Pleidooi voor de manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:33

Overigens, ik kan me nog herinneren dat na een buitenrit veel mensen aan het klagen waren over de zadels... maar dat ging vooral om hoe het zat voor de mens. De kussens aan de bovenkant kunnen redelijk hard zijn zelfs als de ligging voor het paard goed is (en omgekeerd uiteraard.)

Ik ben zelf niet kundig genoeg om te kunnen zien wanneer iets echt goed ligt - maar het kan ook goed zijn dat veel mensen die klagen over het tuig dat doen op basis van uiterlijkheden (verbleekt leer, harde bovenkant, singelstoten die duidelijk ouder zijn) en niet op basis van hoe het echt ligt op het paard.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:37

bruintje123 schreef:
Ik weet echt niet wat er beneden peil aan is. Echt niet.
Het is toch logisch dat met de uur in een overvolle les rijden op een paard dat naar iedereen braaf moet luisteren dat je daar minder op leert?
Wat is daar sneren aan?
Daarnaast heb ik al drie keer aangegeven dat het mij daar niet om gaat maar om welzijn. Goed tuig als voorbeeld. Genoeg buiten.
Waarom word er dan steeds terug gevallen over het rijden?
Wie maakt de discussie dan stuk?

Tsja, lees je eigen posts dan nog maar eens door. Ik ben niet de enige die er over valt.
Je projecteert jouw ervaringen met manege(s) voor het gemak op alle maneges. Er is hier al veel vaker geschreven dat echt niet alle maneges zo te werk gaan als jij schetst. Dat geldt voor het (leren) rijden, de lessen, groepslessen, huisvesting, verzorging, harnachement en weide/paddockgang.
Maar dat lees je blijkbaar niet en blijft maar hameren op al het slechte wat manege heet. Lees dan eens wat mensen hier schrijven en kijk eens wat verder dan je eigen (wellicht beperkte of verouderde) ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:40

MairiMacBran schreef:
bruintje123 schreef:
Ik weet echt niet wat er beneden peil aan is. Echt niet.
Het is toch logisch dat met de uur in een overvolle les rijden op een paard dat naar iedereen braaf moet luisteren dat je daar minder op leert?
Wat is daar sneren aan?
Daarnaast heb ik al drie keer aangegeven dat het mij daar niet om gaat maar om welzijn. Goed tuig als voorbeeld. Genoeg buiten.
Waarom word er dan steeds terug gevallen over het rijden?
Wie maakt de discussie dan stuk?

Tsja, lees je eigen posts dan nog maar eens door. Ik ben niet de enige die er over valt.
Je projecteert jouw ervaringen met manege(s) voor het gemak op alle maneges. Er is hier al veel vaker geschreven dat echt niet alle maneges zo te werk gaan als jij schetst. Dat geldt voor het (leren) rijden, de lessen, groepslessen, huisvesting, verzorging, harnachement en weide/paddockgang.
Maar dat lees je blijkbaar niet en blijft maar hameren op al het slechte wat manege heet. Lees dan eens wat mensen hier schrijven en kijk eens wat verder dan je eigen (wellicht beperkte of verouderde) ervaringen.

_/-\o_

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:41

Lees dan zelf mijn berichten maar eens opnieuw.
Ik gebruik woorden als vaak of de meeste wat nooit betekend altijd.
Juist om ruimte te houden voor die wel veel op orde hebben.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:49

Heb je dan zelf niet door hoe de toon van je posts over komt? Nog afgezien van sneren als:

Krijg alle manege meisje tegen me.
Kom over 10 jaar sportpaarden rijden nog maar eens terug op dit topic

Zijn dit nu discussiewaardige opmerkingen? Kom nou toch.

Dan kun je wel melden dat "vaak" niet "altijd" betekent, maar dat gaat volkomen verloren in alle negativiteit die je te melden hebt over maneges.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:55

Het is niet als sneer bedoeld.
Jammer dat het zo overkomt.
Ik denk dat veel van de tieners hier als ze eens de kans krijgen op sportpaarden te rijden die echt aan de hulpen staan begrijpen wat ik bedoel.
Het is niet gemeen bedoeld.
Maar dank dat je me op die zin wijst. Dan kan ik er over nadenken hoe hij over komt. :)

Ik heb echt werkelijk bijna mensen zien verongelukken die een eigen paard mochten kopen.
En hun eigen rijden te hoog in schatte.
En dat was niet hun fout. Maar van de manege die hun aangaf dat ze zo goed waren.
En dat vind ik jammer, rot voor deze ruiters.

