Instructeurs die boos worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:01

Ik mis nog steeds het stukje waarin TS aan instructeur vraagt wat de bedoeling is. Hij kan toch niet aan d'r neus zien wat ze niet snapt? Daarnaast vind ik ook dat er niet geschreeuwd hoeft te worden; al heb ik dat vroeger ook wel meegemaakt met mijn drill instructors :D . Zijn boodschap is blijkbaar niet duidelijk, ligt aan hem, maar ook aan haar omdat ze niet om uitleg vraagt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:15

Anoeska schreef:
Wat is er nou mis mee om ook eens kritisch naar jezelf te kijken. De oorzaken van niet verder komen alleen buiten jezelf zoeken gaat natuurlijk niet helpen. Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen.

Kritisch naar je eigen rijden en handelen rondom paarden kijken binnen een goede omgeving: helemaal prima. :j
Kritisch naar jezelf kijken met de implicatie dat je eigenlijk moet accepteren hoe sommige instructeurs reageren, niet per se nodig. Doorzetten kan op vele manieren, en het hoeft helemaal niet te betekenen dat je toelaat dat mensen je behandelen op een manier waar je je niet goed bij voelt. Ik vind het bizar hoe trots mensen er op zijn dat ze vroeger zijn gekleineerd en uitgescholden door hun instructeurs. En hoeveel minachting er dan lijkt te zijn voor andere manieren (zoals het neerbuigende 'lieve woordjes'.)

Ik steun iedereen die ervoor kiest om een andere weg te gaan, want zo hoef je je echt niet te voelen als je les krijgt. Het is echt prima mogelijk om constructief les te geven, en daar mag je als klant en ruiter ook echt gewoon naar zoeken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:16

danzzz schreef:
Ik snap sowieso niet al die verschillende instructeurs voor disciplines niet. Volgens mij is TS nog bezig met de basis van de basis en dan moet een NH instructeur je ook zeker de basis van dressuur uit kunnen leggen en een dressuurinstructeur je ook zeker de basis van het NH uit kunnen leggen.

Het is per slot van rekening allemaal basis, basiskennis en basiskunde.

Ja net wat ik dus ook dacht. Zo verschrikkelijk moeilijk en diepgaand is de basis van paardrijden niet als je dit al enkele jaren doet, en al helemaal niet als je ook zelf les geeft ook al is dat in NH. Ik vind het vreemd dat TS niet gewoon bij diezelfde instructrice ook dressuurles volgt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:19

Shadow0 schreef:
Anoeska schreef:
Wat is er nou mis mee om ook eens kritisch naar jezelf te kijken. De oorzaken van niet verder komen alleen buiten jezelf zoeken gaat natuurlijk niet helpen. Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen.

Kritisch naar je eigen rijden en handelen rondom paarden kijken binnen een goede omgeving: helemaal prima. :j
Kritisch naar jezelf kijken met de implicatie dat je eigenlijk moet accepteren hoe sommige instructeurs reageren, niet per se nodig. Doorzetten kan op vele manieren, en het hoeft helemaal niet te betekenen dat je toelaat dat mensen je behandelen op een manier waar je je niet goed bij voelt. Ik vind het bizar hoe trots mensen er op zijn dat ze vroeger zijn gekleineerd en uitgescholden door hun instructeurs. En hoeveel minachting er dan lijkt te zijn voor andere manieren (zoals het neerbuigende 'lieve woordjes'.)

Ik steun iedereen die ervoor kiest om een andere weg te gaan, want zo hoef je je echt niet te voelen als je les krijgt. Het is echt prima mogelijk om constructief les te geven, en daar mag je als klant en ruiter ook echt gewoon naar zoeken.

Ik kan me niets anders dan me hier volledig bij aansluiten. :j "Doorzetten" is een goede eigenschap, maar kun je ook te ver doorvoeren. Je hoeft niet constant over je eigen grenzen te gaan en maandenlang niet eens lessen VOLGEN, maar lessen ONDERGAAN (alsof het een pijnlijke tandartsbehandeling is) omdat je wil "doorzetten", terwijl je er een onprettig gevoel bij krijgt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:25

Wie zegt dat wij dat bedoelen. Maar blijf mezelf herhalen. Als je al tig instructeurs versleten hebt binnen korte tijd. Dan is het misschien eerst eens handig om jezelf af te vragen wat je van een instructeur verwacht. En om te zien hoe een instructeur is, kun je bij zijn lessen gaan kijken en in je omgeving vragen hoe de desbetreffende man/vrouw les geeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:31

Picasso schreef:
Ik mis nog steeds het stukje waarin TS aan instructeur vraagt wat de bedoeling is. Hij kan toch niet aan d'r neus zien wat ze niet snapt?

