Dilema paard verkopen of afmaken *Update pag. 9*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:41

Duur in onderhoud ja.
Voor een tijd kan je dat dan dragen maar als je hem aanschaft voor verkoop ga je er vanuit dat hij wat je erin steekt ook weer oplevert én dat de periode van onderhoud beperkt is.

Volkomen andere situatie dus.

Het is eerder vergelijkbaar als je een paard voor jezelf aanschaft en deze niet bruikbaar blijkt te zijn.

Maar dan nog is onderhoud enorm kostbaar en het is heel logisch dat je naast lasten ook lusten wil hebben.

Niet iedereen haalt dat uit grondwerk etc. En dat is iedereens goed recht.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:46

Als het paard er zo beroerd aan toe is, snap ik niet dat hij vanaf november goed is geweest aan de longe. Als je een paard goed traint aan de longe, en dat moet ook om hem sterker te maken, en dat vanaf november, en dan praat je over een half jaar, had ie toch zeker al een keer op zijn snufferd moeten gaan, als ie echt niet weet waar ie zijn benen moet laten. Ik praat dan ook over ECHT werken aan de longe.

lizy29

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:51

Belasting is heel anders als je er op zit. Het paard moet zijn balans verleggen en dat kan voor een paard die toch al amper weet waar hij z'n benen heeft onoverkomelijk zijn.

Las nog ergens over op de trailer zetten en naar de kliniek gaan. Denken jullie nu echt dat het een goed idee is om een paard wat met gewoon aan de hand lopen al problemen heeft met z'n balans houden overeind blijft in de trailer. Waarom zou je dat het beestje aan willen doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:57

Mousmous schreef:
Flutdierenarts die geen diagnose durft te stellen. Daar komen ze tenslotte voor. Zeg het dan eerlijk als DA zijnde dat je het niet weet.

Chiropraktor die niet durft te behandelen vanwege spanning/stress vind ik ook wel bijzonder. Je kan nu eenmaal niet altijd stress/spanning voorkomen. Desnoods geef je dat paard een beetje sedatie.

Een van onze paarden heeft vorige week zijn hoofdstel kapot getrokken met gevolg zere mond. Is geheeld maar nu stress als hij het hoofdstel aan moet. Nou pech, het zal toch moeten gebeuren. Wel met rust en dan maar over zijn halster heen. Maar het is niet anders. Je kan niet altijd maar de spanning uit de weg gaan, soms moet het weer overwonnen worden.

jouw paard weet niet beter dan dat hij is zoals hij is. Voor hem dus redelijk normaal. Spanning/stress kan altijd bij een paard optreden. om wat voor reden dan ook.
Steigeren en/of achterover kukelen bij zadelmak maken komt ook vaker voor dan lief is. Jij geeft aan dat je daardoor bang bent geworden en dat zal misschien wel het grootste probleem zijn.

Wat een onzin, als je rustig met beleid zadelmak maakt komt steigeren of achterover kukelen echt nauwelijks voor. En een paard wat zijn coordinatie kwijt raakt door een aandoening en daardoor in paniek omhoog komt en achterover valt, ja daar zou iedereen bang van worden. Op zo'n paard moet je nooit meer een ruiter zetten want dat is gewoon levens gevaarlijk.
Ook is het dier zelf angstig omdat het niet goed kan bewegen/ vluchten en paarden zijn prooidieren..dus wat is nu de meest humane oplossing?
Je kunt dokteren wat je wilt maar het blijft een gevaarlijk risico, soms is inslapen het meest humane wat je kunt doen voor een dier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:57

kan ook zijn dat het dier de belasting op de rug niet aan kan en dat hij daarom door zijn achterbenen zakt. Als het mij in mijn rug schiet is het mij ook wel eens overkomen dat ik alle krracht in mijn been ineens kwijt was en me vast moest grijpen om niet te vallen. Zo'n paard kan niet belast worden, maar wellicht onbelast wel redelijk functioneren. Misschien is voor de wagen nog een optie als die gewoon wel goed loopt. Dan zit er in elk geval geen gewicht op zijn rug.