En nee dat is ook niet gemeen bedoeld mocht dat zo overkomen.
Mijn berichten klinken in mijn hoofd ook met zachte stem. Op schrift waarschijnlijk anders.

MairiMacBran

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:07

Het zijn wel sneren en dergelijke opmerkingen geven aan dat je je discussiepartner(s) niet serieus neemt. En dan haken mensen af, of ze geven tegengas. In beide gevallen niet constructief.

Ik geloof graag dat er maneges zijn die hun klanten (onterecht) de hemel inprijzen, maar ook dat geldt lang niet voor elke manege(en wat zou je daar als manege mee willen bereiken trouwens, een klant laten denken dat ze de nieuwe Anky is en haar een paard laten kopen wat ze niet aan kan?) en je hebt ook altijd nog je eigen gezonde verstand. Mijn instructeur(al zou hij dat nooit doen) kan nog zo hard roepen dat ik een bijzonder getalenteerde ruiter ben, ik weet van mezelf dat ik best leuk kan rijden maar geen hoog in het bloed staande zenuwpees moet gaan rijden, bijvoorbeeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:09

En ach, is eigen rijden te hoog inschatten iets selectiefs dan? We krijgen ook regelmatig vrijwilligers die zeggen een eigen paard te hebben gehad, en waarbij ik de instructeur vervolgens insein: 'die moet je niet alleen de stallen in laten, zorg dat er iemand bij is die een oogje in het zeil kan houden.'

De conclusie is misschien meer dat mensen soms erg slecht zijn in het inschatten van zichzelf?

(En dan weet je dus ook niet automatisch wat 'de manege' in die context gezegd heeft, want daar was je wellicht niet altijd bij. Ik ken bijvoorbeeld ook wel situaties waarin instructeurs wel degelijk hun vraagtekens zetten bij de ambities van een ruiter - en waarbij de ruiter daar echt niet voor open stond. Ik denk dat het verhaal van die betreffende ruiter achteraf heel anders is dan het verhaal van de manege.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:13

Dan vind jij het sneren. Prima.
Er over doorgaan heeft weinig waarde.
Maar ik zie dat je dat ook schrijft over andere Bokkers. :)

Geen idee waarom dat aan de leerlingen werd verteld. Echt niet.
Bang dat ze anders naar een andere manege zouden gaan waar dat wel zo word voorgehouden?
Want te horen krijgen dat je Z niveau rijd na 5 jaar en zo elk jaar bent gestegen is leuker dan horen dat je nog steeds b niveau bent?

Je is algemeen bedoeld en nergens sneren maar hardop afvragen. Omdat ik ook de waarom niet weet.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:27

Ik ben een poosje jurylid geweest voor de F proefjes, daardoor dus heel wat manege's gezien.
Maar tjonge tjonge wat een armoe.
Er lopen zoveel afgestompte brave kreupele pony's en paardjes braaf hun rondjes door de baan.
Hartstikke leuk al die opgedirkte zenuwachtige kindjes, maar met echt leren rijden heeft het in mijn ogen weinig te maken.
Daarbij heb ook maar weinig goed instructeurs/trices gezien of gesproken.
Begrijp me goed deze mensen zijn prima met de kids & paarden en zijn absoluut van goede wil.
Maar de kennis van het menselijk lichaam en die van het paard ontbreken.
En dat is in mijn ogen de essentie van het rijden. in balans kunnen zitten en vandaar uit je paard kunnen rijden.

Verder blijft het een feit dat een paard in de manege een commercieel doel dient.
Dat is en blijft lastig.

