Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mousmous schreef:Flutdierenarts die geen diagnose durft te stellen. Daar komen ze tenslotte voor. Zeg het dan eerlijk als DA zijnde dat je het niet weet.
Chiropraktor die niet durft te behandelen vanwege spanning/stress vind ik ook wel bijzonder. Je kan nu eenmaal niet altijd stress/spanning voorkomen. Desnoods geef je dat paard een beetje sedatie.
Een van onze paarden heeft vorige week zijn hoofdstel kapot getrokken met gevolg zere mond. Is geheeld maar nu stress als hij het hoofdstel aan moet. Nou pech, het zal toch moeten gebeuren. Wel met rust en dan maar over zijn halster heen. Maar het is niet anders. Je kan niet altijd maar de spanning uit de weg gaan, soms moet het weer overwonnen worden.
jouw paard weet niet beter dan dat hij is zoals hij is. Voor hem dus redelijk normaal. Spanning/stress kan altijd bij een paard optreden. om wat voor reden dan ook.
Steigeren en/of achterover kukelen bij zadelmak maken komt ook vaker voor dan lief is. Jij geeft aan dat je daardoor bang bent geworden en dat zal misschien wel het grootste probleem zijn.
Lente schreef:Maar dan nog is onderhoud enorm kostbaar en het is heel logisch dat je naast lasten ook lusten wil hebben.
Niet iedereen haalt dat uit grondwerk etc. En dat is iedereens goed recht.
Heleennn schreef:Als ik het goed begrijp is het paard enkel achterover geklapt omdat jij er op ging zitten? Heb je enig idee hoe moeilijk het is voor dit soort paarden om alleen hun evenwicht te houden, laat staan met iemand er boven op? Zeker gezien hij aan de longe gewoon heel normaal zijn rondje liep denk ik dat hij gewoon geschrokken is. Paarden klappen nu eenmaal wel eens achterover als ze heel erg schrikken en nog niet voldoende balans hebben. Ik snap niet dat je daarom het dier wil laten afmaken. Verkopen al even min. Je zegt dat je er nooit aan was begonnen als je geen hoop op beterschap had. In mijn ogen kan het paard prima op de wei lopen zonder verwond te raken of pijn te lijden? Dan vind ik het sneu om hem af te maken, gewoon omdat jij er niet mee kan doen wat je wil (rijden dus). Of heb ik het nou compleet verkeerd begrepen?
Je had dan ook nooit dit soort paard moeten kopen, maar gewoon een gezond paard. Als dit dier bij iemand terecht gekomen was die totaal geen verwachtingen zou hebben en longeren al wauw en top vond zou afmaken niet eens een optie zijn. Ik denk dat jij gewoon het verkeerde paard gekocht hebt, dus vind ik het erg jammer dat het paard daar nu de gevolgen van moet dragen. En misschien zelfs dood gemaakt wordt.
Citaat:Chiropraktor die niet durft te behandelen vanwege spanning/stress vind ik ook wel bijzonder. Je kan nu eenmaal niet altijd stress/spanning voorkomen. Desnoods geef je dat paard een beetje sedatie.
Mousmous schreef:@ elisa2, Jij kan dat wel onzin vinden, wat ik weer onzin vind, maar jammer genoeg heb ik het vaak genoeg gezien. juist door het niet met beleid zadelmak maken. Wij hebben er meer dan genoeg zadelmak gemaakt, en doorgaans ook weinig problemen gehad tenzij er door vorige eigenaren al verkeerd mee bezig was geweest. Dan zit je met de ellende die een ander veroorzaakt heeft. Dus zeg niet dat het onzin is, er gaan gewoon heel vaak dingen fout bij zadelmak maken door onkundige mensen die het klusje toch even denken te klaren.
Daarbij blijf ik erbij dat een goede DA de aangewezen persoon is om te oordelen over het paard, en niet mensen op een forum die het paard niet kennen, nooit hebben zien lopen enz
Mousmous schreef:Daarbij blijf ik erbij dat een goede DA de aangewezen persoon is om te oordelen over het paard, en niet mensen op een forum die het paard niet kennen, nooit hebben zien lopen enz
sneeuwpop schreef:Inderdaad... Daarnaast is paarden en alles wat daar rond is nog altijd een dure hobby. Hoe je het ook draait of keert, mensen hebben en houden een paard met een bepaalde bedoeling. Niet iedereen heeft het financiële vermogen om een extra paard te houden als grasmaaier. Dan moeten er helaas keuzes gemaakt worden. In dit geval is slacht gewoon de beste optie (voor het paard, voor de huidige eigenaar en voor de mogelijke toekomstige (onwetende) eigenaar).Niet iedereen heeft de financiële ruimte om een paard te houden als dure grasmaaier.
Sizzle schreef:Slager of zelf houden.
Inslapen gaat je waatschijnlijk niet lukken.
Ik heb ooit voor een gelijke keuze gestaan en wilde niet op mijn geweten hebben dat iemand zou sterven doordat ik mijn verantwoordelijkheid niet genomen had.
Riel schreef:sneeuwpop schreef:Inderdaad... Daarnaast is paarden en alles wat daar rond is nog altijd een dure hobby. Hoe je het ook draait of keert, mensen hebben en houden een paard met een bepaalde bedoeling. Niet iedereen heeft het financiële vermogen om een extra paard te houden als grasmaaier. Dan moeten er helaas keuzes gemaakt worden. In dit geval is slacht gewoon de beste optie (voor het paard, voor de huidige eigenaar en voor de mogelijke toekomstige (onwetende) eigenaar).Niet iedereen heeft de financiële ruimte om een paard te houden als dure grasmaaier.
Ik heb hier ook twee grasmaaiers staan. Voor mij is rijden niet belangrijk. Ik haal mijn energie uit de band die ik heb met mijn twee lieve oude paardjes. Wat je wil met je paarden is voor iedereen anders.