Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

Re: Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 19:45

@Bowen ja maar heb het helaas over een al volwassen pony
die nu weer met bijzet word gereden sporen en zweep
soms denk ik echt 'waarom.. alles erop?
dan ka hulpmiddelen bedoel ik he,
er komen weer goeie wel moeilijke maar ook handige meningen voorbij
wel zie ik nogsteeds een groot verschil tussen met of zonder zadel en hoofdstel rijden

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:49

Goh.. Ik heb altijd zo iets van leven en laten leven..

Als iemand zich zekerder voelt met een huloteugel.. Lekker laten doen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 20:02

Tafelpoten schreef:
Goh.. Ik heb altijd zo iets van leven en laten leven..

Als iemand zich zekerder voelt met een huloteugel.. Lekker laten doen.

ja maar is het niet oneerlijk tegen over het paard?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:03

Ik hoorde laatst iemand aan een heel goede trainer vragen of ze de training ook op een gewoon halster kon doen in plaats van op een touw halster (touwhalster is iets scherper maar ook iets directer). Zijn antwoord was 'it depends on how long you want to wait for the horse to understand you)
Maw. Als je iets duidelijker kunt ingrijpen kun je het leerproces versnellen omdat je het paard kunt helpen om de juiste dingen te doen.
Voor mij zou het dan ook nooit een streven zijn om een paard zonder hulpmiddelen op te leiden. Je laat ze veel langer in niet begrijpende onzekerheid.
Dat het leuk is om een goed opgeleid paard weer terug te brengen naar een absoluut minimum aan hulpmiddelen vindt ik dan wel weer best leuk. Een paard dat goed opgeleid is heb je onder de juiste omstandigheden zo op een neckrope lopen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:34

Ts: ik vind het wel een nogal groot verschil maken of je het hebt over zadel, hoofdstel en bit, of over echt hulpteugels zoals in je laatste post.
Een jong paard opleiden met hulpteugels vind ik echt not done. Het betekend naar mijn mening dat er ergens in de africhting stappen over geslagen zijn, waardoor er nu dus meer nodig is om hetzelfde resultaat te bereiken. In dat geval zou ik een hele grote stap terug doen en proberen uit te vinden waar dingen missen.
Maar een jong paard met bijzet ( slof, thiedemann, whatever) rijden vind ik echt uit den boze.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:55

pol013 schreef:
Ik hoorde laatst iemand aan een heel goede trainer vragen of ze de training ook op een gewoon halster kon doen in plaats van op een touw halster (touwhalster is iets scherper maar ook iets directer). Zijn antwoord was 'it depends on how long you want to wait for the horse to understand you)
Maw. Als je iets duidelijker kunt ingrijpen kun je het leerproces versnellen omdat je het paard kunt helpen om de juiste dingen te doen.
Voor mij zou het dan ook nooit een streven zijn om een paard zonder hulpmiddelen op te leiden. Je laat ze veel langer in niet begrijpende onzekerheid.
Dat het leuk is om een goed opgeleid paard weer terug te brengen naar een absoluut minimum aan hulpmiddelen vindt ik dan wel weer best leuk. Een paard dat goed opgeleid is heb je onder de juiste omstandigheden zo op een neckrope lopen.

Er is een wereld van verschil tussen een gewoon stalhalster dat de nodige ruis geeft. Of gewoon een bitloos hoofdstel zoals een sidepull die (juist!) heel erg duidelijk is.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 20:57

@madelein klopt helemaal wat je zegt,
maar wilde graag de meningen weten van allebei de dingen die ik noem van
mensen hier op bokt ,
@Maartje1990 ben het wel met je eens inderdaad
gewoon halster is wel minder scherp is toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:14

Maartje. Ik had het over grondwerk....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:41

pol013 schreef:
Maartje. Ik had het over grondwerk....

Dat was mij niet helder, zeker gezien het topic over rijden gaat