schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefke85

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:02

Orsta schuimt ook bijna meteen en schuimt ook altijd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat hij niet schuimde. Hij kauwt ook wel fanatiek op het bit

kissielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:10

ik heb met mn pony dat als ik rij gewoon met lange teugel sschuimt ie niet maar als ik echtt aan t wer met hem gaat gaat ie schuimen mij is geleerd dat ze dan hun bit goed accepteren.maar wij hebben een oude pony op stal staa e die schuimt echt gigantisch veel ook als ze gewoon los loopt daar maak ik me wel zorge over want is t echt heel veel wat eruit komt!!

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:21

Sommige manege paarden schuimden wel wat bij de mond, maar als ik soms paarden zag voorbij komen die heel strak aan de teugel waren en hun hele borst zat onder het schuim, denk ik niet dat dat paard ontspannen is maar eerder gestrest?

merit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:08

Een paard begint te schuimen als hij goed nageeflijk wordt gereden/is.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:55

Mijn verzorgpaard schuimt al als we gewoon buitenrijden dus het zal heus niet slecht zijn oid. Bijna alle paarden schuimen.

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:30

Citaat:
Een paard begint te schuimen als hij goed nageeflijk wordt gereden/is.
Jaa dat dacht ik ook..

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:45

mijn vz pony schuimt al voordat ik der aan het werk zet dus dat is niet waar

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:48

Beau schuimt zodra zijn bitje in is..
Of ik er nu al opzit of niet, lange teugel rijd, maakt allemaal niet uit, schuimen doet hij toch wel

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:46

mijn paard schuimt altijd als hij aan het werk is. Of hij nu aan een halster gelongeerd word of met een bit in gereden word, schuimen doet ie altijd. En hij loopt niet nagefelijk

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:08

nou ja, bo heeft alleen lippenstift. volgens mij is dat wel ok.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:57

Dat artikel over schuimen en bitten, haha.
Ik ben het er gewoon echt niet mee eens. Dat een bit des te dunner en dus scherper, hoe beter, des te beter kan je paard slikken. Waarom kan een paard dat niet kan slikken wel drinken dan?

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:45

ik vind schuimen een teken van ontspanning en dat paarden het bit goed accepteren (dus jou hand).

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:45

Mijn paard begint al met schuimen als je nog maar net aan het rijden bent. Ook al is hij nog helemaal niet ontspannen. Daarna begint hij steeds meer te schuimen

Ikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:49

mijn paard schuimt ook

als k op mijn vriendin's paard rij schuimt ze ook al meteen

uletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:34

volgens mij is het ook wel goed. als het paard schuiimt komt het omdat hij met het bit bezig is en het bit goed pakt. en ontspannen is. ik heb een paard gehad die totaal niet ontspannen was en die schuimde nooit. nu heb ik een paard die is wel ontspannen en die schuim altijd. dus dan lijkt mij het tog een goed teken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:09

Door het deinen wordt tussen de hals en de onderkaak van het paard de oorspeekstelklier gemasseerd. Dat heeft tot gevolg dat het speeksel dat in die klier wordt aangemaakt, er met scheutjes uit wordt gedrukt. Dat speeksel komt aan beide kanten in de onderkaak in de mond.

Dat speeksel heeft een functie bij de spijsvertering. Als het paard met de tong een maalbeweging maakt, ontstaat er schuimend speeksel wat je ziet als schuim. Als een paard eet, is het meestal ontspannen, de nek en de onderkaak zijn dan los. Als het witte schuim op beide lippen komt, als witte lippenstift en het paard een enkele keer met de tong langs de lippen gaat, dan is dat een teken van een ontspannen paard.

Als het paard scheef is, of verkeerd gereden wordt, kan de oorspeekselklier tussen de onderkaak en de halswervels in de hals afgekepen worden. Er komt dan meer speeksel uit deze grote klier in de mond, of er komt juist geen speeksel uit omdat de klier afgeknepen wordt.

Een goed gereden paard schuimt aan beide kanten evenveel. De hoeveelheid speeksel varieert per paard. Als er veel speeksel uit de mond komt, is dat geen teken van ontspannenheid. Het is eerder een signaal van spanning in de onderkaak. Een paard dat de onderkaak niet loslaat, is niet ontspannen en laat ook de kaak-verbinding met de borst niet los. Het paard kan nooit los en soepel zijn....

In algemeenheid: evenveel schuim aan beide kanten, duidt op ontspanning, om er zeker van te zijn dat het ontspanning is, moet je de andere kenmerken van ontspanning ook waarnemen. Als die ontbreken, kan schuim of te veel speeksel op spanning duiden.

