Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bruintje123 schreef:gekvanfleur schreef:Kom ik jullie dus altijd tegen in het bos![]()
Ben ik lekker aan het racen, kom ik weer een paard tegen die 20 cm groter is dan de mijne, maar die amper vooruit komt in galop.![]()
Ik kan er niet over meepraten, en ik vind het stiekem persoonijk lastig omgaan met 'bange' mensen, want ik race graag. Maar ik denk dat het tegenwoordig ook te weinig aangeleerd wordt. Ik reed een keer met 3 mensen die Z2 reden en doodsangsten uitstonden in een lekker rengalopje, tja kun je dan echt rijden denk ik dan. Je moet een paard ook leren te racen en 'leren' omgaan met wat vreemde bewegingen en noodstops.
Aangeleerd heb ik het wel. Ik vond het zelfs super tof.
En een noodstop of opzij springen geen probleem. Nog steeds niet. Dat zit ik wel uit. Dat verleer je niet snel denk ik.
Met zadelmak maken en parcours klaar maken was dat allemaal wel wat voorbij kwam.
Maar ik weet niet hoe oud jij bent maar ik bemerk bij mij dat dingen met de leeftijd veranderen. Tenminste voor mij wel.
Zo heb ik ook wel plezier.
Shadow0 schreef:Gekvanfleur, maar voor wie moet dat? Waarom de wens om een kwalificatie van 'echt' rijden te maken alsof het ene beter is dan het andere? Volgens mij moet iedereen lekker hun eigen hobby volgen, je hoeft niets te bewijzen aan anderen.
En als je samen gaat rijden, is het vooral handig om vooraf te bespreken wat de wensen en de compromissen zijn, denk ik. Ik snap bijvoorbeeld echt wel dat als je op pad gaat met het idee om even lekker voluit te gaan over een mooi open stuk, het heel frustrerend is als dat niet zo is, maar dat is een punt waar goede communicatie vooraf wonderen kan verrichten.
pateeke schreef:Als ik jouw bericht lees, heb ik de indruk dat zowel jij als je paard zich er ok bij voelen om niet in rengalop te gaan, dus dan is er toch niets mis mee?
Ja oké, je raakt best niet in paniek als je paard in rengalop gaat want het kan altijd en je weet best wat je in zo'n geval kan doen om hem rustig te krijgen, maar meer dan dat is het niet.
Gewoon lekker blijven doen zoals je bezig bent!
gekvanfleur schreef:Kom ik jullie dus altijd tegen in het bos![]()
Ben ik lekker aan het racen, kom ik weer een paard tegen die 20 cm groter is dan de mijne, maar die amper vooruit komt in galop.![]()
Ik kan er niet over meepraten, en ik vind het stiekem persoonijk lastig omgaan met 'bange' mensen, want ik race graag. Maar ik denk dat het tegenwoordig ook te weinig aangeleerd wordt. Ik reed een keer met 3 mensen die Z2 reden en doodsangsten uitstonden in een lekker rengalopje, tja kun je dan echt rijden denk ik dan. Je moet een paard ook leren te racen en 'leren' omgaan met wat vreemde bewegingen en noodstops.
Ineke2 schreef:gekvanfleur schreef:Kom ik jullie dus altijd tegen in het bos![]()
Waarom moet een paard dat leren? Die kunnen dat al hoor. Van nature...
IK kan zelf niet zo goed omgaan met vreemde bewegingen en noodstops. Dáárom durf ik dus niet in rengalop. Dat jij daar niet zo goed mee om kunt gaan is niet mijn probleem, maar dat van jou zelf vindt je ook niet?
Ik persoonlijk ga dan dus ook niet buitenrijden met jou óf jij doet je ding en gaat lekker racen maar wacht dan even later een paar minuten op ons die wat langzamer aan komen
gekvanfleur schreef:Vindt je ook niet?? (Hoort de juf 50 jaar geleden praten)![]()
Nou ik zeg nergens dat het iemands probleem is. Ik zeg alleen dat ik het lastig vind omdat ik wel graag race. Maar als ik zeg dat ik iets lastig vind zeg ik nergens dat ik daar andermans probleem van maak of wel? Als ik met anderen buitenrij rijd ik altijd rustig aan en stel ik mij erop in.
