Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:49

Dit dus. De groeischijven moeten minstens dicht zijn. Bij de meeste paarden zijn ze pas volledig goed afgesloten op het zesde levensjaar (vaak al dicht op het vierde maar pas echt volledig afgesloten op het zesde). Het lijkt me dus verstandig om zwaar werk te vermijden voor het zesde levensjaar, en het rijden te vermijden voor het vierde levensjaar. Wil dat zeggen dat je niets kan doen daarvoor? Nee, zeker niet. Je kan het paard al aan heel veel laten wennen. Je kunt je tijd nemen voor het fatsoenlijk leren wijken voor druk, voor kort en licht longeerwerk, voor veel gaan wandelen aan de hand buiten (mag ook sneller dan stap zijn natuurlijk), het paard verkeersmak krijgen, je kan schriktraining doen. Je kan het paard het trailerladen fatsoenlijk aanleren, enz...
Je kan zelfs al laten wennen aan zadel en alles wat je wil. Vanaf het vierde levensjaar kan je in mijn ogen af en toe een paar minuutjes op de rug, en dan langzaam opbouwen zodat het lichaam kan volgen totdat je rond het zesde levensjaar een goed getraind paard hebt met goede spieropbouw en een goede conditie die klaar is voor het zware werk en zeer goed reageert op de hulpen (want daar heb je meer dan genoeg tijd voor gepakt). Maar toegegeven, ik begrijp ergens wel dat ze vroeger beginnen, want de mensen die daar hun job van maken, moeten er hun kost mee verdienen. En als de concurrentie al een paard op 3 jarige leeftijd volledig klaar gemaakt heeft, en jij moet wachten tot 6 jarige leeftijd, dan moet je de verkoopsprijs een heel stuk hoger maken. Het probleem is dat dat niet gaat. Dus ze moeten wel.
Maar goed is het niet. Als je het paard de tijd geeft om volwassen te worden en het werk aanpast op het paard, is de kans op een lang gezond leven veel groter dan wanneer je dat niet doet. Is het een garantie? Nee. Maar de kans is veel groter.
Moet je bang zijn dat je te laat kan gaan trainen? Zeker niet. Ook wilde mustangs zijn te trainen op latere leeftijd. En dat gaat vaak veel beter dan het hertrainen omdat er bij de initiele training van het paard grote gaten zijn gelaten en alles gepushd is om het paard op tijd bepaalde dingen te laten 'kunnen'. Bovendien wil later onder het zadel helemaal niet zeggen dat je niet kan trainen zoals ik hierboven heb beschreven. Het is zeer zeker ook veel beter als het paard al ongeveer bomproof is en volledig verkeersmak voor je in het zadel gaat zitten. En als je van het 4de tot het 6de levensjaar de tijd neemt om die korte tijd dat je in het zadel zit, die tijd te gebruiken om het paard te leren reageren op zeer lichte hulpen (want ook daar heb je dan meer dan tijd genoeg voor), dan heb je dus op het 6de levensjaar een paardje dat heel wat zelfvertrouwen heeft, licht reageert, verkeersmak en bomproof is. Ik ken niet veel paarden die al die eigenschappen hebben en vrijwel geen problemen op die leeftijd. Ik heb het heel zeldzaam gezien. Dit waren dan meestal (uitzonderingen daar gelaten) mensen die hun tijd namen, rekening houdend met het paard.
Maar iedereen moet zelf een beslissing maken op basis van 2 vragen.
Hoe lang kan (of wil) ik wachten?
Wat is het beste voor het paard?
De combinatie van die 2 vragen bepaald wanneer je wat gaat doen. Als je kan wachten met intensief rijden tot 6 jaar, des te beter.
Ik raad iedereen aan op zijn minst te wachten tot het 4de jaar, maar als je niet tot dan kan wachten, is dat je eigen beslissing.
Misschien geen ervaring TS, maar wel informatie.
Ervaringen gaan sowieso niet makkelijk te vinden zijn aangezien de meeste paarden die echt heel vroeg onder het zadel zijn gestart, verkocht worden door de mensen die de training hebben gegeven. De eigenaar die uiteindelijk de problemen heeft is misschien al de 3de of 4de eigenaar. En met hoeveel zekerheid weet je dan nog hoe de training van het paard is verlopen?
Maar wel interessante vraag.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:01

Dorine92 schreef:
maximuss schreef:
Dat een 2,5 jarige vlugger leert dat klopt niet.

