Houding en zit foto beoordeling topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Re: Houding en zit foto beoordeling topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:49

Je moet je knieën niet letterlijk naar binnen draaien maar je binnenbeenspieren spannen zodat je knieën tegen de wrong gedrukt worden. Je onderbeen kan dan ontspannen afhangen met de hakken licht naar beneden gedrukt. Met een opgeblazen ballon tussen je knieën gehouden (en blijven indrukken) voel je je binnenbeenspieren echt wel...laat staan na een uurtje paardrijden. Als je die spanning niet hebt, dan blijven je benen onrustig.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:53

Voor de juiste houding lees het boek 'in balans met je paard' staat alles haarfijn uitgelegd met oefeningen er bij :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:18

Lindsey_99 schreef:
Je moet je knieën niet letterlijk naar binnen draaien maar je binnenbeenspieren spannen zodat je knieën tegen de wrong gedrukt worden. Je onderbeen kan dan ontspannen afhangen met de hakken licht naar beneden gedrukt. Met een opgeblazen ballon tussen je knieën gehouden (en blijven indrukken) voel je je binnenbeenspieren echt wel...laat staan na een uurtje paardrijden. Als je die spanning niet hebt, dan blijven je benen onrustig.

ahh thanks.

gelijk denkbeeldig even gevoeld, overigens heb ik wel voor mijn gevoel dan exact dezelfde aanspanning als wanneer ik mijn hakken iets uitdraai, dan spannen mijn bovenbeen spieren ook aan en 'valt' de knie naar binnen. met ballon, komen mijn hielen ook licht naar buiten.. voor het gevoel is het dan wel een beetje 'linksom' of rechtsom, ik voel hetzelfde.. maar dat zal wellicht aan mij liggen.. mijn houding is nog verre van perfect, maar de beginselen lijken op zich goed..

het is meer de complixiteit van onafhankelijk bewegende lichaamsdelen wat zorgt voor 'verstoring' :').. ik was er zo een die links niet kon bewegen zonder dat rechts meeging.. of zodra ik mijn schouders naar achter deed, gingen mijn benen naar voren (net een marjonet).. en als ik mij super hard concentreerde vloog mijn tong buitenboord... dat idee.. heel langzaam wordt dat beter en kan ik mijn rechterhand opsteken zonder dat mijn linker naar beneden schiet om de een of andere vage reden. en als je druk bezig bent je lichaamsonderdelen onder controle te houden, dan blijft niet alles op spanning wat op spanning moet zijn, en niet alles ontspannen wat ontspannen moet blijven.. maar we komen er wel, al gaat deze houten jan klaasse daarin misschien wat langzamer vooruit dan menig ander (totaal gebruik aan coördinatie en mijn fijnere moteriek is ergens in het afgifteluik blijven steken toen het uitgedeeld werd voor de geboorte)

lol... waarom roept men dan altijd je knieen naar binnen draaien.. want doordat ik daar wat ruimte heb, is het bij mij fysiek mogelijk om dat heel licht te doen, maar het kost je je kniebanden :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:26

@elenaMM77,

Hef je been op en van het zadel af, beweeg hem nu in de lucht ver naar achteren( één been tegelijk), je dijbeen bijna verticaal.
Draai nu je dijbeen met de bovenkant naar het zadel.
Dat doe je vanuit je centrum, je buikspieren, bilspieren en dijspieren. Dus niet met je voeten.
Dat gaat niet, maar het gaat om het gevoel.
Het is dat gevoel waar het om gaat, dat is één van de elementen van de zit.
Heb je dat gevoel niet dan heb je géén goede zit.

Schuif nu zo je knieën over het zadel terug naar de wrongen.
Alle het eventueel aanwezige spek en mogelijke spieren worden nu vanzelf naar achteren en naar buiten gedrukt.
Je onderbeen doet helemaal niets, dat is ontspannen en valt spontaan op de goede plaats.

Gesp nu je beugels zo lang dat je je teen ontspannen in de beugel kunt zetten.
Je beugels dragen alleen je tenen.

