Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoeska schreef:Wat is er nou mis mee om ook eens kritisch naar jezelf te kijken. De oorzaken van niet verder komen alleen buiten jezelf zoeken gaat natuurlijk niet helpen. Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen.
danzzz schreef:Ik snap sowieso niet al die verschillende instructeurs voor disciplines niet. Volgens mij is TS nog bezig met de basis van de basis en dan moet een NH instructeur je ook zeker de basis van dressuur uit kunnen leggen en een dressuurinstructeur je ook zeker de basis van het NH uit kunnen leggen.
Het is per slot van rekening allemaal basis, basiskennis en basiskunde.
Shadow0 schreef:Anoeska schreef:Wat is er nou mis mee om ook eens kritisch naar jezelf te kijken. De oorzaken van niet verder komen alleen buiten jezelf zoeken gaat natuurlijk niet helpen. Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen.
Kritisch naar je eigen rijden en handelen rondom paarden kijken binnen een goede omgeving: helemaal prima.![]()
Kritisch naar jezelf kijken met de implicatie dat je eigenlijk moet accepteren hoe sommige instructeurs reageren, niet per se nodig. Doorzetten kan op vele manieren, en het hoeft helemaal niet te betekenen dat je toelaat dat mensen je behandelen op een manier waar je je niet goed bij voelt. Ik vind het bizar hoe trots mensen er op zijn dat ze vroeger zijn gekleineerd en uitgescholden door hun instructeurs. En hoeveel minachting er dan lijkt te zijn voor andere manieren (zoals het neerbuigende 'lieve woordjes'.)
Ik steun iedereen die ervoor kiest om een andere weg te gaan, want zo hoef je je echt niet te voelen als je les krijgt. Het is echt prima mogelijk om constructief les te geven, en daar mag je als klant en ruiter ook echt gewoon naar zoeken.
Picasso schreef:Ik mis nog steeds het stukje waarin TS aan instructeur vraagt wat de bedoeling is. Hij kan toch niet aan d'r neus zien wat ze niet snapt?
Shadow0 schreef:Anoeska schreef:Wat is er nou mis mee om ook eens kritisch naar jezelf te kijken. De oorzaken van niet verder komen alleen buiten jezelf zoeken gaat natuurlijk niet helpen. Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen.
Kritisch naar je eigen rijden en handelen rondom paarden kijken binnen een goede omgeving: helemaal prima.![]()
Kritisch naar jezelf kijken met de implicatie dat je eigenlijk moet accepteren hoe sommige instructeurs reageren, niet per se nodig. Doorzetten kan op vele manieren, en het hoeft helemaal niet te betekenen dat je toelaat dat mensen je behandelen op een manier waar je je niet goed bij voelt. Ik vind het bizar hoe trots mensen er op zijn dat ze vroeger zijn gekleineerd en uitgescholden door hun instructeurs. En hoeveel minachting er dan lijkt te zijn voor andere manieren (zoals het neerbuigende 'lieve woordjes'.)
Ik steun iedereen die ervoor kiest om een andere weg te gaan, want zo hoef je je echt niet te voelen als je les krijgt. Het is echt prima mogelijk om constructief les te geven, en daar mag je als klant en ruiter ook echt gewoon naar zoeken.
anoeska schreef:Kritisch naar jezelf kijken betekend helemaal niet dat je alles wat een instructeur zegt maar voor zoete koek moet aannemen.
anoeska schreef:Iedereen moet een instructeur zoeken die bij 'm past. Sommige houden van wat steviger, sommige houden van lieve woordjes.
anoeska schreef:Sta open voor wat een ander zegt, heb plezier in je les, maar kijk ook kritisch naar jezelf of je de juiste dingen doet.
Picasso schreef:Ik mis nog steeds het stukje waarin TS aan instructeur vraagt wat de bedoeling is. Hij kan toch niet aan d'r neus zien wat ze niet snapt? Daarnaast vind ik ook dat er niet geschreeuwd hoeft te worden; al heb ik dat vroeger ook wel meegemaakt met mijn drill instructors. Zijn boodschap is blijkbaar niet duidelijk, ligt aan hem, maar ook aan haar omdat ze niet om uitleg vraagt.
