Bodyprotector ja of nee ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:10

Ik ben er vorig jaar aan begonnen met het rijden van mijn jonge paard. Veiligheid boven alles.
Maar de laatste paar lessen doe ik mijn body protector wel af, omdat mijn instructrice dan beter mijn houding kan zien.
Buiten de lessen om doe ik hem wel altijd aan. Puur uit veiligheid, omdat ik óf in m'n eentje rij, of ik met m'n paard buiten rij (met begeleiding) en ze nog niet helemaal verkeersmak is.

VeroniqueSn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:34

Hoi!

Ik heb ook jarenlang een bodyprotector aangehad bij het rijden, zeker de eerste keer is het opstappen erg lastig op een wat groter paard, omdat je bodyprotector toch een groot deel van je rug 'vast'zet. Na verloop van tijd ga je eraan wennen en merk je vaak niet eens dat je er een aan hebt. Sinds een paar jaar gebruik ik mijn bodyprotector niet meer bij het dressuren, omdat ik merkte dat ik toch minder soepel in mijn lijf was erdoor. Ik vind het heerlijk om zonder bodyprotector te rijden, het voelt veel vrijer, maar het is natuurlijk wel net een stukje veiliger met een bodyprotector! Ik denk dat het ook een beetje aan het type paard ligt waar je op rijdt, als je een lastiger paard rijdt, waar er een grotere kans is dat je eraf valt dan zal ik nog steeds een bodyprotector dragen en je eigen ervaring. Ook met buitenritten draag ik er een, omdat ik dan meestal alleen ben en als er iets gebeurt de kans toch net kleiner is dat er iets ernstigs gebeurt, zelfs met bodyprotector kan je nog vreselijk vallen, maar dan is de kans toch net iets kleiner. Maarja dat is natuurlijk helemaal aan jou of je er wel een aandoet of niet! Wel vind ik het altijd erg verstandig als iedereen een cap opdoet, maar bodyprotector.. Het ligt eraan wat je doet met je paard en wat voor type paard of pony je rijdt of het nodig is.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:17

Ik heb jaaaren lang met bodyprotector gereden, ouders wil is wet :P
Ik moest met bodyprotector gaan rijden omdat ik het proefkonijn van stal was die op elk paard werd gezet die nieuw was/net beleerd was of wat dan ook had meegemaakt. Vaak dus ook op pony's die de hele bak door scheurden of dachten dat ik wel toe was aan een rondje rodeo.
Het ironische is dat ik nadat ik een bodyprotector had, nog maar één keer van een paard af ben gevallen. En man, wat was ik blij dat ik die bodyprotector toen aanhad. Had ik hem niet aangehad, dan was de kans groot dat ik iets had gebroken. Uiteindelijk met een kneuzing er vanaf gekomen. Maargoed, nu draag ik nooit meer een bodyprotector, tenzij ik ga springen. Ik denk dat een bodyprotector je wel kan beschermen, maar een harde klap van een paard blijft een harde klap, dus het zal geen blessures voorkomen, wel verminderen qua ernstigheid.

RobinMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:55

Ik heb altijd met bodyprotector geerden omdat het bij eerste manege verplicht was voor de beginnerslessen en op de andere manege was ik het zo gewend dat ik hem altijd draag.

sweetwizard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:58

Ik draag ook een bodyprotector, mij geeft het in ieder geval een veilig(er) gevoel. Één keer met bodyprotector gevallen, had natuurlijk wel wat blauwe plekken en een beetje pijn, maar geen kneuzingen en botbreuken. Dus ik vind het wel degelijk toevoegende waarde hebben :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:32

sweetwizard1 schreef:
Ik draag ook een bodyprotector, mij geeft het in ieder geval een veilig(er) gevoel. Één keer met bodyprotector gevallen, had natuurlijk wel wat blauwe plekken en een beetje pijn, maar geen kneuzingen en botbreuken. Dus ik vind het wel degelijk toevoegende waarde hebben :j

Maar zonder breek je niet gelijk wat, dus ik snap je zin niet helemaal?

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:24

Leuk om te lezen dat je 14 bent en al een klein beetje ervaring met rijden hebt. Zou je wel aan willen raden om met zo weinig rijervaring een bodyprotector te dragen want er kan vanalles mis gaan! Tenzij je op je 15e over wil stappen naar rolstoelbasketbal in plaats van paardje rijden.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:34

Mereltjuh95 schreef:
Leuk om te lezen dat je 14 bent en al een klein beetje ervaring met rijden hebt. Zou je wel aan willen raden om met zo weinig rijervaring een bodyprotector te dragen want er kan vanalles mis gaan! Tenzij je op je 15e over wil stappen naar rolstoelbasketbal in plaats van paardje rijden.