En dan heb ik het nog eens over hoe graag iemand wil leren rijden en ten koste van wat....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:30

riegje schreef:
Ik ben een poosje jurylid geweest voor de F proefjes, daardoor dus heel wat manege's gezien.
Er lopen zoveel afgestompte brave kreupele pony's en paardjes braaf hun rondjes door de baan.
Hartstikke leuk al die opgedirkte zenuwachtige kindjes, maar met echt leren rijden heeft het in mijn ogen weinig te maken.
Begrijp me goed deze mensen zijn prima met de kids & paarden en zijn absoluut van goede wil.
En dat is in mijn ogen de essentie van het rijden. in balans kunnen zitten en vandaar uit je paard kunnen rijden.

Verder blijft het een feit dat een paard in de manege een commercieel doel dient.
Dat is en blijft lastig.

En dan heb ik het nog eens over hoe graag iemand wil leren rijden en ten koste van wat....

:j +:)+

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:37

bruintje123 schreef:
Dan vind jij het sneren. Prima.
Er over doorgaan heeft weinig waarde.
Maar ik zie dat je dat ook schrijft over andere Bokkers. :)

Geen idee waarom dat aan de leerlingen werd verteld. Echt niet.
Bang dat ze anders naar een andere manege zouden gaan waar dat wel zo word voorgehouden?
Want te horen krijgen dat je Z niveau rijd na 5 jaar en zo elk jaar bent gestegen is leuker dan horen dat je nog steeds b niveau bent?

Je is algemeen bedoeld en nergens sneren maar hardop afvragen. Omdat ik ook de waarom niet weet.

Maar je kon het toch niet laten om het toch nog even te doen en er andere topics bij te halen :j

Weet je, jij hebt jouw negatieve ervaringen, en die heb ik ook, maar ik heb ook hele positieve. Kwestie van goed zoeken en de nuance kunnen zien. Zaken als hierboven zullen bij ons op de manege nooit voorkomen, dan gaat zo'n klant maar weg en zoekt maar iemand die wel graag ego's streelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:52

riegje schreef:

Dat is en blijft lastig.

Daar zeg je idd een waar woord.
De laatste jaren hoor ik heel af en toe op een manege iets over buikspieren en 'navel naar binnen', wat een enorme verbetering is tov 40 jaar terug, toen :o moest je "voor in je zadel zitten en het kruis aantrekken".

Beginnerslessen worden meestal door stagaires gegeven :( - terwijl lesgeven aan beginners per definitie het moeilijkste is.

En enige systematiek in het geven van beginnersles zie ik niet.
Instructrices roepen braaf 'kijk waar je heen wil' - je kunt stommere dingen zeggen. Maar de evenwichtsproblemen die maken dat velen dit niet of maar gedeeltelijk doen - nee. Dat moet iemand zelf uitzoeken (of natuurtalent zijn), les krijg je er niet in.
Ondertussen moeten de ruiters ook al "sturen", en bij trekken aan de linkerteugel gaat je gewicht naar rechts....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:56

Op die leeftijd ben je al blij als je het paard tussen jezelf en de grond weet te houden joh. Je kunt zulke kinderen wel enorm ingewikkelde aanwijzingen gaan geven, enigste wat je dan krijgt is dat ze in paniek raken door de hoeveelheid informatie.

Ik gaf mijn stiefdochter altijd op haar eigen pony les, links hekje openen rechts hekje sluiten en dan meekijken naar links was echt al ingewikkeld genoeg hoor.
De rest komt op latere leeftijd wel.

Maar goed, hoe moeten die maneges het dan doen volgens jullie?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:00

Mizora:

Je "vergeet" inderdaad veel, maar best wel es nuttig om zo ruwweg es een bedrijf door te rekenen, dat geeft een realistisch beeld wat er zoal speelt.

Veel manege bedrijven hebben gelukkig neven activiteiten zoals pensionstalling, trainingen, eigen fok programma ,kampen, zaalverhuur, groepsaccomodatie, wedstrijden met kantine omzet, etc , etc.
Met zekerheid is wel te zeggen dat deze sector niet geschikt om vlot rijk van te worden :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:58

Het blijft een kwestie van vraag en aanbod.
Dat geldt voor kiloknallers maar ook voor maneges.

