Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gimme_Spurs schreef:Stipje! Interessante discussie. Ik heb een jaarling (vandaag 15 maanden!)
Plan is nu om haar met 3 zadelmak te maken. Dan zomer het land op en daarna doorpakken. Maar ik kijk wel goed naar of ze er al aan toe is.
Ik heb een quarter en die worden in de topsport (in Amerika) ook vaak vroeg onder het zadel gebracht. Helaas is het vooroordeel aanwezig. "Ow heb je een quarter? Dan ga jij veels te vroeg beleren!" Uhm...
FjeLOVER schreef:Het blijft altijd discussie.
Mijn mening is dat je een paard gewoon pas kan belasten vanaf 4/5 jaar.
Liefst 6, maar niet veel mensen hebben daar het geduld en tijd voor, maar als het daaraan ligt kan je beter een 8 jarige kopen bv.
VivaLaVida schreef:Gimme_Spurs schreef:Stipje! Interessante discussie. Ik heb een jaarling (vandaag 15 maanden!)
Plan is nu om haar met 3 zadelmak te maken. Dan zomer het land op en daarna doorpakken. Maar ik kijk wel goed naar of ze er al aan toe is.
Ik heb een quarter en die worden in de topsport (in Amerika) ook vaak vroeg onder het zadel gebracht. Helaas is het vooroordeel aanwezig. "Ow heb je een quarter? Dan ga jij veels te vroeg beleren!" Uhm...
Ja maar "western"(whatever that may be) is sowieso sielug
Change3x schreef:De mensen die roepen dat je tot 6 jaar of misschien wel langer moet wachten met inrijden, hebben waarschijnlijk geen ervaring met paarden zadelmak maken en africhten. Hoe langer je wacht hoe vervelender ze vaak zijn omdat ze op die leeftijd precies weten hoe het leven in elkaar zit.
Gini schreef:Change3x schreef:De mensen die roepen dat je tot 6 jaar of misschien wel langer moet wachten met inrijden, hebben waarschijnlijk geen ervaring met paarden zadelmak maken en africhten. Hoe langer je wacht hoe vervelender ze vaak zijn omdat ze op die leeftijd precies weten hoe het leven in elkaar zit.
Deze uitspraak klopt in mijn ogen niet. Een paard gaat echt niet vervelender worden omdat je er pas drie jaar later een zadel opgooit. Wat wel kan is dat je meer gaat verwachten omdat die nu toch al 6 jaar is en daardoor sneller wilt gaan/grotere stappen neemt dan dat je ooit met een driejarige zou doen.
Kuggur schreef:Ik ben best geintersseerd in harde data hierover. Er wordt veel beweerd over wat goed en slecht is wat betreft in- en doorrijden van relatief jonge paarden. Maar het is moeilijk goede informatie te vinden. Teveel andere factoren die invloed hebben, te lange periodes, moeilijk gestandaardiseerde meetmethoden te ontwerpen.
Boef2016 schreef:Beetje schouderbinnenwaarts en verruimen. ....das echt heel ingewikkeld voor een 5 jarige maar voor veel ruiters wrl, en die projecteren het dan als moeilijk voor het paard.