Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dorine92 schreef:maximuss schreef:Dat een 2,5 jarige vlugger leert dat klopt niet.
Wat ik veel hoor van mensen die hele dagen paarden inrijden, is dat 3 jaar wel de fijnste leeftijd is om zadelmak te maken. Ouder hebben ze liever niet, omdat ze dan al veel meer een eigen karakter hebben en daardoor dus ook een eigen mening. Dit kan het wat lastiger maken omdat je eventueel discussie kan krijgen. Natuurlijk is dat een heel globale uitspraak en zullen er ontzettend veel uitzonderingen zijn.
jensvl schreef:Dit dus. De groeischijven moeten minstens dicht zijn. Bij de meeste paarden zijn ze pas volledig goed afgesloten op het zesde levensjaar (vaak al dicht op het vierde maar pas echt volledig afgesloten op het zesde). Het lijkt me dus verstandig om zwaar werk te vermijden voor het zesde levensjaar, en het rijden te vermijden voor het vierde levensjaar. Wil dat zeggen dat je niets kan doen daarvoor? Nee, zeker niet. Je kan het paard al aan heel veel laten wennen. Je kunt je tijd nemen voor het fatsoenlijk leren wijken voor druk, voor kort en licht longeerwerk, voor veel gaan wandelen aan de hand buiten (mag ook sneller dan stap zijn natuurlijk), het paard verkeersmak krijgen, je kan schriktraining doen. Je kan het paard het trailerladen fatsoenlijk aanleren, enz...
Je kan zelfs al laten wennen aan zadel en alles wat je wil. Vanaf het vierde levensjaar kan je in mijn ogen af en toe een paar minuutjes op de rug, en dan langzaam opbouwen zodat het lichaam kan volgen totdat je rond het zesde levensjaar een goed getraind paard hebt met goede spieropbouw en een goede conditie die klaar is voor het zware werk en zeer goed reageert op de hulpen (want daar heb je meer dan genoeg tijd voor gepakt). Maar toegegeven, ik begrijp ergens wel dat ze vroeger beginnen, want de mensen die daar hun job van maken, moeten er hun kost mee verdienen. En als de concurrentie al een paard op 3 jarige leeftijd volledig klaar gemaakt heeft, en jij moet wachten tot 6 jarige leeftijd, dan moet je de verkoopsprijs een heel stuk hoger maken. Het probleem is dat dat niet gaat. Dus ze moeten wel.
Maar goed is het niet. Als je het paard de tijd geeft om volwassen te worden en het werk aanpast op het paard, is de kans op een lang gezond leven veel groter dan wanneer je dat niet doet. Is het een garantie? Nee. Maar de kans is veel groter.
Moet je bang zijn dat je te laat kan gaan trainen? Zeker niet. Ook wilde mustangs zijn te trainen op latere leeftijd. En dat gaat vaak veel beter dan het hertrainen omdat er bij de initiele training van het paard grote gaten zijn gelaten en alles gepushd is om het paard op tijd bepaalde dingen te laten 'kunnen'. Bovendien wil later onder het zadel helemaal niet zeggen dat je niet kan trainen zoals ik hierboven heb beschreven. Het is zeer zeker ook veel beter als het paard al ongeveer bomproof is en volledig verkeersmak voor je in het zadel gaat zitten. En als je van het 4de tot het 6de levensjaar de tijd neemt om die korte tijd dat je in het zadel zit, die tijd te gebruiken om het paard te leren reageren op zeer lichte hulpen (want ook daar heb je dan meer dan tijd genoeg voor), dan heb je dus op het 6de levensjaar een paardje dat heel wat zelfvertrouwen heeft, licht reageert, verkeersmak en bomproof is. Ik ken niet veel paarden die al die eigenschappen hebben en vrijwel geen problemen op die leeftijd. Ik heb het heel zeldzaam gezien. Dit waren dan meestal (uitzonderingen daar gelaten) mensen die hun tijd namen, rekening houdend met het paard.
Maar iedereen moet zelf een beslissing maken op basis van 2 vragen.
Hoe lang kan (of wil) ik wachten?
Wat is het beste voor het paard?
De combinatie van die 2 vragen bepaald wanneer je wat gaat doen. Als je kan wachten met intensief rijden tot 6 jaar, des te beter.
Ik raad iedereen aan op zijn minst te wachten tot het 4de jaar, maar als je niet tot dan kan wachten, is dat je eigen beslissing.
Misschien geen ervaring TS, maar wel informatie.
Ervaringen gaan sowieso niet makkelijk te vinden zijn aangezien de meeste paarden die echt heel vroeg onder het zadel zijn gestart, verkocht worden door de mensen die de training hebben gegeven. De eigenaar die uiteindelijk de problemen heeft is misschien al de 3de of 4de eigenaar. En met hoeveel zekerheid weet je dan nog hoe de training van het paard is verlopen?
Maar wel interessante vraag.
sevke schreef:Jensvl : wij hebben nochtans regelmatig paarden waarvan de groeischijven al dicht zijn op 2,5. Vanwaar je theorie dat dit pas op 4 is? Onze DA is niet zomaar eerste de beste, hij is de vaste DA van het Belgisch Olympisch en FEI-team, dus ik veronderstel dat hij niet zomaar wat kletst als hij stelt dat we ze kunnen starten omdat de groeischijven dicht zijn.
