manubres schreef:
zeker
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daancha schreef:Ja Elisa, wij trainen via de Halbe Tritte inderdaad.
Vraagje, Dalera wordt een geit genoemd, de voorbenen komen wat naar het centrum ipv loodrecht, wat is de anatomische theorie hierbij dat dit ‘fout’ is?
Bowo schreef:Daancha schreef:Ja Elisa, wij trainen via de Halbe Tritte inderdaad.
Vraagje, Dalera wordt een geit genoemd, de voorbenen komen wat naar het centrum ipv loodrecht, wat is de anatomische theorie hierbij dat dit ‘fout’ is?
Ik heb hier geen onderbouwing voor, maar puur mijn eigen theoretisch gedachtegang.
In een berggeit positie ontlast een paard de achterhand en neemt relatief meer gewicht op de voorhand om 2 redenen. De eerste is dat door het schuine voorbeen, de voorhand lager komt. Er is minder verhevenheid (wat ook een fout is), waardoor de achterhand minder draagt. Tweede aspect is dat door het schuin plaatsen, het voorbeen de grond raakt op een plek veel dichterbij het zwaartepunt. Hoe dichterbij bij het zwaartepunt, hoe meer gewicht iets opneemt (natuurkunde, de zwaartekracht werkt netto vanuit het zwaartepunt).
Ik kan me dus voorstellen dat een berggeit niet gewenst is omdat het gebrek aan kracht in de achterhand kan weergeven
Daancha schreef:Ik zie daar dat antwoord niet, maar juist veel berggeit-posities op de foto’s![]()
Ik vind geen onderbouwing voor de bewering dat dit verkeerd is.
c_alsemgeest schreef:Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan de vraag... wie zegt dat dat fout is.
pluisje88 schreef:Ik denk dat er geen goed of fout bestaat alleen wat je wilt zien. Ik kan zoals eerder gezegd niks met de hedendaagse dressuur. Ik kijk ook nooit meer dressuur op tv want ik vind het niks te maken hebben met rijkunst of verfijning. Jury’s vinden die berggeit piaffe blijkbaar goed genoeg want ze scoren ermee. Ik vind het niks en wil niet dat mijn paard dat doet. Persoonlijke voorkeur.
Iedereen komt hier steeds terug op dat zitten maar juist zitten zonder voor oprichting te komen krijg je dus die berggeit. Het zitten in een piaffe hoe ik hem graag zie komt maar voor de helft vanuit het zitten. Voor de andere helft vind ik dat de hele voorkant in de oprichting moet komen. Dus niet dat hoofd omhoog, maar dusdanige verzameling dat de hele voorkant omhoog en naar je toe komt zodat het gewicht op het achterbeen komt. Dan krijg je een paard in balans in plaats van een trappel kunstje met het achterbeen en tegelijkertijd al het gewicht op de voorbenen wat je zit in de berggeit piaffe. Uiteraard allemaal mijn mening dus de mensen die dan weer roepen dat ik zelf niet op dat niveau heb gereden en bla bla bla. Ik rij geen wedstrijden omdat ik het niet eens ben met het huidige systeem. Ik heb een keer een oefenproef gereden vooral voor de ervaring en scoorde ruim in de punten ondanks grove fouten van mij. Had graag bewezen dat het anders kan maar mijn paard blijkt ziek te zijn dus niet stabiel genoeg om wedstrijden vooruit te kunnen plannen.
Ik vind het niveau van rijkunst bedroevend en vind nou eenmaal andere dingen belangrijk. Ik pak van alle richtingen iets mee en doe wat ik denk dat goed is. Om mij heen veel mensen die me eerst maar raar vonden maar toch steeds meer mijn manier gaan oppakken en bij allemaal werkt het wonderwel. Dus het zal niet helemaal onzin zijn denk ik.
c_alsemgeest schreef:Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan de vraag... wie zegt dat dat fout is.
Dit is inderdaad wat jij zegt heel theoretisch.
Maar je hebt ook nog een heel stuk gevoel, bouw van het paard en niveau van paard.
Je kan niet alles vanuit een boekje doen... soms moet je voelen wat een paard past.
Zoals mijn instructeur zegt... een goede ruiter past zich aan aan het paard zodat deze voelt wat het paard nodig heeft om iets te kunnen uitvoeren. Passend bij niveau en kracht en souplesse vanuit niveau en bouw.
Wat ik op bokt en andere sm vaak zie is dat veel mensen het heel erg theoretisch of vanuit een paar getekende lijntjes van een facebook account of plaatje bekijken en dan roepen dat iets goed of fout is.
Maar als je deze oefeningen irl uit voert weet je imo dat er nog een heel stuk tussen zit. De eerste vliegende wissels zijn ook niet altijd perfect.
Geef het tijd en geef het gevoel... uiteindelijk kom je op iets uit wat past en werkbaar is voor het paard en ook vol te houden op langere termijn, en dat is niet altijd het "perfecte plaatje" volgens de boeken.
Maar kijk bv maar heel simpel naar schaatsers of zwemmers... de beste hadden vaak een hele andere techniek dan wat in de perfecte plaatjes in de boeken staat.
c_alsemgeest schreef:Maar kijk bv maar heel simpel naar schaatsers of zwemmers... de beste hadden vaak een hele andere techniek dan wat in de perfecte plaatjes in de boeken staat.
Sizzle schreef:Komt natuurlijk nog bij dat een piaffe thuis met genoeg voorbereiding iets anders is dan een piaffe die tussen andere oefeningen door in een proef op een exacte plaats eruit gereden moet worden.
De meeste prachtige piaffe plaatjes zijn zelden gefotografeert in een proef maar op een leeg grasveldje of zo.