Wat ik veel hoor van mensen die hele dagen paarden inrijden, is dat 3 jaar wel de fijnste leeftijd is om zadelmak te maken. Ouder hebben ze liever niet, omdat ze dan al veel meer een eigen karakter hebben en daardoor dus ook een eigen mening. Dit kan het wat lastiger maken omdat je eventueel discussie kan krijgen. Natuurlijk is dat een heel globale uitspraak en zullen er ontzettend veel uitzonderingen zijn.

Ik vind dat net een reden om wel tot later dan 3 jaar te wachten. Dan kan het paard effectief een paard worden. Als je deze kwesties met het trainen niet aankan of niet wil, kan je in mijn ogen beter geen paarden trainen. Nogmaals, ik bedoel niet dat je niets kan doen met je paard voordien. Maar het effectieve rijden vind ik niet goed (niet meer dan mijn mening). Ik geloof gerust dat je een paard op 3 jaar beter kan inrijden (wat regelmatig gepaard gaat met doordrukken van bepaalde dingen of het paard letterlijk overdonderen). Maar je bereikt een veel beter getraind paard als het paard al wel een eigen mening heeft (wat meestal gewoon en uiting is dat het paard iets niet begrijpt, maar dat schijnt de meerderheid van de trainers niet te begrijpen) en je het paard uitlegt hoe hij moet reageren op je hulpen. Kortom, zeer flauw excuus van dergelijke trainers.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:29

Jensvl : wij hebben nochtans regelmatig paarden waarvan de groeischijven al dicht zijn op 2,5. Vanwaar je theorie dat dit pas op 4 is? Onze DA is niet zomaar eerste de beste, hij is de vaste DA van het Belgisch Olympisch en FEI-team, dus ik veronderstel dat hij niet zomaar wat kletst als hij stelt dat we ze kunnen starten omdat de groeischijven dicht zijn.
Let wel : we hebben ook twee IJslanders. Die zijn pas gestart op hun vijf. Ik spreek hier over sportquarters. Misschien hangt het af van ras tot ras?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:38

