Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:[ [url=m/hN1jV9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vidn dit al het toonbeeld van waar het mis gaat. Ik gok dat dit een passage moet zijn? Maar ik zie alleen maar een paard die het achterbeen optrekt en niet gaat zitten. Doet me altijd denken aan paarden die tegen het achterbeen worden getikt(geslagen als ze niet reageren. En ja dit heb ik gezien, dus uit eerste hand. Niet perse bij Isabelle) tijdens het aanleren/trainen van pi pa.
Dit zie ik ook terug in bewegende beelden. Zoals dit paarden pi pa doet, dus zonder verplaatsen van het gewicht naar de achterhand, moet het paard wel in tweeën lopen om het achterbeen mee te krijgen. Dus druk is de rug wat weg.
Dit paard kan door de bouw helemaal niet zo zitten zoals een Totilas kan, kijk maar eens naar meerdere paarden met Donnerhall bloed. Allemaal een wat lang en recht achterbeen en allemaal wat overbouwd. Deze dieren blijven altijd een beeld geven van "hoog in het kruis".
Om echt te kunnen "zitten" moet het verloop van de rug, achterhand en achterbeen zodanig in elkaar zitten dat het bekken makkelijk gekanteld kan worden en de hoeken in het achterbeen verkleind worden.
Bij Isabell zie ik tijdens de veruimingen dat ze de paarden goed van achter naar voren heeft lopen over het algemeen. Je ziet echt verschil, paarden verlengen in het frame en veruimen echt.
Vergelijk dat maar eens met rollkur gedoe waarbij de paarden in een houding blijven lopen aan de voorkant.Verlengen totaal niet in het frame.
En dat terwijl Isabell Werth de uitvinder van de Rollkür is....:
https://www.writingofriding.com/hyperfl ... ell-werth/
996981 schreef:Elisa2 schreef:Klopt maar een overbouwd paard een ongunstig rugverloop zal nooit rijzen in de schoft in de beweging. Romprichting blijft altijd neerwaarts, hoe mooi en opwaarts de beweging ook is. Let er maar eens op.
Valegro heeft voor een Negro nog aardig wat lengte, genoeg om voldoende souplesse te ontwikkelen en ik ben het er wel mee eens dat de ene ruiter dat er wel uit kan halen en de ander niet.
Een goede ruiter zou uit ieder paard het beste moeten halen ongeacht de bouw, over het algemeen ben ik niet zo'n fan van de paarden van Isabell qua bouw.
Dat je geen fan bent kan natuurlijk! Bij Charlotte zie je meer paarden met minder lengte en meer kracht. Schijnbaar verkiest zij kracht over souplesse. Bij Isabell is dat andersom. Zij heeft in de regel meer langgelijnde paarden die van nature vaak minder kracht zullen hebben, maar meer souplesse.
Ook bij goede ruiters past het ene paard beter dan het andere.
[ [url=m/zuNrCF.png]Afbeelding[/url] ]
Bijgevoegd even een foto van Valegro. (Helaas geen zonder deken kunnen vinden). Ook hij heeft niet een erg opwaartse romp richting en het achterbeen lijkt hier zelfs achter de massa te staan en lang te zijn. Toch gebruikt hij zijn lijf en achterbeen zeer goed.
Rosyy schreef:Dat van het achterbeen ben ik het niet met je eens. Zelf vind ik dat dit het eerlijkst te beoordelen is wanneer hij vierkant staat. Hieronder een foto van hem met Negro:
[ [url=m/M8WV1d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zie hier geen achterbeen wat achter de massa staat, integendeel zelfs
fokfanaat schreef:Dat valt wel mee als je naar de horizon (het hekwerk erachter) kijkt, de fotograaf staat niet helemaal haaks op het paard, maar een tikje schuin van achter
Elisa2 schreef:Dit paard kan door de bouw helemaal niet zo zitten zoals een Totilas kan, kijk maar eens naar meerdere paarden met Donnerhall bloed. Allemaal een wat lang en recht achterbeen en allemaal wat overbouwd. Deze dieren blijven altijd een beeld geven van "hoog in het kruis".
Om echt te kunnen "zitten" moet het verloop van de rug, achterhand en achterbeen zodanig in elkaar zitten dat het bekken makkelijk gekanteld kan worden en de hoeken in het achterbeen verkleind worden.
Pandora2 schreef:Elisa2 schreef:Dit paard kan door de bouw helemaal niet zo zitten zoals een Totilas kan, kijk maar eens naar meerdere paarden met Donnerhall bloed. Allemaal een wat lang en recht achterbeen en allemaal wat overbouwd. Deze dieren blijven altijd een beeld geven van "hoog in het kruis".
Dit inderdaad. Ik heb 1 dochter en 2 kleindochters van Donnerhall en dat ' hoog in het kruis ' is altijd wel een issue geweest bij de kleindochters.
