Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Re: Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:13

Tijdens Horses on ice werkt er door de speaker aan het publiek gevraagd om eens flink herrie te maken, door te klappen en te stampen. Veel ijslanders reageerden hier op door nog een tandje erbij te zetten. Je zag ze letterlijk groeien. Hoe meer er geapplaudisseerd en gestampt werd hoe beter ze gingen lopen.
Probeer dit niet tijdens een kür op muziek want dan heb je kans dat je van de tribune verwijderd wordt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:18

Dan nog is een Salinero van een wat ander kaliber als een hete IJslander lijkt me......
Maar goed, als het IJslandermensen kietelt om dit soort stukjes te citeren uit 2007, nou, be my guest!

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:21

maar als je te groot bent kun je de pony ook uit balans brengen dus op zo moment heeft gewicht er nicks mee te maken toch?

vind trouwens ook dat mensen niet altijd zomer ergens over mogen oordelen want in veel gevallen heeft een pony ook nergens last van enzo.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:26

Billy schreef:
Dan nog is een Salinero van een wat ander kaliber als een hete IJslander lijkt me......
Maar goed, als het IJslandermensen kietelt om dit soort stukjes te citeren uit 2007, nou, be my guest!

't Is onderhand duidelijk dat jij IJslanders niks vindt :) Als jij van mening bent dat een op wereld niveau goed presterende IJslander minder is dan een op Wereld niveau presterende warmbloed zou ik mijn oogkleppens een afzetten als ik jou was.

Dat stukje was trouwens een vergelijking met de reguliere dressuursport. Ik moet zeggen dat de dingen die zij omschrijft mij toch niet helemaal vreemd voorkomen. Ik zou zeggen ga zelf eens kijken als er weer een grote IJslander wedstrijd is :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:36

Als het over een reguliere dressuurwedstrijd ging moeten ze Anky en Sjef er niet bij halen. Ik vind dat altijd zo kinderachtig.
Maar nee, ik zal id niet gaan kijken, het is mijn ras niet, ik vind de gangen niet mooi en ik vind het geen gezicht al die grote lui op zo'n klein ponietje.
Moet iedereen voor zichzelf weten, maar het valt me op dat mensen met IJslanders alles wat groter is en minder harig als minderwaardig beschouwen, gezien de reacties in dit topic. Wat dat betreft zijn beide partijen even erg.
ff 2 plaatjes van internet geplukt, gaat dus niet om de personen, maar om het idee
Dit vind ik leuk
Afbeelding
Dit vind ik echt geen gezicht
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:37

Er was laatst een video waarin te zien was dat een dressuurpaard zich volledig liet inpakken met een zeil.

Je kan vrijwel ieder paard gekke dingen leren.

Maar dit topic ging toch niet over welk paard het braafst is en wat ze allemaal wel niet kunnen.

Het gaat erom wat je er van vind dat iemand die vrij lang is op een klein paard rijdt.

En ik blijf erbij dat het een kwestie van smaak en gewenning is. Hans Peter Minderhoudt op Nadine vond ik ook geen mooi gezicht. Bij hem staken z'n benen ook mega ver onder de buik uit.
Maar ze deden het heel goed. Dus wie ben ik.

Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:46

Cemlys schreef:
Ik denk dat je het ook zo moet zien dat ooit volwassenen er wel op pasten, maar mensen worden groter (en zwaarder) en daar knelt het denk ik. Dat men nog steeds de paarden wil gebruiken waarvoor ze gefokt zijn (alleen zijn de mensen niet meegegaan wat dat fokken betreft). Ze worden ook meer voor de sport gefokt, wat betekent dat smaller/sportiever gebouwd sneller is.
Zelfde als welsh pony s. Daar reden vroeger ook volwassen mannen de bergen mee in maar dat waren geen mannen van 1.90 en 90 kg zwaar ;). Je ziet nog steeds veel Britse volwassen ruiters sectie a rijden, maar die zijn een stuk kleiner

Daar staat dan weer tegenover dat heel vroeger juist op arabische Volbloeds rijke en dus zware sjeiks en dergelijke reden... Maar nu stellen de Europeanen dat je boven de 70 kilo een paardenbeul bent als je daarmee op een AV gaat zitten... :')
Lastig te zeggen dus hoe zwaar je een paard van een bepaald ras nu werkelijk kunt belasten... al is het logisch dat je met teveel onnodige kilo's op een gegeven moment beter op een stalen ros kunt gaan zitten, ipv een paard van vlees en bloed, IJslander of niet. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:29

Maar Billy, je plaatst nu wel twee uitersten, veel pony's en ruiters vallen daar ergens tussen. Ik ben zelf 1.58 en licht en zit veel lekkerder op mijn kleine, ranke, van 1.35 dan op mijn grotere en stevige van tegen de 1.50.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:05

vilheide schreef:
Tijdens Horses on ice werkt er door de speaker aan het publiek gevraagd om eens flink herrie te maken, door te klappen en te stampen. Veel ijslanders reageerden hier op door nog een tandje erbij te zetten. Je zag ze letterlijk groeien. Hoe meer er geapplaudisseerd en gestampt werd hoe beter ze gingen lopen.
Probeer dit niet tijdens een kür op muziek want dan heb je kans dat je van de tribune verwijderd wordt.