Ontspan je en zoek je evenwicht.
Je zit is nu een ontspannen vork rondom je paard.
Hier gebeurt alles.

Zo zitten échte ruiters.
Dat doet pijn in het begin.
Begin met stapritten, (veel) later in draf.
Het veranderd alles, écht. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:12

behalve het laatste stuk van de eerste regel wat voor mij absoluut fysiek onmogelijk is (ik heb zeer fanatiek als kind gezwommen met als fort de borstcrawl, hierdoor zijn mijn liezen te strak en kun ik nauwelijks de breedte in.. een hoek van 90 graden met mijn dijbeen als mijn kont in het zadel zit zal nooit gebeuren, dan scheur ik letterlijk in.. rekken heb ik jaren geprobeerd zonder ook maar een milimeter resultaat helaas), zal ik zeker uit gaan proberen, om te controleren of het een ander gevoel oplevert.

ik heb ook nog geen idee hoe ik die spieren bedien.. met mijn buikspieren kan ik van alles (ik kan redelijk uitleggen hoe je ze moet rollen), maar wat ik precies aan moet spannen/in welke volgorde en wanneer ik wat moet loslaten om mijn dijbeen te draaien zonder dit van onder uit te doen... daar heb ik geen flauw idee van, maar wellicht gaat dat wat handiger zonder dat ik het been aan het zadel heb, kan het allicht uit kan proberen.

Ik ben een tenenloper.. dus mijn tenen staan ontspannen in de beugel op het moment dat mijn tenen afhangen (iets dat niet-tenenlopers niet kunnen begrijpen :( ), er is dan echter geen druk mogelijk, want als mijn tenen gedragen worden in de beugels in de meest ontspannen houding.. dan zijn mijn hakken het hogere punt.. moet dus op de een of andere manier een andere ontspanning zoeken waarbij mijn tenen hoger zijn dan mijn hakken, maar dat zal dan naast het paard in gewone dagelijkse gang moeten gebeuren.. daarna gaan zoeken op het paard is mosterd na de maaltijd.

het enige wat ik echt niet helemaal kan plaatsen is dat je zegt dat je onderbenen dan volledig ontspannen zijn.. maar ontspannen toestand kan nooit zeer doen natuurlijk, want dan heb je bepaalde delen behoorlijk op spanning staan, immers de spanning erop is hetgeen wat de pijn veroorzaakt? of bedoel je daar.. probeer je onderbenen ondanks die pijn ontspannen te laten afhangen binnen de rek die je dan hebt? want als je door de pijn heenduwt (en dus nog meer spanning op je spieren en pezen gaat zetten dan je lichaam aan kan), dan krijg je immers verzet van je spieren die zich uit alle macht proberen terug te wringen in hun ontspannen positie met als gevolg dat je lichaam zich vastknijpt in de 'verplichte opgelegde houding'?

maar goed, gaat er hier volgende week eens wat pogingen mee doen, kijken wat wel en niet kan zonder ernstige spierblessures :') .. deze week heeft hij in verband met de hitte vakantie, geen trek in een paard dat oververhit raakt onder het zadel (morgen even lekker meenemen aan de hand het bos in om wat te snacken en te grazen)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 01:52

DE pijn ontstaat voornamelijk in je dijgewrichten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:40

gaat er volgende week eens even mee bezig

want als ik een poging deed, dan kwam bij mij de pijn echt vanuit het heupgewricht (wanneer het been gewoon aan het zadel ligt) en liezen (als je via een omzwaaiende beweging (heb de tip wel eerder gehad.. alleen die van jou is ietsjes beter beschreven, mede omdat ik geen genoegen meer neem met een kale tip als ik blijkbaar op dat stuk niet weet 'hoe' mijn lichaam dat dan moet uitvoeren.) je houding corrigeert).