Selectie op prijs zal altijd blijven.
Veel manegeruiters (en hun ouders) weten in het begin niet eens waar ze op zouden kunnen letten. Criteria als gezelligheid en (sociale) veiligheid zijn dan belangrijker dan de kwaliteit van de paarden of de instructie (dat vraagt ook om meer kennis).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:10

Daar heb je een goed punt.
Er zal eerder voor de manege gekozen worden waar al wat vriendinnetjes rijden of gemakkelijk met de fiets is te doen dan een verderop kiezen die beter is in welzijn.
Omdat het toch niet herkend word.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 23:25

bruintje123 schreef:

Gypsy schreef:
Op die leeftijd ben je al blij als je het paard tussen jezelf en de grond weet te houden joh. Je kunt zulke kinderen wel enorm ingewikkelde aanwijzingen gaan geven, enigste wat je dan krijgt is dat ze in paniek raken door de hoeveelheid informatie.

Juistem, de crux is dat basis paardzitten, sturen en voelen de corebusiness is en moet zijn van de manege. De cognitieve en lichamelijke ontwikkeling van kinderen algemeen en beginners in het bijzonder heeft een opbouw nodig. Ook dát is paardrijden, bij het grut van vijf is een zogenaamde staples voldoende: ponyzitten, pony wandelen, pony aai over de hals, pony stilstaan en that's it. Dat Bruintje dat dan geen paardrijden wil noemen is jammer. Want het leven van menig paardenmens begint niet bij de 'sport'.

Dat er vervolgens groepen zijn die doorstromen van het eenvoudige sturen in stap draf en galop en behoefte krijgen aan een nageeflijk paard dat zijgangen etc. beheerst. Dat is een vraag waar een aantal maneges best in voorzien kan.
Een opgeleid Z paard kan voor de beginnend ruiter echt héél ongeschikt blijken. Die ruiter heeft veel meer baat bij het minder sportgerichte maar doodbrave stabiele goedzakpaard. Pas later in de opleiding van de ruiter is een gevoeliger en sensibeler paard geschikt.

Ik beken trouwens schuld dat ik wel eens roep dat iets eigenlijk 'al voor M' dressuur is. Bijvoorbeeld als de tieners stap-galop mogen oefenen. Neuh, dat gaat nog nergens over als je spreekt over balans, verzameling en rechtgerichtheid. Maar de meiden en paarden hebben lol en pakken toch weer eens iets mee dat verder gaat dan de grote volte bij C. Ik zal trouwens nooit zeggen dat ze zó kunnen instromen als Z dressuurruiter bij de KNHS. Dat brengt teleurstellingen teweeg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:45

Bruintje?
Nou niet alleen ik hoor.
Maar je gaat toch niet beweren dat een kind van 6 leert rijden?
Dat is inderdaad wat zitten. Uiteraard als het goed is lol hebben.

Maar de 12 jarige en ouder die wel veel meer zou moeten kunnen leert ook zelden op de zit rijden in de manege.
Kan ook niet, want dat doen de paarden niet (meer).

En wel helemaal mee eens dat ze niets aan dat sportgerichte paard hebben.
Dat zeg ik ook steeds maar als ik het zeg klopt het niet. -O-
Omdat ze de verfijnde hulpen niet beheersen.

Maar dan gaat het weer alleen over rijden.
Hoe gaan we het voorbeeld geven in fatsoenlijke huisvesting, ook daar eens goede leerschool zijn?
Zodat de eigen paard ruiter later ook weet, opgehokt staan zonder vrije beweging is fout.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 00:05

Freyr schreef:
Er zullen ook echt wel maneges zijn waar het allemaal wat minder is, maar ik vind niet dat je alle maneges over een kam kan scheren. Ik zou zeggen, ga eens ergens kijken voordat je een mening hebt. Spreek een stalmedewerker oid aan en vraag of die je wat kan vertellen of het bedrijf. Zo krijg je vaak al een veel beter beeld en is het echt niet zoals het lijkt.

Voor wie is deze opmerking bedoeld? TS of de bokkers die het een geromantiseerd, niet realistisch verhaaltje vinden?

Want als het voor de laatste groep is: ik scheer niet alle maneges over één kam: ik heb het over heel veel maneges die hun zaakjes wat betreft dierenwelzijn niet op orde hebben. Ik heb een mening, een héle sterke, omdat ik veel maneges ken, bij heel veel maneges over de vloer kom of kwam. En dus heel veel zie en ervaar. Ik ken de mensen die er werken en ik ken de eigenaren. Ik heb een héél goed en realistisch beeld van maneges. En die zijn niet allemaal ok.

