Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:51

merrylegs schreef:
Een keer heb ik meegedaan aan een LRV wedstrijd. Ik dacht dat ik onderhand al wel wat gezien had, maar wat ze daar met hun paarden uithalen := Eentje weigerde bij het inspringen een sprong en zijn ruiter viel er langs voren af. Pakt hij even zijn zweep stevig vast, paardje bij de teugels en geeft het dier een salvo aan zweepslagen. Ik vraag me af wat het dier daarvan geleerd heeft...

Gelukkig heb ik bij de LRV wel goede ervaringen. Als een verantwoordelijke zoiets ziet wees dan maar zeker dat je de wind van voren krijgt. Ook ooit een springparcours gezien waarbij het paard weigerde en de ruiter gewoon het hoofd omtrok en met de hand op d'r paard begon te slaan. Die is dadelijk uitgesloten en op 't matje geroepen. Natuurlijk zullen er nog dingen achter de schermen gebeuren, maar ik vind wel dat de LRV goed zijn best doet om erop te letten :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:53

Je zou op Bokt bijna niet meer durven te zeggen dat je wedstrijd rijdt :7 allemaal dierenbeulen welke hun paard mishandelen voor eigen gewin...

En alle juryleden zien het niet, ze gaan er allemaal in mee en plaatsen de grootste "prikker en trekker" bovenaan!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:56

listiglistje schreef:
Je zou op Bokt bijna niet meer durven te zeggen dat je wedstrijd rijdt :7 allemaal dierenbeulen welke hun paard mishandelen voor eigen gewin...

En alle juryleden zien het niet, ze gaan er allemaal in mee en plaatsen de grootste "prikker en trekker" bovenaan!

:+

Dat word niet zo gezegd, maar geef toe, zie jij op CC alle combinaties vriendelijk rijden?
Ik niet, sommige zijn echt grof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:58

Romanoff schreef:
listiglistje schreef:

:+

Dat word niet zo gezegd, maar geef toe, zie jij op CC alle combinaties vriendelijk rijden?
Ik niet, sommige zijn echt grof.

Nee maar als je zoveel buitensporig geweld ziet als hier gemeld wordt vraag ik me echt af in wat voor 'kringen' sommigen zich bevinden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:59

Hier is een aantal jaren geleden ook iets verschrikkelijks gebeurd op een jumping met iemand van mijn club. Hij ging op jumping met een van zijn jonge paarden, bij het opstappen steigert het paard echter en valt ie naar achteren. Paard was zo ongelukkig gevallen dat ie een been en zijn nek over had, overal bloed :n. Het ergste? De eigenaar heeft het paard nog zeker 40 minuten laten lijden omdat hij er nog slachtgeld uit wou proberen te halen voor het te laten inslapen :n
Ik ken nog wel zulke toeren die die man heeft uitgestoken, echt verschrikkelijk is hij in de omgang. Ik kan je wel zeggen dat hij niet bepaald geliefd is.

Romanoff

Re: Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:09

De verhalen die hier verteld worden met stroom etc en paarden lens slaan, dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:11

Ik zie meerendeel fatsoenlijk rijden, maar ik rijd vaak de grotere wedstrijden met de betere combinaties....op de kleine wedstrijdjes zie ik veel meer onkunde en onwetendheid.

Maar vlak thuis de hobby/recreatieruiter niet uit :7 dat is de grootste groep!
Wedstrijdruiters is maar een heel klein percentage op de gehele paardenstapel 17000,
terwijl er zo'n 450.000 paarden en 500.000 actieve ruiters zijn ;)

Persoonlijk vind ik scheef zitten, tegen zitten, niet met de beweging mee kunnen gaan, onrustige handen en benen , hangen, zagen, trekken, slecht management net zo erg ...
en dat is wat ik veelal zie om mij heen :o zei het door gebrek aan ervaring, onkunde, onwtendheid, onmacht enz.
Thuis in de achtertuin gaat er heel veel verkeerd en dat is niet alleen bij de wedstrijdruiter, trust me...

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:13

Het ergste dat ik heb meegemaakt was dat een paard weigerde en de ruiter toen viel. Paard bleef keurig wachten tot de ruiter kwam. Vervolgens vroeg de ruiter of iemand haar paard vast kon houden. Heeft iemand haar paard beet, geeft ze hem een keiharde mep met de zweep op het hoofd. Paard wist niet wat m overkwam, stond ook helemaal te rillen. Gelukkig greep de jury gelijk in en werd de combinatie de rest van de dag uitgesloten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:14

listiglistje schreef:

Nou inderdaad :=

Ik zie op wedstrijd eigenlijk nooit die groffe dingen die hier gebeuren. Die zijn zeker op een hand te tellen en ik heb ook al meegemaakt dat deze mensen daar op aan gesproken werden door iemand van de organiserende vereniging. Tuurlijk zie je er weleens rijden dat je je afvraagt of dat niet anders kan, maar niet in die mate wat hier geschetst wordt, bovendien geldt dat evengoed voor niet-wedstrijdruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:18

Jullie zijn van harte welkom op de Almelose ruiterdagen. Niet dat het daar nu vaker gebeurd dan op andere concoursen, maar ik kan daar een middag zitten en genoeg rottigheid zien en horen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:23

Joolien schreef:
Jullie zijn van harte welkom op de Almelose ruiterdagen. Niet dat het daar nu vaker gebeurd dan op andere concoursen, maar ik kan daar een middag zitten en genoeg rottigheid zien en horen.

