Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Billy schreef:Dan nog is een Salinero van een wat ander kaliber als een hete IJslander lijkt me......
Maar goed, als het IJslandermensen kietelt om dit soort stukjes te citeren uit 2007, nou, be my guest!
Als jij van mening bent dat een op wereld niveau goed presterende IJslander minder is dan een op Wereld niveau presterende warmbloed zou ik mijn oogkleppens een afzetten als ik jou was.

Cemlys schreef:Ik denk dat je het ook zo moet zien dat ooit volwassenen er wel op pasten, maar mensen worden groter (en zwaarder) en daar knelt het denk ik. Dat men nog steeds de paarden wil gebruiken waarvoor ze gefokt zijn (alleen zijn de mensen niet meegegaan wat dat fokken betreft). Ze worden ook meer voor de sport gefokt, wat betekent dat smaller/sportiever gebouwd sneller is.
Zelfde als welsh pony s. Daar reden vroeger ook volwassen mannen de bergen mee in maar dat waren geen mannen van 1.90 en 90 kg zwaar. Je ziet nog steeds veel Britse volwassen ruiters sectie a rijden, maar die zijn een stuk kleiner
vilheide schreef:Tijdens Horses on ice werkt er door de speaker aan het publiek gevraagd om eens flink herrie te maken, door te klappen en te stampen. Veel ijslanders reageerden hier op door nog een tandje erbij te zetten. Je zag ze letterlijk groeien. Hoe meer er geapplaudisseerd en gestampt werd hoe beter ze gingen lopen.
Probeer dit niet tijdens een kür op muziek want dan heb je kans dat je van de tribune verwijderd wordt.

Billy schreef:Moos99 schreef:Wat een vervelende reacties Billy, tuurlijk mag je aangeven dat het niet jouw ding is, maar je doet het op een vervelende manier. Om te zeggen dat jij een 'echt' paard hebt, en dan niet op zo'n klein ding hoeft te zitten is nu niet bepaald respectvol. Het is logisch dat mensen dan in de verdediging schieten.
Klein verschil: Ik zeg Ik vind, en in mijn ogen...ik geef dus mijn mening
Jij ventileert jouw mening als een vaststaand feit...
En dan heb jij het over respectvol?
Ik gebruik jou even als voorbeeld.Balthazar3 schreef:ik heb geen idee... haflingers/fjorden enz zijn ook stevig gebouwd maar waarom rijden daar dan bijna nooit te lange mensen op?
Freki schreef:Over het algemeen kunnen paarden veel meer aan als dat wij denken.
Vroeger werden alle paarden als werkpaarden gebruikt. Ze hebben zich zo geëvolueerd dat ze sterk zijn. Nu een ruiter, die voor ons zicht wat te groot is, vormt geen enkel probleem voor het paardje. Het gaat er vooral om dat mensen vinden, niet om wat t paard aan kan.
ik heb sinds een jaartje een Ijsco, dus ik kijk ookwel ijslanderwedstrijden. Waarvan ik denk ugh, het ziet er niet uit... Maar dat heb ik net zogoed bij dressuur. Dikke mensen die van hun paard verwachten dat ze in conditie zijn (ja daar walg ik echt van...)
Daarnaast denk ik ook dat Ijslanders gemiddeld wel sterker zijn. Door hun meerdere gangen trainen en hebben ze meer en dikkere spieren.
LadyKim schreef:Balthazar3 schreef:ik heb geen idee... haflingers/fjorden enz zijn ook stevig gebouwd maar waarom rijden daar dan bijna nooit te lange mensen op?
Als je het gaat bekijken zoals nu bij de IJslanders zitten er ook veel mensen die te lang zijn op fjorden en Haflingers .
Wat er toe doet is dat je je paard niet in de weg zit .
Bijv mijn vriend is 2 m en net begonnen met les bij mij. Ik heb een Friese merrie van rond de 165, ondanks zijn lengte zit hij haar niet in de weg . En voor die paar keer kan het ook met het gewicht .
Vooral belangrijk dat je niet op een klein paard stapt wanneer je meer dan het "draag " gewicht weegt , althans dat denk ik. En net als idd die kindjes die op Shetlanders rijden en de voetjes net wat er onder uit steken kan nog prima . Vooral het gewicht is wat er toe doet .
Dat denk ik he ... Dit is denk ik een discussie waar je nooit helemaal gaat uitkomen aangezien het per paard verschilt . Want er zijn ook grote en "sterke" paarden die weinig kunnen hebben , terwijl bewijze van spreke een kleine IJslander dat wel allemaal kan .
Lastige discussie , een ding wel ... Van die hele lange en grote mensen vind ik er niet zo mooi uit zien op zo een pony , maar dat is mijn mening .
)LadyKim schreef:Freki schreef:Over het algemeen kunnen paarden veel meer aan als dat wij denken.
Vroeger werden alle paarden als werkpaarden gebruikt. Ze hebben zich zo geëvolueerd dat ze sterk zijn. Nu een ruiter, die voor ons zicht wat te groot is, vormt geen enkel probleem voor het paardje. Het gaat er vooral om dat mensen vinden, niet om wat t paard aan kan.
ik heb sinds een jaartje een Ijsco, dus ik kijk ookwel ijslanderwedstrijden. Waarvan ik denk ugh, het ziet er niet uit... Maar dat heb ik net zogoed bij dressuur. Dikke mensen die van hun paard verwachten dat ze in conditie zijn (ja daar walg ik echt van...)
Daarnaast denk ik ook dat Ijslanders gemiddeld wel sterker zijn. Door hun meerdere gangen trainen en hebben ze meer en dikkere spieren.
Helemaal met je eens !
marleen_a_a schreef:Vergeet dan niet dat de paarden daar tegenwoordig niet meer op gefokt worden