Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bruintje123 schreef:Ik weet echt niet wat er beneden peil aan is. Echt niet.
Het is toch logisch dat met de uur in een overvolle les rijden op een paard dat naar iedereen braaf moet luisteren dat je daar minder op leert?
Wat is daar sneren aan?
Daarnaast heb ik al drie keer aangegeven dat het mij daar niet om gaat maar om welzijn. Goed tuig als voorbeeld. Genoeg buiten.
Waarom word er dan steeds terug gevallen over het rijden?
Wie maakt de discussie dan stuk?
MairiMacBran schreef:bruintje123 schreef:Ik weet echt niet wat er beneden peil aan is. Echt niet.
Het is toch logisch dat met de uur in een overvolle les rijden op een paard dat naar iedereen braaf moet luisteren dat je daar minder op leert?
Wat is daar sneren aan?
Daarnaast heb ik al drie keer aangegeven dat het mij daar niet om gaat maar om welzijn. Goed tuig als voorbeeld. Genoeg buiten.
Waarom word er dan steeds terug gevallen over het rijden?
Wie maakt de discussie dan stuk?
Tsja, lees je eigen posts dan nog maar eens door. Ik ben niet de enige die er over valt.
Je projecteert jouw ervaringen met manege(s) voor het gemak op alle maneges. Er is hier al veel vaker geschreven dat echt niet alle maneges zo te werk gaan als jij schetst. Dat geldt voor het (leren) rijden, de lessen, groepslessen, huisvesting, verzorging, harnachement en weide/paddockgang.
Maar dat lees je blijkbaar niet en blijft maar hameren op al het slechte wat manege heet. Lees dan eens wat mensen hier schrijven en kijk eens wat verder dan je eigen (wellicht beperkte of verouderde) ervaringen.
riegje schreef:Ik ben een poosje jurylid geweest voor de F proefjes, daardoor dus heel wat manege's gezien.
Maar tjonge tjonge wat een armoe.
Er lopen zoveel afgestompte brave kreupele pony's en paardjes braaf hun rondjes door de baan.
Hartstikke leuk al die opgedirkte zenuwachtige kindjes, maar met echt leren rijden heeft het in mijn ogen weinig te maken.
Daarbij heb ook maar weinig goed instructeurs/trices gezien of gesproken.
Begrijp me goed deze mensen zijn prima met de kids & paarden en zijn absoluut van goede wil.
Maar de kennis van het menselijk lichaam en die van het paard ontbreken.
En dat is in mijn ogen de essentie van het rijden. in balans kunnen zitten en vandaar uit je paard kunnen rijden.
Verder blijft het een feit dat een paard in de manege een commercieel doel dient.
Dat is en blijft lastig.
En dan heb ik het nog eens over hoe graag iemand wil leren rijden en ten koste van wat....
bruintje123 schreef:Dan vind jij het sneren. Prima.
Er over doorgaan heeft weinig waarde.
Maar ik zie dat je dat ook schrijft over andere Bokkers.
Geen idee waarom dat aan de leerlingen werd verteld. Echt niet.
Bang dat ze anders naar een andere manege zouden gaan waar dat wel zo word voorgehouden?
Want te horen krijgen dat je Z niveau rijd na 5 jaar en zo elk jaar bent gestegen is leuker dan horen dat je nog steeds b niveau bent?
Je is algemeen bedoeld en nergens sneren maar hardop afvragen. Omdat ik ook de waarom niet weet.
riegje schreef:Ik ben een poosje jurylid geweest voor de F proefjes, daardoor dus heel wat manege's gezien.
Maar tjonge tjonge wat een armoe.
Er lopen zoveel afgestompte brave kreupele pony's en paardjes braaf hun rondjes door de baan.
Hartstikke leuk al die opgedirkte zenuwachtige kindjes, maar met echt leren rijden heeft het in mijn ogen weinig te maken.
Daarbij heb ook maar weinig goed instructeurs/trices gezien of gesproken.
Begrijp me goed deze mensen zijn prima met de kids & paarden en zijn absoluut van goede wil.
Maar de kennis van het menselijk lichaam en die van het paard ontbreken.
En dat is in mijn ogen de essentie van het rijden. in balans kunnen zitten en vandaar uit je paard kunnen rijden.
Verder blijft het een feit dat een paard in de manege een commercieel doel dient.
Dat is en blijft lastig.
En dan heb ik het nog eens over hoe graag iemand wil leren rijden en ten koste van wat....
bruintje123 schreef:Het is toch logisch dat met de uur in een overvolle les rijden op een paard dat naar iedereen braaf moet luisteren dat je daar minder op leert?
Gypsy schreef:Op die leeftijd ben je al blij als je het paard tussen jezelf en de grond weet te houden joh. Je kunt zulke kinderen wel enorm ingewikkelde aanwijzingen gaan geven, enigste wat je dan krijgt is dat ze in paniek raken door de hoeveelheid informatie.
Freyr schreef:Er zullen ook echt wel maneges zijn waar het allemaal wat minder is, maar ik vind niet dat je alle maneges over een kam kan scheren. Ik zou zeggen, ga eens ergens kijken voordat je een mening hebt. Spreek een stalmedewerker oid aan en vraag of die je wat kan vertellen of het bedrijf. Zo krijg je vaak al een veel beter beeld en is het echt niet zoals het lijkt.
Gypsy schreef:Op die leeftijd ben je al blij als je het paard tussen jezelf en de grond weet te houden joh. Je kunt zulke kinderen wel enorm ingewikkelde aanwijzingen gaan geven, enigste wat je dan krijgt is dat ze in paniek raken door de hoeveelheid informatie.
Ik gaf mijn stiefdochter altijd op haar eigen pony les, links hekje openen rechts hekje sluiten en dan meekijken naar links was echt al ingewikkeld genoeg hoor.
De rest komt op latere leeftijd wel.
Maar goed, hoe moeten die maneges het dan doen volgens jullie?
Janneke2 schreef:...zou het instructeursdiploma ook kennis bevatten die nuttig was voor beginnende ruiters, had ze bijvoorbeeld geholpen met 'voeten wat meer naar achter en bovenlichaam wat naar voor'. Dan waren de handen denkbaar vanzelf gedaald....