De rechtstreekse nakomeling was echt heel mooi bergop gebouwd, maar had ook wel dat rechte achterbeen.
manubres schreef:De vraag is of de paarden van Isabell een weke rug hebben of biomechanisch niet goed gereden worden. Ik heb nooit gesnapt dat zij mega hoge punten kan krijgen met paarden die het kruis hoog houden en met een weg gedrukte rug lopen.
Je kunt aan het doorveren van de koten zien of een paard op de achterhand of voorhand gaat. Veert een achterkoot meer door dan de voorkant dan draagt een paard meer gewicht op de achterhand. Bij Isabell zie ik de voorkoot meer doorbuigen en gaat haar paard dus meer op de voorhand.
Ik zou bij dressuurwedstrijden graag zien dat het biomechanisch juist rijden hogere punten zou opleveren....
AmyJamess schreef:Onder het motto: Durf te vragen.
Ik die zeer weinig verstand heeft van dressuur/exterieur vind dit echt een heel intressant en leerzaam topic!
Ik kan er zelf niet over meepraten maar om het beter te begrijpen heb ik wel een vraag![]()
Hoe zie je als een paard een neerwaarts of opwaartse romp heeft?
Misschien een domme vraag maar daar heb ik me eigenlijk nooit mee bezig gehouden![]()
(Antwoord mag eventueel ook in pb als het dan te offtopic word)
Elisa2 schreef:DreamGuide schreef:
Aan de hand van je tip heb ik wat filmpjes opgezocht van het losrijden van Isabell Werth.
Dit was de eerste die ik tegen kwam:
https://youtu.be/OZAFHJVA4qc
[ [url=m/9cKegU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Paard lijkt hier wel wat minder week in de rug...
Maar goed, ik zal niet beweren dat alle andere GP ruiters het zoveel beter doen. Ik ben alleen echt niet overtuigd van Isabell Werth, vind haar er op zitten als een zak aardappelen. Niet wat een dressuurkoningin betaamt naar mijn mening.
Wat is hier schokkend aan dan? paard is wat lager ingesteld zodat hij beter over de rug blijft. Qua zit, ja er zijn ruiters die mooier zitten.
DreamGuide schreef:Avalanche81 schreef:Het bekken is toch niet continue in dezelfde positie in beweging? Dat is fysiek helemaal niet mogelijk. Er zijn momenten dat het bekken gekanteld is, en op die momenten is idd geen holle rug te zien, en er zijn momenten dat dat niet zo is, en dan wordt de rug wel hol.
Net als de rug in beweging niet continue in dezelfde positie kan zijn. Ik snap dus niet goed waarom je dan verwacht dat dat wel zo is. Ik vind het niet logisch.
En precies om die reden heb ik ook zoveel moeite met het beoordelen van beweging aan de hand van foto's. Ik zeg niet dat jij dat doet, begrijp me goed, maar het is wel een beetje een bokt hobby. Ik vind het echt heel onlogisch om een dynamisch gebeuren aan de hand van foto's te beoordelen. Bij een filmpje is het hele paard in beweging, en zie je dus van alles gebeuren, en wat ik bij haar met name zie is losheid en schwung. persoonlijk vind ik dat leuk om naar te kijken, ik heb helemaal niets met het statisch klassieke beeld, en imo rijd je je paard dan ook vast.
Wat betreft Ingrid: mee eens, ik vind het ook altijd erg vriendelijk om te zien. Bij Charlotte vind ik de enorme ontwikkeling en verbetering van de paarden geweldig om te zien.
Pipodipo: eens! Ze is ook al zo lang actief in de sport en zo lang op het allerhoogste niveau blijven presteren is een prestatie op zich.
Losheid en schwung zie ik ook, dat ben ik zeker met je eens.
Maar misschien ligt dan daar een beetje het verschil in onze aard. Jij ziet meer waarde in de lossigheid en schwung, terwijl ik heel (old school) klassiek wordt opgeleid door mijn instructeur.
Maar ik vind dus bijvoorbeeld Dujardin veel beter van achter naar voren rijden, over de rug.
Om even de vorige video die ik doelde van Werth, naast deze van Dujardin te leggen:
https://youtu.be/DcDLLxgWa_Y
Dan zie ik dit:
[ [url=m/Uk8HLz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Versus dit:
[ [url=m/WFW7Re.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit:
[ [url=m/raxXei.jpg]Afbeelding[/url] ]
Versus dit:
[ [url=m/rG8Xj8.jpg]Afbeelding[/url] ]
De screens om het een beetje in beeld te brengen. Ik vind het moeilijk om in woorden te brengen.
Nou denk ik wel dat ik me uiteindelijk het meeste stoor aan het gehotseklots van Isabell Werth in dat zadel. Terwijl dat voor haar paard misschien niet vervelend is, mij stoort het.
_San87_ schreef:In de piaffe is een ander verhaal, die heeft geen zweefmoment waardoor de neerwaartse krachten minimaal zijn en de rug wel gebold kan blijven door de extreme buiging in de achterhand.