Nou wat is dat nou weer voor rare opmerking?
Ten eerste staat er nergens dat t meisje weinig rijervaring heeft, rare conclusie. Je bent zelf ook wel al 20, dat is natuurlijk kei volwassen, en dan moet je ook echt tegen een 14 jarige praten alsof ze een kleutertje is die voor t eerst op een paard heeft gezeten :') En alsof mensen met weinig rijervaring zich beter zouden moeten beschermen??
En die laatste opmerking vind ik echt belachelijk. Doe even normaal hee.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:43

Ik draag ze niet. Ik vind ze verschrikkelijk irritant.

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:22

Ik draag hem alleen tijdens het snowboarden, en dan is het alleen een backprotector. Tijdens het paardrijden vind ik het meer in de weg zitten.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:15

Rij nu al jaren met bodyprotector. Als ik eens zonder opstap voelt het ontzettend gek, het is zo gewoon geworden net als bv met cap rijden. Zonder rijdt nu dus helemaal niet lekker.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:21

Ik vind een bodyprotector vreselijk zitten. Ik draag hem 1 keer per jaar met een cross waarbij het dragen ervan verplicht is, met de overige crossen draag ik hem ook niet. Ik kan mij trouwens wel voorstellen dat je met een bp om sneller je bovenarm breekt, als je op je zij valt, drukt de pb je arm doormidden zegmaar :')

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:29

Ik rijd er nooit mee. Niet dat ze niet lekker zitten , maar ik krijg er geen veiliger gevoel van.

Mocht ik over een paar jaar/tijdje misschien een eigen paard hebben , zou ik er wel zeker over na denken om te overwegen er een te kopen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:33

Mereltjuh95 schreef:

Beetje vreemde reactie... ik ken menig 14-jarige die een stuk beter rijdt dan een heleboel mensen van 20.

Een bodyprotector is zeler veilig! Ik gebruik hem altijd bij springen. Natuurlijk beschermt hij je tijdens het vallen, maar ook mentaal voel ik me wat veiliger. Dat voelt je paard ook en daardoor gaat het springen toch wat beter.

Bij dressuur gebruik ik hem niet omdat ik dan wat flexibeler ben en beter in de beweging mee kan gaan. Maar natuurlijk kan je bij dressuur net zo hard vallen als bij springen, dus het is maar net waar je je fijner bij voelt.

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:49

Nee zelf heb ik dingen zien gebeuren met een bodyprotector waardoor het juist fout ging door dat ding. Mee de ook omdat veel mensen een verkeerde maat kopen. :') Maar zelf doe ik er nooit eentje aan. Je kan je er niet vrij in bewegen en het benauwd me. Tuurlijk bij sommige gevallen is een bodyprector geweldig en idd DE oplossing, maar mij niet gezien :o

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:58

Ik ben advies gaan vragen nadat ik een paar x hardofongelukkig ben gevallen.
Bij mij op de manege raden ze het af, ze zien meer ernstige beschadigingen door de protector zelf.
Op een eventuele ben ik vervolgens met verkoper in gesprek gegaan die zei het te verkopen omdat mensen het willen dan dat zij overtuigd was van de werkelijke bescherming.

Dus ik leef met het risico dat paardrijden met zich meebrengt.

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:06

Bij dressuur en bosritten draag ik hem niet. En bij springen ook niet, maar ik ben wel van plan om er een aan te schaffen voor in het parcours. Je wordt er steeds meer van bewust dat het veel veiliger is als je een keer valt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:28

Zelf droeg ik dat ding om mijn houding te verbeteren, maar eenmaal gewend vond ik het wel fijn want die steunde ook mijn rug en had ik minder pijn.
Ik heb er echt wel eens baat bij gehad dus ik zeg volmondig ja op je vraag!

mijn kindje nu 3 heeft er ook een aan in de winter op stal ze zijn nog zo klein en kwetsbaar.
Toen er een keer de staldeur het begaf(door een paard wat zijn staart schuurde) en van het slot afsprong en met een bloedgang open zwaaide was ik erg blij dat ze dat ding aanhad,het letsel had zoveel erger kunnen zijn zonder dat ding!
ze was gelanceerd en gevallen had blauwe bulten maar onder de protector had ze niets,en dat terwijl het foam zo plat als een dubbeltje was en het meer dan een uur duurde voor het weer normaal van dikte was(en dat midden op haar ruggengraat en ribben).
De stof was door geschaafd, en er zaten gaatjes in....tja het was best wat geld voor n xxs inie minie klein dingetje maar het was echt elke cent waard.
Ik moet er niet te lang aan denken maar stel dat ze niets had gedragen....ook de huisarts was erg overtuigd dat het echt letsel had gereduceerd!
wel waren door de impact enkele werveltjes en ribjes verschoven,die zijn door de giropractor weer recht gezet en had ze een lichte hersenschudding maar daar ontkom je niet aan met zo een harde klap!