Het is altijd makkelijk van de kant af te oordelen.... en nogmaals slecht rijden gebeurd overal! Paardrijden is zo simpel nog niet....

Mijn paard is niet de makkelijkste (Dominante grote boef van 1.82 met heel veel temperament)
en ja die zet ik ook wel eens op zijn plek (voor mijn eigen veiligheid en voor andere combinaties om mij heen), maar als je dat ziet op concour, denk je ook dierenbeul?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:27

listiglistje schreef:
Joolien schreef:

Het is altijd makkelijk van de kant af te oordelen.... en nogmaals slecht rijden gebeurd overal! Paardrijden is zo simpel nog niet....

Mijn paard is niet de makkelijkste (Dominante grote boef van 1.82 met heel veel temperament)
en ja die zet ik ook wel eens op zijn plek (voor mijn eigen veiligheid en voor andere combinaties om mij heen), maar als je dat ziet op concour, denk je ook dierenbeul?

Ik heb het niet over slecht rijden, maar over echt hardhandig rijden. Constant, getrek, geschop, gesleur. En ik overdrijf m echt niet. Een ingreep op veiligheid tot daaraan toe.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:31

(Gefeliciteerd Joolien *\o/* Y)(^) maak er een leuke dag van!)

on topic:
Ik zie meer 'geweld' op stal eigenlijk dan op wedstrijden. Ik rijd dan ook eigenlijk nooit wedstrijden hoor, daar kan het ook best aan liggen. Laatst ook een stalgenootje die een stal van een shet aan het uitmesten was. pony ruikt even aan de vork en ze geeft hem toch een rotschop in dr maag... Omdat ik daar net nieuw ben en er niet echt iets van durfde te zeggen heb ik niks gedaan. Stom achteraf natuurlijk, had er best wat van mogen zeggen.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:35

Happy b day joolien *\o/*

Maar inderdaad op stal word veel getrokken en gezaagd. Of in de b zie je gewoon kindjes met sporen die continu schoppen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:42

Gefeliciteerd Joolien Y)(^) .

Heb het zelf ooit één keer gezien op een spring wedstrijd (verder nog nooit). Heb het toen gelijk gemeld en de ruiter is gediskwalificeerd want ik was niet de enige die het had gezien. De ruiter deed het na de wedstrijd stiekem bij de trailer. Dat paard kreeg ongehoord op zijn sodemieter en ik heb het niet af staan kijken maar holde gelijk naar de jury wagen om te melden. Een jury lid vloog uit de wagen zodat hij het kon zien en zei gelijk: "die is dus klaar met de wedstrijd" }>

Zelf heb ik het op dressuur wedstrijd maar één keer meegemaakt en alle paarden gingen over de mik van die jonge amazone. Ze ging zo te keer verbaal en met de lat.

Rustig maar ernstig heb ik de amazone erop aangesproken en gemeld dat ze onmiddellijk moest stoppen met haar paard zo te slaan en uit te schelden,+ dat ze onmiddellijk moest stoppen met haar ouders zo te schofferen want dat ze het beste paard van ons allemaal had maar het beestje moet begeleiden en dat hij dan alles voor haar zal doen. Haar gedrag zo vertelde ik haar, werkte averechts.
Daar alle paarden idem Polie van mij, met grote rollende angstogen rondliepen vanwege haar gedrag, kwam ze tot zelf bezinning en ging ze normaal doen. Op mijn verzoek excuses aangeboden aan haar lieve ouders <3 die zich kapot schaamden voor hun dochter maar het wel lieten gaan ipv dochter en paard uit de ring te halen, op de trailer te zetten en naar huis te rijden.

Maar buiten deze twee voorvallen dus nooit verder meegemaakt. Dus het komt niet zoveel voor denk ik. En anders als je het ziet, gelijk actie ondernemen, rustig, kordaat en vriendelijk melden en/ of aanspreken daar waar het hoort. Vreemde ogen dwingen vaak en klachten horen bij de officials thuis.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:36

Ik ben het zeker met je eens, maar er is een grens.
Als je paard de hele tijd maar kliert dan mag je best streng zijn.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:42

xniieeenke schreef:

Wat is klieren en wat versta je onder streng zijn?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:44

badeendje schreef:
xniieeenke schreef:

Wat is klieren en wat versta je onder streng zijn?