jensvl schreef:
Dit dus. De groeischijven moeten minstens dicht zijn. Bij de meeste paarden zijn ze pas volledig goed afgesloten op het zesde levensjaar (vaak al dicht op het vierde maar pas echt volledig afgesloten op het zesde). Het lijkt me dus verstandig om zwaar werk te vermijden voor het zesde levensjaar, en het rijden te vermijden voor het vierde levensjaar. Wil dat zeggen dat je niets kan doen daarvoor? Nee, zeker niet. Je kan het paard al aan heel veel laten wennen. Je kunt je tijd nemen voor het fatsoenlijk leren wijken voor druk, voor kort en licht longeerwerk, voor veel gaan wandelen aan de hand buiten (mag ook sneller dan stap zijn natuurlijk), het paard verkeersmak krijgen, je kan schriktraining doen. Je kan het paard het trailerladen fatsoenlijk aanleren, enz...
Je kan zelfs al laten wennen aan zadel en alles wat je wil. Vanaf het vierde levensjaar kan je in mijn ogen af en toe een paar minuutjes op de rug, en dan langzaam opbouwen zodat het lichaam kan volgen totdat je rond het zesde levensjaar een goed getraind paard hebt met goede spieropbouw en een goede conditie die klaar is voor het zware werk en zeer goed reageert op de hulpen (want daar heb je meer dan genoeg tijd voor gepakt). Maar toegegeven, ik begrijp ergens wel dat ze vroeger beginnen, want de mensen die daar hun job van maken, moeten er hun kost mee verdienen. En als de concurrentie al een paard op 3 jarige leeftijd volledig klaar gemaakt heeft, en jij moet wachten tot 6 jarige leeftijd, dan moet je de verkoopsprijs een heel stuk hoger maken. Het probleem is dat dat niet gaat. Dus ze moeten wel.
Maar goed is het niet. Als je het paard de tijd geeft om volwassen te worden en het werk aanpast op het paard, is de kans op een lang gezond leven veel groter dan wanneer je dat niet doet. Is het een garantie? Nee. Maar de kans is veel groter.
Moet je bang zijn dat je te laat kan gaan trainen? Zeker niet. Ook wilde mustangs zijn te trainen op latere leeftijd. En dat gaat vaak veel beter dan het hertrainen omdat er bij de initiele training van het paard grote gaten zijn gelaten en alles gepushd is om het paard op tijd bepaalde dingen te laten 'kunnen'. Bovendien wil later onder het zadel helemaal niet zeggen dat je niet kan trainen zoals ik hierboven heb beschreven. Het is zeer zeker ook veel beter als het paard al ongeveer bomproof is en volledig verkeersmak voor je in het zadel gaat zitten. En als je van het 4de tot het 6de levensjaar de tijd neemt om die korte tijd dat je in het zadel zit, die tijd te gebruiken om het paard te leren reageren op zeer lichte hulpen (want ook daar heb je dan meer dan tijd genoeg voor), dan heb je dus op het 6de levensjaar een paardje dat heel wat zelfvertrouwen heeft, licht reageert, verkeersmak en bomproof is. Ik ken niet veel paarden die al die eigenschappen hebben en vrijwel geen problemen op die leeftijd. Ik heb het heel zeldzaam gezien. Dit waren dan meestal (uitzonderingen daar gelaten) mensen die hun tijd namen, rekening houdend met het paard.
Maar iedereen moet zelf een beslissing maken op basis van 2 vragen.
Hoe lang kan (of wil) ik wachten?
Wat is het beste voor het paard?
De combinatie van die 2 vragen bepaald wanneer je wat gaat doen. Als je kan wachten met intensief rijden tot 6 jaar, des te beter.
Ik raad iedereen aan op zijn minst te wachten tot het 4de jaar, maar als je niet tot dan kan wachten, is dat je eigen beslissing.
Misschien geen ervaring TS, maar wel informatie.
Ervaringen gaan sowieso niet makkelijk te vinden zijn aangezien de meeste paarden die echt heel vroeg onder het zadel zijn gestart, verkocht worden door de mensen die de training hebben gegeven. De eigenaar die uiteindelijk de problemen heeft is misschien al de 3de of 4de eigenaar. En met hoeveel zekerheid weet je dan nog hoe de training van het paard is verlopen?
Maar wel interessante vraag.