Citaat:dat militaristiche gedram
terpentijn schreef:Well, sommige instructeurs/trices staan er toch echt alleen maar voor ZICHZELF wat rond te roepen.
Jij als lesklant bent simpelweg voor hen geld in de pocket, dus dat is al een contradictio in terminis qua zelfstandig en zónder instructie leren rijden. Er zijn heel veel soorten instructie, van de types die op alles SUPER en WOW roepen (terwijl je geen idee hebt waarom), als diegenen die alleen maar een reeks technische termen op je loslaten.
En allemaal "hebben ze hart voor paarden" en "zijn ze er voor JOU" (ja dat haalt je de koekkoek, je betaalt er toch voor? Maar bij een aantal lijkt het wel alsof je er voor HUN bent, of je dan een nummer bent (om toe te voegen aan het aantal dat ze wel niet lesgeven) of dat je dan een toevallig heel getalenteerd paard hebt... Dat soort figuren maakt het écht niet uit, als die combinatie hun imago maar ten goede komt... die zouden ook baat hebben bij een beetje zelfreflectie...
terpentijn schreef:Juist dat soort types zijn er op uit (hoewel ze het tegenovergestelde beweren natuurlijk ) je een soort Stockholm syndroom te bezorgen...zodat je zelf niet meer weet wanneer je het goed en fout doet, en je wil het beste voor je paard, DUS word je een soort van afhankelijk. Want o ze zijn zo meelevend, en zo begaan met jou en je paard. Absoluut niet dus, ze willen jou MET je paard modelleren naar een beeld waarmee ze zelf willen schitteren. Jij bent niks, instructie weet het wel hoor, je rijdt ook niet voor je paard, maar voor meneer of mevrouw instructie.
Dit zijn beslist NIET het soort instructeurs/trices die je verder helpen, die zijn er om zichzelf en hun eigen image verder te helpen.
Dit zijn toxic people, die zijn gaan lesgeven omdat ze zich graag heel wat willen voelen.
terpentijn schreef:Juist dat soort types zijn er op uit (hoewel ze het tegenovergestelde beweren natuurlijk ) je een soort Stockholm syndroom te bezorgen...zodat je zelf niet meer weet wanneer je het goed en fout doet, en je wil het beste voor je paard, DUS word je een soort van afhankelijk. Want o ze zijn zo meelevend, en zo begaan met jou en je paard. Absoluut niet dus, ze willen jou MET je paard modelleren naar een beeld waarmee ze zelf willen schitteren. Jij bent niks, instructie weet het wel hoor, je rijdt ook niet voor je paard, maar voor meneer of mevrouw instructie.
Dit zijn beslist NIET het soort instructeurs/trices die je verder helpen, die zijn er om zichzelf en hun eigen image verder te helpen.
Dit zijn toxic people, die zijn gaan lesgeven omdat ze zich graag heel wat willen voelen.
terpentijn schreef:Jij als lesklant bent simpelweg voor hen geld in de pocket, dus dat is al een contradictio in terminis qua zelfstandig en zónder instructie leren rijden. Er zijn heel veel soorten instructie, van de types die op alles SUPER en WOW roepen (terwijl je geen idee hebt waarom), als diegenen die alleen maar een reeks technische termen op je loslaten.
zorro schreef:Ik heb ook een probleempaard en heb ook al aardig wat hulp/ instructeurs versleten. En ja, ik ben eigenwijs, ik weet zelf dondersgoed wat het beste voor mijn paard is.
Ik volg les om vooruit te komen, nieuwe dingen te leren. Ik volg op wat de instructeur zegt, tenzij het iets is als 'schopje, tikje, aanpakken', want dat bepaal ik zelf wanneer ik dat doe. En ik geloof dat ts dat ook doet.
Als iemand dat blijft drammen over aanpakken, ga ik verder kijken. En dat is mijn goed recht, want die instructeur heeft dan blijkbaar iets gemist in mijn verhaaltje, en is ook niet in staat om te zien dat mijn paard ergens niet tegen kan.
Eigenwijs of niet, ik bepaal wat er met mijn dier gebeurt. En ts mag dat net zo goed.