil hard werken....... Hij eist alleen van de ruiter dezelfde inzet, en als je er een beetje ladida op gaat zitten ..... tja mot je weer met beide benen op de grond

@ Zep nee hoor, tis een best dier 28 mei mag ik voor de eerste keer laten zien hoe goed ik hem wel of niet voor elkaar heb in de bak

@ cayenne, daarom heb ik een uur gewacht tussen het toedienen en het wegrijden als hij te suf was geweest had ik niet weggegaan, en als hij er anders op had gereageerd had ik ook niet weg gegaan.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:00

Het gaat hier niet om mijn veiligheid, maar om de veiligheid van het paard waar ik op dat moment op zit. Het paard behoort relaxed te blijven, dat kun je soms niet creeren met hulpteugels en daar ben ik ook absoluut geen voordstander van.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:08

Waar ben je geen voorstander van? Van hulpteugels?

Over de verdere optoming van het paard is het dit topic nog niet gegaan.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:13

@Apple; Jij hebt net iets gepost over andere manieren om een rit veilig te laten verlopen. Daarop mijn post over hulpteugels en dat ik daar geen voorstander van ben.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:13

Een paard sederen voor een buitenrit? Dat zou ik met mijn boerenverstand nog niet eens bedenken

Ik vind het echt not done. Bij ons zijn de uitrijdmogelijkheden bagger, de eerste 20 minuten zijn zelfs gevaarlijk met een springerig paard. Wanneer hij zo'n dag heeft blijf ik lekker in de bak, ik ga mijn paard en mezelf echt niet in gevaar brengen.

Wat heb je hier nu mee opgelost? Je hebt een lekker ritje gemaakt, maar er komt een volgende keer en dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:17

KiWiKo schreef:
het gaat in dit geval om mij. Ik ben vandaag met mijn 6 jarige kanonskogel die mij gisteren nog alle hoeken van de bak heeft laten zien een ontspannend buitenritje gaan maken. beesie is heel beschermd opgevoed, weinig meegemaakt en ik moet wel twee drukke kruisingen over met veel vrachtverkeer. Daarnaast is het paard behoorlijk explosief en ik vind dat niet erg maar hij springt dan over de daken heen, en das niet leuk buiten. Zeker niet als je twee hele drukke wegen over moet steken om in een heel fijn buitenrij gebied te komen........ in het achterhoofd houdend dat dit dier naar mijn weten niet verkeers mak is, is het denk ik niet een domme beslissing .

Denk je niet dat het dan verstandiger is het dier eerst eens aan de hand een paar keer een bepaalde route mee te nemen, of eerst kleine stukjes bij en langs het verkeer aan de hand te oefenen..

ivp meteen middelen toe te dienen, erop te springen en met een niet-verkeersmak paard langs drukke kruisingen met veel vrachtverkeer te gaan rijden?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:20

hebben we gedaan, we zijn al 3 maanden aan het "wandelen "

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:22

Superninus schreef:
Een paard sederen voor een buitenrit? Dat zou ik met mijn boerenverstand nog niet eens bedenken

Ik vind het echt not done. Bij ons zijn de uitrijdmogelijkheden bagger, de eerste 20 minuten zijn zelfs gevaarlijk met een springerig paard. Wanneer hij zo'n dag heeft blijf ik lekker in de bak, ik ga mijn paard en mezelf echt niet in gevaar brengen.

Wat heb je hier nu mee opgelost? Je hebt een lekker ritje gemaakt, maar er komt een volgende keer en dan?

je kan, moet natuurlijk niet hoor, maar je kan proberen te lezen wat ik heb gepost in dit topic

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:24

KiWiKo schreef:
je kan, moet natuurlijk niet hoor, maar je kan proberen te lezen wat ik heb gepost in dit topic

Heb ik gedaan En ik begrijp heel goed waarom je het gedaan hebt, maar het is m.i. geen oplossing voor het "probleem". Hij blijft vrolijk en springerig.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:27

Ik denk ook niet dat dit je probleem zag weghalen, hij blijft vrolijk en alle valkuilen kun je niet voorzien buiten.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:29

Kim, nav de post van Kris25 schoot mij iets te binnen .

In het verleden tijdens slofteugeldiscussies heb je herhaaldelijk aangegeven dat je bij buitenritten door druk verkeer graag de slof eraan hangt zodat je nog een noodgreep hebt als er iets gebeurt. Ook weet ik dat je Toronto op spannende momenten met slof rijdt zodat je in geval van nood zelf kunt ingrijpen (meer voor jouw zekerheid dan voor de zijne).

Dan mijn vraag: waarom heb je ditmaal dan niet gekozen voor de slof? Aangezien het ook hier uiteindelijk meer om jouw dan om zijn zekerheid ging. Was de slof dan geen logischere keuze geweest? (en voor zowel paard als ruiter een bekender middel).