Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:25

MarliesV schreef:
Nikki schreef:
Ongeacht of jij dat weinig VIND.... het IS het beste voor je paard.

En wie ben JIJ dan wel niet om dat te bepalen?

Als je nou je mening onderbouwen kan zou het nog wel interessant zijn maar ik lees alleen maar een lekker puh ik blijf wel onder de 10% regel reactie.

Ja inderdaad dat! Altijd makkelijk praten voor mensen die heel weinig wegen. Wat niet wil zeggen dat iedereen maar op een paard zou moeten klimmen maar 10% gaat echt nergens over. Dan mag je max 50 kilo zijn voor het gemiddelde paard. ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:27

Ik vind het altijd bijzonder dat (over)gewicht zo'n taboe is. Te dik is te dik, of het nu komt door medicijnen, teveel eten of wat dan ook. Wat de reden is, maakt voor je paard niet uit. Dus als je te dik bent, moet je niet op een paard stappen.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:28

Ik zie niks raars op die foto hoor Jildau! Volgens mij zijn jullie een prima combi :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:29

chevax schreef:
Ik vind het altijd bijzonder dat (over)gewicht zo'n taboe is. Te dik is te dik, of het nu komt door medicijnen, teveel eten of wat dan ook. Wat de reden is, maakt voor je paard niet uit. Dus als je te dik bent, moet je niet op een paard stappen.

Maar iemand die overgewicht heeft wil niet zeggen dat degene ook te zwaar is voor een bepaald paard.
bv als je 1,60m bent dan heb je met 80 kilo al flink overgewicht, maar degene past qua gewicht nog prima op een paard.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:30

Jildau schreef:
Ja inderdaad dat! Altijd makkelijk praten voor mensen die heel weinig wegen. Wat niet wil zeggen dat iedereen maar op een paard zou moeten klimmen maar 10% gaat echt nergens over. Dan mag je max 50 kilo zijn voor het gemiddelde paard. ;)

Ik zie hier veel mensen posten die juist niet super slank zijn en om die reden niet rijden of niet reden. Het is inderdaad makkelijk praten voor mensen die heel weinig wegen maar ik krijg de indruk dat die in dit topic in de minderheid zijn. Maar misschien is dat wat ik wil lezen/opsla.

En waarom zou 10% nergens over gaan? Omdat dan veel mensen niet meer morgen rijden? Ik zeg niet dat 10% de heilige graal is hoor maar het afdoen met het argument dat veel mensen niet meer mogen rijden vind ik zelf een vreemd argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:30

Jildau schreef:
MarliesV schreef:

En wie ben JIJ dan wel niet om dat te bepalen?

Als je nou je mening onderbouwen kan zou het nog wel interessant zijn maar ik lees alleen maar een lekker puh ik blijf wel onder de 10% regel reactie.

Wie zegt dat ik weinig weeg, en wie zegt dat ik geen moeite heb gedaan voor mijn gewicht.
Ik heb meerdere redenen waardoor ik nu niet op stap...

Waarom zou ik het onderbouwen, regel is regel...
Je paard, en ik neem aan dat dit je beste vriend/kind is, maak je er een heel stuk gelukkiger mee en gaat langer mee!

Ook ben ik het niet met Tineke (koudbloedkim) eens. Maarten is niet erg stabiel, en zit vaak scheef... gelukkig werkt hij hier aan... wel moet ik zeggen dat ik het goed van je vind dat je niet meer opstapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:32

Ir111 schreef:
Jildau schreef:

Ik zie hier veel mensen posten die juist niet super slank zijn en om die reden niet rijden of niet reden. Het is inderdaad makkelijk praten voor mensen die heel weinig wegen maar ik krijg de indruk dat die in dit topic in de minderheid zijn. Maar misschien is dat wat ik wil lezen/opsla.

En waarom zou 10% nergens over gaan? Omdat dan veel mensen niet meer morgen rijden? Ik zeg niet dat 10% de heilige graal is hoor maar het afdoen met het argument dat veel mensen niet meer mogen rijden vind ik zelf een vreemd argument.

_/-\o_ Mijn gedachtes!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:32

Brainless schreef:
chevax schreef:

Maar iemand die overgewicht heeft wil niet zeggen dat degene ook te zwaar is voor een bepaald paard.
bv als je 1,60m bent dan heb je met 80 kilo al flink overgewicht, maar degene past qua gewicht nog prima op een paard.

