Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dancertje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:48

Dit is inderdaad geen breed paardje klopt.
beugelriemen kunnen wel langer benen echter niet. (ja het is geprobeerd ook met langere beugelriemen)
Voor het mooie ook niet het ideale paardje rij haar ook niet zo vaak normaal een paardje denk iets van 10 cm groter.
Maar hoe bedoel je kijk waar jij je kuit moet leggen die snap ik echt even niet (rij trouwens gewoon lekker recreatief dressuur)

maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:54

Ik kijk naar de lengte van je bovenlichaam en benen.

Dat je zegt, mijn benen kunnen niet langer, okey, dat laten dan maar in het midden.
als ik naar deze foto kijk, denk ik. Jawel hoor, beugels uit, benen lang maken, je zit nu in een stoelzit, en dan zouden je voeten dus niet in 1 lijn zijn met je hak. (deze hoort horizontaal)

Je reageert alleen op mijn beenverhaal, maar niet op het bovenlichaam verhaal, welke toch zeker belangrijk is.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:59

Maar hoe kan je bovenlichaam beter zijn op een breder paard? Als je nou een smalle new forest en een brede welsh pakt. Bij de welsh heb je meer lijf voor je benen om over te vallen dan bij de new forest, maar je bovenlichaam blijft gewoon even lang? Of denk ik nu iets anders dan jij? :+

maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 16:02

Dát denk ik.

Hoeveel ruimte zit er tussen de voorbenen van een smalle new forrest?
En hoeveel ruimte zit er tussen die van een brede welsh van de zelfde schofthoogte?

De welsh heeft toch veel meer stevigheid om zichzelf op te vangen dan een smalle New forrest of NRPS?

Ja, je benen blijven even lang. Maar dát is dus mijn punt niet.
Iedereen blijft over die benen vallen, maar mijn punt is het bovenlichaam.

Een bredere pony is toch veel minder snel uit balans dan een hele smalle pony?

dancertje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:07

Als ik je goed begrijp bedoel je de hefboomwerking die ontstaat doordat je zwaarte punt hoger zit?
En op een smal paard ga je sneller boven het evenwichts punt van het paard uit?
dus jouw rode stip op het paard.
als het paard breder is dan is het breedte punt ook breder waardoor je er minder snel boven uit gaat?

maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 16:09

Ja!... kijk! Daar hebben we elkaar inderdaad!!

Op een smal paard, gaat dit veel sneller, dan op een breed paard.
Hoe langer je bent, hoe meer hefboomwerking er plaats vind bij onbalans.

Willemijnx
Berichten: 84
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:20

ik denk niet dat er een exacte lengte is wanneer je je paard uit balans brengt of wanneer je
echt te lang bent, vind het zelf heel erg aan de bouw van het paard liggen.

daarnaast probeerde ik 1x in de zoveel tijd een goede foto van de zij kant te krijgen zodat
ik kon kijken of het nog mooi stond op het plaatje, dat vind ik zelf meestal een goede
indicatie.

Natuurlijk zijn er een aantal logische dingen zoals je gaat niet met een lengte van 1,70 m
op een pony van 1,20 m zitten.

Tamzel

Berichten: 243
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Utrecht én Zwolle

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:31

Evenwicht/balans bewaren op een breed paard is toch sowieso ook makkelijker dan op een smal paard. :) Net als balanceren beter gaat op een brede balk dan op een smalle balk.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:20

dancertje schreef:
Als ik je goed begrijp bedoel je de hefboomwerking die ontstaat doordat je zwaarte punt hoger zit?
En op een smal paard ga je sneller boven het evenwichts punt van het paard uit?
dus jouw rode stip op het paard.
als het paard breder is dan is het breedte punt ook breder waardoor je er minder snel boven uit gaat?


niet zozeer..

het gaat om het zwaarte punt.. die is bij beiden gelijk..

de basis waardoor dat punt 'gedragen' wordt heeft wel invloed in, of die basis een schommeling van het zwaartepunt wel of niet goed kan verwerken (of die wel en niet in evenwicht blijft).

Als je een boom met kluit in een pot zand zet en je geeft de boom een zetje, dan ligt ie om.
als je een boom in een even hoge kuip zand zet en je geeft een zetje, valt deze veel minder snel om.

ondanks dat bij een zelfde diepte en vorm van pot en kuip het zwaartepunt dus op dezelfde plek ligt
(centrum van de massa).

als je een boompje van 10 centimeter zet in een emmer zand, krijg je de emmer zand niet om door tegen het boompje te gaan duwen.. of je moet m letterlijk met zoveel kracht omduwen dat het lachwekkend wordt.

zet je een boomp van 2 meter in een emmertje zand dan moet je oppassen dat je er niet tegen niest.. Vooral niet als het nog eens een slank rank boompje is, die weinig neerwaardse druk uitoefen.. immers die neerwaardse druk zorgt er ook nog voor dat die smalle iets stabieler staat..

nu is een paard geen emmer of kuip zand.. dus je kunt niet zeggen dat je dan beter 100 kilo kunt zijn als je met 2 meter op een pony van 1.50m wilt stappen, ipv 70 kilo met 2 meter.. beest moet die neerwaardse druk natuurlijk ook nog veilig kunnen dragen.

maar even heel overdreven.. als je met 2 meter en 50 kilo op een pony van 1.50 de bocht om wil galopperen in de bak, is er een hele grote kans aanwezig dat hij zijn evenwicht daarin verliest.

als je met 2 meter en 150 kilo de bocht door wil galloperen, even vooropgesteld dat je dan de pony uberhaupt in galop kunt krijgen, of uberhaupt maar in beweging.. Dan zal de pony eerder door de poten zakken, dan omvallen.



een bredere pony heeft dus een 'bredere basis' en een meer gewicht om de zwaartepunten met elkaar in balans te houden..