Deels met je eens, deels niet. Het is zeker mogelijk om paarden op latere leeftijd te trainen, maar ik kan je uit ervarig vertellen dat het een heel stuk lastiger is. Vooral wanneer ze al verwend zijn, dat is toch nog wel het lastigste. Eens hadden we een 9 jarige die we moesten inrijden, verwende merrie die ook nog eens een lastig karakter had. Dat is dan echt wel een heel stuk lastiger dan een jong paard... Ook heb ik verschillende wilde (onaangeraakte) paarden halstermak gemaakt waaronder een een 12 jarige merrie. Nou, dat is toch een heel stuk lastiger dan een jong paard. Dat verzeker ik je! Veel lastiger om het vertrouwen te krijgen. Een 5 jarige is dan al een heel stuk makkelijker, maar ook veel meer attitude dan een 1 jarige. Moet je ook wel veel meer voorzichtig mee zijn.
Ja hoor, het is een heel stuk makkelijker om met een (niet verwend!!) Jong paard te beleren dan een oud paard. Al moet ik zeggen, ik heb heeel liever een ouder onaangeraakt (wild dus) paard dan een jong verwend paard...
Wij doen eerst heel veel grondwerk (al veulen af aan als we ze zo jong krijgen. Verschillende dingen natuurlijk, en korte periodes) en zitten er voor het eerst op rond 2,5-3 als we die kans krijgen (maar vaak doen we dus die wilde paarden waar ik t over had). We zitten er een keer of 5 op, weten ze wat de deal is en dan mogen ze een jaar op rust om uit te groeien. Misschien nog wat grondwerk tussendoor.
Paarden daar hebben minder gezondheidsproblemen dan in Nederland, ook al zijn ze zo jong beleerd. Er is maar 1 paard die ik ken die rugproblemen heeft, volgens mij heeft die kissing spines ofzo. Een oude springmerrie. De rest is goed gezond. Ook genoeg echg oude paarden onder het zadel gezien die het nog top doen. (1 was 37) Ik denk dat het rijden zelf een groot verschil maakt. Wij rijden de paarden niet zoals in Nederland.. worden niet in de krul getrokken, springen er niet 1.20m mee en we verwachten nier dezelfde dingen van ze.
Een jong paard herstelt veel sneller... wanneer jij er een aantal keer opzit en je rijdt niet te zwaar, geeft het sowieso niet zo veel damage. Maar geeft het wel wat, dan kan het zich ook goed herstwllen in het jaar dat hij vrij heeft.
Wat ik in Nederland vaak zie is dat mensen wachten tot het paard 4 is, en dan startwn ze opeens met rijden en een half jaar later moet het paard al mooi bespierd zijn en wedstrijdklaar. DAT is pas hard voor het paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:39

Er wordt steeds gezegd dat drie groeischijven dicht moeten zijn en dat dat erg belangrijk is. Maar wat gebeurt er dan precies met die groeischijven als je een paard gaat inrijden? En hoe er dan precies schade optreedt? Kan iemand die daar echt verstand van heeft dat eens uitleggen? Want daar ben ik eigenlijk best benieuwd naar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:40

sevke schreef:
Jensvl : wij hebben nochtans regelmatig paarden waarvan de groeischijven al dicht zijn op 2,5. Vanwaar je theorie dat dit pas op 4 is? Onze DA is niet zomaar eerste de beste, hij is de vaste DA van het Belgisch Olympisch en FEI-team, dus ik veronderstel dat hij niet zomaar wat kletst als hij stelt dat we ze kunnen starten omdat de groeischijven dicht zijn.
Let wel : we hebben ook twee IJslanders. Die zijn pas gestart op hun vijf. Ik spreek hier over sportquarters. Misschien hangt het af van ras tot ras?

Het antwoord op welke schijven was in de benen toch?
Maar welke dan?
Afbeelding

Is jouw ervaring dat dit plaatje niet klopt?
Zou ik wel interessante materie vinden :j

Eileen:
Ineens keihard trainen gaat een paard van welke leeftijd ook kapot krijgen, dat is niet zo zeer leeftijdafhankelijk. Zelf kan je ook niet ineens keihard trainen of je nou 11 of 30 bent.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:55

Ja tuurlijk. Maar ik bedoel er mee te zeggen dan ik vaak zie dat mensen zo concentreren op het late inrijden en dan vergeten om het paard de rust te gunnen bij het (in)rijden zelf. Dat is nog veel schadelijker.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:56

Probleem met de botten/ groeischijven discussie is:
1: Over het algemeen worden botten beter en sterker door belasting. Jonge veulens zijn niet voor niets zo idioot speels. Dat is een slim dingetje van de natuur om je voor te bereiden op de toekomst.
De vraag is dus of vroegtijdige gedoseerde belasting die lijkt op de belasting die ze later moeten verdragen goed of slecht is. Er zal ergens een omslagpunt liggen tussen te vroeg en te laat. Maar ik weet niet of pas belasten als de groei er helemaal uit is in deze perse het beste is. En ik ben ook nog geen onderzoek tegen gekomen wat daar heel duidelijk in is. (maar ze zijn welkom)

Daarnaast wordt je niet gedragen door botten maar door pezen, banden en spieren. Die komen volgens onderzoek nooit meer tot hun 'ful potential' als ze pas op late leeftijd getraind worden vs al te trainen bij het jonge paard. Ook daar is dus de vraag: moet je wachten of moet je wel al iets doen.

