Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
janderegelaa schreef:Een hackamore is misschien wel gemener dan een bit als iemand een (te) harde hand heeft, ik snap wel waarom ze daar meer controle mee hebben.
Bowen schreef:janderegelaa schreef:Een hackamore is misschien wel gemener dan een bit als iemand een (te) harde hand heeft, ik snap wel waarom ze daar meer controle mee hebben.
Niet gemener, wel anders. Hangt ook af van de hoeveelheid hefboomwerking, maar het is idd geen mild middel voor controle.
Harde hand is altijd prut trouwens.
janderegelaa schreef:ikkkke schreef:Zeg ik dat dan, dat ik dat oké vind? Nee toch? Ik zeg toch net, meermaals zelf dat ik wéét dat met bit rijden z'n nadelen heeft / kan hebben... En ja, ik rij momenteel mét bit. Waarom? Ik heb altijd zo leren rijden, mijn pony is er mee opgeleerd,... ik denk net na over het overstappen omdat ik weet dat er nadelen zijn. Maar waarom, als we het beiden zo gewend zijn, rap rap onbezonnen overstappen zonder mij eerst goed te informeren? Dat heeft imo weinig zin. Ik wil weten waar ik mee bezig ben en weten waarvoor ik kies en waarom en waar ik op moet letten.
Ik ben geen topamazone en mijn pony is weliswaar braaf maar niet de simpelste. Ik neem regelmatig lessen om mijn rijvaardigheden te verbeteren. Mijn pony durft bovendien soms "heftig" reageren op bepaalde veranderingen / materialen / omgangsvormen. Zo heb ik in het begin ook eens een paar lessen "NH" gehad met hem volgens de methode van mijn toenmalige lesgeefster. Ik kan je vertellen dat ik alleen maar meer problemen kreeg met mijn pony door op die manier met hem om te gaan... Ik ben dan gelukkig weer snel van aanpak veranderd. Ik wil maar zeggen: "NH" zou beter zijn dan "de klassieke" manier van omgaan met paarden, maar niet elke NH-omgangsvorm / methode is geschikt voor elk paard. Ook dat moet een doordachte keuze zijn die uiteindelijk past bij jou en en jaar, anders begin je er imo beter niet aan. En dat vind ik net zo bij bitloos rijden.
Bedankt aan iedereen die mijn vraag beantwoord heeft. Er zijn reacties waar ik veel aan heb
Interessant hoe er gedacht wordt over bitloos rijden op wedstrijden. Ik snap ergens wel dat de regels over bitloos / met bit relatief streng zijn, maar anderzijds vind ik dat ieder moet kiezen waar hij/zij zich het beste bij voelt...
Ik rij zelf enkel recreatief en heb ook geen wedstrijdambities .
Maar jij gaat niet beter rijden op jouw pony als je bitloos gaat. Eigenlijk ben je het klassieke voorbeeld zoals een stukje eerder al geschetst is. Het gaat niet goed met bit, dan maar zonder bit. Dus het bit is de schuldige. En het is helemaal geen aanval van mij hoor want ik begrijp dat je gewoon lekker wilt rijden zonder "gedoe".
Bowen schreef:liedje89 schreef:Dat kan je je toch bijvoorbeeld ook van een neusriem afvragen. Het lijkt mij eerlijk gezegd veel vervelender om je mond dicht gebonden te hebben wat je beweging beperkt dan om gewoon iets in je mond te hebben. Maar zolang je geen paardenkop hebt kan je toch niet voelen wat vervelender is .
Mond dichtgebonden? Dat is onjuist gebruik van de optoming. Dan zit de neusriem te laag en te strak.
Daarbij gebeurd dat aan de lopende band bij bitgebruik, waar denk je dat een sperriem voor is?
mariekebons schreef:Er is hier een heel leuk, boeiend en makkelijk geschreven boek over:
http://www.bol.com/nl/p/feiten-en-fabel ... 010672204/
Vind hem zelf erg leuk en verhelderend. Staat per soort hoofdstel de inwerking over uitgelegd en hoe en wat je dus wel en niet gemakkelijk mee kunt trainen. Boodschap is ook dat het niet uitmaakt of je met het meest scherpe bit rijd dat er bestaat of bitloos, als je maar een zachte hand hebt en je paard er niet mee in de weg zit.
magda_90 schreef:Dat boek zou ik absoluut afraden... Wat een hoop onzin staat daarin, echt weer zo'n probitloos boek.
mariekebons schreef:Er is hier een heel leuk, boeiend en makkelijk geschreven boek over:
http://www.bol.com/nl/p/feiten-en-fabel ... 010672204/
Vind hem zelf erg leuk en verhelderend. Staat per soort hoofdstel de inwerking over uitgelegd en hoe en wat je dus wel en niet gemakkelijk mee kunt trainen. Boodschap is ook dat het niet uitmaakt of je met het meest scherpe bit rijd dat er bestaat of bitloos, als je maar een zachte hand hebt en je paard er niet mee in de weg zit.
anjali schreef:Is het wel zo dat je met een bitloos hoofdstel het paard in een noodsituatie zou kunnen houden?Want verongelukken,bijv. in het verkeer, is veel erger dan met een bit in lopen natuurlijk.
Bowen schreef:anjali schreef:Is het wel zo dat je met een bitloos hoofdstel het paard in een noodsituatie zou kunnen houden?Want verongelukken,bijv. in het verkeer, is veel erger dan met een bit in lopen natuurlijk.
Controle ligt niet in wel of geen bit. Verreweg de meeste ongelukken gebeuren met paarden met bit, dat bit red je niet als dat niet goed zit en extreme noodsituaties kunnen altijd voor komen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat sommige paarden het gewoon fijner vinden als je hun handje vasthoud (en dus met bit rijdt) en dat een bit makkelijker is voor verfijning(wat maakt dat het voor de gemiddelde ruiter beter is om voor een bit te kiezen voor verfijning). Gaat het over controle dan zit het veel meer tussen de oren dan in wel of geen bit.
Graffi86 schreef:Niet zo gek, aangezien denk ik 90% van de ruiters met bit rijdt...
Mijn merrie heb ik vroeger eerst met bit gereden en later met een sidepull. Ging prima, maar ik was wel mijn 'noodrem' kwijt: merrie zette haar nek vast, en ging alleen nog maar hard vooruit (achterna gezeten door een hond), terwijl ik haar op een bit nog om kon sturen.
Zal vast een kwestie zijn van africhting en gehoorzaamheid, maar ik was me er wel terdege van bewust dat mijn remweg in geval van nood (en bij de weg naar huis bijv) toch een stukje langer kon zijn dan gepland.
dorientjuh schreef:Bowen: wat voor techniek is dat?
Wingstofly: het ligt eraan waarom het paard het bit vastpakt. Of het is aangeleerd gedrag, of er is een andere oorzaak, bijvoorbeeld rugpijn. Dus dat kun je o.b.v. jouw informatie niet zo zeggen. Daarbij: bitloos rijden hoef je niet te leren. Zolang je de juiste optoming op de juiste manier hebt afgesteld en je gaat niet met flink gewicht aan de teugels hangen, is het niet anders dan met bit rijden. Wel is het handig om het paard te leren wijken voor druk. Maar dat is altijd handig.