De redopp

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:36

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
en dat is waar ik me telkens weer over verbaas, dat veralgemenen dat alle paarden op de juiste manier getraind het ook op de juiste manier kunnen uitvoeren.
Daar heb je gelijk in: Niet alle paarden kunnen de piaffe correct leren. Helaas zijn er nog meer ruiters die hun paarden niet correct kunnen laten piafferen. En toch rijden die in de GP ook de "piaffe" en scoren er nog punten mee ook. Blijkbaar door "gebrek aan beter". Dan kan je toch beter de piaffe uit de GP schrappen, als je zo graag combinaties in de ring ziet die het niet correct kunnen uitvoeren.


Het "ze scoren er punten mee" valt wel mee hoor, moet je eens een heel seizoen schrijven bij een internationaal jurylid op internationale wedstrijden. Een 3 of 4 is heel gewoon bij een piaffe hoor, passage en overgangen ertussen ook. Alleen een hele goede galopreprise en hup, je zit weer boven de 60 %.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:52

ZKD schreef:
http://equilibre.cheval.free.fr/Videos/ ... Pellen.WMV
Ik vermoed dat je dit filmpje bedoelt.

Leuke zit, mooie bewegingen.
Jammer dat er een stier bij nodig is.
De opwarmfase zouden ze andersom moeten doen.
Stier in de ring en de ruiter zonder paard en geen schot om achter te kruipen.
De stier mag in die situatie dan best een beetje heet zijn.
Dit soort vertoningen houdt dan vanzelf op. (maar dat is een ander verhaal).

Ik houd niet van dit soort spelletjes.
Rijtechnisch ziet het er leuk uit.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:38

Goofy44 schreef:
De foto hierboven: dat is geen REDOPP, het paard heeft het initiatief, niet de ruiter.
Dit vooral niet aanleren en toestaan.


Misschien heb je gelijk, dat is niet te zien. Maar bij een vaardige ruiter die de terra-a-terre beheerst en dus ook weet aan tegeven is er dus geen reden dit af te leren. Ik zou het zelfs aanmoedigen om deze oefening niet helemaal in de vergetelheid weg te laten zakken. Er zijn al zo weinig paarden die het aanbieden!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:48

Mireille1970 schreef:
Het "ze scoren er punten mee" valt wel mee hoor, moet je eens een heel seizoen schrijven bij een internationaal jurylid op internationale wedstrijden. Een 3 of 4 is heel gewoon bij een piaffe hoor, passage en overgangen ertussen ook. Alleen een hele goede galopreprise en hup, je zit weer boven de 60 %.
In Aachen kon je de punten die gegeven werden goed volgen. Voor niet veel piaffes werden onvoldoendes uitgedeeld...

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:21

Citaat:
Misschien heb je gelijk, dat is niet te zien. Maar bij een vaardige ruiter die de terra-a-terre beheerst en dus ook weet aan tegeven is er dus geen reden dit af te leren. Ik zou het zelfs aanmoedigen om deze oefening niet helemaal in de vergetelheid weg te laten zakken. Er zijn al zo weinig paarden die het aanbieden!

Hiermee ben ik het eens. Uit de foto, of een enkel beeld uit een filmpje of video, maak ik op dat de ruiter de terra-a-terre niet beheerst. Op zich niet erg. Als ik het mis heb, mijn oprechte verontschuldigingen voor de verkeerde inschatting.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:35

Citaat:
Het "ze scoren er punten mee" valt wel mee hoor, moet je eens een heel seizoen schrijven bij een internationaal jurylid op internationale wedstrijden. Een 3 of 4 is heel gewoon bij een piaffe hoor, passage en overgangen ertussen ook. Alleen een hele goede galopreprise en hup, je zit weer boven de 60 %.

Als 3 en 4 heel gewoon is op afzonderlijke onderdelen op dat niveau, dan zouden de ruiters gewoon teruggezet moeten worden. Een "off-day" is te begrijpen, maar op een bepaald niveau bivakkeren en aanklooien, zou niet moeten mogen. Als je slechte zaken (3 en 4) met een paar andere goede onderdelen kan compenseren en dan nog op 60% uitkomen, moet eigenlijk betekenen: je bent blijven zitten, doe het allemaal maar een keertje goed over. Met gemiddeld een 6 op een rapport en daartussen een aantal 3 en 4'en krijg je ook geen studiebeurs. De eis zou moeten zijn op maximaal één of twee onderde(e)l(en) 50% het gemiddelde van de onderdelen minimaal 60%. Bij topruiters horen geen 3 en 4 'en voor te komen. Als je nog lerende bent, dan zou je dat buiten de klasse moeten doen. Toelaten nadat je aangetoond hebt over een bepaald niveau te beschikken. Als je eenmaal op het hoogste niveau zit, geen mogelijkheid om daar te blijven steken. Na x jaar geen prestatie of meerdere prestaties onder het gestelde niveau volgt terugplaatsing.