Het is een beetje off topic maar je hebt wel gelijk.
Al is dit meer een verschil van paard tot paard dan tussen rassen naar mijn mening.

patsy2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:00

ijslanders zijn ook een stuk sterker dan een pony :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:06

Ik kan net zo genieten van een mooi gereden dressuurproef, een gave reining wedstrijd, stoere menpony's, mooie springpaarden, als van een supergereden ijslander die uit een startbox knalt. Wat dat betreft houd ik gewoon van paarden.
Maar voor mijzelf kan ik nu gewoon het meest genieten van die twee extra gangen, het temperament, het makkelijke onderhoud en de hoge leeftijden die ijslanders bereiken.
Feit blijft....het verschilt per mens, per paard, per kunde....er valt niet 1 lijn te trekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:10

Maar het ging om hun kracht toch?
Ik denk dat je het kan vergelijken met een rocky mountain bijvoorbeeld.
Zolang je ze correct trained kunnen ze veel hebben, maar helaas omtbreekt het daar wel vaak aan. In combinatie met te grote zadels gaan ze dan toch echt onderdoor aan (te) grote ruiters.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:13

ook vwb kracht verschilt dat per paard.
Een van mijn paarden lijkt op het eerste gezicht een krielkip maar hij is heel mooi in verhouding gebouwd en dat beest heeft met toch een power! Een ander paard van mij is juist heel ouderwets gebouwd, behoorlijk groot en stevig, maar die heeft dus juist lang niet de kracht die het eerste paard wel heeft.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:26

Ik denk dat het ook heel erg af hangt van het type. Ik heb een vrij oud type ijslander en vrij groot, D pony. Ik ben zelf ook niet de aller slankste. Ik zal dus zelf niet op een kleine moderne type ijslander stappen. Ik zie me zelf daar echt niet op zitten. Maar op mijn eigen ijslander vind ik het prima staan. Ze is vrij vors, heeft een lange rug en is aan de grote kant voor een ijslander. Ja ik ben wel wat aan de lange kant maar ik heb niet het idee dat ik haar daar mee in de weg zit.

Ik heb ook wel op wedstrijd gezien dat een vent op een ijslander(tje) zat die bijna met de benen op de grond zat. Ik vond het werkelijk waar geen gezicht maar de pony zelf leek er weinig moeite mee te hebben.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:54

Had mezelf voorgenomen hier niet te gaan reageren omdat dit altijd zo'n discussie wordt waar alleen maar uitersten gepakt worden. Vind ik altijd heel jammer, van beide kanten mag er best respect zijn voor de ander, wat voor paard deze persoon ook heeft.

Ik geloof ook dat IJslanders best gewichtdragers zijn. Ik ben zelf ongeveer 65 kilo maar wel 1.80 meter, en ik rijd ook op IJslanders, ook nieuwe stijl ijslanders, dus slanker en hoog op de benen. De paarden die ik rij variëren van 1.36 tot 1.42, en heb bij geen enkel ooit het idee gehad dat ze moeite met mij hadden. Wij leiden de paarden goed dressuurmatig op, daar ligt ook wel echt de focus op. Zodat ze goed kunnen dragen. Zal ter illustratie twee foto's toevoegen van paarden die ik rij, deze zijn beide rond de 1.40 en ik weet wel vrij zeker dat ze geen last hebben van mijn lengte. En het kan dat ik onwijs gewend ben aan het beeld, maar ik vind mezelf niet storend op deze paarden (tuurlijk er zijn genoeg gevallen te bedenken in de sport, in welke sport dan ook, die niet op een paard zouden moeten gaan zitten)

Afbeelding

Afbeelding

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:05

Billy schreef:
Moos99 schreef:
Wat een vervelende reacties Billy, tuurlijk mag je aangeven dat het niet jouw ding is, maar je doet het op een vervelende manier. Om te zeggen dat jij een 'echt' paard hebt, en dan niet op zo'n klein ding hoeft te zitten is nu niet bepaald respectvol. Het is logisch dat mensen dan in de verdediging schieten.

Klein verschil: Ik zeg Ik vind, en in mijn ogen...ik geef dus mijn mening
Jij ventileert jouw mening als een vaststaand feit...
En dan heb jij het over respectvol?