Dus draag dat ding, je weet maar nooit
Het is niet altijd fijn en handig maar laat jezelf er niet vanaf houden door kul argumenten of negative opmerkingen. Het gaat om jou lijf en gezondheid en daar moet je je hele leven mee doen! ;)

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:20

Ik ben niet van de bodyprotector. Ze worden steeds beter, maar door de protector val je vaak harder. omdat je jezelf niet goed op kan vouwen en weg kan rollen. En ik vind het niet fijn zitten. Maar als je het zelf fijner vind moet je het zeker doen natuurlijk.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:09

Voor mij persoonlijk niet. Ik voel me net onveiliger met dat ding aan... Doet me eraan denken hoe gevaarlijk het kan zijn en dan span ik me op ipvdeftig te rijden.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:51

Ik voel me niet vrij, veilig of goed in. Ik kan er echt niet mee rijden. Ik heb dan het gevoel dat ik in een harnas rond rij. Ook kan ik minder snel in een "ronde" houding gaan als ik val. Nee ik kan er totaal niet mee overweg. :n

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:56

Ik rijd op mijn jonkie wel met Bodyprotector. Het voelt veiliger. Ook op wedstrijd ( ik rij nu B met winstpunten voor L) draag ik hem. Ik dacht eerst binnenkort doe ik hem niet meer aan. Maar laatst ging ze nog steil omhoog. Ze is mij nog iets te onberekenbaar en ik ben ook geen 18 meer, dus voorlopig nog maar aan.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:03

Voor mijn gevoel ligt dit aan welke soort protector. Ik wint zo'n dikke stijve heel vervelend en belemmerd voor mijn gevoel je 'soepelheid' in je lichaam. Ook lijkt het mij vrij pijnlijk als je valt met een holle rug, dat ding steek dan in je rug. Ook lijkt het me moeilijk om je op te rollen als je valt. Ik heb er zelf eentje de vormt naar mijn lichaam. Nooit last van. Buigt mee maar beschermd. :D

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:10

Tja, veilig zijn ze zeker. Maar ze zitten verschrikkelijk in de weg bij mij :+ (Heb al meerdere geprobeerd)

Ik heb minder 'bewegingsruimte', ik kan moeilijker meegaan als er bijvoorbeeld een paard opzij springt.
Veel mensen zullen dit wel slecht vinden maar op de jonge (C en D) pony's die ik rijd en mijn eigen (ook groene/jonge) pony rijd ik zonder bodyprotector.

Behalve met de springles, daar zijn ze verplicht.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:31

Heel goed van je, TS, dat je zelf je er bewust van bent dat je een deel van je veiligheid zelf in de hand hebt.

Een bodyprotector? Doen!

Ooit is mijn dochter tijdens de ponyles met haar pony over de kop gegaan.
Super braaf beestje, alleen gewoon pech dat die struikelde in galop.
Samen met pony dus een koprol, ze kreeg het volle gewicht van de pony over haar bovenlijf heen.
Was met haar hoofd ook nog tegen het schot gevallen, was ook even buiten westen.
Afgevoerd met de ambu naar ziekenhuis, gelukkig uiteindelijk alleen "maar" en hersenschudding.
Zowel ambulancepersoneel als artsen prezen me bijna de hemel in dat ze een bodyprotector aan had, dankzij die bodyprotector had ze geen inwendig letsel opgelopen (volgens de artsen dus)

Zelf heb ik er overigens ook eentje, afhankelijk van op welk paard ik rijd en wat ik doe draag ik hem wel of niet. Op mijn vaste paard doorgaans niet, bij springen en buitenritten altijd.
En verder als ik last heb van mijn rug. Ik heb nog een hele antieke bodyprotector die zo stijf zit als een plank, maar als ik last heb van mijn rug, voelt ie voor mij als een heerlijk corset :)

De bodyprotectors die nu op de markt zijn, geven je veel meer bewegingsvrijheid en een goed aangemeten bodyprotector hoort gewoon (min of meer) lekker te zitten.
Niet als een plank en moet je ook niet hinderen, dan heb je gewoon niet de goede pasvorm te pakken.