Ben het wel met je eens dat training niet alleen onder de man hoeft te zijn maar heel veel meer vormen aan kan nemen. Maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat later perse beter is.

Dat gezegd hebbende heb ik er wel voor gekozen om wat langzamer te gaan dan het gros van de (sport)paarden. En daarbij ook meer de nadruk te leggen op andere vormen van training zoals wandelen, grondwerk, handpaard en veel op buitenrit maar ik zat er wel de eerste keer op met 3.

Dat vind ik dan ook wel gelijk echt vroeg genoeg. 2,5 zou ik dus niet voor kiezen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:47

Azmay : Knie, kogels, sprong worden gecheckt, en tegelijkertijd ook de straalbeentjes, maar dit is voor HKO.
Keihard trainen is nooit goed bij zo'n jong paard. Zoals ik al schreef : met beleid en verstand.
En ze zijn echt niet sneller "kapot" dan het gemiddelde recreapaard.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:17

sevke schreef:
Azmay : Knie, kogels, sprong worden gecheckt, en tegelijkertijd ook de straalbeentjes, maar dit is voor HKO.
Keihard trainen is nooit goed bij zo'n jong paard. Zoals ik al schreef : met beleid en verstand.
En ze zijn echt niet sneller "kapot" dan het gemiddelde recreapaard.

Zelfs de knie al dicht?
Vind ik leuke info. Heb zelf laatbloeiers en geen haast maar toch interessant :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:23

sevke schreef:

Je hebt net dicht, en dicht en uitgehard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:51

pol013 schreef:
1: Over het algemeen worden botten beter en sterker door belasting. Jonge veulens zijn niet voor niets zo idioot speels. Dat is een slim dingetje van de natuur om je voor te bereiden op de toekomst.
De vraag is dus of vroegtijdige gedoseerde belasting die lijkt op de belasting die ze later moeten verdragen goed of slecht is. Er zal ergens een omslagpunt liggen tussen te vroeg en te laat. Maar ik weet niet of pas belasten als de groei er helemaal uit is in deze perse het beste is. En ik ben ook nog geen onderzoek tegen gekomen wat daar heel duidelijk in is. (maar ze zijn welkom)

Precies. Er wordt enorm gefocust op dat groeischijvenverhaal, maar wat is de onderbouwing daarvan?

Bij mensen schijnen de groeischijven zich te sluiten rond het 16e (meisjes) of 18e (jongens) levensjaar. Toch heb ik nog nooit gehoord dat orthopeden massaal waarschuwen kinderen voor die leeftijd niet te laten sporten omdat ze anders schade aan hun botten oplopen. Sterker nog: er wordt juist aangeraden om kinderen te laten sporten, want dat is goed voor hun lichamelijke ontwikkeling. Voor de motoriek, sterke botten, de spierontwikkeling, voor sterke pezen, voor meer longcapaciteit en een beter uithoudingsvermogen...

De enige sport waarbij ik wel eens heb gehoord dat je voorzichtig moet zijn met kinderen ivm nog niet gesloten groeischijven is wandklimmen. Spieren en pezen schijnen van die sport bij kinderen soms sterker te kunnen worden dan de botten omdat die groeischijven nog niet gesloten zijn. En dat zou kunnen leiden tot botbreuken in bijvoorbeeld de vingerkootjes. Maar ik heb daar bij jonge paarden eigenlijk nog nooit over gehoord, dat ze bij jong beleren botten braken omdat de spieren en pezen sterker zijn geworden dan de botten. Komt dat wel eens voor?

Iedereen heeft het hier maar over groeischijven en ik vraag me maar af: wat kan er dan mis gaan met die niet gesloten groeischijven? Wat gebeurt er nou feitelijk met die groeischijven als je op een paard van tweeeneenhalf gaat zitten? Wie kan dat eens uitleggen?

(Nou wil ik hiermee natuurlijk helemaal niet zeggen dat je dus maar lekker los moet gaan op een tweejarig paard. Helemaal niet. Laat dat ff duidelijk zijn.)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:03

safina schreef:
pol013 schreef:

Precies. Er wordt enorm gefocust op dat groeischijvenverhaal, maar wat is de onderbouwing daarvan?

