Anderen zien rijden en denken....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:19

Jester_ schreef:
Maar ik heb er wel eens 1 gehad die zo smerig omhoog kwam dat die met 2x een slof op het goeie moment het over was. En dat zou dan niet mogen? Liever dat je verongelukt en achteroverklapt?

Ik zou zeggen, zoek de oorzaak.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:21

En wat is dan precies het verschil tussen beide? Aan een bit is geen ontkomen aan, aan een slof dan ook niet. En waarom buitenrijden als je daar een sterker bit voor nodig hebt? Net zoals iedereen zich altijd afvraagt waarom er met stang en trens gereden wordt in de hogere klassen. Ik weet niet of je ooit al op een heet GP paard in opleiding hebt gereden, zeker eens doen zou ik zeggen. Dan voel je echt wel waarom een stang een goede aanvulling kan zijn om kleine correcties te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:22

Ik zou juist met een slof bang zijn achterover te klappen.
Dat dat niet is gebeurt is eigenlijk meer geluk dan wijsheid geweest.
Paard (smerig) omhoog is hand naar voor.

Slof werkt voor paarden met bijvoorbeeld een buitenrit en dan van enthousiasme aan de haal gaan.
Voor heel veel meer niet, dat is meer wat de ruiters zelf denken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:28

Paard omhoog is bij mij een mep tussen de oren met de zweep :o Hij heeft 't nooit weer gedaan.

Heb een tijdje verschillende paardjes bijgereden in de buurt van een chique pensionstal. Die mensen gingen allemaal met slof het bos in. De paarden zagen er ook uit van: ik ben in het bos!! Waaaauuuuwwww!!!
Van die dure caps had daar ook iedereen. Ook jonge kinderen. Slof + zo'n cap en je hoorde er helemaal bij. Ook kinderen met slof inderdaad. Maar alleen in de bak. Het bos is veel te gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-07-17 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:29

Koper schreef:
Paard omhoog is bij mij een mep tussen de oren met de zweep :o Hij heeft 't nooit weer gedaan.

Dit vind ik nou echt een verkeerde aanpak. Paard steigert = hand naar voor en voorwaarts rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:34

Oh, reken maar dat mijn handen naar voren gingen hoor. Met zweep en al. En reken er ook maar op dat hij een por in z'n ribbetjes gehad heeft.

Zelfde als toen hij eens wou kijken wat ik zou doen als hij achteruit naar een sloot zou sjezen. Ik ben best heel vredelievend maar in zo'n geval krijgt hij van mij dus echt wel een mep. En nog een als het moet, tot hij naar voren gaat. Ik was er in 1 keer van af.
Hij is van mensen geweest die hij een paar jaar om zijn hoefjes heeft kunnen winden. Heeft 'ie met mij ook geprobeerd. Dit soort dingen probeert hij bij mij maar 1 keer. Veiligheid gaat voor.

Er zullen best mensen zijn die het dieronvriendelijk vinden. Is het misschien ook wel. Voor paard zelf ook heel jammer dat hij van mensen geweest is die 'm er mee weg hebben laten komen. Moet dan achteraf weer gecorrigeerd worden. En daar was maar 1 mep voor nodig.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:40

Koper schreef:
Oh, reken maar dat mijn handen naar voren gingen hoor. Met zweep en al. En reken er ook maar op dat hij een por in z'n ribbetjes gehad heeft.

Zelfde als toen hij eens wou kijken wat ik zou doen als hij achteruit naar een sloot zou sjezen. Ik ben best heel vredelievend maar in zo'n geval krijgt hij van mij dus echt wel een mep. En nog een als het moet, tot hij naar voren gaat. Ik was er in 1 keer van af.
Hij is van mensen geweest die hij een paar jaar om zijn hoefjes heeft kunnen winden. Heeft 'ie met mij ook geprobeerd. Dit soort dingen probeert hij bij mij maar 1 keer. Veiligheid gaat voor.