Eigenlijk lijkt het me horen bij het vak van instructeur om, als iemand niet goed op je aanwijzingen reageert, even te checken of alles goed begrepen is.

Om de verantwoordelijkheid van die grenzen geheel bij de ruiter neer te leggen ('ik als instructeur ga gewoon door, en jij moet aangeven wat er niet goed is, daar ga ik geen moeite in stoppen') is vooral heel ineffectief. Dat betekent namelijk dat je als ruiter een deel van je bewustzijn moet stoppen in allerlei meta-dingen: snap ik wat de instructeur zegt, geef ik goed aan waar mijn grenzen zijn, etc.
Al die energie en concentratie die je daarvoor gebruikt kun je vervolgens NIET stoppen in het rijden zelf. Een goede instructeur ondersteunt je volgens mij juist op de juiste manieren zodat je niet teveel aandacht hoeft te besteden aan de interactie met de instructeur, en je vooral bezig bent met de interactie met je paard. Daar heb je les voor - tenzij je uiteraard bewust hebt gekozen voor een les in het handhaven van je persoonlijke grenzen.

Ik bedoel niet dat instructeurs alles maar moeten kunnen snappen, weten, zien en opvangen - en als je iets niet snapt of fijn vindt is het wel degelijk handig om dat aan te geven... maar het is niet alleen maar de verantwoordelijkheid van de ruiter.

Het wordt zo normaal gevonden dat instructeurs alleen maar opdrachten en eisen uitdelen, zonder daarbij aan te sluiten bij de ruiter. Dat is een heel ouderwetse vorm van lesgeven / drillen- maar het is echt geen effectieve manier om mensen echt begrip en gevoel aan te leren (wat volgens mij juist bij dressuur wel gewenst is? Als je niet alleen maar op 'het plaatje' wilt rijden maar echt wilt toewerken naar al die mooie kenmerken van dressuur?)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:32

Shadow0 schreef:
Anoeska schreef:

Volgens mij heb je precies geknipt en geplakt in mijn tekst, zoals het jou het beste uitkomt. Prima, als je het fijn vindt om een punt te maken, maar doe dat dan niet door je af te zetten tegen mijn tekst. Ik zeg namelijk niks anders dan jij.

Ik zeg nergens dat je je je moet laten behandelen op een manier waarop je je niet prettig voelt:
anoeska schreef:
Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen.

Neerbuigend maak jij er ook van. Ik zet alleen twee uiterste tegen elkaar af:
anoeska schreef:
Iedereen moet een instructeur zoeken die bij 'm past. Sommige houden van wat steviger, sommige houden van lieve woordjes.

Ik zeg ook zeker niet dat je je vervelend moet voelen tijdens je les:
anoeska schreef:
Sta open voor wat een ander zegt, heb plezier in je les, maar kijk ook kritisch naar jezelf of je de juiste dingen doet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:42

Ben het volledig eens met @Ygritte.
Waarom moet je je alles laten welgevallen door een instructiefiguur?
Leuk, uit je comfortzone "gehaald worden", maar mag dat dan wel in een tempo waarbij je jezelf ook niet "overvallen" voelt?
Want dan sla je dicht en komt er niks meer binnen.

Je betáált er voor, mag je dan verwachten dat je iets léért tijdens die lessen? Als je zo gestresst wordt van de wijze van benadering door je instructie, moet je een andere zoeken. Wie gestressed raakt (en dat raakt de een nu eenmaal sneller dan de ander) neemt niets meer op. En dat voelt je paard gegarandeerd ook.

Sommige gepassioneerde instructiefiguren zijn zó overtuigd van zichzelf en hun eigen gelijk of methode, dat er uit het oog wordt verloren dat niet ieder mens op dezelfde wijze leerstof opneemt.
Je hebt ook van die hele gepassioneerde types die zichzelf graag horen praten, maar niets uitleggen en alleen maar als een repeteergeweer lopen van Tikje, tikje, tikje (precies zoals TS beschrijft)....