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:48

Draf:
Afbeelding

Galop:

Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:26

Elisexjoelle,
Knap dat je zo rechtop kunt zitten op een barebackpad. Ik zakte altijd naar achter.
Wat mij betreft mag je je benen lekker los laten bungelen. Ik zie wat spanning in je benen. Dan knijp je je paard. Voelt alsof er een enorme pincet op zijn rug zit dan. (Heb ik me laten vertellen door mijn instructrice). Je binnenbeen ligt vrij ver naar achter.
En je mag in de galop iets meer voor je uit kijken.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:37

Ik plaats even een stipje.

Is dit topic enkel voor dressuur of mogen springfoto's ook?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:39

Ik voeg me hier ook eventjes bij.
Ben de laatste maanden erg aan de slag gegaan met mijn zit. Was er hier voor nooit echt mee bezig, maar ik merk wel na een paar zitlessen dat het erg vooruit gaat.
Ik zal binnenkort eens kijken voor foto's.

Elisexjoelle, ik vind het zonder zadel ook moeilijk oordelen maar ik heb het idee dat je je benen wat vasthoudt... ook mag je van mij wat 'trotser' gaan zitten. Schouders naar achter, borst vooruit en kijken waar je heen gaat :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:47

Milkberry schreef:
Elisexjoelle,
Knap dat je zo rechtop kunt zitten op een barebackpad. Ik zakte altijd naar achter.
Wat mij betreft mag je je benen lekker los laten bungelen. Ik zie wat spanning in je benen. Dan knijp je je paard. Voelt alsof er een enorme pincet op zijn rug zit dan. (Heb ik me laten vertellen door mijn instructrice). Je binnenbeen ligt vrij ver naar achter.
En je mag in de galop iets meer voor je uit kijken.

Bedankt!
Maar ik weet zeker dat ik niet knijp (hooguit in galop een beetje). op de foto oogt hij niet heel breed maar hij is het wel hihi en ik met mn korte beentjes :+
Onderbeen lijkt inderdaad wat ver naar achteren, lijkt dit niet erger omdat ik mijn hak optrek? (Daar let ik dan weer niet op met bbp rijden, laat ze gewoon hangen en let op de rest hihi)

Dat ik recht op zit komt omdat ik bewust bezig ben met mijn houding. Ik heb het paard nu een jaar en denk dat we zeker 6 maanden (2x per maand les soms maar 1x) aan mijn houding bezig zijn geweest. Dit volgens de methode van centered riding. De eerste lessen voelt het of je opnieuw leert rijden, maar het geeft zo'n genot om gewoon te zitten en te rijden en zonder na te denken je paard nergens in de weg te zitten.
Al is het met een 5 jarige die nog niet altijd in balans loopt wel moeilijk :o

xKLEINTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:22

Afbeelding

ik val erg snel te ver naar voren en moet mijn tenen meer naar binnen draaien.
Ik heb veel moeite met mijn houding en krijg hier ook extra lessen in.
Ik heb een tijd renpaarden gereden dus erg geneigd om naar voren te gaan zitten.
Er is al veel verbetering :D
Misschien over paar weken maar weer een foto plaatsen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:49

Het voorover zitten vind ik nog wel meevallen, zo te zien idd al behoorlijk wat verbeterd dan.Idd vallen je tenen mij ook op, maar hoe je dit kan verbeteren weet ik ook niet zo goed.
Wat me verder op valt is dat je je handen wat vast lijkt te zetten, misschien je teugels iets korter pakken zodat je je handen wat meer dragend en wat meer voor je zadel kan houden.
Je onderbenen zouden wat meer naar achteren mogen, maar ik heb het idee dat dit vooral door het zadel komt, dat lijkt je iets in een stoelzit te duwen...

Dit is een foto van ons:
Afbeelding
Ik stoor mij vooral aan die rare knik in mijn polsen. Ik denk zelf dat als ik mijn teugels iets korter pak ik mijn handen ook wat beter kan dragen. Verder moet ik opletten dat ik niet vastzet in mijn nek/schouders... (ik krijg hier ondertussen nu ook echt last van)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:57

xKLEINTJE met je tenen kun je er bij na gaan denken dat hielp bij mij heel erg.
goed nadenken over hoe je voeten hebt staan en dan eerst in stap en opbouwen naar galop.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:14

@xKLEINTJE: ik had er zelf ook last van [wapperende tenen :P], tot iemand opmerkte dat ik altijd meer op de achterkant van mijn dijen zat dan op de binnenkant. Oplossing: nadat je bent opgestegen, sta op in de beugels en draai je benen vanaf je heupgewricht naar binnen, zodat je echt op de binnenkant van je dijen zit. In het begin gaat dit waarschijnlijk pijnlijk zijn en moet je het een paar keer corrigeren tijdens je rit, maar dat gaat steeds beter. Zou ook moeten helpen met je stoelzit!