Maar dit moet je maar net willen. Ik heb zelf ook paarden (gehad) met gebreken. Zo verkoop ik ze niet. Uitlenen als gezelschapspaard of grasmaaier wel, maar dan blij ik eigenaar en bepaal en eventueel draag ik bij in de kosten, maar anders gaan ze hier alleen voor de dood weg (en heb gezien dat inslapen bij een lichamelijk gezond maar kreupel paard vriendelijk gaat mits het vakkundig gebeurd met sedatie, infuus en opgesloten tussen een wand zodat het paard gecontroleerd in elkaar zakt. Net als gebeurd bij elke narcose.

Het bepalen van het moment van: wanneer is het genoeg geweest, vind ik nog het moeilijkste, en vooral bij ruimte gebrek of steeds meer kleine dingen terwijl er eigenlijk te weinig tijd en ruimte en geld is voor nog een extra kostganger geeft dat nog een extra moeilijkheid van je schuldig voelen over eigen belang.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:10

Ik sluit me aan bij Elisa2 . Nare beslissing, maar voor het paard is het denk ik in dit geval wel de beste oplossing. Gezien je aangeeft dat hij niet voldoende verbeterd is na half jaar longeren, en sowieso al vrij angstig is. De kans dat zo'n paard van handelaar tot handelaar gaat is bij verkoop gewoon groot. En miss zelfs sederen om hem dan toch als rijpaard te verkopen. En daar komen geheid ongelukken van.
Zelf ook bezig nog met een projectje, die inderdaad langer is gebleven omdat ze nog veel spanning had en meer tijd nodig had. Maar die is verder medisch in orde dus andere situatie.
EN idd begin je aan een project met de intentie dat het tijdelijk is, dus niet voor de langere termijn.

HappyHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:23

Ik zou hem niet houden of verkopen, arm dier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:35

Lente schreef:
Maar dan nog is onderhoud enorm kostbaar en het is heel logisch dat je naast lasten ook lusten wil hebben.

Niet iedereen haalt dat uit grondwerk etc. En dat is iedereens goed recht.

Dat snap ik helemaal, maar dan moet je ook eerlijk naar jezelf toe zijn en geen 'projectje' aanschaffen.
Als rijden je lief en leven is, dan koop je een klinisch gekeurd paard, geen project waarbij de lichamelijke problematiek gekend is én een carrière als rijpaard bijzonder twijfelachtig is.

Ik word eigenlijk een beetje murw van dat 'je hebt het paard een kans gegeven'. Nee, nu heb je gewoon bevestiging van wat eerst twijfelachtig was: dit paard is niet geschikt als rijpaard.
Een kans geven komt daar nog bovenop. Een kans geven is een diagnose, eventueel een behandeling, een leven als grasmaaier indien dat het enige is dat nog kan.
Een kans geven is voor mij niet: ik kan niet op dit paard rijden, moet die dood of doe ik hem weg?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:50

Als ik het goed begrijp is het paard enkel achterover geklapt omdat jij er op ging zitten? Heb je enig idee hoe moeilijk het is voor dit soort paarden om alleen hun evenwicht te houden, laat staan met iemand er boven op? Zeker gezien hij aan de longe gewoon heel normaal zijn rondje liep denk ik dat hij gewoon geschrokken is. Paarden klappen nu eenmaal wel eens achterover als ze heel erg schrikken en nog niet voldoende balans hebben. Ik snap niet dat je daarom het dier wil laten afmaken. Verkopen al even min. Je zegt dat je er nooit aan was begonnen als je geen hoop op beterschap had. In mijn ogen kan het paard prima op de wei lopen zonder verwond te raken of pijn te lijden? Dan vind ik het sneu om hem af te maken, gewoon omdat jij er niet mee kan doen wat je wil (rijden dus). Of heb ik het nou compleet verkeerd begrepen?