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:59

Tamzel schreef:
Evenwicht/balans bewaren op een breed paard is toch sowieso ook makkelijker dan op een smal paard. :) Net als balanceren beter gaat op een brede balk dan op een smalle balk.


Ik vind dat dus alweer liggen aan de gang en balans van het paard. Op mijn Fjord ben ik eerder mijn balans kwijt als zij opzij schiet, omdat zij heel erg stuitert en dit dus moeilijker zit.
Op mijn arabier blijf ik makkelijker zitten als hij opzij schiet, omdat hij een hele vlakke en vloeiende gang heeft. Maar tegelijkertijd raak ik bij hem sneller mijn balans kwijt omdat hij pas ingereden is, maar dat is natuurlijk iets heel anders :)

Charlottewie

Berichten: 35
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:27

Zeker interessant!

puckboXXXXX
Berichten: 41
Geregistreerd: 30-03-13
Woonplaats: hoeksche waard

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:08

ik ben 170 en rij op een new forest van 136.
dit pard nog net denk ik..
wat denken jullie?

maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 12:09

Daar is een topic voor met foto.

Even de zoekknop gebruiken aub


Alvast bedankt

Willemijnx
Berichten: 84
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:49

puckboXXXXX schreef:
ik ben 170 en rij op een new forest van 136.
dit pard nog net denk ik..
wat denken jullie?


past waarschijnlijk niet, ik met mijn 1 m 60 heb al minimaal een pony
van 1 m 40 nodig

paardjeAn
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-15
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:00

ik vind dat je als je erop zit, je voeten niet veder moeten komen dan de knie van je paard

Willemijnx
Berichten: 84
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:01

paardjeAn schreef:
ik vind dat je als je erop zit, je voeten niet veder moeten komen dan de knie van je paard

dat zou beteken dat ik nog op een pony van 1 m 25 kan dus dan ben je eigenlijk al te lang vind ik.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:08

paardjeAn schreef:
ik vind dat je als je erop zit, je voeten niet veder moeten komen dan de knie van je paard



de knie??

dus je benen mogen halverwege de buik van de pony en de grond hangen?
als je dan zonder zadel rijd en je rekt je benen even goed uit, kan de pony bijna onder je vandaan lopen

daarnaast, hoe moet je dan een gestrekte gang netjes rijden? want volgens mij klapt het achterbeen dan tegen je been aan.. want in draf is het voorbeen een fractie van een seconden voor het achterbeen minstens in het spoor van het voorbeen landt. dan is dus de ruimte voor het grote lange been van een ruiter die in mijn ogen dus te groot is, veel te klein.. Het achterbeen kan nooit ruim ondertreden zonder met het been van een ruiter dat tot halverwege de grond hangt in contact te komen.

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:46

De anatomie van een paard is anders dan die van de mens he
Doe even een googletje dan zie je dat de knie van het paard zich op een andere hoogte bevind dan bij ons

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:41

daar is een percentage voor... ik weet alleen niet meer hoeveel dat was. Zoveel ... procent van het lichaamsgewicht van het paard kan hij dan op zijn rug dragen. Misschien kun je het ergens vinden?
( misschien 30 %?, dus een paard van 500 kilo mag dan 150 kg. dragen )

Tamzel

Berichten: 243
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Utrecht én Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:44

khalid schreef:
daar is een percentage voor... ik weet alleen niet meer hoeveel dat was. Zoveel ... procent van het lichaamsgewicht van het paard kan hij dan op zijn rug dragen. Misschien kun je het ergens vinden?
( misschien 30 %?, dus een paard van 500 kilo mag dan 150 kg. dragen )

Dat is veeeel te veel, denk eerder aan 15%

maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:45

Dat is het gewicht Khalid, dat heeft niks met dit topic te maken :D

Uit mijn hoofd was het veilige gewicht, op een gemiddeld sterk en getraind paard tussen de 15 en 20%
Als je mijn topic doorleest, vind je dit ook terug.

Dit betekend, met een fjord van 500 kg, dat je dus 100 kg max veilig gewicht er op gedragen kan worden.
Voor een shetlander van 150 kg, is dat dus 30 kg.

Voor slankere of zwakkere rassen is 15 tot 17,5% eerder aannemelijk.

En niet te vergeten dat daar ook nog eens het haranchement bij komt...?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:10

jwl schreef:
De anatomie van een paard is anders dan die van de mens he
Doe even een googletje dan zie je dat de knie van het paard zich op een andere hoogte bevind dan bij ons


ja maar ik ga ervanuit dat men het over het voorkniegewricht heeft
en niet de knie van het achterbeen..

je meet jezelf tenopzichte van je paard als je naast de schoft gaat neem ik aan?

of zit ik nu helemaal verkeerd?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:14

Dit past perfect toch?
En toch krijg ik soms het gevoel dat hij zijn balans verliest terwijl ik wel met zijn beweging meega.
Tevens komt mijn schouder net iets boven zijn uit.
Afbeelding
Afbeelding

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:19

past prima,
maar (ik ben geen expert) hij ziet er stijf uit in die bocht..
gaat vierkant de bocht door.

het lijkt overigens alsof jij wat naar binnen hangt in de bocht (alsof jij de bocht wel rond aansnijdt, en hij m onder je vierkant loopt).. maar dat kan vertekenen door de foto

hij verliest zijn balans niet, hij heeft niet echt een goede balans en is niet los door zijn lijf denk ik.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:22

Dat kan het ,wel verklaren. Pony is ook liever lui dan moe. Terwijl de twee anderen op mij af galopperen komt gij in een drafje erachter.