Ineke2 schreef:gekvanfleur schreef:Vindt je ook niet?? (Hoort de juf 50 jaar geleden praten)![]()
Nou ik zeg nergens dat het iemands probleem is. Ik zeg alleen dat ik het lastig vind omdat ik wel graag race. Maar als ik zeg dat ik iets lastig vind zeg ik nergens dat ik daar andermans probleem van maak of wel? Als ik met anderen buitenrij rijd ik altijd rustig aan en stel ik mij erop in.
Serieus, waarom reageer jij eigenlijk op mijn topic?
Ik heb trouwens het idee dat je jonger bent dus die eerste zin slaat al nergens op.
Daarnaast voeg je tot nu toe niet echt iets toe in deze discussie. Behalve dat je het lastig vind omdat jij wel graag wel in rengalop wil maar daar dit topic niet over
Ibbel schreef:Ik vind het wel interessant te lezen dat de meesten rengalop gelijk stellen aan 'aan de kletter gaan'. Dat heeft naar mijn idee geen *piep* met elkaar te maken.
Wel denk ik dat als een paard er vandoor wil, dat 'makkelijker' voor het paard is als hij al geleerd heeft dat 'hard' gaan buiten toegestaan is. Mijn paarden mogen buiten niet hard, en als ze een keer ergens van schrikken, dan springen ze 10 meter weg and that's it.
Overigens blijft voor mij dé reden geen rengalop te rijden dat je je paard daarmee knoerthard de verzuring in werkt, omdat je vrijwel altijd vér in het anaerobe gebied aan het rijden bent. En dat moet je niet willen.
Ibbel schreef:Ik vind het wel interessant te lezen dat de meesten rengalop gelijk stellen aan 'aan de kletter gaan'. Dat heeft naar mijn idee geen *piep* met elkaar te maken.
Wel denk ik dat als een paard er vandoor wil, dat 'makkelijker' voor het paard is als hij al geleerd heeft dat 'hard' gaan buiten toegestaan is. Mijn paarden mogen buiten niet hard, en als ze een keer ergens van schrikken, dan springen ze 10 meter weg and that's it.
Overigens blijft voor mij dé reden geen rengalop te rijden dat je je paard daarmee knoerthard de verzuring in werkt, omdat je vrijwel altijd vér in het anaerobe gebied aan het rijden bent. En dat moet je niet willen.
Ineke2 schreef:Nee rengalop doe je omdat jij dat wilt ( of niet)
En er vandoor gaan, nou dat heb ik al wel beleefd en dat is niet leuk, want paard was echt bang en reageerde dus niet meer.
gekvanfleur schreef:Omdat jij in je topictitel een vraag stelt en ik daarop reageer met de stelling dat het te weinig wordt geleerd. Dat je een rengalop moet leren omdat je bij zulke snelheden andere prioriteiten moet stellen voor jezelf en het paard om het veilig te houden. Doe je dat niet kan ik mij voorstellen dat je bang wordt.
De 50 is wel 25 jaar overdreven, net als jou 'vind je ook niet' niets toevoegd in de discussie.
bruintje123 schreef:Waar ik vroeger een rengalop geweldig vond hoeft dat voor mij nu ook niet meer.
Niet durven, ja misschien kun je het zo wel noemen.
Uitzitten weet ik zeker dat ik het nog wel kan, dat is in de beugels staan en gaan voor mij dan, dat is de reden ook zeker niet. Maar die snelheden hoeven van mij niet meer.
Maar dat heb ik ook met attracties in pretparken om eens een ander voorwerp te benoemen.
Ik weet dat ik (opeen incident zo in Amerika na) niets hoef te vrezen, maar de meeste attracties zijn gewoon verleden tijd.