Een paard dat niet schuimt kan weinig speeksel aanmaken en/of wordt verkeerd gereden. Er zijn paarden met een beschadigd HYOID apparaat. (het tongbeen is hieraan opgehangen). Het HYOID apparaat is voor de kringloop van hulpen die doorkomen bij de bewegingen van het paard bij het rijden van crusiaal belang. Daarom is de relatie met strekken van de hals, losmaken van de nek, losmaken van de onderkaak zo belangrijk. Als in dit circuit een blokkering zit, werkt de terugkoppeling vanuit de onderkaak verbinding via het HYOID naar het borstbeen niet meer.

Er zijn paarden die weinig ruimte tussen de onderkaak en de hals hebben. De oorspeekselklier kan dan klem komen te zitten.

De oorspeekselklieren kunnen een toeschouwer een indicatie geven hoe een paard gereden wordt.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 25-04-06 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:13

Als ik mijn paard longeer aan een halster begint hij soms ook te schuimen (vooral als hij lang en laag gaat lopen) dus ik weet zeker dat het iig niets met het bit te maken heeft..

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:17

De tongbeweging is belangrijk, omdat het paard de maalbeweging kan maken met de onderkaak. Een ontspannen paard, zal daardoor eerder het bit aannemen, als dat in de mond ligt.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:39

Navanja schreef:
bij de doorsnede van het hoofd van het paard zie je wel dat als het paard zijn bit in heefd zijn tong iets omhoog en naar achter geduwd word... Het is dus MOEILIJKER om te slikken maar hij kan wel gewoon slikken want anders waren er denk ik al heel wat paarden omgevallen tijdens het rijden (aangezien ik soms 3 uur buiten rij
dit is wat ik denk.. !?!

ja dat denk ik nou ook, ga zelf maar eens met je hoofd in de krul lopen, dan kan je inderdaad moeilijker slikken, maar het lukt nog wel..!

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:43

Destinietje schreef:
Nou, ík heb laatst geleerd dat schuimen zelfs dodelijk is, want dan kunnen ze niet slikken (=dus dodelijk).

Dat heb ik nog nooit gehoord..

Lijkt mij dat dat niet waar is hoor?

Heb zelf ook altijd geleerd dat het een teken van ontspanning is, dat ze het bit goed aannemen (erop kauwen).

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:56

Hey goofy. Hoe sit het dan met de klieren. Ik kan me voorstellen dat het ene paard meer of betere werkende klieren heeft dan de ander.

Ik heb te goed werkende klieren en ik krijg dan ook bubbeltjes bij mijn mondhoeken als ik een kwart paginga van een boek hardop voorlees.
Ik kan me voorstellen dat een paard dit ook kan hebben en dan heeft het niks meet ontspanning of angst te maken.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:17

Elke paard heeft dezelfde speeksel klieren. De oorspeekselklieren zijn de grootste, een paard heeft er meer.

Zoals aangegeven er zijn verschillende redenen waarom een klier bij wijze van spreken nagenoeg droog kan staan, maar ook erg veel speeksel kan produceren. Je moet je paard dus kennen om er een conclusie aan te verbinden. Alleen het schuim is geen teken dat je los van andere reacties van het paard kan zien.

Ontspannenheid lees je af uit meerdere zaken:
- schuim, af en toe aflikken lippen
- kauwen op het bit
- de ogen
- de oren
- de dracht van de staart
- de bewegingen van de rug
- het houding die het paard aanneemt
- het laten van winden
- het afmesten tijdens het gaan
- (....)

Te goed zullen klieren niet werken, misschien te actief.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:22

Goed & duidelijk verhaal Goof!

Klopt het dat bij overmatig schuimen (vaak bellenblazen erbij) er waarschijnlijk sprake is van spanning en bijv een slecht kunnen slikken van het paard (door vastgehouden tong)?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:59

Dat zou kunnen hoewel dat niet altijd zo hoeft te zijn. Paarden ademen normaal door de neus ademen, maar er zijn er die ook nog door de mond ademen....

Het HYOID is de constructie waarin het tongbeen is opgehangen. Het systeem van het HYOID heeft verbindingen : 1. omhoog, 2. onderkaak en 3. een verbinding in de richting van de borst. Het HYOID is een naaste buur van de speeksel klieren. Aan het tongbeen, zit de achterkant van de tong van het paard vast.

Dit systeem is samen met de nek en de onderkaak een crusiaal onderdeel bij het correct berijden van een paard. Als een of meer van deze verbindingen niet meer werkt, dan is er een potentiele communicatielijn met de ruiter verbroken. Als de ruiter dit weet en kan toepassen.

Als ruiter kun je met het ruiiterbeen, het HYOID beinvloeden en daarmee een aantal fysiologische reacties van het paard.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 02-05-06 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:01

Mensen kwijlen toch ook met beugel in...