Ik heb ook een ontzettend invasieve instructeur gehad...ik raakte er volledig gedémotiveerd van, hoewel ik diverse malen had aangegeven SLOW DOWN, en eerst uitleggen.
Toen die op een gegeven moment in zo'n les ging uitleggen begreep ik er door de spanning en stress ook helemaal niets meer van.

Niet iedereen "moet er maar doorheen gedrukt worden". Iedereen leert anders.

Als het niet klikt met jou en je instructie is dat niet per se "dat je het zelf wel beter weet" maar gewoon dat je je erg onprettig voelt bij die manier van lesgeven.
Een egomane instructie kan heel veel schade aanrichten bij een onzekere of wat langzamer type ruiter.
Zo zelfs, dat het hele rijplezier er door de kop in gedrukt kan worden.

Ik ben er door mijn toenmalige instructie helemáál mee gestopt, dus ik begrijp maar al te goed wat een impact dat militaristiche gedram op je kan hebben. Als je je er "minder" of onzekerder door gaat voelen, kun je je geld beter in je zak houden en uitkijken naar andere instructie.
Je neemt niet alléén les om beter te worden, maar ook om je rijplezier te verhogen. Bij mij was dat volledig om zeep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:47

Ben er niet trots op, vroeger was dat 'gewoon' zo... en daar zijn mijn mederuiters van destijds en ik niet minder van geworden. Ben ook niet (meer) van geschreeuw en als je je daar niet prettig bij voelt moet je inderdaad op zoek naar een andere instructeur. Miste gewoon interactie tussen instructeur en leerling in dit verhaal. Wat ook opvalt aan dit verhaal is dat TS blijkbaar nogal wat instructeurs versleten heeft omdat ze het niet eens is met de boodschap die meegegeven wordt. Ga vooraf eens kijken naar een les van een aantal instructeurs en kijk of dat bij jou past. Vaak krijg je wel een beetje een indruk op zo'n manier. Succes! Hoop dat je vindt wat bij jou, je paard en je ideeën aansluit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:01

Picasso schreef:
Ik mis nog steeds het stukje waarin TS aan instructeur vraagt wat de bedoeling is. Hij kan toch niet aan d'r neus zien wat ze niet snapt? Daarnaast vind ik ook dat er niet geschreeuwd hoeft te worden; al heb ik dat vroeger ook wel meegemaakt met mijn drill instructors :D . Zijn boodschap is blijkbaar niet duidelijk, ligt aan hem, maar ook aan haar omdat ze niet om uitleg vraagt.

Als instructeur moet je zeker de vraagtekens boven het hoofd van de ruiter kunnen zien en aan de uitvoering valt te zien wat er precies niet is begrepen.
Als de ruiter een hoop poeha maakt om te verhullen dat hij of zij iets niet begrijpt is het jouw taak om diegene bij je te roepen en op een andere manier door te dringen. Dat hoort bij het beroep, of tenminste, dat vind ik :)

TS, als je de les niet fijn vind is het wat mij betreft normaal om te stoppen met de lessen. Maar sluit de instructeur niet uit. Die kent jou niet en je paard ook niet en moet ZIEN wat bepaalde handelingen precies teweeg brengen. Uiteindelijk is het zaak dat je alles uitvoert wat je opgedragen krijgt, daardoor krijg je steeds beter les. Als het goed is tenminste :)

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:16

Ik geef zelf ook les en kan over mezelf zeggen dat ik heel veel geduld heb. Nooit zal schreeuwen of boos zal worden.
Maar het blijft voor mij ook altijd moeilijk te begrijpen dat iemand zijn paard niet normaal de hoeken in rijdt.
Maar mijn ervaring is wel dat als je rustig blijft aangeven wat iemand moet doen. En zorgt dat iemand aan zijn paard en hulpen kan blijven denken en niet in de stress schiet door geschreeuw, het vaak wel goed komt.
Maar dan is het ook wel prettig als je ziet dat iemand je instructies wel opvolgt.
Ik denk dat het daar wel eens mis gaat.
Je zegt iets en iemand doet het niet.
Sommige instructeurs worden daar boos om. Ik probeer het altijd door met andere woorden, hetzelfde te zeggen. En dan begrijpen de meeste het gewoon wel.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:05

Citaat:
dat militaristiche gedram
:D
De traditionele wijze van lesgeven komt niet voor niets voort uit de cavalerie (Marrèss!)