Er zullen best mensen zijn die het dieronvriendelijk vinden. Is het misschien ook wel. Voor paard zelf ook heel jammer dat hij van mensen geweest is die 'm er mee weg hebben laten komen. Moet dan achteraf weer gecorrigeerd worden. En daar was maar 1 mep voor nodig.

Daar had ik hem ook echt wel een tik gegeven. Maar als je paard steigert kan je dat makkelijk uitzitten, dan vind ik het niet nodig hem een tik tussen zijn oren te geven :\ als het geen medische oorzaak heeft stoppen ze vanzelf wel als ze merken dat je blijft zitten, en gewoon voorwaarts blijven rijden, kunnen ze niet steigeren.

EDIT: misschien kan niet iedereen het uitzitten, maar ik denk dat mensen met ervaring het makkelijk uit kunnen zitten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:42

SGorter schreef:
Jester_ schreef:
Maar ik heb er wel eens 1 gehad die zo smerig omhoog kwam dat die met 2x een slof op het goeie moment het over was. En dat zou dan niet mogen? Liever dat je verongelukt en achteroverklapt?

Ik zou zeggen, zoek de oorzaak.

En als gedrag de oorzaak is? Het na 2x nooit meer gebeurd? Niet meteen oordelen als je niet weet wat er mee is. En dat gebeurd dus continue

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:42

SGorter schreef:
Koper schreef:

Dit vind ik nou echt een verkeerde aanpak. Paard steigert = hand naar voor en voorwaarts rijden.

Ja en als dat niet helpt? Kop naar beneden en ophouden nu.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:43

bruintje123 schreef:
Ik zou juist met een slof bang zijn achterover te klappen.
Dat dat niet is gebeurt is eigenlijk meer geluk dan wijsheid geweest.
Paard (smerig) omhoog is hand naar voor.

Slof werkt voor paarden met bijvoorbeeld een buitenrit en dan van enthousiasme aan de haal gaan.
Voor heel veel meer niet, dat is meer wat de ruiters zelf denken :)

Slof werkt ook niet met een buitenrit..ik moet altijd denken aan Laurine Brucher. Ik weet niet of iemand haar nog kent. Talentvolle profesionele amazone die GP reed en een eigen trainingstal had. Reed ook met slof buiten..paard is gestruikeld en in de slof terecht gekomen en daardoor gevallen waardoor Laurine er onder kwam. Met als gevolg hersenletsel en haar carriere in een klap voorbij..

Dus als je denkt bij een slof aan veiligheid..denk dan aan bovenstaande verhaaltje. Imo kun je nog beter stang en trens doen dan in het bos. Of een martingaaltje..of gewoon goed dressuurles nemen zodat je paard leert gehoorzamen.

Slof mogen ze van mij per direct verbieden en uit de winkels halen..ondingen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:44

Ik kwam uit het bos, wilde een ander hoofdstel halen, was terug gegaan naar stal en wilde toen nog even naar buiten met dat andere hoofdstel. Zet 'ie het op een steigeren. Naar voren was niet echt een optie (daar was een drukke weg).

Niks medisch. Gewoon verwende knol. En dus gewend om de buitenritjes naar z'n eigen hoefje te zetten. Ik had 'm net 5 weken en ik was volop bezig om dit soort flauwekul er uit te krijgen. Wat me in 1 seconde gelukt is.

Kop naar beneden heb je met die van mij pas écht een probleem := Hij zet z'n onderhals en onderkaak vast en vroemmmmmmm. Niks meer mee te beginnen.
Heb ik d'r ook uit gekregen. Zonder slof ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:50

Struikelen kan natuurlijk altijd.
Of dat aan de slof lag weet je nooit.
Maar goed ook een slof bij buitenrit moet niet opgeknoopt zitten, maar pas werken als het paard echt te hoog komt. Niet als hij een beetje uit de LL komt.

Ik ben 2 jaar terug gevallen in de bak, geen hulptegels. Paard struikelde in galop.
Gelukkig rolde hij een andere kant op dan ik.
Precies zo ook eens met springen, balkje blijft hangen in het voorbeen.
Hij rolde gelukkig ook de andere kant in.
Was geen hulpteugel in de buurt.