@ Goldie: inderdaad die knik in je polsen en je schouders/nek. Misschien handen iets rechterop houden? Kan het niet heel goed zien omdat het geen foto van de voorkant/achterkant is, maar je lijkt ook een beetje scheef te zitten.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:18

Als je je duimen omhoog hebt helpt het misschien ook een beetje met die knik in je polsen. Schouders netjes rechtop houden.
Verder heb je een mooie beenhouding en kijk je vooruit (zou ik ook wel willen O:) )

Edit: krijg maar typfouten vinden |o

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:18

voor mezelf weet ik dat ik iets minder aan de nek van de pony moet zitten
binnen kort maakt me moeder heledere rij foto.
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:06

Ik verbaas me vooral over de onveilige situatie jij jezelf en je pony in plaatst.
Kennelijk gaat het nu goed... maar paardrijden is al gevaarlijke sport daar moet je niet zulke dingen gaan opzoeken.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:41

De hindernis ziet er idd gevaarlijk uit.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:01

Lianne; probeer je hakken meer uit te drukken en je tenen naar voren te houden, dan zal meteen je onderbeen meer op zijn plek blijven. Ook zou ik in jouw geval meer meegeven lángs de hals richting het bit ipv over de manenkam, dan zal je minder steunen op de hals. En als laatste vooruit kijken en niet opzij :D

En doe alsjeblieft iig een rijbroek en fatsoenlijke schoenen aan als je gaat rijden, helemaal omdat je je hakken nog niet uitdrukt boven de sprong!
Over de hindernis zelf is al gesproken.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:35

Caitlin_Me schreef:

de hindernis is zo gemaakt dat als ze hem ook maar net aanraakt hij er al afglijd.
de balk is expres wat dunnen als ze wel verstrikt zou raken zou het gewoon breken.
als we lager springen hebben we kruisjes zodat de balk niet vast zit

xKLEINTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:06

vanspeijk schreef:
@xKLEINTJE: ik had er zelf ook last van [wapperende tenen :P], tot iemand opmerkte dat ik altijd meer op de achterkant van mijn dijen zat dan op de binnenkant. Oplossing: nadat je bent opgestegen, sta op in de beugels en draai je benen vanaf je heupgewricht naar binnen, zodat je echt op de binnenkant van je dijen zit. In het begin gaat dit waarschijnlijk pijnlijk zijn en moet je het een paar keer corrigeren tijdens je rit, maar dat gaat steeds beter. Zou ook moeten helpen met je stoelzit!

@ Goldie: inderdaad die knik in je polsen en je schouders/nek. Misschien handen iets rechterop houden? Kan het niet heel goed zien omdat het geen foto van de voorkant/achterkant is, maar je lijkt ook een beetje scheef te zitten.

Dankje voor de tip!
Ik zal daar is mee gaan oefenen :D

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:57

vanspeijk schreef:

Bedankt, probeer nu goed op mijn handen te letten. Nu je het zegt lijkt dat idd een beetje zo, andere foto's van die dag zat ik wel recht dus denk echt een momentopname. Maar ik zal er iig op letten :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 06:14

lianne304 schreef:
Caitlin_Me schreef:

de hindernis is zo gemaakt dat als ze hem ook maar net aanraakt hij er al afglijd.
de balk is expres wat dunnen als ze wel verstrikt zou raken zou het gewoon breken.
als we lager springen hebben we kruisjes zodat de balk niet vast zit

En die pallet is wel lekker veilig? Onbegrijpelijk dat mensen zo springen.