Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:22

Maar je situatie schets klopt niet.
Meisje was niet aan het af stijgen.

Daarnaast is er ook niet nieuws aan het afstijgen met 1 voet nog in de beugel.
Ook dat was een aanname van jou kant.
Niet erg. Maar zo klopt de hele OP niet. :)

Laat aub de mods er van maken.
Hoe stijgen jullie af en waarom.
Zo simpel kan het zijn :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:22

Shanna schreef:
Jullie leggen er nu zelf de nadruk op he, ik gebruik het verhaal als voorbeeld, dit topic staat verder los van dat meisje en haar ongeluk, en dit topic gaat ook niet enkel over de vraag "hoe stappen jullie af".

Dit topic gaat over hoe heb je leren afstappen, wat is daar de filosofie achter, en waarom wordt de (in mijn ogen) gevaarlijke manier juist aangeleerd tegenwoordig? Wat is daar de filosofie achter?

Ik heb leren afstappen door eerst beide voeten uit de beugels te doen, juist om het verhaal/ de situatie uit de openingspost te voorkomen.

Ik heb geleerd dat als je afstapt op de door fnrs-beschreven manier, dat dat dan gruwelijk fout kan gaan met situaties als de openingspost tot gevolg.

Wat ik al aangaf; ik vind het geen gevaarlijke manier.
Als een paard gaat lopen terwijl je net je been erover gooit, kun je er niet meer opkomen.
Ik (persoonlijk) vind het fijn om dan je linker voet nog in de beugel hebt waardoor je je weer in het zadel kan "werpen".
Ook kun je makkelijker je been over de lepel gooien als je niet je beide voeten los hebt.

Daarnaast hou je je buik vanaf het zadel (door op beide handen te steunen) en hen je minder kans op krassen met je rits op het zadel...

bruintje123

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:26

Makkelijker been erover gooien is denk ik net wat je gewend bent.
In alle jaren nog nooit het been op de kont gestoten.

En terug erop is vaak niet meer wat ik wil.

Dat je met je rits op moet letten ben ik wel mee eens.
Al heb ik gelukkig nog geen krassen gemaakt.

Persoonlijk vind ik 2 voeten vrij dus ook veiliger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:31

Heb en paardje beleerd wat al ging rennen als ik mijn rechtervoet naar achteren deed (was verkeerd gegaan bij het beleren van de vorige eigenaar).
Dan is het zeer prettig dat je beheerd je been stukje bij stukje kan bedienen.
Ook heb je dan maar 1 beugel los als het paard gaat rennen/lopen.

Ik ben wel eens gevallen hoor, maar ben gelukkig nooit met mijn voet in de beugel blijven hangen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:34

Maar mensen. Als je met een voet in de beugel blijft tijdens afstappen. Dan belast je het paard toch ENORM. Aan een kant hangen en dan je lichaam nog opdrukken, en de tijd die daarvoor nodig is ... Naast het feit dat het compleet onhandig afstappen is imho ...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:37

Dan zou ik dat op gaan lossen door met de arm daar te zwaaien/ kloppen.

Iets wat ik met zadelmak maken ook doe.
Met hangen op de kont kloppen. Arm zwaaien zodat beweging niet eng is.
Maar daar had jij toen niets meer aan :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:38

xEmily schreef:
Maar mensen. Als je met een voet in de beugel blijft tijdens afstappen. Dan belast je het paard toch ENORM. Aan een kant hangen en dan je lichaam nog opdrukken, en de tijd die daarvoor nodig is ... Naast het feit dat het compleet onhandig afstappen is imho ...

Ik zie niet in waarom je op die manier er langer over zou doen om af te stappen :P .
Daarnaast kan ik me juist niet voorstellen dat ik zonder voeten in de beugels even mijn rechterbeen over de kont zwaai :+ .
Ik zal best een stijve hark zijn, maar ik zie me al helemaal heen en weer swingen om vaart te krijgen om dat been over die kont te zwaaien :+ .

Maargoed, ik snap ook wel dat het zo zwart-wit niet is.
Volgens mij verschillen de manieren van afstappen in praktijk maar bar weinig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:39

Je hoeft er ook niet volledig op te staan;
je steunt het meeste op je armen.
Je zet eerste voordat je je been erover zwaait je rechterhand voor op de boom en je linkerhand achter je kont op de lepel.
Net zoals je opstijgt.
Alleen laat je je niet zakken via je linkerbeugel.
Op het moment dat je op je armen steunt en beide benen links hebt, doe je je linker voer eruit... op dat moment hang je nog steeds boven je paard (en niet aan 1 zijde) met je gewicht.
Dat laat je jezelf met beide voeten op de grond zakken/springen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:42

bruintje123 schreef:
Dan zou ik dat op gaan lossen door met de arm daar te zwaaien/ kloppen.

