Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XavierB schreef:Dus ik herhaal mijn vraag nogmaals (en ik ga het echt blijven herhalen):
- waarom de aangehouden druk (zelfs al is dat enkel de druk van een aangespannen teugel en zelfs al is dat omdat het paard voorwaarts op het bit komt). Als die niet echt nodig blijkt, waarom ze aanhouden?
en mss de bijkomende vragen
- Hoe ga je om met de sterke variatie die lijkt gepaard te gaan met de continue druk (zie Clayton, 2005) (daar je weinig controle kunt hebben om steeds op die variatie in te spelen)
- Hoe ga je om met het gewenningsproces ten aanzien van druk?
Sizzle schreef:Die van Nuno zijn hoog, reken maar.
Zet zijn hand met scharenbit met aangenomen teugels onbeweeglijk langs de schoft en laat het paard erin lopen.
Omdat het atletische iberische paarden zijn blijven die zelf bij het bit weg en worden slechts heet, een volbloed zou eerder omhoog springen en zich eruit bokken.
Sizzle schreef:Ja in piaffe, dan is de volledige opleiding al voltooid.
Zo staat hij graag op foto's.
Kijk gewoon kritisch naar de filmpjes daar staat bij opleidingspaarden gewoon de hand met opgenomen teugel onbeweeglijk naast de schoft.
Kijk ook maar eens hoe 'fijngevoelig' Talar de overgang galop-halt geleerd heeft.
https://m.youtube.com/watch?v=V0oj014tgCM
Daar zie je ook dat hij dondersgoed weet dat hij daar geen portugees of spanjaard in de handen heeft, want de iberen houdt hij kort en op de plek. De volbloed rijdt hij met grove los-vast ophoudingen zodat er niet tegen in te spingen valt.
Ik heb overigens niks tegen de beste man, zijn boeken zijn super. Maar men doet in de praktijk niet altijd wat men predikt gaat m.i. ook daar op.
Daarom kan ik ook niets met leuke schilderijen.
"Photoshoppen" was in die tijd nog eenvoudiger.
Simpelman schreef:In de ogen van diegenen die zo rijden kunnen is het gebruik van een teugeldrukmeter lachwekkend, meer niet.
Sizzle schreef:Wie zegt er dan dat je spanning moet houden?
Sommige mensen rijden erg op de hand, daar zit geen 'methode' achter anders dan dat het paard te loperig is.
Als een paard goed durchlässig verzameld is laat ook een wedstrijdruiter de hand vieren hoor.
Hoe groot het boogje is is irrelevant, de teugel weegt evenveel.