Je had dan ook nooit dit soort paard moeten kopen, maar gewoon een gezond paard. Als dit dier bij iemand terecht gekomen was die totaal geen verwachtingen zou hebben en longeren al wauw en top vond zou afmaken niet eens een optie zijn. Ik denk dat jij gewoon het verkeerde paard gekocht hebt, dus vind ik het erg jammer dat het paard daar nu de gevolgen van moet dragen. En misschien zelfs dood gemaakt wordt.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 13:55

Heleennn schreef:
Als ik het goed begrijp is het paard enkel achterover geklapt omdat jij er op ging zitten? Heb je enig idee hoe moeilijk het is voor dit soort paarden om alleen hun evenwicht te houden, laat staan met iemand er boven op? Zeker gezien hij aan de longe gewoon heel normaal zijn rondje liep denk ik dat hij gewoon geschrokken is. Paarden klappen nu eenmaal wel eens achterover als ze heel erg schrikken en nog niet voldoende balans hebben. Ik snap niet dat je daarom het dier wil laten afmaken. Verkopen al even min. Je zegt dat je er nooit aan was begonnen als je geen hoop op beterschap had. In mijn ogen kan het paard prima op de wei lopen zonder verwond te raken of pijn te lijden? Dan vind ik het sneu om hem af te maken, gewoon omdat jij er niet mee kan doen wat je wil (rijden dus). Of heb ik het nou compleet verkeerd begrepen?

Je had dan ook nooit dit soort paard moeten kopen, maar gewoon een gezond paard. Als dit dier bij iemand terecht gekomen was die totaal geen verwachtingen zou hebben en longeren al wauw en top vond zou afmaken niet eens een optie zijn. Ik denk dat jij gewoon het verkeerde paard gekocht hebt, dus vind ik het erg jammer dat het paard daar nu de gevolgen van moet dragen. En misschien zelfs dood gemaakt wordt.

Ik denk dat je het idd een beetje verkeerd begrijpt. Naast dit paard heb ik 2 lieve en medisch gezonde paarden. Daar kan ik ook gewoon op rijden. Dit paard was nooit mijn bedoeling geweest maar hij kwam op mijn pad. Om te kijken of we er nog een leuk recreatie paard van konden maken en zo een goed tehuis voor hem konden zoek. Als ik de middelen had gehad mocht hij gewoon bij mij oud worden. Helaas heb ik dat niet.

Ik heb er al zo'n 20 a 25 keer opgezeten. Dus dit was zeker niet zijn 1e x.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:58

Oh oke, dan verandert de situatie toch een beetje. Fijn dat jij hem onder je hoede genomen hebt. Jammer dat dit nu gebeurd is, je hebt totaal geen vertrouwen meer nu waarschijnlijk. Wat ook logisch is natuurlijk. Verkopen zou ik in ieder geval ook niet doen. Kan je nergens een adresje vinden waar hij als grasmaaier/weidemaatje kan lopen?

Gezien zijn bange karakter in combinatie met zijn medisch probleem is hij gewoon niet betrouwbaar genoeg om veilig mee aan de slag te kunnen, het zij aan de hand of onder het zadel. Dus dan is inslapen misschien ook de beste keuze. (of laten schieten natuurlijk, dat is hoe jij het zelf wil)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:41

Lastig... Als het echt komt omdat hij onstabiel is en daar door achterover klapt zou ik hem zeker niet verkopen als weide maatje.

Maar vanaf een computer /telefoon is het heel makkelijk zeggen INSLAPEN die handel. Je houd toch van zon beestje.

Je moet denk ik zelf uitzoeken of het echt daardoor komt of een "foutje" als het verder in principe niet meer voorkomt dan kan je hem rustig verder beleren en verkopen.

Gebeurt het vaker en wordt het niet beter. Dan zou ik zelf gaan voor inslapen of op de weide gooien.

Maar wil je het risico nemen om er nog een keer op te stappen. Wachten tot het nog een keer misgaat om te kijken waar t aan ligt. Denk dat dat ook best een groot issue is...

Iig heel veel sterkte lijkt me erg lastig

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:04

Een naar verhaal, zeker voor het paard .. ondanks de goede wil van te TS.

Wat ik mij persoonlijk afvraag is dat ik het niet kan geloven dat een veearts enkel op het/een verhaal alleen ( begreep in de OP dat de veearts wel een goede prognose had ) een paard komt laten inslapen..?

Bedoel , er zal toch wel eerst een gedegen medisch onderzoek plaatsvinden om het 1 en ander uit te sluiten ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:20

Citaat:
Chiropraktor die niet durft te behandelen vanwege spanning/stress vind ik ook wel bijzonder. Je kan nu eenmaal niet altijd stress/spanning voorkomen. Desnoods geef je dat paard een beetje sedatie.