Heleennn

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:35

Nou wij hebben ook zo'n merrie op stal die een paar weken geleden de ruiter er af gegooid heeft niet normaal. Jong paard, wel al goed zadelmak en ingereden maar had het echt in haar bol die dag. Ruiter stapt op (na eerst longeren) en plots begint ze op eigen houtje te draven, ruiter corrigeert haar en gaat ze me daar een partij aan de kletter! Ik heb nog nooit een paard gezien dat zijn ruiter écht er af wil maar deze merrie wou die ruiter er af en wel nu. Ongelooflijk bokken en een kei hoge steiger katapulteerde de ruiter omdat ze er niet van gediend was. Ik kan je vertellen dat ze zich dat heeft beklaagd achteraf. Ruiter is daarna weer opgestapt en toen was ze doodbraaf. Is de eerste en enige keer dat dat dier zo'n uitbarsting heeft gehad. Ik begrijp dat je moet luisteren naar de noden van je paard, maar soms doen ze toch echt gewoon hun eigen ding en ben je niet meer als een passagier. Het zijn dieren, ook al zijn ze medisch volledig in orde en staan ze heel de dag op de wei. Dat was bij deze merrie ook zo. Soms zijn het gewoon even gekkies, dan is er niks verkeerd mee om ze even weer bij te schroeven. Je kan een paard heus wel corrigeren zonder dat je dat uit woede of frustratie moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:49

(Allleen de OP gelezen)

Ik zou zeggen hoe hard het ook klinkt, kijk de andere kant op.. De eerste stalling waar ik met mijn pony stond was een grote stalling met een hoop dames die zichzelf daar de baas vonden, de echte baas was een jaar of 80 en de mensen die er het langste stonden hadden de meeste rechten (lees 's winters alleen 2 paddocks waar altijd het zelfde clubje in stond waardoor die van mij en een hoop anderen gewoon dag en nacht op stal stonden, even rustig los gooien kon dan niet omdat het er altijd druk was), maar ik weet nog wel, iemand met de grootste mond daar vond zichzelf helemaal perfect, veeel te zwaar voor haar paardje maar altijd prik prik prik sporen in de buik en altijd met zweep rijden, dan te bedenken dat ik altijd commentaar kreeg (reed nooit met sporen/zweep en het liefst met lang teugeltje maar had nou eenmaal een hittepetit die dan ging rennen), ik vergeet nooit weer dat ze gewoon aan het rijden was en haar paard kort en klein sloeg met de zweep, echt hand los en met d'r volle kracht op die billen, ik wou er wat van zeggen, maar dan had ik die hele "clan" tegen me en was de kans ook nog eens groot dat ik een andere stal kon gaan zoeken omdat ze de stalhouder zo onder de duim hadden. Ja ik vond het vreselijk dat soort dingen en ben mede daarom en door de groepjes vormingen waardoor ik geen plezier meer had in het naar mijn paard gaan omdat ik er tegen op zag om bepaalde mensen tegen te komen, uiteindelijk dus verhuisd.
Daarop volgend helaas het zelfde verhaal en vervolgens was m'n paard gestolen met dank aan de stalhouders, om vervolgens naar een echt kleinschalige stalling te gaan.
Heb haar moeten verkopen en nadat alle contact met mij verbroken is bleek ze na een half jaar alweer door verkocht, kwam in contact met iemand die geinteresseerd was die mij foto's stuurde hoe mijn pony in de krul werd getrokken, met sporen en mexicaanse neusriem en al gereden werd.
Ja daar krijg ik wurgneigingen van, en ik snap dat je er wat van wil zeggen, maar ik zou het niet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:30

Koper schreef:
Het is met alles maar hoe je het gebruikt. Ik langelijn met een slofteugel. Gewone teugels zijn net te kort voor mijn shetje. Uiteraard maak ik de slof rechtstreeks aan het kaptoompje vast, het gaat niet nog naar de singel. Die heeft ze niet eens.