Let wel : we hebben ook twee IJslanders. Die zijn pas gestart op hun vijf. Ik spreek hier over sportquarters. Misschien hangt het af van ras tot ras?
sevke schreef:Azmay : Knie, kogels, sprong worden gecheckt, en tegelijkertijd ook de straalbeentjes, maar dit is voor HKO.
Keihard trainen is nooit goed bij zo'n jong paard. Zoals ik al schreef : met beleid en verstand.
En ze zijn echt niet sneller "kapot" dan het gemiddelde recreapaard.
sevke schreef:Jensvl : wij hebben nochtans regelmatig paarden waarvan de groeischijven al dicht zijn op 2,5. Vanwaar je theorie dat dit pas op 4 is? Onze DA is niet zomaar eerste de beste, hij is de vaste DA van het Belgisch Olympisch en FEI-team, dus ik veronderstel dat hij niet zomaar wat kletst als hij stelt dat we ze kunnen starten omdat de groeischijven dicht zijn.
Let wel : we hebben ook twee IJslanders. Die zijn pas gestart op hun vijf. Ik spreek hier over sportquarters. Misschien hangt het af van ras tot ras?
pol013 schreef:Probleem met de botten/ groeischijven discussie is:
1: Over het algemeen worden botten beter en sterker door belasting. Jonge veulens zijn niet voor niets zo idioot speels. Dat is een slim dingetje van de natuur om je voor te bereiden op de toekomst.
De vraag is dus of vroegtijdige gedoseerde belasting die lijkt op de belasting die ze later moeten verdragen goed of slecht is. Er zal ergens een omslagpunt liggen tussen te vroeg en te laat. Maar ik weet niet of pas belasten als de groei er helemaal uit is in deze perse het beste is. En ik ben ook nog geen onderzoek tegen gekomen wat daar heel duidelijk in is. (maar ze zijn welkom)
safina schreef:pol013 schreef:Probleem met de botten/ groeischijven discussie is:
1: Over het algemeen worden botten beter en sterker door belasting. Jonge veulens zijn niet voor niets zo idioot speels. Dat is een slim dingetje van de natuur om je voor te bereiden op de toekomst.
De vraag is dus of vroegtijdige gedoseerde belasting die lijkt op de belasting die ze later moeten verdragen goed of slecht is. Er zal ergens een omslagpunt liggen tussen te vroeg en te laat. Maar ik weet niet of pas belasten als de groei er helemaal uit is in deze perse het beste is. En ik ben ook nog geen onderzoek tegen gekomen wat daar heel duidelijk in is. (maar ze zijn welkom)
Precies. Er wordt enorm gefocust op dat groeischijvenverhaal, maar wat is de onderbouwing daarvan?
Bij mensen schijnen de groeischijven zich te sluiten rond het 16e (meisjes) of 18e (jongens) levensjaar. Toch heb ik nog nooit gehoord dat orthopeden massaal waarschuwen kinderen voor die leeftijd niet te laten sporten omdat ze anders schade aan hun botten oplopen. Sterker nog: er wordt juist aangeraden om kinderen te laten sporten, want dat is goed voor hun lichamelijke ontwikkeling. Voor de motoriek, sterke botten, de spierontwikkeling, voor sterke pezen, voor meer longcapaciteit en een beter uithoudingsvermogen...
De enige sport waarbij ik wel eens heb gehoord dat je voorzichtig moet zijn met kinderen ivm nog niet gesloten groeischijven is wandklimmen. Spieren en pezen schijnen van die sport bij kinderen soms sterker te kunnen worden dan de botten omdat die groeischijven nog niet gesloten zijn. En dat zou kunnen leiden tot botbreuken in bijvoorbeeld de vingerkootjes. Maar ik heb daar bij jonge paarden eigenlijk nog nooit over gehoord, dat ze bij jong beleren botten braken omdat de spieren en pezen sterker zijn geworden dan de botten. Komt dat wel eens voor?
Iedereen heeft het hier maar over groeischijven en ik vraag me maar af: wat kan er dan mis gaan met die niet gesloten groeischijven? Wat gebeurt er nou feitelijk met die groeischijven als je op een paard van tweeeneenhalf gaat zitten? Wie kan dat eens uitleggen?
(Nou wil ik hiermee natuurlijk helemaal niet zeggen dat je dus maar lekker los moet gaan op een tweejarig paard. Helemaal niet. Laat dat ff duidelijk zijn.)
vuurneon schreef:Ts, je bent wel tegenstrijdig. Je wilt binnenkort je tinker inrijden (want je vindt het wel tijd worden) maar hier geef je aan dat je 2,5 te vroeg vindt
Wees eens heel eerlijk, wil je niet stiekem gewoon ervaringen weten zodat je weet of je op de goede weg zit ?
In dat geval, geduld is een schone zaak. Gebruik deze tijd maar om een goede instructeur te vinden zodat je niet zelf aan gaat rommelen.