Als ik zeg, ik vind jouw een klotepersoon, maakt het feit dat ik vind ervoor staat, het niet minder onrespectvol. Kul argument dus.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:09

Over het algemeen kunnen paarden veel meer aan als dat wij denken.

Vroeger werden alle paarden als werkpaarden gebruikt. Ze hebben zich zo geëvolueerd dat ze sterk zijn. Nu een ruiter, die voor ons zicht wat te groot is, vormt geen enkel probleem voor het paardje. Het gaat er vooral om dat mensen vinden, niet om wat t paard aan kan.

ik heb sinds een jaartje een Ijsco, dus ik kijk ookwel ijslanderwedstrijden. Waarvan ik denk ugh, het ziet er niet uit... Maar dat heb ik net zogoed bij dressuur. Dikke mensen die van hun paard verwachten dat ze in conditie zijn (ja daar walg ik echt van...)

Daarnaast denk ik ook dat Ijslanders gemiddeld wel sterker zijn. Door hun meerdere gangen trainen en hebben ze meer en dikkere spieren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:33

Ik vind het zelf vaak eigenlijk ook geen gezicht. Of ze het kunnen hebben is een ander verhaal.
Zoals bij Billy heb je inderdaad de twee uitersten, zoals je bij Merell123 ziet is het wat ertussen in. Even duidelijk, dit is niet persoonlijk naar je gericht hoor :) Ik gebruik jou even als voorbeeld.
Ik vind je (bij beide) voor het plaatje, en misschien voor de balans te lang. Niet overdreven te lang, gewoon iets te lang. Qua gewicht valt er geen discussie te houden, 65 kg is niet zwaar. Maar als jij zegt dat je ze echt niet belast met de lengte, wie ben ik dan om er tegenin te gaan zonder jou en de paarden te kennen

Je hebt dit soort discussies eigenlijk wel bij elk ras, ze komen bij elk ras wel voor. Het valt me wel op dat je het sneller ziet bij ijslanders en dat er als excuus wordt gebruikt dat ze sterk zijn.. Tsja hoewel ik het ermee eens ben dat ze vast en zeker sterker zijn dan welshjes van hetzelfde formaat vind ik lengte los staan van gewicht.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:00

Balthazar3 schreef:
ik heb geen idee... haflingers/fjorden enz zijn ook stevig gebouwd maar waarom rijden daar dan bijna nooit te lange mensen op?

Als je het gaat bekijken zoals nu bij de IJslanders zitten er ook veel mensen die te lang zijn op fjorden en Haflingers .

Wat er toe doet is dat je je paard niet in de weg zit .
Bijv mijn vriend is 2 m en net begonnen met les bij mij. Ik heb een Friese merrie van rond de 165, ondanks zijn lengte zit hij haar niet in de weg . En voor die paar keer kan het ook met het gewicht .

Vooral belangrijk dat je niet op een klein paard stapt wanneer je meer dan het "draag " gewicht weegt , althans dat denk ik. En net als idd die kindjes die op Shetlanders rijden en de voetjes net wat er onder uit steken kan nog prima . Vooral het gewicht is wat er toe doet .

Dat denk ik he ... Dit is denk ik een discussie waar je nooit helemaal gaat uitkomen aangezien het per paard verschilt . Want er zijn ook grote en "sterke" paarden die weinig kunnen hebben , terwijl bewijze van spreke een kleine IJslander dat wel allemaal kan .

Lastige discussie , een ding wel ... Van die hele lange en grote mensen vind ik er niet zo mooi uit zien op zo een pony , maar dat is mijn mening .

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:01

Freki schreef:

Vroeger werden alle paarden als werkpaarden gebruikt. Ze hebben zich zo geëvolueerd dat ze sterk zijn. Nu een ruiter, die voor ons zicht wat te groot is, vormt geen enkel probleem voor het paardje. Het gaat er vooral om dat mensen vinden, niet om wat t paard aan kan.

ik heb sinds een jaartje een Ijsco, dus ik kijk ookwel ijslanderwedstrijden. Waarvan ik denk ugh, het ziet er niet uit... Maar dat heb ik net zogoed bij dressuur. Dikke mensen die van hun paard verwachten dat ze in conditie zijn (ja daar walg ik echt van...)

Daarnaast denk ik ook dat Ijslanders gemiddeld wel sterker zijn. Door hun meerdere gangen trainen en hebben ze meer en dikkere spieren.

Helemaal met je eens ! :j

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 07:36

LadyKim schreef:
Balthazar3 schreef:
ik heb geen idee... haflingers/fjorden enz zijn ook stevig gebouwd maar waarom rijden daar dan bijna nooit te lange mensen op?

Als je het gaat bekijken zoals nu bij de IJslanders zitten er ook veel mensen die te lang zijn op fjorden en Haflingers .