Hoe dan ook, sommige instructeurs menen nog steeds dat stem verheffen, drillen en drammen de manier is om hun aanwijzingen over te brengen. Het is vaak niet eens slecht bedoeld, het is een gewoonte. Of het komt voort uit gedrevenheid. Je kunt dan als leerling zeggen: dat pik ik niet, ik zoek andere instructie, je kunt ook proberen de nuttige aanwijzingen eruit te filteren, maar dat lukt niet iedereen natuurlijk.

Ik heb ook wel eens op die manier les gehad van een (op zich super goede) instructeur die op dat moment mij zo hard pushte dat ik compleet blokkeerde. Contraproductief. Heb ik ook aangegeven en daarna werd er voor een wat andere insteek gekozen.
Zelf geef ik ook veel les en ik probeer altijd goed in de gaten te houden of ik duidelijk overkom en of ik niet te veel zit te pushen met bepaalde aanwijzingen. Ik vraag daar ook regelmatig naar. Cruciaal is dat er sprake is van vertrouwen. Een rustige, logische opbouw van de les is ook belangrijk. Maar soms moet je iemand een beetje prikkelen, motiveren om iets te bereiken. Zeker als aangegeven is dat men de ambitie heeft om echt verder te komen.
De wisselwerking tussen jou en je leerling, en het paard niet te vergeten, heb je als instructeur niet altijd in de hand maar ik denk dat het in principe de verantwoordelijkheid is van de instructeur om ervoor te zorgen dat de les constructief en prettig verloopt. En om er op zijn minst na afloop op terug te komen als dat niet helemaal het geval was.

Ik denk dat in geval van TS en de door haar besproken instructeur de wisselwerking niet echt optimaal was/is. Misschien trekt ze zich e.e.a. ook wat te persoonlijk aan. We horen hier natuurlijk ook alleen haar visie.
Zweepje om paard 'op zijn donder te geven' vind ik overigens hoe dan ook een diskwalificatie voor een instructeur.

iw2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:46

My 2 cents. Een instructeur is er om je wat bij te leren, beter te maken. Niet zo zeer om je leven te vergallen ook al lijkt dat in eerste instantie wel zo. Beetje zelfreflectie is ook weleens goed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:57

Well, sommige instructeurs/trices staan er toch echt alleen maar voor ZICHZELF wat rond te roepen.

Jij als lesklant bent simpelweg voor hen geld in de pocket, dus dat is al een contradictio in terminis qua zelfstandig en zónder instructie leren rijden. Er zijn heel veel soorten instructie, van de types die op alles SUPER en WOW roepen (terwijl je geen idee hebt waarom), als diegenen die alleen maar een reeks technische termen op je loslaten.

En allemaal "hebben ze hart voor paarden" en "zijn ze er voor JOU" (ja dat haalt je de koekkoek, je betaalt er toch voor? Maar bij een aantal lijkt het wel alsof je er voor HUN bent, of je dan een nummer bent (om toe te voegen aan het aantal dat ze wel niet lesgeven) of dat je dan een toevallig heel getalenteerd paard hebt... Dat soort figuren maakt het écht niet uit, als die combinatie hun imago maar ten goede komt... die zouden ook baat hebben bij een beetje zelfreflectie...

Ik heb zelf eens een instructeur gehad die er trots op was dat iemand tegen hem had gezegd: "Jij verkoopt geluk" na een les van hem gezien te hebben.
Ja, dan heb ik liever iemand die mij kennis "verkoopt".
Want het bovenstaande is niets anders dan manipulatieve tactieken op je lessers loslaten. Oh wat ben je geweldig, oh, je paard is wel een Lichte Tour waardig... als je nog even doorlest. Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:02

terpentijn schreef:
Well, sommige instructeurs/trices staan er toch echt alleen maar voor ZICHZELF wat rond te roepen.

Jij als lesklant bent simpelweg voor hen geld in de pocket, dus dat is al een contradictio in terminis qua zelfstandig en zónder instructie leren rijden. Er zijn heel veel soorten instructie, van de types die op alles SUPER en WOW roepen (terwijl je geen idee hebt waarom), als diegenen die alleen maar een reeks technische termen op je loslaten.