Klieren is dwars doen, je merkt wel of een paard je uitprobeert en vervelend word, of dat het pijn heeft.
Uitleggen kan ik niet echt, sorry.
Streng zijn is gewoon; '1x schopje, geen reactie zweep'

Zeepaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:01

Ik ben ook wel eens te grof geweest maar ik had meteen spijt er van. Ik probeer op zo'n vriendelijk mogelijke manier te rijden en ik heb al ondervonden dat ze dan alleen maar beter gaan lopen (nee ik mishandelde pony niet het kon alleen nog vriendelijker)

Op wedstrijden maar ook in de manege zie ik vaak genoeg zagende mensen of mensen die na een weigering hun zweep er flink op los laten. Overmatig spoorgebruik zie ik bijna nooit gelukkig

Ik denk dat het komt door frustratie van mensen als iets niet lukt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:40

Een keer in de zoveel maanden verschijnt er zo'n soort topic, waarin het leed dat ANDERE MENSEN paarden aandoen echt verschrikkelijk is. Topic verloopt meesta zo dat eerst de TS, en daarna de rest van bokt:
1) zichzelf op de borst klopt dat zij nooit zoiets zouden doen (soms met enige nuancering, dat ze heus ook wel eens een tik geven)
2) iedereen met vreselijke verhalen komt die ze ooit hebben meegemaakt.

Na het lezen van zo'n topic moet iedereen wel denken dat er op iedere wedstrijd alleen maar slagers en mishandelaars rondlopen.

Mijn ervaring; tuurlijk zijn er ruiters die niet kunnen rijden op wedstrijd, en ruiters die gefrustreerd zijn. Maar het overgrote deel bestaat gewoon uit mensen zoals ik. Vrolijk dat ze een dagje weg zijn met hun paard. Doen hun best om er iets goeds van te maken.

Ik vind zeker dat iedereen paardvriendelijk met z'n dier moet omgaan, slaan en schoppen is echt uit den boze. Maar topics als deze geven naar mijn idee echt een vertekend beeld.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:03

Whoknows schreef:
Ben laatst ook met een grote frons getuige geweest van een subtop wedstrijd dressuur.

Wat een afknapper.

Ik zag een prachtig zwart meewerkend paard. Volop in de blingbling zowel paard als amazone. Zie bij het inrijden een gerobotiseerd paard lopen met een onregelmatige achterhand, een flinke por met beide benen met een kreungeluid als gevolg, een stanggebruik van haaks op de bek met gevolg een aardige blauwe tong.

Ik was eigenlijk verbijsterd, waar is dat toezicht gebleven? Eigenlijk zou de jury een kijkje moeten nemen bij het losrijden en die meenemen in de algehele eindbeoordeling.
Achteraf stom ik had zelf een opmerking moet plaatsen.

Nog stommer was het publiek op het zonnige terrasje dat notabene ook nog een applausje achterliet.

We roepen met zijn allen happy athlete. Daar was NIKS van te zien.
Later heb ik de einduitslag nog nagezien. De combinatie was laatste geworden. En terecht.
Hopelijk wel met opbouwende kritiek op de protocollen, want anders wordt het nooit beter.

Zag overigens ook combinaties mooi over de rug, vrijelijk bewegend en een plezier voor het oog.
Zo kan het dus ook!

Bij subtopwedstrijden staan er bijna altijd officials bij de losrijbaan. Dat er geen toezicht is, is dus niet helemaal waar. Mag ik vragen bij welke wedstrijd je dit gezien hebt? Misschien heb ik daar zelf ook gereden...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:13

Anoeska schreef:
Een keer in de zoveel maanden verschijnt er zo'n soort topic, waarin het leed dat ANDERE MENSEN paarden aandoen echt verschrikkelijk is. Topic verloopt meesta zo dat eerst de TS, en daarna de rest van bokt:1) zichzelf op de borst klopt dat zij nooit zoiets zouden doen (soms met enige nuancering, dat ze heus ook wel eens een tik geven)2) iedereen met vreselijke verhalen komt die ze ooit hebben meegemaakt.Na het lezen van zo'n topic moet iedereen wel denken dat er op iedere wedstrijd alleen maar slagers en mishandelaars rondlopen. Mijn ervaring; tuurlijk zijn er ruiters die niet kunnen rijden op wedstrijd, en ruiters die gefrustreerd zijn. Maar het overgrote deel bestaat gewoon uit mensen zoals ik. Vrolijk dat ze een dagje weg zijn met hun paard. Doen hun best om er iets goeds van te maken. Ik vind zeker dat iedereen paardvriendelijk met z'n dier moet omgaan, slaan en schoppen is echt uit den boze. Maar topics als deze geven naar mijn idee echt een vertekend beeld.