Iets wat ik met zadelmak maken ook doe.
Met hangen op de kont kloppen. Arm zwaaien zodat beweging niet eng is.
Maar daar had jij toen niets meer aan :)

Dat vond hij niet eng... ik kon voorover liggen, achterover liggen, schreeuwen, zwaaien enz.
Maar zodra ik al de beugel rechts (of links..) uit deed bouwde hij al spanning op... en als je dan je been naar achter deed; sprong hij met geweld voorwaarts.

Beugel aan en benen zwaaien? Prima, maar zodra hij dacht dat je af ging stappen, was het stressen.
Het is opgelost hoor (gelukkig wel; anders had ik er nu nog op gezeten hihihi).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:45

Ik heb altijd western gereden.

Maar dan lukt afsteigen echt niet met allebeide voeten uit de beugels. Want dan zit de knop in de weg. Tenminste ik had daar altijd last van.

Dressuur zadel lukt het mij wel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:46

Haha. Bokken te paard kan ook. :)

Bij zo'n specifiek geval zou ik zoiets ook wel gaan doen.
Maar zou voor mij niet de standaard worden.

Haha josien.
Ik zit dan juist weer te denken. Hoe krijg je in hemelsnaam als je er naast hangt die linker fatsoenlijk uit zonder te schoppen. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:48

Waarom de knop in de weg?
Je gaat toch niet met je buik op het paard liggen.

Ik heb een paar keer een western zadel op mijn paard gehad maar niet eens nagedacht bij het afstappen.
Gewoon gedaan.
En het lukte. :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:52

bruintje123 schreef:
Haha josien.
Ik zit dan juist weer te denken. Hoe krijg je in hemelsnaam als je er naast hangt die linker fatsoenlijk uit zonder te schoppen. :+

Haha, ja zo is er altijd weer wat!
Nou kan ik je vertellen dat er bij mij op dat punt geen druk meer op de beugel zit en ik dus gewoon mijn voet wat naar achter doe en de beugel glijdt er zo af :j .

Als ik vanavond ga rijden ga ik echt vet goed nadenken hoe ik afstap }:0 .

Edit: Ik werd nieuwsgierig en ging filmpjes zoeken. Maar ik kan nergens voorbeelden vinden hoe je afstapt waarbij stap 1 beide voeten uit de beugels doen is :Y) .
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 02-03-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:54

Ik zie het andere ook soepeltjes doen hoor.
Maar juist dan denk ik. Dat zou ik nooit kunnen.

Net wat je gewend bent dus. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:55

bruintje123 schreef:
Waarom de knop in de weg?
Je gaat toch niet met je buik op het paard liggen.

Ik heb een paar keer een western zadel op mijn paard gehad maar niet eens nagedacht bij het afstappen.
Gewoon gedaan.
En het lukte. :D

Zadel waar ik op reed, had een vrij hoge knop en cantle. Dus dan dat zit al vrij gauw in de weg met afstappen, als je beide voeten uit de beugels hebt. Aangezien ik altijd beetje naar voren leun, als ik wil afstappen zonder beugels.

En dan moet je je been ook nog over de hoge cantle heen zien te krijgen.

Dus ik stapte altijd mooi af met in 1 voet in de beugel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:59

Dat zal het wel zijn. Ander soort western zadel. :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:11

Solleke_Noah schreef:
Ik weet niet beter dan beide voeten uit de stijgbeugels en dan been naar achter zwaaien en afstijgen. Zo leren we het de kindjes op ponykamp (België) ook nog steeds aan :j

Zelf stijg 'k af door mijn been langs voor over het hoofd van mijn paard te zwaaien en dan mij zo te laten zakken. Geen idee waarom eigenlijk, is gemakkelijk. Wel ook steeds beide voeten uit de beugels.

Zo kun je achterover van je paard vallen mocht hij ineens gaan lopen. mensen die brave paarden gewend zijn leren zichzelf gevaarlijke gewoontes aan.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:14

Ik denk niet dat dit te maken heeft met 'vroeger' en 'tegenwoordig'.
Ik hou ook mijn linkerbeugel aan als ik mijn rechterbeen eroverheen zwiep en rij al 15 jaar.
Of tegenwoordig moet al zolang zijn..?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:18

Ik leer mijn ruiters áltijd aan om twee beugels uit te doen. Juist om de reden dat moest een paard verschieten en gaan lopen/beginnen bokken/... tijdens het afstappen, je er maar beter naast kan liggen dan er af vallen terwijl hij aan het gek doen is.