Ik neem aan dat zoiets wel zou mogen?

Dat lijkt mij wel, want je bind er je paard niet mee vast :)

En nee, een slof mag dus niet, ook niet voor zoiets.
Vind ik sowieso een verkeerde aanpak... Slof eromheen en dan is het opgelost? Nooit gedaan en mijn puber heeft ook een fase gehad dat ze steeds stijgerde. Rijtechnisch opgelost * een borsttuig, zodat ze in ieder geval niet d'r kop in de lucht kon gooien.
Komt hier geen slof aan de pad, al helemaal niet met zo'n rede...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:33

Heleennn schreef:
En wat is dan precies het verschil tussen beide? Aan een bit is geen ontkomen aan, aan een slof dan ook niet. En waarom buitenrijden als je daar een sterker bit voor nodig hebt? Net zoals iedereen zich altijd afvraagt waarom er met stang en trens gereden wordt in de hogere klassen. Ik weet niet of je ooit al op een heet GP paard in opleiding hebt gereden, zeker eens doen zou ik zeggen. Dan voel je echt wel waarom een stang een goede aanvulling kan zijn om kleine correcties te maken.

Dat was naar mij denk ik? Uitleg mag daarvoor in PB als je wilt.
Wij hebben helaas een hele nare ervaring (bijna ongeluk) gehad op de weg door andere weggebruikers, dus voor nu is dit bitje even nodig...

Maar als je dat echt wilt weten mag het in pb.
Thuis rijden we bitloos dus ik gooi er niet zomaar wat in ;)

Plus, dat dat bit niet voor mij is maar ook voor de veiligheid van andere.
En een strenger bit of je paard vastbinden met een slof vind ik nogal een verschil.
Dus omdat mijn paard buiten niet op een trensje te rijden is moeten wij dat maar niet doen? Wat een onzin...

Nogmaals, ik ben zelf niet tegen goed gebruik van een slof, net zoals ik niet tegen goed gebruik van een bit/sporen of whatever ben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:11

Anoniem schreef:
Heleennn schreef:

Dat was naar mij denk ik? Uitleg mag daarvoor in PB als je wilt.
Wij hebben helaas een hele nare ervaring (bijna ongeluk) gehad op de weg door andere weggebruikers, dus voor nu is dit bitje even nodig...

Maar als je dat echt wilt weten mag het in pb.
Thuis rijden we bitloos dus ik gooi er niet zomaar wat in ;)

Plus, dat dat bit niet voor mij is maar ook voor de veiligheid van andere.
En een strenger bit of je paard vastbinden met een slof vind ik nogal een verschil.
Dus omdat mijn paard buiten niet op een trensje te rijden is moeten wij dat maar niet doen? Wat een onzin...

Nogmaals, ik ben zelf niet tegen goed gebruik van een slof, net zoals ik niet tegen goed gebruik van een bit/sporen of whatever ben.

Dat is ook het punt dat ik maak. Ik maak een vergelijking met buitenrijden & een strenger bit, en stang & trens bit in het hogere dressuurwerk. Bericht was niet rechtstreeks naar jou gericht overigens, anders was ik wel dieper in gegaan op het hele slof idee. Maar dat is ieder voor zich, wij gebruiken hem wel op stal. Niet voor mijn eigen paard maar wel bij de andere dressuurpaarden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:13

Anoniem schreef:
Koper schreef:
Het is met alles maar hoe je het gebruikt. Ik langelijn met een slofteugel. Gewone teugels zijn net te kort voor mijn shetje. Uiteraard maak ik de slof rechtstreeks aan het kaptoompje vast, het gaat niet nog naar de singel. Die heeft ze niet eens.

Ik neem aan dat zoiets wel zou mogen?

Dat lijkt mij wel, want je bind er je paard niet mee vast :)

En nee, een slof mag dus niet, ook niet voor zoiets.
Vind ik sowieso een verkeerde aanpak... Slof eromheen en dan is het opgelost? Nooit gedaan en mijn puber heeft ook een fase gehad dat ze steeds stijgerde. Rijtechnisch opgelost * een borsttuig, zodat ze in ieder geval niet d'r kop in de lucht kon gooien.
Komt hier geen slof aan de pad, al helemaal niet met zo'n rede...