Bij mensen schijnen de groeischijven zich te sluiten rond het 16e (meisjes) of 18e (jongens) levensjaar. Toch heb ik nog nooit gehoord dat orthopeden massaal waarschuwen kinderen voor die leeftijd niet te laten sporten omdat ze anders schade aan hun botten oplopen. Sterker nog: er wordt juist aangeraden om kinderen te laten sporten, want dat is goed voor hun lichamelijke ontwikkeling. Voor de motoriek, sterke botten, de spierontwikkeling, voor sterke pezen, voor meer longcapaciteit en een beter uithoudingsvermogen...

De enige sport waarbij ik wel eens heb gehoord dat je voorzichtig moet zijn met kinderen ivm nog niet gesloten groeischijven is wandklimmen. Spieren en pezen schijnen van die sport bij kinderen soms sterker te kunnen worden dan de botten omdat die groeischijven nog niet gesloten zijn. En dat zou kunnen leiden tot botbreuken in bijvoorbeeld de vingerkootjes. Maar ik heb daar bij jonge paarden eigenlijk nog nooit over gehoord, dat ze bij jong beleren botten braken omdat de spieren en pezen sterker zijn geworden dan de botten. Komt dat wel eens voor?

Iedereen heeft het hier maar over groeischijven en ik vraag me maar af: wat kan er dan mis gaan met die niet gesloten groeischijven? Wat gebeurt er nou feitelijk met die groeischijven als je op een paard van tweeeneenhalf gaat zitten? Wie kan dat eens uitleggen?

(Nou wil ik hiermee natuurlijk helemaal niet zeggen dat je dus maar lekker los moet gaan op een tweejarig paard. Helemaal niet. Laat dat ff duidelijk zijn.)

Natuurlijk. Sport is belangrijk en er is aan aangetoond dat het beenderstelsel veel sterker wordt als het regelmatig klappen moet opvangen. Waar ze wel voor waarschuwen is dat bijvoorbeel een boekentas maximum 10% van het lichaamsgewicht mag zijn (en dat is iets dat op zich nog redelijk ergonomisch is gemaakt, en daarmee ga je niet sporten) en beter nog maximum 5% omdat dat blijkbaar dan toch niet zo gezond is.
Tel maar eens hoe snel je inclusief zadel boven de 10% lichaamsgewicht zit van het paard.

Een paard moet veel beweging hebben in vrijheid (of aan de hand) in de jonge jaren. Maar niet met gewicht op de rug. In nu schijnt volgens de afbeelding net de rug tot 8 jaar te duren voor de groeischijven dicht zijn. En zoals ik aangaf, trainen vanaf jongs af aan (een paar minuten per keer en langzaam opbouwen) evt op het vierde levensjaar een beetje gewicht in het zadel, liever pas vanaf 5 (zadel mag dus in mijn ogen al een stuk vroeger). En dan langzaam opbouwen. Maar zeker zorgen voor voldoende beweging in de kudde en voldoende training (zonder rijden).

Dus zeker wel bewegen. Alleen zonder extra belasting. Dat is ook het verschil tussen sporten op school (want topsport en fitness wordt wel afgeraden voor kinderen onder een bepaalde leeftijd) of werken (belast worden met extra massa), wat verboden is voor kinderen (hoewel ik zeker ben dat een beetje werk af en toe voor een kind ook niet slecht is).

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:49

Mijne is met 2,1 ingereden. zelf gedaan.
voordat jullie gaan klagen, dit was een foutje. ik reed haar in bij haar fokker en had nog nooit een papier gezien of een geboorte datum. een vreselijk nuchtere vent die zei: Ja is oud genoeg om gereden te worden. op het oog leek ze echt veel ouder en als ik het nu had geweten had ik zeker gewacht. Maar het heeft geen verschil gemaakt tot nu toe!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:52

jensvl: ik snap de vergelijking met een boekentas wel maar die gaat natuurlijk ook een beetje scheef.
Daarbij. Ik heb met een zware rugzak gelopen (toen bestond die discussie nog niet) en wij liepen ook nog eens allemaal heel stoer met dat ding over één schouder (hoe ergonomisch) maar ik weet weinig van problemen in de groei van mijn generatie.
En dan vraag ik mij ook af: als je je core stability traint en dan de boekentas gaat dragen. Is het dan ook slecht?