Toen mijn zusje lang geleden (6 jaar oud) aan het leren rijden was op de manege, was er een haflinger met haar gaan lopen. Beest was niet te vangen, moest je gewoon rustig wachten tot die vanzelf stil stond. Zusje was met voet door beugel geschoten, en hing er ook half naast. Gelukkig nog met 1 been half over het zadel. Als ze had losgelaten was er juist hetzelfde gebeurd... Zeer zeer vies om te zien gebeuren, en om over na te denken.
Om die reden hangen hier geen vaste beugels aan de zadels, enkel stijgbeugels met elastiek.
En deze elastiek hangt redelijk los, verliezen ze snel. (ik gebruik reepjes kruiwagenband) En dat heb ik toch het liefste...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:27

Ik moest even nadenken maar ik heb ook geleerd ze er eerst uit te halen voor mn been over het zadel te zwaaien. Met tijd heeft dit niet te maken denk ik, het is denk ik zoiets wat je op elke manege / rijstal anders leert.
Doe dit eigenlijk ook altijd, afstappen met voet in de beugel houden gaat niet want dan kan ik vaak met mijn andere voet niet bij de grond :P En eerst voet zwaaien en dan andere voet los werkt ook niet want dan moet ik mezelf op het zadel houden voor ik naar de grond kan.

Waarom? Geen idee.. zo geleerd dus ik doe het ook zo. Voeten los, been overzwaaien en op de grond laten "vallen". Maar in tegenstelling tot eerder werd gevraagd, ja ik lig wel met mijn buik op het zadel, tijdens/ na het overzwaaien. Moet wel, aangezien mijn been achter me draait en vervolgens naast het andere been beland, dan moet ik meedraaien en dat kan niet anders dan mijn lijf naar het zadel brengen. Kan moeilijk mn lichaam los van het zadel houden haha. Daarbij komt mijn buik echt wel over het midden voorste gedeelte van het zadel, dus ik kan me voorstellen dat het met westernzadels wat lastiger gaat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:28

Al jaar en dag doe ik beide beugels uit, in één beweging rechterbeen eroverheen en landen...zelfs toen ik op de manege liep, vonden ze het een doorn in het oog hoe ik afstapte :')

De reden waarom de linkerbeugel in blijft weet ik niet, ik kreeg steeds de vraag waarom ik anders afstapte en ik stelde dan met mijn brutale hoofd de vraag terug 'waarom moet ik dan m'n beugel wel inhouden?' en het enige antwoord was 'dat is veiliger, en omdat het hoort'...Heb het toen al niet als veilig gezien eigenlijk -O-
Laatst bijgewerkt door Woogy op 02-03-16 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:29

Ik denk dat het is omdat beginners nog niet zo goed hun been eroverheen kunnen zwaaien. En zodat ze langzaam naar beneden kunnen zakken, wat handig is op grote paarden vooral. Het is idd wel gevaarlijker.

Maar het echte probleem is denk ik dat beugelriemen NOOIT los schieten?! Die haakjes zijn leuk maar alsnog vind ik dat beugelsriemen eraf halen of er weer aan doen echt te veel moeite kost. Vooral als je zadel op je paard ligt. En nu rijd iedereen ook nog eens met grote grip beugels ipv veiligheidsbeugels...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:32

Ik weet niet of dat per se 'nieuw' is, of gewoon afhankelijk van waar en door wie je hebt leren paardrijden wellicht. Ik heb het toen ik leerde rijden (op verschillende plekken) zowel geleerd als hoe Brainless het volgens mij ook beschrijft, dus één voet in de beugel houden zolang je nog niet op het zwaartepunt bent en daarna direct 2 voeten eruit (toch?), voordat je daadwerkelijk aan één kant van je paard hangt. Dan schiet je sneller terug in het zadel als je paard aan de ren gaat dan dat je eraf valt en hangt in de beugel. Maar net zo goed op andere plekken weer aangeleerd dat je beide voeten uit de beugels haalt en er dan af hopt. Dat laatste heb ik dan ook altijd weer zo doorgegeven als ik uitleg of les gaf, het heeft wel de minste kans op vasthangen in één beugel bij afstijgen natuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:59

xManon_ schreef:
Ik denk niet dat dit te maken heeft met 'vroeger' en 'tegenwoordig'.
Ik hou ook mijn linkerbeugel aan als ik mijn rechterbeen eroverheen zwiep en rij al 15 jaar.
Of tegenwoordig moet al zolang zijn..?

Mijn vroeger is nog wat langer geleden.
Maar ook toen bestond beide al.

Net waar je het leerde dus.