En allemaal "hebben ze hart voor paarden" en "zijn ze er voor JOU" (ja dat haalt je de koekkoek, je betaalt er toch voor? Maar bij een aantal lijkt het wel alsof je er voor HUN bent, of je dan een nummer bent (om toe te voegen aan het aantal dat ze wel niet lesgeven) of dat je dan een toevallig heel getalenteerd paard hebt... Dat soort figuren maakt het écht niet uit, als die combinatie hun imago maar ten goede komt... die zouden ook baat hebben bij een beetje zelfreflectie...

Hahaha, je hebt wel gelijk: zulke 'instructeurs' lopen er wel rond... :oo :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:11

Juist dat soort types zijn er op uit (hoewel ze het tegenovergestelde beweren natuurlijk ) je een soort Stockholm syndroom te bezorgen...zodat je zelf niet meer weet wanneer je het goed en fout doet, en je wil het beste voor je paard, DUS word je een soort van afhankelijk. Want o ze zijn zo meelevend, en zo begaan met jou en je paard. Absoluut niet dus, ze willen jou MET je paard modelleren naar een beeld waarmee ze zelf willen schitteren. Jij bent niks, instructie weet het wel hoor, je rijdt ook niet voor je paard, maar voor meneer of mevrouw instructie.
Dit zijn beslist NIET het soort instructeurs/trices die je verder helpen, die zijn er om zichzelf en hun eigen image verder te helpen.
Dit zijn toxic people, die zijn gaan lesgeven omdat ze zich graag heel wat willen voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:26

terpentijn schreef:
Juist dat soort types zijn er op uit (hoewel ze het tegenovergestelde beweren natuurlijk ) je een soort Stockholm syndroom te bezorgen...zodat je zelf niet meer weet wanneer je het goed en fout doet, en je wil het beste voor je paard, DUS word je een soort van afhankelijk. Want o ze zijn zo meelevend, en zo begaan met jou en je paard. Absoluut niet dus, ze willen jou MET je paard modelleren naar een beeld waarmee ze zelf willen schitteren. Jij bent niks, instructie weet het wel hoor, je rijdt ook niet voor je paard, maar voor meneer of mevrouw instructie.
Dit zijn beslist NIET het soort instructeurs/trices die je verder helpen, die zijn er om zichzelf en hun eigen image verder te helpen.
Dit zijn toxic people, die zijn gaan lesgeven omdat ze zich graag heel wat willen voelen.

Ah, je bent een soort van verlengstuk van hun potentie...zoiets? Ik moet zo om je lachen. Er lopen inderdaad van dit soort types mee... :D

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:13

terpentijn schreef:

ooo dat zijn die die ook helemaal meegaan in verhalen van getraumatiseerde paarden en die daarom minder gehoorzaam mogen zijn.

momentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:21

Nou ik zou mn spullen pakken en wegwezen. Alleen als je iets doet wat echt niet door de beugel kan, maar iedereen ia toch om te leren ?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:38

Ik volg de ellenlange discussie hier niet maar voor mij is het heel simpel. Als je door de lessen vooruit gaat en steeds beter wordt zijn het goede lessen. Dan maakt het mij helemaal niks uit of je instructreur een uur lang alleen maar loopt te schreeuwen. Als het paard aan het eind van de les beter loopt dan zonder les ben ik blij. Heb overigens vaak genoeg instructrices gezien die weliswaar heel kalm, aardig en complimenteus zijn maar waarbij er 0,0 vooruitgang in zit. Daar kies ik zelf niet voor.
Wat ik veel vervelender vindt is een instructeur die je na 1 of een paar lessen al opgeeft en te kennen geeft je geen les meer te willen geven omdat het te lastig is. Gelukkig zijn er genoeg instructeurs dus is er altijd wel iemand te vinden waarmee het wel past, imo. Dus ik zou zeggen zoek lekker even verder :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:55

terpentijn schreef:

Eens... Daarom ben ik zo blij met mijn huidige leerplek. Mijn instructie wil iemand die zelfstandig de paarden kan verbeteren tijdens het rijden, niet iemand die dat alleen maar kan als zij erbij is. Is ook 1 van de redenen waarom ze niet commercieel als instructie aan de slag kan/wil.

Tegelijkertijd... is instructie geven ontzettend moeilijk. Je moet rekening houden met (de mogelijkheden van) zowel paard, ruiter als de omstandigheden. Daarbinnen moet je per moment bepalen wat mogelijk is, wat eerlijk is om van de combinatie te vragen, en dat ook nog op een manier overbrengen dat de ruiter het begrijpt en uit kan voeren.