Je snapt vast wel wat ik bedoel. Als je als ruiter je paard in de weg zit en niet in je zadel past maar stug volhoudt dat het wel kan, vind ik dat jammer voor paard en ruiter.

Net zoals iemand met een been in het gips niet kan gaan skiën, kun je met overgewicht (in de zin van écht overgewicht) ook niet op een paard stappen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:33

terpentijn schreef:
Je moet altijd kijken naar het geheel, de combi op zich.

Mensen zijn echter wat dat betreft weinig zelfkritisch en vergeten idd. ook het gewicht van het harnachement mee te nemen.

Ieder topic over te dik of te zwaar wordt steeds door de aangesproken groep als "aanvallend" beschouwd, terwijl het in feit niet over het gewicht op zich gaat (want dat moet iedereen voor zich maar zelf weten) maar over het effect op het paard.
mee eens.

In het verhaal hier boven is het al een paar keer genoemt maar het blijft in mijn ogen onderbelicht en is een van de belaqngrijkste dingen.

Het ruggebruik en de bespiering van het paard zonder dat dit in orde is is bijna alles teveel |( |( |(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:34

@Nikki
@Ir111
Maar wat vinden jullie dan qua gewicht passen op een "normaal" paard?
Bv een goedgebouwde en getrainde KWPNer van 1,65 van 600 kilo?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:35

Ik snap het wel, waarom moeten mensen met extreem overgewicht toch zo perse op een paard stappen.

Dan kopen ze een tinker of haflinger, met super korte rug, en dan met 18+ inch zadel erop en dan nog helemaal in de lepel zitten "want een maat groter zadel past niet op het paard"

Nee, dan pas je als ruiter dus niet op je paard.........

Een dik paard kan niet meer hebben, die kan juist minder hebben, die draag het ruitergewicht al mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:35

chevax schreef:

Wat ik ook raar vind, is dat je dan (op zich wel begrijpelijk) reacties krijgt als: 'maar als je naar deze foto kijkt, dan past het toch wel?'
Gewicht heeft niets te maken met vorm, of het er mooi uitziet of niet. Als je op zijn rug zit, dan ziet je paard niet of het past of niet. Wel voelt hij of hij meer of minder kilo aan boord heeft. Er zijn talloze onderzoeken geweest naar hoeveel gewicht een paard kan dragen zonder te slijten. Dat is iets totaal anders dan of iemands lengte/breedte/slankte/dikte mooi staat op een paard of niet.

Wat wél een goede invalshoek zou zijn als bezorgde ruiter, is als je een foto plaatst van de voor- en zijkant van je paard zodat zijn bouw goed zichtbaar is met daarbij zijn gewicht, hoogte en omvang pijpbeen en de vraag hoeveel kilo dit paard in praktijk het beste maximaal moet dragen. Want feit is dat de bouw van een paard erg veel invloed heeft op hoeveel hij kan dragen (zie het artikel in Bit dat in de link stond). Dan krijg je een antwoord waar jij en je paard iets mee kunnen.
Eigenlijk is de vraag 'staat dit mooi' zelfs compleet off topic in een topic over harde kilo's op de paardenrug.

@BMHP: Helemaal mee eens! Het bizarre vind ik dat het andersom wel als argument vóór wordt gebruikt: 'Maar mijn paard is goed bespierd dus dan kan hij meer dragen'. Nee. Als je paard goed bespierd is, dan kan hij precies dat maximum dragen. Minder bespiering = minder dragen, of je paard nou te dik, te dun of precies goed op gewicht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:36

10%... aanvullend met de reactie boven mij

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:39

Ik hoop altijd maar dat de eigenaar van het paard daarin een goede keus maakt helaas niet altijd.
De meningen zijn denk ik behoorlijk verdeelt ik zie ook weleens mensen op een bepaald paard zitten waarbij ik denk een maatje groter/breder zou geen kwaad kunnen. Maar moet je toch wat loslaten, zo zijn er vele situaties bij die ik ook liever niet zie maar ja zoveel mensen en net zoveel verschillende meningen.

Daarnaast is overgewicht ook nog wat anders als gezond gewicht omdat vet "na beweegt" en het paard daar meer last van heeft dan iemand met hetzelfde gewicht maar gewoon gezond gewicht. Daar wordt ook heel weinig rekening mee gehouden.