HELEMAAL MEE EENS!!!!

Niemand gaat op zijn paard zitten en denkt bij zichzelf; goh laat ik het vandaag nu eens helemaal fout doen. En het zou mensen sieren niet over anderen te gaan zitten klagen op internet en hard te gaan zitten oordelen/veroordelen. Een beetje milder naar elkaars verrichtingen kijken zou de paardensport een stuk leuker en gezelliger maken. Ik zie ook in de regel alleen maar mensen op wedstrijd die hun stinkende best doen en het heel graag goed willen doen. Zie je zelf echt iets wat niet door de beugel kan? Dan loop je even naar diegene toe en zeg je er (netjes en vriendelijk) wat van. Of je meldt het bij een official zodat die op kan treden. Overigens is er in de wedstrijdsport zeker controle op wangedrag richting het paard, en de consequenties zijn niet altijd gering. Als je de uitspraken van de tuchtcommissie in de paard en sport leest, dan zie je dat er best opgetreden wordt. In het ergste geval kun je een levenslang verbod krijgen (dan mag je nooit meer een officiële wedstrijd rijden onder de vlag van de KNHS. In elke paard&sport staan wel een paar uitspraken (vaker over het niet voldoen aan de regels of onrechtmatig in de verkeerde klasse starten, maar ook over het lelijk behandelen van paarden. Het komt dus een enkele keer voor, maar als je dat afzet tegenover de vele wedstrijden die verreden worden in Nederland is het echt een schijntje.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:22

Wellicht een ietwat andere wending, maar ik zie toch veelal de meeste kritiek op dressuur. Maar laten we eens kritisch naar de springsport kijken, het is sl huilie huilie als iemand een ophouding maakt (terecht of onterecht) maar heb je de gemiddelde springruiter dan nog niet zien beuken en sleuren? Begint al bij de kleine pony's waar je de ruitertjes ongecontroleerd door de baan ziet vliegen.

Overigens ben ik het voorderest eens met ListigListje en ook Anoeska. Had het niet beter kunnen verwoorden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:58

Wat meespeelt in dit topic is wat mensen omschrijven als "paard vriendelijk", "mishandeling", " aanvaardbaar, enz.
De lijn tussen tussen wat kan en niet kan ligt voor mij heel anders dan vroeger. Heel wat zaken die ik vroeger normaal vond zal ik nu nooit meer doen omdat het zinloos, zelfs contra productief is.

Spijtig genoeg moet ik zeggen dat ik dit foute gedrag tov paarden nog regelmatig tegenkom, meestal zijn de mensen zelf zich niet bewust van hun fouten en als ik hen er dan op wijs zijn hun reacties niet altijd positief.

Het grootste probleem zit hem bij de opleiding van ruiters. Ze leren rijden en een paard verzorgen maar over hoe een paard leeft, denkt en communiceert wordt er bijna nooit gesproken.
Indien dit zou veranderen zou de relatie tussen paarden en mensen veel kunnen verbeteren en zou het grootste deel van het geweld verdwijnen.
We gaan dan van mensen met paarden naar paarden mensen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:23

MarcR schreef:
Het grootste probleem zit hem bij de opleiding van ruiters. Ze leren rijden en een paard verzorgen maar over hoe een paard leeft, denkt en communiceert wordt er bijna nooit gesproken.
Indien dit zou veranderen zou de relatie tussen paarden en mensen veel kunnen verbeteren en zou het grootste deel van het geweld verdwijnen.
We gaan dan van mensen met paarden naar paarden mensen.

Eerlijk gezegd denk ik juist dat dan het getrut begint :o tegenwoordig is op Bokt alles zielig, moet alles biologisch, natural en met fluwelen handschoentjes...

al eeuwen wordt het paard gewoon ingezet als werkpaard (en niet een uurtje per dag), met slecht passend harnachement en slechte verblijven (stands) enz.
Dat ging goed, paarden wisten niet beter en ze werden gebruikt waar ze voor dienden.
Tegenwoordig gaat de mens bedenken wat een paard zal denken en wat ze nodig hebben...
ik vrees dat we daarin gaan doorslaan ;) bedenk wel, veel is ook pure commercie :$
Niks mis met verbetering van omgang, harnachement en verblijf ed, top zelfs, maar het blijven paarden en men moet niet gaan overdrijven!

Ik denk eerder dat de tendens is dat we van paardenmensen, naar mensen met paarden gaan!
Ik ben zelf 40 en rijd al 36 jaar, begonnen tussen de boeren (paardenmensen)...zonder de huidige poespas en betutteling van tegenwoordig :7