....
Soms zijn dingen een beetje subtiel.

Ik las: de chiropractor wil niet behandelen, want dat geeft het dier maar extra stress bovenop wat hij toch al heeft.

Als mens heb ik de ervaring dat ik na zo'n behandeling "een ander lichaam" heb. Ik heb waarschijnlijk kleinere problemen dan dit paard, kies er zelf voor en weet met mijn logische verstand 'dat ik me een paar dagen gek ga voelen'.
Een paard kiest er niet zelf voor, snapt niet echt wat er gebeurt - en dit dier kan de extra belasting (naar het oordeel van de deskundigen) waarschijnlijk niet aan.

Niet alles is op te lossen met sedatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:48

Daarnaast kan een paard met een vorm van ataxie zich soms expres ergens vastzetten om daarmee zo goed mogenlijk te compenseren. Behandel je xo'n paard dan kan het daarna wel eens heel slecht gaan.
Idem met manege paarden. Na een osteopaat behandeling kunnen ze echt totaal kreupel zijn.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:02

Je wil hem niet verkopen omdat anderen dan waarschijnlijk ook weer aan hem gaan "prutsen".
Maar jij hebt hem van een kennis overgenomen wetende van de bemerking en bent zelf ook aan hem gaan "prutsen" met dit ongeluk als gevolg...

Het is geen aanval maar het laat wel blijken dat je dit helemaal niet moet willen doen met zo'n paard.
Zo'n paard moet je gewoon niet willen rijden...

Ik zou hem zeker niet verkopen, slager is ook een optie.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:52

@ elisa2, Jij kan dat wel onzin vinden, wat ik weer onzin vind, maar jammer genoeg heb ik het vaak genoeg gezien. juist door het niet met beleid zadelmak maken. Wij hebben er meer dan genoeg zadelmak gemaakt, en doorgaans ook weinig problemen gehad tenzij er door vorige eigenaren al verkeerd mee bezig was geweest. Dan zit je met de ellende die een ander veroorzaakt heeft. Dus zeg niet dat het onzin is, er gaan gewoon heel vaak dingen fout bij zadelmak maken door onkundige mensen die het klusje toch even denken te klaren.

Daarbij blijf ik erbij dat een goede DA de aangewezen persoon is om te oordelen over het paard, en niet mensen op een forum die het paard niet kennen, nooit hebben zien lopen enz

V4lerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:53

Tja, de gedachten van je paard verkopen alleen is al niet fijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:52

Mousmous schreef:
@ elisa2, Jij kan dat wel onzin vinden, wat ik weer onzin vind, maar jammer genoeg heb ik het vaak genoeg gezien. juist door het niet met beleid zadelmak maken. Wij hebben er meer dan genoeg zadelmak gemaakt, en doorgaans ook weinig problemen gehad tenzij er door vorige eigenaren al verkeerd mee bezig was geweest. Dan zit je met de ellende die een ander veroorzaakt heeft. Dus zeg niet dat het onzin is, er gaan gewoon heel vaak dingen fout bij zadelmak maken door onkundige mensen die het klusje toch even denken te klaren.

Daarbij blijf ik erbij dat een goede DA de aangewezen persoon is om te oordelen over het paard, en niet mensen op een forum die het paard niet kennen, nooit hebben zien lopen enz

Maar dat is toch een heel ander verhaal? dan heb je het over paarden waar al mee "gekloot" is en ja, daarin heb je gelijk. Als dat in het begin verkeerd gaat kun je veel ellende krijgen..
Maar zoals je zelf ook al aan geeft, een "gewoon" paard zadelmak maken waar nog niks mee gedaan is gaat doorgaans zonder grote problemen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:11

Mousmous schreef:

En dat vind ik dan weer onzin.
Een dierenarts is ook maar een mens en de wetenschap is niet alles wetend.
Een dierenarts ziet het paard maar even, in tegen stelling tot de eigenaar.
Sommige paarden hebben problemen die dierenartsen niet kunnen vinden. Heb die van mij ook bij 2 klinieken binnenste buiten laten draaien en geen duidelijke reden kunnen vinden. Paard staat zolang als het kan gewoon nog aan huis zonder dat ik er wat mee kan....
En laten we het even relalistisch houden, dat er heel veel gezonde paarden worden geslacht voor het vlees. Een paard wat volgens de ts en de vorige eigenaar niet veilig is, daar moet je geen risico's mee nemen. Is ook niet eerlijk tegenover het paard om die naar de volgende te brengen die het gaat proberen....
Daarbij heeft de ts het duidelijk moeilijk met de beslissing, dit paard wordt niet zomaar "opgegeven".
Niet iedereen heeft de financiële ruimte om een paard te houden als dure grasmaaier.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:39

sneeuwpop schreef:
Niet iedereen heeft de financiële ruimte om een paard te houden als dure grasmaaier.
Inderdaad... Daarnaast is paarden en alles wat daar rond is nog altijd een dure hobby. Hoe je het ook draait of keert, mensen hebben en houden een paard met een bepaalde bedoeling. Niet iedereen heeft het financiële vermogen om een extra paard te houden als grasmaaier. Dan moeten er helaas keuzes gemaakt worden. In dit geval is slacht gewoon de beste optie (voor het paard, voor de huidige eigenaar en voor de mogelijke toekomstige (onwetende) eigenaar).

Ik heb hier ook twee grasmaaiers staan. Voor mij is rijden niet belangrijk. Ik haal mijn energie uit de band die ik heb met mijn twee lieve oude paardjes. Wat je wil met je paarden is voor iedereen anders :-).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:07

Sizzle schreef:
Slager of zelf houden.
Inslapen gaat je waatschijnlijk niet lukken.

Ik heb ooit voor een gelijke keuze gestaan en wilde niet op mijn geweten hebben dat iemand zou sterven doordat ik mijn verantwoordelijkheid niet genomen had.

Met het bovenstaande quote ben ik het eens: of houden of slager (of inslapen, er bestaan wel dierenartsen die wel meegaan in het laten slapen van een dier. Mits het duidelijk is dat het gevaarlijk is en dat ie wat mankeert).

Ik zeg ook: of zelf houden of naar de slacht/ inslapen.
Je wilt het toch niet op jouw geweten hebben dat er mogelijk iets ergs gaat gebeuren, het is toch jouw paard en dan moet je de ellende niet in andermans schoenen gaan schuiven.

Het is niet echt een klein probleempje zoals wat je zegt in jouw eerste post.

Wel goed dat je hier heel goed over nadenkt over wat te doen.........En ik denk dat je een goede en eerlijke beslissing gaat nemen wat het beste is voor het dier en jou.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-05-17 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:13

Riel schreef:
sneeuwpop schreef:
Inderdaad... Daarnaast is paarden en alles wat daar rond is nog altijd een dure hobby. Hoe je het ook draait of keert, mensen hebben en houden een paard met een bepaalde bedoeling. Niet iedereen heeft het financiële vermogen om een extra paard te houden als grasmaaier. Dan moeten er helaas keuzes gemaakt worden. In dit geval is slacht gewoon de beste optie (voor het paard, voor de huidige eigenaar en voor de mogelijke toekomstige (onwetende) eigenaar).

Ik heb hier ook twee grasmaaiers staan. Voor mij is rijden niet belangrijk. Ik haal mijn energie uit de band die ik heb met mijn twee lieve oude paardjes. Wat je wil met je paarden is voor iedereen anders :-).

Maar dan koop je dus toch geen gebrekkig paard?
Als je geen tijd, ruimte, zin, geld,...hebt om een grasmaaier te houden, dan koop je toch geen paard met medische problematiek waarbij de kans dat die grasmaaier wordt groter is dan dat die een rijpaard wordt?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:18

Wat is het probleem? TS dacht dat het kan maar blijkbaar gaat het dus toch niet. Vergissen is menselijk :-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:38

Je kan zo'n paard ook kopen met het idee het een kans te geven om te herstellen en als dat niet lukt de knoop door te hakkwn voor zo'n paard en daarmee voorkomen dat een ander blijft proberen en doorverkopen waardoor zo'n paard van handelaar naar handelaar moet verhuizen...