Ik zelf heb ook een tijd niet gereden toen ik op m'n zwaarst was. Wat voor vele misschien niet eens zo heel zwaar klinkt maar in verhouding was het voor mij gewoon te zwaar en dat merk je best goed dat je minder weegt en denk dat het paard die kilo's minder ook wel als prettig ervaart.

Denk dat er geen twijfel over is dat hoe lichter hoe beter voor het paard. Dus ja geen ruiter zou nog altijd beter zijn voor het paard(qua slijtage). Maar goed voor ons mensen zou het vast ook beter zijn om geen zwaar lichamelijk werk te doen. Je kan nu eenmaal niet alles voorkomen. Maar je zou er wel rekening mee moeten houden.
Verder hopen dat mensen zelf de juiste beslissing kunnen nemen over wat kan en wat verantwoord is voor het paard.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:41

Brainless schreef:
@Nikki
@Ir111
Maar wat vinden jullie dan qua gewicht passen op een "normaal" paard?
Bv een goedgebouwde en getrainde KWPNer van 1,65 van 600 kilo?

Ik streef naar 10% met een uitloop naar maximaal 15% (incl tuigage). Dat is grofweg de stelregel die ik aanhou. Er zijn, zoals ik al eerder gepost heb variabelen te bedenken waarom je misschien niet eens boven de 10% wil zitten en zo zijn er vast ook variabelen te bedenken waarom je misschien zelfs wel bij de 15% zal uitkomen.

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb enorm geworsteld met dit thema en realiseer me dat ik net zo goed boter op mijn hoofd heb (ik zit op 12%). Ik wil ook alles behalve veroordelen. Ik vind alleen dat we goed moeten blijven nadenken over wat we doen. En dat we daarbij vooral ook met een realistische blik naar ons zelf moeten blijven kijken.

edit: en ik vind vooral ook dat we weg moeten blijven van 'non'-argumenten als 'dan kan half paardrijden NL niet meer rijden'.

rien10

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:44

Eeehhhhh, op de eerste drie foto's in dit topic zijn de paarden ook te bol :\

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:47

Als we een 10%-regel voor ruitergewicht mèt harnachement hanteren, dan mogen alleen nog maar kindertjes rijden en zeer fijngebouwde volwassenen. Misschien is dit inderdaad beter voor het paard. Maar omdat de meesten boven de 10% uitkomen (waaronder natuurlijk ikzelf), komen we dan ook weer op het discussiepunt dat paarden überhaupt niet gemaakt zijn om mensen op hun rug te dragen, want rijden doen we toch.

Omdat het meestal gewoon goed gaat met een hoger gewicht dan die 10%, zal de bespiering van het paard toch ook flink meehelpen? Mits de ruiter correct zit natuurlijk. En hier denk ik dat ruiterlengte ook een grote rol speelt, i.v.m. balans.

Anders zal er in de fok flink op stokmaat geselecteerd moeten worden: grotere en dus zwaardere paarden, zodat de 10% haalbaar is voor de meeste ruiters/amazones...

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:48

rien10 schreef:

Gevalletje 'te bolle knol onder je hol'? :D

MelissaKB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:49

Ik weeg zelf nu 88 kilo en heb mijn grens op 90 kilo gezet. Kwa uiterlijk zie je dit niet echt terug. Ik rijd wel aardig met de bewegingen van het paard mee daarom rijd ik soms ook nog op D/E pony's (Als ik het zelf niet meer vind kunnen doe ik het ook echt niet meer). Mensen zeggen ook vaak dat ze me liever op een groot paard hebben door mijn lengte (1,83) dan door mijn gewicht.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:50

Ir111 schreef:
De onderzoeken die gedaan zijn zijn -voor zo ver ik begrepen heb- uitgegaan van (ernstig) versnelde slijtage. Niet van een paard dat instort. Als je paard rugpijn heeft of zichtbaar moeite heeft de ruiter te dragen dan zul je als paardenliefhebber wel wijzer wezen dan op te stappen.

Het gaat juist om de sluipende, lange termijnschade die veroorzaakt wordt door te zware ruiters. Schade die je paard dus niet binnen een week, maand of half jaar teruggeeft aan je. Maar waar je pas veel later het effect van terug ziet.

Heb je toevallig ook een link naar deze onderzoeken? Ben wel benieuwd. Edit: al gevonden op de eerste pagina
Voor mij is het topic in ieder geval wel weer een eye opener, moet toch wel kritisch zijn naar mezelf.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 27-10-15 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:50

rien10 schreef:

rien svp ON TOPIC het gaat hiet niet om de knol :+ :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:52

Waarom praat iedereen het maar goed met "dan is iedereen te zwaar en we doen het toch wel".... 99% hier geeft zo'n domme uitspraak... Kom eens met een betere onderbouwing waarom jij boven de 10 procent je paard zo graag wilt verpesten....

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:54

Ik ben hier iemand met op het moment flink overgewicht (zelfs dodelijk overgewicht) Voor mij geen probleem, maar voor mijn paarden wel. Daarom dat ik nu al 3 jaar niet meer op een paard heb gezeten, hoe graag ik dat wel wil. Maar het kan gewoon niet langer meer.

Ik hield mezelf al vroeger aan dat ik niet op de slanke en of kleine paardjes reed en heb ook regelmatig paarden geweigerd op mijn oude manege (+80 en nog op een e-pony worden gezet _-:( ) wilde ze niet ruilen en mocht ik die dag niet rijden.... Op het laatst reed ik alleen nog maar een Shire, maar toen ik merkte dat die er ook moeite mee kreeg (terwijl hij steeds sterker werd, want daarom reed ik hem bij) is er bij mij een knop omgegaan.

Nu stap ik pas weer op als ik mijn ideale gewicht (75-80) heb bereikt. En niet tussen tijds weer op de Shire, nee totdat alles eraf is. Dit is in totaal ruim 50 kg wat eraf moet. En waarvan ik nu op -15 zit. Het is zwaar, heel zwaar en ik mis soms ook af en toe totaal mijn doelen. Maar elke keer wanneer ik denk laat maar zitten dat diëten en bewegen hou ik mezelf voor dat ik dan nooit meer op een paard kan stappen en ik kan stoppen met werken in de paarden (als instructeur moet je toch op elk paard kunnen stappen) en dan wordt ik echt depri en dat motiveert mij juist enorm.

Ik adviseer mensen echt goed naar zichzelf te kijken en naar het gedrag van zijn of haar paard. Indien de ruiter handig is kan het paard het langer volhouden, maar niemand kan in de rug kijken zonder een DA en foto's dus je kan er eigenlijk niks van zeggen. Maar mijn werk op de manege weet ik zeker een ruiter wat mee beweegt met het paard kan op korte termijn minder kwaad dan een beginnende ruiter.
De rest is voorlopig koffiedik kijken (tenzij er een onderzoek is geweest waarbij meer dan 500 geslachte paarden hun rug & achtergronden zijn onderzocht en waarbij dit dus blijkt of incorrect lijkt)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:54

Nikki schreef:
Waarom praat iedereen het maar goed met "dan is iedereen te zwaar en we doen het toch wel".... 99% hier geeft zo'n domme uitspraak... Kom eens met een betere onderbouwing waarom jij boven de 10 procent je paard zo graag wilt verpesten....

Waar is jouw onderbouwing dan?

MelissaKB schreef:
Ik weeg zelf nu 88 kilo en heb mijn grens op 90 kilo gezet. Kwa uiterlijk zie je dit niet echt terug. Ik rijd wel aardig met de bewegingen van het paard mee daarom rijd ik soms ook nog op D/E pony's (Als ik het zelf niet meer vind kunnen doe ik het ook echt niet meer). Mensen zeggen ook vaak dat ze me liever op een groot paard hebben door mijn lengte (1,83) dan door mijn gewicht.

Dat je het niet ziet betekent niet dat het er niet zit. D-pony's wegen vaak rond de 400 kilo, dan zou je 80kg mogen wegen (20%) Waarom vind jij het dan nog kunnen? Geen veroordeling, gewoon een vraag.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:56

Ik vind die 10% regel sowieso een beetje vreemd.

Neem even een willekeurige haflinger.
* Moddervet, geen conditie, uit de wei getrokken. Weegt 100 kg te veel.

Neem er nog een:
* Geen gram teveel, wordt iedere dag gereden, superconditie. Vol in de spieren.

Door enkel en alleen naar die 10% te kijken, kun je als volwassene nog beter op die bovenste gaan zitten. Terwijl dat gewoon niet juist is.