Ergernis: hoe mensen hun rijden beschrijven...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:23

Kahawa schreef:
Ik lees Lielle haar post op deze manier:
1. Constateren feit (kunnen ook pianohandjes van de ruiter zijn)
2. Mogelijke oorzaken (verkeerd aangeleerd, fysiek, wisselwerking met bepaalde onderdelen)
3. Hoe aan te pakken (juiste methode leren, medische check, instructeur met goede timing die leert de fout te voorkomen)

Helemaal mee eens.
Dan vanaf mijn kant nogmaals de vraag: waarom wordt op Bokt in fototopics bij nummer 1, het constateren van het feit/probleem, het probleem in bijna alle gevallen geformuleerd als probleem van het paard ipv de pianohandjes van de ruiter?

Dat zou dan volgens jullie theorie toch minstens 50/50 moeten zijn? De helft van de topicstarters beschrijft de problemen/feiten inzake de ruiter, en de helft inzake het paard.
Die verhouding ligt nu op ongeveer 90% probleem bij het paard en 10% bij de ruiter. Met dan een speciale vermelding voor fototopics die beginnen met 'Let niet op mijn houding' om vervolgens bij elke foto feitelijk te beschrijven wat het paard fout doet.

Waarom beschrijven zo weinig ruiters feitelijk wat zijzelf fout doen als die problemen vaak nog zichtbaarder zijn dan die van het paard? Wat namelijk continu voorkomt: paard loopt op drie foto's namelijk in drie verschillende gangen, ruiter heeft op elke steeds diezelfde foute houding.

Ik snap de redenatie: het is zielig voor de ruiter die toch al zo zijn best doet om ook nog te horen dat hij verkeerd zit, dus houden we het veilig en constateren we alleen wat het paard verkeerd doet. Maar daar is ook een andere oplossing voor: geef de ruiter geen kritiek op zijn houding, maar geef hem opbouwende tips en benadruk wat hij wél goed doet.

Dus als de kwetsbare ruiterziel ook geen argument hoeft te zijn, blijf ik me afvragen: waarom gaat het merendeel van de fototopics over de mankementen bij het paard, en niet over de net zo zichtbare/nog zichtbaardere mankementen van de ruiter?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:18

xyzutu2 schreef:
Lielle schreef:
Zoals ik het zie:
Je begint met het benoemen van een feit, en dat hoeft niet een fout te zijn en ook dat feit kan bij ruiter of paard liggen. Daarna ga je naar de oorzaak kijken, en ook die kan prima bij het paard liggen. Dat betekent niet dat het zijn fout is, maar wel dat de ruiter ervoor moet zorgen dat hij de oorzaak wegneemt.

Voorbeeld is een paard dat te weinig buigt op de ene kant en op de andere kant over de schouder valt. Dat zijn constateringen, niets meer dan dat.

Waarom komt 'het benoemen van een feit' dan toch automatisch weer neer op dat het paard iets verkeerd wordt?
Terwijl het feit net zo goed is dat de ruiter zijn hakken optrekt waardoor de sporen permanent in de buik van het paard wonen, zijn schouders optrekt, de handen te breed en met pianohandjes vastzet, de rug hol trekt, het hoofd naar voren laat vallen, de hakken te ver uitdrukt.

In feite geef je dus precies de reden van dit topic aan: waarom is het in de hoofden van veel ruiters logischer en feitelijker om te constateren wat het paard fout doet dan te constateren wat de ruiter fout doet?

nee, als je verder kijkt in mijn post zie je ook dat ik een voorbeeld aan haal van een ruiter die scheef zit. Jij blijft erop hameren dat we de fout bij de ruiter moeten zoeken, terwijl ik vind dat je dan een stap overslaat. Eerst een probleem constateren, dan de mogelijke oorzaken (vaak meerdere factoren) benoemen en vervolgens de oplossing. Probleem en oorzaak kunnen zowel bij ruiter als bij paard liggen, oplossing is altijd van de ruiter.

Anoniem

Re: Ergernis: hoe mensen hun rijden beschrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:27

'Eerst een probleem constateren': de ruiter hangt zichtbaar scheef.

Waarom valt dit volgens jou dan niet onder 'probleem constateren', maar onder oorzaak benoemen? Terwijl 'het paard loopt zichtbaar scheef' wel onder 'probleem constateren' valt?
Ik ben hier echt oprecht in geinteresseerd en verbaasd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:29

xyzutu2 schreef:
Kahawa schreef:
Ik lees Lielle haar post op deze manier:
1. Constateren feit (kunnen ook pianohandjes van de ruiter zijn)
2. Mogelijke oorzaken (verkeerd aangeleerd, fysiek, wisselwerking met bepaalde onderdelen)
3. Hoe aan te pakken (juiste methode leren, medische check, instructeur met goede timing die leert de fout te voorkomen)

Helemaal mee eens.
Dan vanaf mijn kant nogmaals de vraag: waarom wordt op Bokt in fototopics bij nummer 1, het constateren van het feit/probleem, het probleem in bijna alle gevallen geformuleerd als probleem van het paard ipv de pianohandjes van de ruiter?

Dat zou dan volgens jullie theorie toch minstens 50/50 moeten zijn? De helft van de topicstarters beschrijft de problemen/feiten inzake de ruiter, en de helft inzake het paard.

'mijn theorie' doet helemaal geen uitspraak over verhoudingen. Dat hangt helemaal van de combinatie af. Zet een ervaren ruiter op een jonkie en waarschijnlijk ligt het zwaartepunt van de problemen bij het paard. Zet een groentje op een leermeester en het zal andersom zijn. Ik ben het helemaal met je eens dat je altijd naar jezelf moet kijken, en dat dat regelmatig ontbreekt (op ITP maar ook IRL). Maar door er alleen maar op te hameren dat je fouten van de ruiter moet benoemen bij een foto gaat voorbij aan een deel van je analyse.

Citaat:
Dus als de kwetsbare ruiterziel ook geen argument hoeft te zijn, blijf ik me afvragen: waarom gaat het merendeel van de fototopics over de mankementen bij het paard, en niet over de net zo zichtbare/nog zichtbaardere mankementen van de ruiter?

ik kan me voorstellen dat dat komt omdat er in de ring met name naar het paard wordt gekeken en minder naar de rijvaardigheid van de ruiter. Als ik er zo krom als een hoepel op zit en me aan de teugels in balans houd, maar dankzij de kwaliteiten van mijn paard toch een 8 voor de middendraf krijg, scoor ik alleen op de laatste onderdelen (houding en zit, effectiviteti van de hulpen) lagere punten. Een ruiter die het beste uit zijn kwalitatief mindere paard haalt, zal het toch vaak afleggen tegen een paard met prima gangen waar iemand op zit te rommelen. Zo zijn de criteria nu eenmaal omschreven, ook die gaan uit van het paard moet laat zien.

Dat zou wel een interessante vraag zijn, wat is het skala der ausbildung voor de ruiter.

Ik zie net je volgende post, volgens mij zeg je precies wat ik ook zeg. 'De ruiter hangt scheef', daarmee constateer ik een probleem, net als bij een scheef paard. Ik snap je vraag dus niet.

/add
post terug gelezen, ik snap je vraag nog steeds niet. Ik denk ook dat we het gewoon eens hierover.

Citaat:
Dus dan ook maar aan jou de vraag: als je een foto ziet van een imperfect zittende ruiter en een imperfect lopend paard: waarom zou je dan in je reactie je focussen op de fouten van het paard in plaats van op de even zichtbare fouten van de ruiter?

niet aan mij gericht, maar wel een reactie. Ik probeer zoveel mogelijk beide problemen aan te pakken, omdat ze elkaar beinvloeden. En soms zul je wel heel kiezen voor een van beide, al is dat meestal maar even. Wat ik vaak probeer is de ruiter te leren hoe hij zijn paard verbetert door heel gerichte aanwijzingen en hem/haar dan het gevoel te leren herkennen. Daarmee creeer je ruitergevoel en omdat het paard verbetert in zijn manier van bewegen, krijgt de ruiter ook de kans om beter te gaan zitten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:32

Niet om vervelend te doen, maar ik snap sommige argumenten echt niet. Als de ruiter zelf weet waarom het paard te diep loopt, zelf die knik in de heup ziet waardoor het paard scheef loopt... wat voor tips wil de ruiter dan nog krijgen? Ik open HAW-topics omdat ik tips wil hebben over waar we mee bezig zijn. Eigen verbeterpunten stip ik aan (niet naar beneden kijken bijoorbeeld) maar ook problemen van het paard (valt op de voorhand). Het is toch logisch dat JIJ in beide gevallen de verbetering teweeg moet brengen? Je bedoelt er toch niet mee 'die domme knol valt op de voorhand, en daar kan ik niks aan doen'? Juist omdat je niet weet hoe het komt vraag je om tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:49

Ik denk dan dat jij ook niet de ruiter bent die hier bedoeld wordt. Als jij bij elke foto niet alleen de verbeterpunten van je paard noemt maar ook die van jezelf, dan geef je in mijn ogen een eerlijk beeld van hoe het ervoor staat. Hetzelfde geldt voor wat Lielle beschrijft: ik vind het niet meer dan zinnig dat je naast je eigen problemen ook naar de problemen van het paard kijkt. Maar daar gaat dit topic niet over.

Ik zet vooral vraagtekens bij de grote groepen Bokkers die bij elke foto alleen beschrijven wat hun paard fout doet en hun eigen overduidelijke fouten niet bespreken. Ik vraag me dus af of die mensen hun eigen fouten niet kúnnen zien of niet willen zien? En denken die dan oprecht dat hun paard de enige is die zo krom door de baan gaat, en dat je met een kromme zit een paard recht kunt maken?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:08

xyzutu2 schreef:
Ik denk dan dat jij ook niet de ruiter bent die hier bedoeld wordt. Als jij bij elke foto niet alleen de verbeterpunten van je paard noemt maar ook die van jezelf, dan geef je in mijn ogen een eerlijk beeld van hoe het ervoor staat. Hetzelfde geldt voor wat Lielle beschrijft: ik vind het niet meer dan zinnig dat je naast je eigen problemen ook naar de problemen van het paard kijkt. Maar daar gaat dit topic niet over.

Ik zet vooral vraagtekens bij de grote groepen Bokkers die bij elke foto alleen beschrijven wat hun paard fout doet en hun eigen overduidelijke fouten niet bespreken. Ik vraag me dus af of die mensen hun eigen fouten niet kúnnen zien of niet willen zien? En denken die dan oprecht dat hun paard de enige is die zo krom door de baan gaat, en dat je met een kromme zit een paard recht kunt maken?

Ik denk dat het vooral een manier van beschrijven is. De verantwoordelijkheid om het op te lossen ligt altijd bij de ruiter.

Maar jij denkt dus echt dat ze denken dat de fout bij het paard ligt en buiten hen? En hoe denk je dan dat ze het willen gaan oplossen?

Sorry, maar vind dat erg onwaarschijnlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:54

xyzutu, ik heb gisteren al een stuk geschreven waarin ik een mogelijke redne beschrijf waarom dit zo gebeurt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:20

Kahawa schreef:
xyzutu2 schreef:

Ik denk dat het vooral een manier van beschrijven is. De verantwoordelijkheid om het op te lossen ligt altijd bij de ruiter.

Maar jij denkt dus echt dat ze denken dat de fout bij het paard ligt en buiten hen? En hoe denk je dan dat ze het willen gaan oplossen?

Sorry, maar vind dat erg onwaarschijnlijk.

Dit inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:14

Lielle schreef:
Citaat:

ik kan me voorstellen dat dat komt omdat er in de ring met name naar het paard wordt gekeken en minder naar de rijvaardigheid van de ruiter. Als ik er zo krom als een hoepel op zit en me aan de teugels in balans houd, maar dankzij de kwaliteiten van mijn paard toch een 8 voor de middendraf krijg, scoor ik alleen op de laatste onderdelen (houding en zit, effectiviteti van de hulpen) lagere punten. Een ruiter die het beste uit zijn kwalitatief mindere paard haalt, zal het toch vaak afleggen tegen een paard met prima gangen waar iemand op zit te rommelen. Zo zijn de criteria nu eenmaal omschreven, ook die gaan uit van het paard moet laat zien.

Dit vind ik inderdaad wel een interessante optie. Maar dat zou dan betekenen dat het foutenkijken bij het paard 'aangeleerd' wordt door juryleden, en dus vooral voorkomt bij wedstrijruiters. Maar ik zie exact hetzelfde zie bij mensen die bvb bezig zijn met rechtrichten aan de hand of Parelli; alles wordt (onbewust) omschreven als wat het paard nog anders moet doen.

Ik denk ook dat het een manier van beschrijven is, maar wel een gevaarlijke manier van beschrijven, als je uitgaat van leerpsychologie en programmeren. Als ik mensen dat soort 'mijn paard moet nog meer x' continu hoor herhalen, dan begin ik te vermoeden dat ze inderdaad vinden dat de grootste ontwikkeling nog bij het paard ligt. En natuurlijk zullen ze al dan niet voor de vorm vinden dat ze zelf ook nog iets rechter kunnen zitten of iets minder pianohandjes moeten hebben, maar dat wordt vaak meer beschreven als cosmetisch probleem - alsof ze niet daarmee het hele bewegingsapparaat van het paard beinvloeden.

Maar op zich getuigt het wel weer van een optimistischer wereldbeeld als je gelooft dat mensen die continu schrijven/zeggen wat hun paard allemaal nog beter moet doen, in werkelijkheid er volledig van bewust zijn dat meer dan 50% van de fouten van dat paard direct door hun persoonlijke 'falen' wordt veroorzaakt.
Persoonlijk zou ik juist met het oog op onbewust leren, zelfbeeld en jezelf NLP'en ervoor zorgen dat ik mijn eigen overduidelijke houdingsfouten net zo vaak benoem als die van het paard, zodat je dan op zoek kunt gaan naar oorzaak en gevolg zonder dat je een partij van begin af aan (onbewust?) de grootste schuldenlast toewijst door elke foto te ondertitelen 'hier moet mijn paard meer zus, daar loopt mijn paard nog teveel zo'.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:59

Ik denk niet dat juryleden verantwoordelijk zijn voor het 'probleem' dat jij signaleert. Ik denk dat breed gezien in de paardensport er altijd gekeken wordt naar de uitvoering van het gevraagde, en dat gebeurt nu eenmaal door het paard. Ik ken zo geen wedstrijden waarin uitsluitend naar de ruiter/mens gekeken wordt, mss met uitzondering van de lagere FNRS rubrieken, de zitcompetitie en in mindere mate in studentenrubrieken waar drie ruiters hetzelfde paard rijden. Zou wel interessant zijn trouwens om een wedstrijd te organiseren waarbij je uitsluitend de ruiter beoordeelt.

Verder ben ik benieuwd of je wel eens doorgevraagd of het daadwerkelijk zo is dat de ruiters uit jouw verhaal de schuld bij het paard leggen? Ik ben het van NLP perspectief helemaal met je eens trouwens.

Als ik naar mezelf kijk, zal ik na een proef/cross/parcours vaak analyseren hoe het ging, en meestal verwoord ik dat als:
- ik had daar onvoldoende ritme
- te weinig 'opgezet' naar het water
- los gegooid in de afzet
- onvoldoende voorbereiding in de wending, daardoor te weinig LB
(theoretisch, heb al maanden niet meer echt gereden)

als ik daar zo naar kijk, zijn dat problemen 'van het paard' maar wel met de fout die ik zelf heb gemaakt. En daarmee kan ik aan de slag. Ik heb ook geen rust tot ik voor mezelf heb uitgedacht waar een fout vandaan kwam.
Als ik zo eens doordenk, kom ik tot de conclusie dat fouten als stoelzit, strakke handen, omlaag kijken bij mij zo bekend zijn dat ik ze eigenlijk als vanzef sprekend aanneem en dus niet verwoordt in een analyse. Dat zijn dingen waar ik standaard op let (althans probeer op te letten) en waar ik vaak ook een gerichte oplossing voor ga zoeken (flexchair, pilates, houding en zit les). En als ik dus foto's zou plaatsen op Bokt, wat ik al in geen jaren meer heb gedaan, ga ik daar echt niet mijn hele verhaal bij zetten. Die foto's zou ik plaatsen omdat ik gewoon blij ben met mijn beestjes en dat wil laten zien. En dan heb ik geen behoefte aan tips van achter het scherm, die vraag ik wel aan mensen waar ik vertrouwen in heb.

Lang verhaal, maar ik merk dat ik jouw negatieve indruk van mensen hier niet erg kan waarderen. En ik ben niet zo'n optimist dat ik denk dat iedereen 100% alles op zichzelf betrekt, maar zolang ze hun paard eerlijk behandelen zie ik het probleem niet zo. Ze benadelen alleen zichzelf maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:22

Ik hoop dan ook dat ik mijn topic wel juist heb geschreven.

[TVG] Rosco gaat vooruit! Working Equitation Workshop.

Ik heb vooral beschreven wat ik fout doe! Waardoor mijn paard ook niet anders kan dan de mist in gaan.

Ik erger me namelijk ook ernstig als mensen het paard de schuld geven van alles!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:50

TS, omdat ik benieuwd was naar je punt, heb ik de eerste 5 topics op HAW aangeklikt. Echt gewoon de eerste 5 topics, ik ben ze niet gaan uitzoeken en dit zijn de commentaren.

1. "Mijn leerpunten zijn hakken uitdrukken, benen op zijn plaats houden, geen geld zoeken, en mijn armen/handen."

2. "Ik moet mijn handen stil houden, niet zo 'scharen' in mijn heup en minder snel teruggaan in het zadel, zijn we aan aan het werken. Evenals hakken laag, rechtvooruit kijken en handen recht"

3. "Problemen:
-lengtebuiging
-op het achterbeen
-mijn houding (naar beneden kijken en rechtop zitten)"

4. "Af en toe versneld hij in een keer, waardoor ik mijn benen optrek, foei!!
Mijn houding vind ik dan wel een stuk minder leuk, jeetje wat erg ... Ik heb hem geleerd om te verruimen als ik mijn gewicht naar achteren verplaats, maar op sommige plaatjes lijkt het net alsof ik met een milioen kilo aan die teugels hang. Dit is niet zo..."

5. "Commentaar mag natuurlijk gegeven worden en nee, het ziet er nog lang niet zo goed uit. Zo mag ik hem misschien toch wat meer bij elkaar pakken, actiever sowieso en moet ik zelf gewoon weer meer aan mijn houding gaan sleutelen."

Ik vind het dus eigenlijk wel meevallen met het gebrek aan zelfkritiek.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:59

Men denkt, als ik vast de punten er neer zet waarvan ik denk het niet goed is, krijg ik daar positieve uitwerking op :Y)

Zodra men op eigen foto's al ziet wat het probleem is, waarom dan de foto's plaatsen?
Of nog erger, zodra ruiter commentaar heeft over eigen zit. Pas dit dan aan, er is niets lelijkerds dan een slechte houding. Foto's zijn moment opnames welke ons ervan bewust kunnen maken hoe het beeld er daadwerkelijk uitziet.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:24

Angela schreef:
Het interessante zou juist zijn als de ruiter ook aangeeft wat het denkt verkeerd te doen. Want als de ruiter denkt dat het de teugels langer moet laten worden ivm de valse knik, maar het in feite zo is dat de ruiter in de rug blokkeert, wat het paard spiegelt, dan is dat veel leerzamer als dat er gezegd wordt dat het paard niet in valse knik mag lopen (of dat de ruiter aangeeft daaraan te werken).
En zo ook een paard dat over de schouder weg valt. De ruiter denkt dat het meer op het buitenbeen moet begrenzen, maar in feite valt de ruiter zelf op 1 been, waardoor het paard dat spiegelt.

Door eigen interpretatie van wat er moet verbeteren te geven, kan er kritisch worden gekeken of dat ook echt is wat er aan de hand is.

Commentaar op het paard heeft geen nut, want het paard zelf zal het iig niet gaan oplossen aan de hand van wat we hier op bokt zeggen :)

Mee eens. Qua moraal heb ik er geen probleem mee, maar waarom constateren wat al duidelijk is? Dat het paard te diep loopt kan ik zelf wel zien. Het zou veel interessanter zijn als TS een mogelijke oorzaak geeft, want TS weet uiteindelijk wel een klein beetje hoe deze rijd en wij toch niet echt.

Ik zie ook echt het nut niet van een beschrijving bij elke foto van wat je ziet - no offense, maar dat kan ik ook wel zien.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:49

xyzutu2 schreef:
Vandaag zag ik het voor de zoveelste keer voorbij komen en nu besloot ik om er toch maar een topic over aan te maken: op Bokt stikt het van de rijfoto's en rijfoto-topics, of het nou onder Horses@Work valt of ITP, en waar de topics ook staan, ik lees eigenlijk altijd hetzelfde:

- Op deze foto komt hij wat te diep
- Hier zet ze zich rechts wat vast
- Hier krult hij zich nog op
- Op deze foto trekt hij zijn rug nog wat hol
- Hier komt hij wat op de voorhand
- Hier moet hij nog wat actiever worden in zijn achterbeen
- Hij houdt hier zijn rug teveel vast en zwiept nog teveel met zijn staart

Topic na topic met wat het paard allemaal nog moet, wat hij allemaal fout doet tijdens het rijden en wat hij nog moet verbeteren - en nergens iemand die gewoon durft te zeggen waar het hele rijden eigenlijk op staat: hier geef ik hem te weinig teugelruimte, hier trek ik hem per ongeluk weer in de krul waardoor hij achter te kort blijft, daar ben ik wat uit balans waardoor hij zijn rug wel vast moet zetten, hier klem ik mijn knieen waarschijnlijk teveel aan want hij heeft kortere passen voor, daar hou ik me teveel vast aan de buitenteugel waardoor hij wel terug moet trekken, en helaas is mijn beenligging blijkbaar nog te onrustig want hij blijft nog zwiepen met de staart.

Natuurlijk somt elke ruiter wanneer ernaar gevraagd wordt braaf het mantra op dat 'het paard altijd gelijk heeft en dat elke fout van het paard een fout van de ruiter is' - maar waarom legt 90% van de ruiters als ze hun foto's bespreken dan de fout bij het paard?

Het zal wel onbewust zijn, maar je kunt dat soort zinnen niet opschrijven/uitspreken zonder dat ze je manier van denken beinvloeden. Neuro-linguistisch programmeren en de psychiatrie is zowat gebaseerd op dat principe: zeg dingen - bewust of onbewust - en je gaat erin geloven.

Waar ik in geloof: beter paardrijden begint bij jezelf en bij het besef dat als je niet een volledig van teugels onafhankelijke zit hebt in alle gangen, jij in 99% van de gevallen de veroorzaker of in elk geval vergroter bent van de rijproblemen van je paard. Dus schrijf dan niet wat hij nog allemaal moet veranderen, maar beschrijf hoe jij hem nog hindert en wat jij daaraan gaat veranderen.
Hoe kun je in vredesnaam werken aan jezelf, als volgens je onderbewuste in al je uitingen het paard degene is die al het werk moet doen?

Of geloven al die ruiters werkelijk - hoe scheef ze zelf ook zitten, ook al zitten de handen zo ongeveer tegen de knieen - dat het paard in dat plaatje de hoofdverantwoordelijke was voor het feit dat het nog niet perfect ging?

Ik mag toch hopen van niet, maar soms begin ik het toch bijna te vermoeden, dat die ruiters ook écht geloven wat ze op Bokt als onderschriftjes aan hun foto's meegeven; hier moet het paard nog wat zus, daar moet het paard nog wat zo...

Tja, het paard de schuld geven is ook raar. Als ruiter moet jij zeggen wat een paard moet doen (hulpen), maar als het paard niet doet wat jij wilt geef je dus ook geen goede hulpen!
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 07-12-22 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:21

Ik zie vaak wel aan het paard dat het nog niet helemaal goed is. Maar, ik weet van mezelf niet wat ik fout doe.
Bijvoorbeeld te veel verzamelen ipv voorwaarts gaan. Wat doe ik dan fout? Ik weet het niet. Ik voel dat het paard iets anders doet dan wat ik bedoel. En dan?
dus bij mijn rij problemen noem ik wat het paard doet. Gedrag kan ik omschrijven. Maar mijn rijkunst? Ik weet niet altijd wat er aan schort. Dus geef ik aan wat het paard niet goed doet.
als ik weet wat ik moet veranderen hoed ik het hier toch niet te vragen?

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:04

Ja inderdaad, de mensen die aangeven wat hun paard doet in die topics, vragen meestal juist wat zij verkeerd doen. Zij weten niet wat er verkeerd is aan hun houding.

Sannedavito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:45

Als mensen geen verbeterpunten willen horen via foto's ( en dat begrijp ik best ). Is het misschien verstandig om foto's op de website Facebook te plaatsen. Via bokt kun je het gewoon verwachten.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:56

Ik vind het normaal dat mensen hier commentaar geven. Maar leuk is wat anders. Ik ken deze site niet goed. Maar op een andere site waar ik opzit geven ze commentaar op alles. Zowel op rijtechnisch als op andere dingen. Maar ik vind dat je op foto's niet goed kan zien of de ruiter goed zit of niet, een foto is een momentopname. Het kan dat de ruiter wel goed zit de rest van de rit

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:22

Mijn vader doet het andersom.. Die zegt; "wat reed hij goed vandaag!" Dan zeg ik altijd Nee pap jij rijdt hij loopt.. :D :+