Daarbij is mijn doel in het leven niet op met een rugzak te lopen. Dat is wel het doel bij mijn paard; mij dragen.

Ik zal zeker niet zeggen dat je eerder moet beginnen, en voor mijn part doe je dat pas bij 8. Daarbij moet iedereen vooral doen waar hij zich goed bij voelt. Bij voorkeur na er ook echt even over nagedacht te hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:38

Jensvl : waarschijnlijk wel, ja, maar onze DA is geen onnozelaar, en als hij zegt : ze zijn dicht, je kunt starten, dan geloof ik dat.
Onze paarden worden medisch tiptop opgevolgd, beter dan bij het gros van de bokkers hier, en jaarlijks 2X preventief helemaal doorgelicht, indien nodig mét RX en echo, zodat we bij eventuele potentiele problemen kort op de bal kunnen spelen.
We houden ze dan ook lang gezond, en ze worden ook na starten op 2,5 en jaren (top)sport, nog altijd goedgekeurd bij verkoop op latere leeftijd.
Al onze jonkies worden preventief op de foto gezet op 2 en onderzocht op spat, HKO, ocd en toestand van de groeischijven, zodat je al zeker met iets goeds begint.
Zoals ik al eerder zei : meten is weten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:48

Emotioneel schijnen paarden nog sneller te kunnen leren hoe jonger ze zijn. Fysiek zijn ze er echter niet aan toe. Ze zijn pas vanaf 6/7 jaar uitgegroeid, en dan nog is maar de vraag of we uberhaupt op paarden moeten rijden. Maar in ieder geval vind ik 2,5 te jong.
In de western rijden ze de paarden weleens in, dit schijnt makkelijker te zijn en zetten ze dan weer een tijd weg om uit te groeien.
Ik zou het persoonlijk nooit doen, en vind oudere paarden ook prima in te rijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:48

vuurneon schreef:
Ts, je bent wel tegenstrijdig. Je wilt binnenkort je tinker inrijden (want je vindt het wel tijd worden) maar hier geef je aan dat je 2,5 te vroeg vindt :?

Wees eens heel eerlijk, wil je niet stiekem gewoon ervaringen weten zodat je weet of je op de goede weg zit ?

In dat geval, geduld is een schone zaak. Gebruik deze tijd maar om een goede instructeur te vinden zodat je niet zelf aan gaat rommelen.

Zeker met de stevige rassen zoals Tinkers...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:08

Ik denk dat het niet zozeer gaat om of je ze al dan niet mag belasten op jonge leeftijd, maar hoe en vooral hoe lang. Volgens de dsekundigen die ik het heb gevraagd, kan een paard vanaf ca 3,5-4 jaar best gereden worden, maar is het zaak er zorg voor te dragen dat het paard zijn lichaam van het begin af aan goed leert te gebruiken (onderlijn aangetrokken, bovenlijn ontspannen en op lengte) en dat je de trainingssessies KORT houdt.
Overigens is het onzin dat IJslanders later volgroeid zijn dan andere rassen. Daar is onderzoek naar gedaan. Het groeischijvenverhaal is voor alle paarden ongeveer gelijk.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:06

Ik ken helaas een paardje wat pas in april 3 word, al flink onder het zadel is want hij verveelde zich.

man dat beest krijgt pak slaag als die niet door draaft...

iClaimMyName

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:50

Ik heb hier niet persé ervaring mee, maar het is niet goed voor het paard. De rug wordt sneller ingezakt, en het paard kan minder lang rijden. Ik zou er zelf niet over willen denken, ik vind het heel zielig wanneer paarden zo vroeg al ingereden worden.