Ik denk dat het de sportprestaties ten goede komt. Misschien dat de kassa wat minder rinkelt. Dat los je op een andere manier wel op.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:41

Goofy44 schreef:
Citaat:
Het "ze scoren er punten mee" valt wel mee hoor, moet je eens een heel seizoen schrijven bij een internationaal jurylid op internationale wedstrijden. Een 3 of 4 is heel gewoon bij een piaffe hoor, passage en overgangen ertussen ook. Alleen een hele goede galopreprise en hup, je zit weer boven de 60 %.

Als 3 en 4 heel gewoon is op afzonderlijke onderdelen op dat niveau, dan zouden de ruiters gewoon teruggezet moeten worden. Een "off-day" is te begrijpen, maar op een bepaald niveau bivakkeren en aanklooien, zou niet moeten mogen. Als je slechte zaken (3 en 4) met een paar andere goede onderdelen kan compenseren en dan nog op 60% uitkomen, moet eigenlijk betekenen: je bent blijven zitten, doe het allemaal maar een keertje goed over. Met gemiddeld een 6 op een rapport en daartussen een aantal 3 en 4'en krijg je ook geen studiebeurs. De eis zou moeten zijn op maximaal één of twee onderde(e)l(en) 50% het gemiddelde van de onderdelen minimaal 60%. Bij topruiters horen geen 3 en 4 'en voor te komen. Als je nog lerende bent, dan zou je dat buiten de klasse moeten doen. Toelaten nadat je aangetoond hebt over een bepaald niveau te beschikken. Als je eenmaal op het hoogste niveau zit, geen mogelijkheid om daar te blijven steken. Na x jaar geen prestatie of meerdere prestaties onder het gestelde niveau volgt terugplaatsing.

Ik denk dat het de sportprestaties ten goede komt. Misschien dat de kassa wat minder rinkelt. Dat los je op een andere manier wel op.


Ik praat hier niet over de echte top, maar over de subtop, zeg maar de sudderende 53 - 63 % ruiters...
Je moet al een test voldoen om GP te mogen starten: 60% in de Inter II, maar ja, dat red je met een super galopreprise en drafreprise en geen pi en pa ook al... dus het gaat niet op.

De massa onderschijdt zich van de toppers (of liever gezegd andersom) door de mond op mond reclame die wij verspreiden...

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:46

Een echt ruitertalent doet het in de tussenliggende niveaus op die niveaus gewoon goed. Steeds een van de goede of beste van de klas.... Als het in de lagere niveaus niet top is, dan kan het in de top in de meeste gevallen geen top meer worden. Tenzij er een correctie factor van het poldermodel op wordt losgelaten. Je kan jezelf dus echt goed rekenen.

We hebben kwaliteit in de breedte nodig, als is het maar om een keer Duitsland te verslaan. Haha! Haha! Haha!

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:37

Iedereen moet ergens beginnen, pas als je een jaar of zestig bent denk ik, snap je wat van paarden en is je oog zodanig getraind dat je weet waar je naar moet kijken.
De oude rijkunst verloochenen en negeren is niet handig, getuigt van disrespect.
Leren is denken, voelen en doen. Niet iedereen hoeft de top in te gaan, dat zou druk worden, maar ik ben wel van mening dat iedereen zich bewust zou moeten en mogen zijn van wat we doen en waarom we het doen.
Veel oude oefeningen zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor de nieuwe dienaars... de bewegingen lijken heel wat, maar sorry zodra een paard even paard is is de ruiter/amazone helemaal de kluts kwijt.

Waarmee ik stel: kun je alelen je kunstje laten zien op iets wat braaf is, en luistert of snap je iets meer van paarden.

Zo lang je maar blijft ontwikkelen denk ik dan, en laat alsjeblieft niet alles uit de Oude Rijkunst verloren gaan.
Inderdaad alleen de Zuid Europeaanse landen werken nog volgens de ALta Escuela.
Wij doen wat overspannen over een stier, maar is u wel eens op een kippenfarm geweest, of een dierentransportje gezien? Wist u dat uw koetje soms verder 'op vakantie' is geweest dan u?
Verhandeld, verhandeld, verhandeld op de parkeerplaats soms.
Dat noemt men hier management.

De Spanjaarden gruwelen ervan hoe WIJ met onze koetjes en stiertjes omgaan, de onze kunnen vaak niet eens lopen. De mannetjes dan, de stiertjes van drie die hun leven lang in een soort box leven. Wachtend op de dood of het transport.