Het kan me eerlijk gezegd geen moer schelen wat de reden is dat de paarden er niet goed bij staan. Of dat nou de niet-teveel-willen-betalen-klanten zijn, laksheid van de eigenaar of domme pech door verliezen van grond, geen geld kunnen lenen, geen vergunning krijgen... de paarden kiezen er niet voor en geen weidegang (élke dag, het hele jaar rond, desnoods GOEDE paddocks als iemand miert over "stuklopen van de wei"), geen regelmatige controle van tuig, geen schone eigen dekjes (heb je wel eens gezien hoe snel een schimmelinfectie zich verspreid!), niet genoeg ruwvoer maar kilo's krachtvoer... staat voor mij gelijk aan "slechte manege". Een (volgens jullie) "goede" reden maakt het er niet minder erg door.

Ik ken ook echt hele goede maneges. Het is niet allemaal slecht hoor, ik heb niks tegen maneges in het algemeen. Ik kijk ook zeker niet neer op manegeklanten of de manier van leren rijden. Ik heb zelf jarenlang mijn dieren op verschillende maneges gehad. Soms jammer als we weer gingen verhuizen (paarden gaan natuurlijk mee) omdat het een fijne stal was, maar helaas vaker mijn paarden verhuisd omdat het hele beleid en het dierenwelzijn van de stal beneden peil was. Kleine veranderingen zoals "stands mogen niet meer nieuw gebouwd worden, maar al bestaande stands mogen nog wel gebruikt worden" brengen he-le-maal niets. Er moeten gewoon strenge wetten komen voor maneges (en het liefst ook voor pensionstallen en privéstallen, maar daar gaat het in dit topic niet over) wat betreft dierenwelzijn, gemeentes moeten gaan meewerken, en als je het allemaal niet kunt bolwerken moet je geen manege runnen. Simpel.

Opmerkingen als "de boekhouder komt 4x per jaar" slaan kant noch wal. Dan run je je bedrijf niet goed. Als een instructeur de boekhouding moet doen, moet ie het goed doen. Gaat dit niet, moet je het uitbesteden. Je bent een bedrijf, een supermarkt of een vertaalbureau of een zzp-er moet ook gewoon de zaakjes op orde hebben. Een manege is niks anders. Red je het niet, dan doe je iets niet goed en kun je beter stoppen. Net als elk ander bedrijf. Ik moet mijn mensen voorzien van werk, ik moet mijn mensen op tijd betalen voor gedane arbeid, ik moet mijn boekhouding elke maand netjes naar de accountant brengen. Een manege moet zijn dierenwelzijn op orde hebben, zijn klanten de dienst verlenen waar ze voor betalen en zijn boekhouding netjes op orde houden en naar de accountant brengen. Gewoon, heel normaal voor een bedrijf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 00:11

+:)+ +:)+ +:)+

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 09:51

En over hoeveel % van de maneges in NL praat je dan? En waar is de absolute grens tussen oké en niet oké? De 'misstanden' ik zie zijn b.v. één drukplek bij een paard op een verder prima gezond paardenbestand. Is dan gelijk die hele manege ruk?

Ik heb even nagedacht welke 'branche' nu eens vergelijkbaar is, en dan kan ik het twee kanten op trekken. Naar die van de boerenbedrijven. Waar ook dieren worden gehuisvest en waar de opinie over o.a welzijn en wat de klant 'betalen wil' er ook niet om liegt. Het verschil is de regelgeving die daar over elkaar heen buitelt van onmogelijkheden. Oorzaak: diezelfde publieke opinie als het gaat om etenswaren.

Andere branche is die van hotel en horeca. Heel goed vergelijkbaar omdat je er klanten ontvangt en iedereen wel iets vindt van restaurants of hotelkamers. Wat niet? geen dierenwelzijn om je druk over te maken, tenzij je de afwasser en de hulpkok mee wil tellen <<)
Ik zie nu een soort Alberto Stegeman tafereel voor me, waar hij undercover op bezoek gaat bij malafide manegebedrijven en de eigenaar met zijn verborgen camera eens flink de waarheid vertelt.
De Bit manegetest was hem al een beetje voor....