Wat er toe doet is dat je je paard niet in de weg zit .
Bijv mijn vriend is 2 m en net begonnen met les bij mij. Ik heb een Friese merrie van rond de 165, ondanks zijn lengte zit hij haar niet in de weg . En voor die paar keer kan het ook met het gewicht .

Vooral belangrijk dat je niet op een klein paard stapt wanneer je meer dan het "draag " gewicht weegt , althans dat denk ik. En net als idd die kindjes die op Shetlanders rijden en de voetjes net wat er onder uit steken kan nog prima . Vooral het gewicht is wat er toe doet .

Dat denk ik he ... Dit is denk ik een discussie waar je nooit helemaal gaat uitkomen aangezien het per paard verschilt . Want er zijn ook grote en "sterke" paarden die weinig kunnen hebben , terwijl bewijze van spreke een kleine IJslander dat wel allemaal kan .

Lastige discussie , een ding wel ... Van die hele lange en grote mensen vind ik er niet zo mooi uit zien op zo een pony , maar dat is mijn mening .

Omdat grote sterke paarden zoals haflingers, belgen, ardenners en dergelijken, door de eeuwen heen gefokt zijn om de kar te trekken, en dus niet op een sterke rug voor veel draaggewicht. IJslanders zijn eeuwen lang gefokt om grote mannen over de bergen van A. naar B. te brengen. Ze zijn zo klein gebleven om te kunnen overleven met weinig voedsel in barre weersomstandigheden.

Ik vind het echt aan het paard en de ruiter liggen. Ik ben 1.77 met een slank postuur en heb een tijdje op IJsland paarden getraind. De paarden die ik trainde varieerden van 1,35 tot 1,47 en ik heb er geen een gehad die daadwerkelijk last had van mijn lengte of gewicht. Ik reed ze allemaal dressuurmatig in de bak maar vooral buiten, van een knallend sneltempo tot heel verzameld en gewoon elke gang. Ook belangrijk dat ze netjes nageven en fijn over de bovenlijn lopen. Ik heb wel een paar keer gezegd "daar stap ik niet op" dat waren jonge paarden van het nieuwere type en daar voel ik me gewoon niet comfortabel op.

Ik denk dat het vooral afhangt van het niveau van de ruiter. Ik zou niet snel een beginner met mijn lengte op elke IJslander zetten, je moet toch net iets meer rekening houden met je evenwicht en ik vind het ook belangrijk dat je het rijtechnisch netjes voor elkaar hebt.

Ik heb eigenlijk alleen op professionele stallen gewerkt binnen Nederland en op IJsland,daar heb ik nog nooit een paard gezien dat echt last had van het ruitergewicht of de lengte. Maar ik zie wel vaak mensen met overgewicht op een IJslander zitten die niet rijtechnisch voor elkaar is. Dan krijg je natuurlijk te horen dat IJslanders alles aan kunnen, en dat het normaal is dat ze met hun kop in de lucht lopen. Of de mooiste "Kijk maar eens op het WK, daar zijn ze allemaal zo lang/zwaar" (want jij bent vast een WK ruiter :') )

Ik denk dat het goed is als mensen beter nadenken over hun eigen lichaam en kunde voor ze op een IJslander (en eigenlijk elk paardenras) stappen, en dat het duidelijker moet zijn dat een IJslander wel veel kan hebben, maar echt niet alles!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 07:58

LadyKim schreef:
Freki schreef:

Helemaal met je eens ! :j

Vergeet dan niet dat de paarden daar tegenwoordig niet meer op gefokt worden :x

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:06

MayDayParade, spijker op zijn kop imo!

Marleen_a_a, als paarden al eeuwen op bepaalde eigenschappen worden geselecteerd ben je dat echt niet binnen enkele tientallen jaren kwijt. Al blijft het natuurlijk zaak om naar de bouw van het individuele paard te kijken. Imo moeten we ook zeker oppassen dat we niet doorslaan in het bijstellen van het fokdoel. Ze moeten wel functioneel blijven als rijpaard voor volwassenen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:21

Citaat:
Als ik zeg, ik vind jouw een klotepersoon, maakt het feit dat ik vind ervoor staat, het niet minder onrespectvol. Kul argument dus.

heb dit al proberen uit te leggen, maar geloof me, een waardevolle discussie ga je niet krijgen :D je krijgt eerder een boos PBtje

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:12

marleen_a_a schreef:
Vergeet dan niet dat de paarden daar tegenwoordig niet meer op gefokt worden :x

Nee? Joh, dat wist ik helemaal niet.. Ik dacht namelijk dat IJslanders in de meeste gevallen gewoon gefokt werden op krachtige gangen, sterke bovenlijnen en hun onverstoorbare karakter die ze mee hebben gekregen van hun (sterke, gewichtdragende) voorvaderen uit IJsland. ;)