Gen discussie over goed of fout, en begrijp me wel ik ben zeker geen VOOR stander van stierenvechten, ik ben wel voorstander van een goed leven. Voor mij en voor mijn dieren, kan alleen maar mijn best doen.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:49

Mooi uitgelegd. Hoewel niet met alles eens is het heel Nederlands om te schoppen tegen al het leed in het buitenland, en dan even te vergeten wat er allemaal fout is in Nederland.

Er worden hier bejaarden slechter behandeld dan de stieren in spanje hoor!!

Ik heb er 4 jaar gewoond, de traditie beleefd, het gevoel ervaren en het opgroeien gezien. Als ik dat vergelijk met een legbatterij of whatever, haal dan eerst de balk uit onze eigen dierenleed voor we de splinter aan het einde van een mooie leven in de zon in spanje gaan verwijderen... Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:51

Mireille1970 schreef:
Er worden hier bejaarden slechter behandeld dan de stieren in spanje hoor!!
Nu weet ik waarom die allemaal naar Spanje trekken Pling

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:53

Hahahahahahahahahahaha hou op, krijg het aan mijn lachspieren van jou soms Lachen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:34

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Er worden hier bejaarden slechter behandeld dan de stieren in spanje hoor!!
Nu weet ik waarom die allemaal naar Spanje trekken Pling


Het getoonde filmpje komt uit Portugal, een land waar je kunt overwinteren en ook met stieren 'gevochten' word , maar de stier niet en plein publiek afgemaakt wordt.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:27

"Pas als je een jaar of zestig bent, snap je wat van paarden"??

Dat soort opmerkingen vind ik zo'n flauwekul, het hebben van grijze haren geeft je toch niet ineens een enorme kennis? Iemand van dertig die op tig verschillende stallen is geweest, honderden paarden heeft gereden en topinstructeurs heeft gehad weet vast meer dan een zestigjarige die nooit verder is gekomen dan de plaatselijke manege.....
Met alle respect, maar leeftijd zegt helemaal niets over je kennis van een bepaald onderwerp.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:02

horseyfries schreef:
"Pas als je een jaar of zestig bent, snap je wat van paarden"??

Dat soort opmerkingen vind ik zo'n flauwekul, het hebben van grijze haren geeft je toch niet ineens een enorme kennis? Iemand van dertig die op tig verschillende stallen is geweest, honderden paarden heeft gereden en topinstructeurs heeft gehad weet vast meer dan een zestigjarige die nooit verder is gekomen dan de plaatselijke manege.....
Met alle respect, maar leeftijd zegt helemaal niets over je kennis van een bepaald onderwerp.
Wel als ze beide hun hele leven op vergelijkbare wijze in de paarden doorbrengen.
Iemand die denkt op 30 jaar ergens (en helemaal bij iets ingewikkelds als paardrijden) alles van af te weten, maakt het zich te makkelijk Knipoog

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:47

Het leven is eenvoudiger als je op en staat voor dingen. Het leven wordt zelfs gemakkelijker en interessant als je leert luisteren naar anderen.
Maar goed, die gave is niet voor iedereen weggelegd nee.

Sommigen denken dat paardrijden NU is uitgevonden. pasgeleden, ha, ha even met de voetjes op de grond.
Iemand was u voor. Ja

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:19

Het ligt er niet aan op hoeveel en op welke stallen je gewerkt hebt. Belangrijker is wat je geleerd hebt en wat je er in de praktijk echt mee kan. Ik zie liever een CV met resultaten dan een overzichtje met bezigheden.

Van een meisje van 20 jaar in de bak, leer je minder dan van een vrouw of man, die 20 jaar echt in het vak zit. Dienstjaren zijn geen graadmeter, het gaat er uiteindelijk om wat je weet en wat je echt kan.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:27

QQQQ schreef:
Wel als ze beide hun hele leven op vergelijkbare wijze in de paarden doorbrengen.
Iemand die denkt op 30 jaar ergens (en helemaal bij iets ingewikkelds als paardrijden) alles van af te weten, maakt het zich te makkelijk Knipoog

Daarom zijn moderne trainingsmethoden zo erg in trek. We doen alles er even bij en het moet niet teveel inspanning kosten. Om Z2 te kunnen rijden, heb je wat doorzettingsvermogen, een redelijk paard en een redelijke (liefst beter) instructrice/instructeur. Veel ruiters blijven veel eerder steken, met het bekende gevolg in de L of wat later.
In maneges wordt door hulpjes en beginnende instructrices paardrijles gegeven. Als je dan doorstroomt, kom je bij de betere lesgeefmensen terecht. Als vanaf dag 1 een goede instructrice / instructeur hebt, dan leer je per keer veel meer en je maakt minder fouten. In tijd en geld levert dat op den duur het meeste voordeel op. Voor ruiter, maar zeker voor paard.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:46

Helemaal mee eens, 20 jaar stallen uitmesten levert niet persé een goede ruiter op.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:20

Wel een goede conditie. Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:57

En een fikse mesthoop.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:16

Goofy44 schreef:
Het ligt er niet aan op hoeveel en op welke stallen je gewerkt hebt. Belangrijker is wat je geleerd hebt en wat je er in de praktijk echt mee kan. Ik zie liever een CV met resultaten dan een overzichtje met bezigheden.