Ik blijf er trouwens bij dat ik die cultuur van 'bashen' op servicegerichte bedrijven erg naar vind. Mensen die vanwege een soms verklaarbaar foutje of onvolkomenheid vol in de aanval gaan op dat slechte bedrijf. Komop zeg, er werken mensen, en zolang je geen € 360,- betaalt voor die hotelkamer of 3* diner. Kan het inderdaad gebeuren dat de frietjes lauw zijn geworden en de casiére haar dag niet heeft. De welvaart in ons land maakt soms nare en eisende wezens. Wellicht 'in hun recht' maar evengoed naar.

Wetgeving, Zweden heeft die, met minimumeisen aan de box en het buitenstaan met de soortgenoot. Gaan dan ook gelijk de pensionstallen in mee, da's wel ff prettig!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:59

Gypsy schreef:

Ik gaf mijn stiefdochter altijd op haar eigen pony les, links hekje openen rechts hekje sluiten en dan meekijken naar links was echt al ingewikkeld genoeg hoor.
De rest komt op latere leeftijd wel.

Maar goed, hoe moeten die maneges het dan doen volgens jullie?

Lesgeven op basis van enige elementaire inzichten
....waarvan oma met 57 niet snapt dat staigairs van 17 het niet weten...
is verre van ingewikkeld.

Kinderen hoeven dus niet doofgetoeterd te worden met onbegrijpelijke informatie.

Kort door de bocht het volgende.
Oude duitse inzichten (= de basis van deurne en orun)
ruiter moet eerst het bekken correct hebben, dan de benen, dan het bovenlichaam dan de armen en het hoofd.

Inzicht uit de Alexander techniek: eerst de wervelkolom in haar totaliteit op de juiste plek, inclusief bekken en hoofd, dan benen dan armen.

Centered riding gebruikt grappige beelden, je zou ze kunnen projecteren op de manege wand. Centreren wil hier zoiets zeggen als de loodlijn door je eigen zwaartepunt, die oor, schouder, heup en (bal van) de voet doorsnijdt.

Afschrikwekkend voorbeeld: manege X, instructrice Y, (officieel gediplomeerd) geeft beginners les.
Ruitertje R zit idd erg hoog met haar handen.
Volgens alle 3 de bovenstaande methoden was dat logisch te verklaren: ze zat giga achterover, het zadel lag wat ongelukkig - ze moest haar handen hoog houden om nog een soort van 'in balans' te zitten.
Instructrice zegt 1x vriendelijk "handen laag", kind doet het braaf, maar dat kost giga spierkracht, dus na 10 seconden zijn die handen weer hoog. De opdracht wordt een stuk of 3x herhaald, steeds minder vriendelijk, met telkens hetzelfde resultaat.

Het enige wat dit kind "leert" is dat goed paardrijden razend ingewikkeld en onlogisch is, en vooral dat je een gigantische spierspanning nodig hebt om correct te zitten.

...zou het instructeursdiploma ook kennis bevatten die nuttig was voor beginnende ruiters, had ze bijvoorbeeld geholpen met 'voeten wat meer naar achter en bovenlichaam wat naar voor'. Dan waren de handen denkbaar vanzelf gedaald....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:05

Citaat:
Wetgeving, Zweden heeft die, met minimumeisen aan de box en het buitenstaan met de soortgenoot. Gaan dan ook gelijk de pensionstallen in mee, da's wel ff prettig!

Prima plan.
2028 iedereen moet er aan voldoen wie niet kan sluiten.
Ja hoor wanneer gaan we het invoeren? :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 10:15

Janneke2 schreef:
...zou het instructeursdiploma ook kennis bevatten die nuttig was voor beginnende ruiters, had ze bijvoorbeeld geholpen met 'voeten wat meer naar achter en bovenlichaam wat naar voor'. Dan waren de handen denkbaar vanzelf gedaald....

Ik moet bekennen dat ik vind dat de instructeursopleidingen bijzonder weinig ingaan op motorische, cognitieve en didactische vaardigheden. Ik vind dat echt heel jammer, zeker omdat zoveel mensen daar niet eens bij stilstaan als ze in de rijbaan staan.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 20-09-17 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt