Kahawa schreef:Ik lees Lielle haar post op deze manier:
1. Constateren feit (kunnen ook pianohandjes van de ruiter zijn)
2. Mogelijke oorzaken (verkeerd aangeleerd, fysiek, wisselwerking met bepaalde onderdelen)
3. Hoe aan te pakken (juiste methode leren, medische check, instructeur met goede timing die leert de fout te voorkomen)
Helemaal mee eens.
Dan vanaf mijn kant nogmaals de vraag: waarom wordt op Bokt in fototopics bij nummer 1, het constateren van het feit/probleem, het probleem in bijna alle gevallen geformuleerd als probleem van het paard ipv de pianohandjes van de ruiter?
Dat zou dan volgens jullie theorie toch minstens 50/50 moeten zijn? De helft van de topicstarters beschrijft de problemen/feiten inzake de ruiter, en de helft inzake het paard.
Die verhouding ligt nu op ongeveer 90% probleem bij het paard en 10% bij de ruiter. Met dan een speciale vermelding voor fototopics die beginnen met 'Let niet op mijn houding' om vervolgens bij elke foto feitelijk te beschrijven wat het paard fout doet.
Waarom beschrijven zo weinig ruiters feitelijk wat zijzelf fout doen als die problemen vaak nog zichtbaarder zijn dan die van het paard? Wat namelijk continu voorkomt: paard loopt op drie foto's namelijk in drie verschillende gangen, ruiter heeft op elke steeds diezelfde foute houding.
Ik snap de redenatie: het is zielig voor de ruiter die toch al zo zijn best doet om ook nog te horen dat hij verkeerd zit, dus houden we het veilig en constateren we alleen wat het paard verkeerd doet. Maar daar is ook een andere oplossing voor: geef de ruiter geen kritiek op zijn houding, maar geef hem opbouwende tips en benadruk wat hij wél goed doet.
Dus als de kwetsbare ruiterziel ook geen argument hoeft te zijn, blijf ik me afvragen: waarom gaat het merendeel van de fototopics over de mankementen bij het paard, en niet over de net zo zichtbare/nog zichtbaardere mankementen van de ruiter?