Van een meisje van 20 jaar in de bak, leer je minder dan van een vrouw of man, die 20 jaar echt in het vak zit. Dienstjaren zijn geen graadmeter, het gaat er uiteindelijk om wat je weet en wat je echt kan.


Hmm... dat zou ik best een tikje willen nuanceren. De mensen die al 20 jaar in 'het vak' zitten zijn soms zo arrigant en betweterig dat ik me niet voor kan stellen dat die ng iets ergens leren, ze weten alles al.
Een bepaalde mate van arrogantie is niet verkeerd, maar een stukje beroepsdeformatie, daar heeft de 20 jarige nog geen last van.

Kom eens in je gewone kloffie een ruitersportcentrum binnen, en vraag iets aan iemand die daar wat te zeggen heeft. Die hebben vaak niet het enthousiasme, die hebben het arrogante. Veel mensen vind ik slecht toegankelijk en zeker niet prettig overkomen, zelfs denigrerend, 'ik weet alles al, mij hoef je niks meer te vertellen wijffie'.
Een 20 jarge is enthousiast en open minded.

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:28

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 26-03-22 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:38

Paardentango schreef:
Hmm... dat zou ik best een tikje willen nuanceren. De mensen die al 20 jaar in 'het vak' zitten zijn soms zo arrigant en betweterig dat ik me niet voor kan stellen dat die ng iets ergens leren, ze weten alles al.

Mensen die leren, staan onafhankelijk van het aantal dienstjaren open voor elke dag bijleren en bijstellen van je kennis en vaardigheden. Hoe meer je leert, hoe meer je ontdekt dat je eigenlijk relatief weinig weet. (een doordenkertje).
-=-
Andere eigenschappen of omstandigheden, redenen kunnen je in de weg zitten. Opgebouwde kennis en ervaring neemt niemand je af. Kennis en ervaring die er niet in zit, kan er ook niet uitkomen, dus ook niet overgedragen worden.
Daarnaast moet de schoorsteen ook roken. Met idealistisch denken en praten, komt er geen brood op de plank, er moet ook wat gedaan worden.....
-=-

Bijleren is een "never ending story".

Wie ben ik ?
- degene
1/, die ik in werkelijkheid ben
2/. die ik denk te zijn
3/. die ik zou willen zijn
4/. zoals je partner je ziet
5/. zoals je vrienden en kennissen je zien
6/. zoals je collega's je zien
7/. .....

Meerdere invalshoeken.....

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:25

Japke_Z schreef:
horseyfries schreef:
"Pas als je een jaar of zestig bent, snap je wat van paarden"??

Dat soort opmerkingen vind ik zo'n flauwekul, het hebben van grijze haren geeft je toch niet ineens een enorme kennis? Iemand van dertig die op tig verschillende stallen is geweest, honderden paarden heeft gereden en topinstructeurs heeft gehad weet vast meer dan een zestigjarige die nooit verder is gekomen dan de plaatselijke manege.....
Met alle respect, maar leeftijd zegt helemaal niets over je kennis van een bepaald onderwerp.

Ik heb toch echt meer respect voor iemand die 60 is en nog braaf elke week naar de manegelesjes gaat, dan voor iemand van 30 die al tig paarden naar de Z gereden heeft en zich daarom beter voelt dan de eerder genoemde 60-jarige.


Ik heb het niet over "geen respect hebben voor iemand", maar nuanceer simpelweg de opmerking van PT dat iedere zestigjarige iets van paarden snapt. Als diegene hondenfokker was en nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien, zal die zestigjarige toch echt niet alles van paarden snappen. Wat niet wil zeggen dat je geen respect voor diegene moet hebben....
Met haar volgende opmerking ben ik het helemaal eens: ik kan me blauw ergeren aan mensen die op een gegeven moment de arrogantie hebben te denken dat ze alles weten en zich daardoor niet meer openstellen voor nieuwe dingen.
Wel is het zo dat er zoveel verschillende informatie is dat je wel een bepaalde keuze daarin zult moeten maken: daarin ga ik door, dat leg ik naast me neer. Anders wil je teveel verschillende heren dienen en dat leidt tot chaos en brengt je ook nergens.
Maar er zijn altijd nog een heleboel dingen die je kunt leren, of je nu twintig of tachtig bent. De ontwikkelingen stoppen immers nooit?