freetorun schreef:Maar je benoemd heel veel dingen waarbij rijden dus niet hoeft..
Paarden houden = liefde zeg je. Maar paarden houden kan zonder op hun rug plaats te nemen.
Pony's waren belangrijk voor de opvoeidng van je kinderen, ook dat kan zonder rijden. Het stuk verantwoordelijkheid gevoel en zorgen voor, heeft dat effect.
Veel van paarden leren / paarden spiegelen is ook iets wat je hebt met grondwerk.
Ik lees vooral veel dingen die niet relevant zijn aan rijden, maar aan paarden houden.
Ik denk dat de enige reden om een paard te rijden is voor je plezier. Een dier fit houden kan ook vanaf de grond. Samen in t bos genieten kan - net zoals met een hond - te voet of te fiets.
Rijden is voor een paard geen noodzaak. Net zoals hertjes, koeien en lama's het prima doen zonder hun dressuurtraining etc. Met goed rijden hou je je paard fysiek sterker, wat weer nodig is voor het rijden. Zo voorkom je grote blessures of vroegtijdige slijtage. Maar goed, dat is mijn mening
Ik train met de clicker en autonomie voor mn paard. Ik rij alleen als hij zichzelf inparkeert. Dat is ons startsignaal, en als hij geen zin heeft doet hij dit gerust niet. Zonder verdere consequenties. Ik stap weer af als hij een stopsignaal geeft. Zo voelt het voor mij oké.
En waarom ik er soms op ga zitten? Het is voor mij duidelijk. Ik vind het magisch om soms door hem gedragen te worden.
Oké, ik snap wel wat je zegt, alleen ik snap de 'verheerlijking' van grondwerk niet echt als je bepaalde andere vergelijkingen trekt.
Bijv: Herten, koeien en lama's doen het ook prima zonder clickertraining of grondwerk. Dus waarom zou dat bij het paard wel 'nodig' zijn?
In jouw post lees ik vooral dingen die je met je paard kan doen als je ernaast staat. Maar wat nou als je een paard hebt die vooral heel graag uptempo spannende dingen doet? Ik heb een ruin die in volle galop door het bos echt geweldig vind. Die enorm blij en enthousiast wordt van een springparcours of een cross. Dat zie ik mezelf allemaal niet doen aan de hand of op de fiets. Rustig draven naast de fiets vond hij nooit iets aan.
Wat is er nou precies zo verkeerd aan het erop zitten? Want het biedt ook mogelijkheden, niet alleen voor de ruiter.