Wel even lezen, ze gebruikt de slof als lange lijnen. Geen slofwerking dus maar gewoon lange teugels aan de kaptoom om zo te sturen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:18

Klopt, met gewone teugels loop ik er te dicht op.

En eigenlijk moet m'n shet nu ze 27 is nu nog in de krul leren lopen ~~}> Onder het mom van pony in beweging houden. Grapjeeee.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:56

En zo gaat het nou ook in de paardensport...iedereen heeft wel een "excuus" voor hetgeen hij/zij doet....en daarom is het ook zo moeilijk om iemand er op aan te spreken...behalve als het echt extreem gedrag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:58

Oh mijn laatste stukje in die quote was voor jester, dacht dat ik dat erbij gezet had

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:02

Bij mij blijft het bij zien en denken (en frustreren), maar gisteravond zag ik toch iets... Paard met zeer extreme karperrug en ondergewicht waar dan gewoon een zadel op gemikt wordt en richting de bak wordt er flink aangespoord want 'hij heeft geen zin vandaag'...

Verder dan afkeurende blikken en hoofdgeschud kwam ik niet, maar eigenlijk moet hier toch iets aan gedaan worden? Ik denk niet dat deze mensen iets zullen aantrekken van (mijn) commentaar, maar dit kan toch gewoon niet... :n

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:13

Het blijft gewoon een moeilijke materie. Zelf probeer ik nog steeds te werken aan mijn paardvriendelijkheid...ik rijd inmiddels bitloos....maar tsja wel een spoor om mijn laars en een zweepje in mijn hand...dus hoe vriendelijk is dat? Ik sta op het punt om weer wedstrijden te gaan rijden. Maar ook daar denk ik van...jee, wat doe ik mijn paard aan. Ik heb nu gelukkig wel een minder sensibel paard. Mijn vorige paard was zo angstig dat ik haar er echt geen plezier mee deed om op concours te gaan. Dacht daar toen helemaal niet over na...ik had mijn ambities en het paard moest daar gewoon in mee. Nu denk ik wel eens, jee...wat heb ik haar een stress aan gedaan. Soms "luisterde" ik wel naar haar...want als er twee daagse concoursen waren dan vond ik dat geweldig. Maar ik merkte al snel dat ze een tweede dag stress niet aankon...te dicht op elkaar. De tweede dag was ze helemaal lam...lekker mak dacht ik dan, maar in de ring liep ze ook voor geen meter. Dus tweedaagse concoursen gelijk geschrapt.
Misschien komt het omdat ik nu ouder ben en mijn ambities niet meer schreeuwend aanwezig zijn, dat ik nu steeds meer naar mijn paarden ga kijken....Ben ook veel met grondwerk/horsemanship bezig en dat is toch ook wel iets moois. Je merkt dat dit zijn uitwerking heeft met het rijden.

Maar met dit verhaal wil ik zeggen dat paardvriendelijkheid een moeilijk begrip is...vooral omdat wij heel veel dingen doen uit gewenning, omdat het "zo hoort", omdat iedereen het doet, omdat we niet beter weten en omdat we zelf zo ontzettend graag willen....Zelf denk ik dat er nog wel een ommekeer gaat komen in de paardensport...vroeg of laat...en ons dwingt toch anders met paarden om te gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:22

Dat is ook zo iets. Alsof bitloos automatisch paardvriendelijk is.

NEE!! Een passende optoming. Dat is paardvriendelijk. Ongeacht of dat met of zonder bit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:24

Koper schreef:
Dat is ook zo iets. Alsof bitloos automatisch paardvriendelijk is.

NEE!! Een passende optoming. Dat is paardvriendelijk. Ongeacht of dat met of zonder bit is.

Amen.
Ik zie mensen bitloos ook af en toe rukken en plukken dat ik denk... Zoveel vriendelijker is dit niet hoor...