De enige keren dat ze boos werd, waren de keren als ik (zonder het te bedoelen natuurlijk) het paard of mezelf in gevaar bracht. Compleet terecht dus :+ Dan moet er ook gewoon op dat moment ingegrepen worden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:36

Ik heb ook een probleempaard en heb ook al aardig wat hulp/ instructeurs versleten. En ja, ik ben eigenwijs, ik weet zelf dondersgoed wat het beste voor mijn paard is.

Ik volg les om vooruit te komen, nieuwe dingen te leren. Ik volg op wat de instructeur zegt, tenzij het iets is als 'schopje, tikje, aanpakken', want dat bepaal ik zelf wanneer ik dat doe. En ik geloof dat ts dat ook doet.

Als iemand dat blijft drammen over aanpakken, ga ik verder kijken. En dat is mijn goed recht, want die instructeur heeft dan blijkbaar iets gemist in mijn verhaaltje, en is ook niet in staat om te zien dat mijn paard ergens niet tegen kan.

Eigenwijs of niet, ik bepaal wat er met mijn dier gebeurt. En ts mag dat net zo goed.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:36

zorro schreef:
Ik heb ook een probleempaard en heb ook al aardig wat hulp/ instructeurs versleten. En ja, ik ben eigenwijs, ik weet zelf dondersgoed wat het beste voor mijn paard is.

Ik volg les om vooruit te komen, nieuwe dingen te leren. Ik volg op wat de instructeur zegt, tenzij het iets is als 'schopje, tikje, aanpakken', want dat bepaal ik zelf wanneer ik dat doe. En ik geloof dat ts dat ook doet.

Als iemand dat blijft drammen over aanpakken, ga ik verder kijken. En dat is mijn goed recht, want die instructeur heeft dan blijkbaar iets gemist in mijn verhaaltje, en is ook niet in staat om te zien dat mijn paard ergens niet tegen kan.

Eigenwijs of niet, ik bepaal wat er met mijn dier gebeurt. En ts mag dat net zo goed.

tja, jij hebt een probleempaard en jij weet wat het beste is voor je paard?

Misschien, heel misschien weet je het toch iets minder goed dan je denkt dat je dat weet? Immers, zou jij het weten, had je geen probleempaard, just saying

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:47

Ik heb een super fijne instructrice die altijd duidelijk uitlegt en veel geduld heeft, maar ook haar heb ik echt weleens haar stem horen verheffen tegen een ruiter die gewoon ECHT niet luisterde of wanneer een meisje per ongeluk bijna over haar heen reed met een manegepony. Dan mag je best boos worden vind ik, je staat daar niet voor jan doedel.

Je hebt zelf ook wel een beetje de verantwoordelijkheid om het bij je instructeur aan te geven als er iets niet lukt of niet werkt, of als je de oefening niet begrijpt. Ik heb een tijdje een paard gereden wat gewoon niet juist reageerde op de hulpen die ik volgens mijn instructrice moest geven. Toen is ze er zelf even op gegaan en hebben we inderdaad samen geconcludeerd dat we iets anders moesten proberen. Maar ik moest dan natuurlijk wel eerst zelf zeggen van "goh, volgens mij werken je tips niet voor dit paard".

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:00

Ik kan eigenlijk niet direct uit de op opmaken dat de instructeur boos was. Wel duidelijk.

Als een paard totaal de hulpen negeert kan een tikje voor een paard een hele verheldering zijn.
En als er op 1 tikje niet gereageerd wordt dan nog een tikje, totdat er reactie komt.
Dat kan dan best gepaard gaan met een stem die zegt, tikje tikje tikje. En dan "ja zo, daar komt reactie!
Zoiets kun je boos opvatten, zoiets kun je ook als duidelijk zien.

Als dat paard totaal niet aan de hulpen is,maar de ruiter negeert ook elke aanwijzing daarin, kan ik me ook voorstellen dat de instructeur denkt de ruiter luistert niet. Dat is in principe dan toch ook zo?

In een hoek gaan staan is alleen verduidelijking.
Er kan ook een pilon of hindernisstaander of balkje neer gelegd worden met de aanwijzing daar moet je achterlangs.
Dat verschil zie ik dus niet. Alle een hulpmiddel.