Bewust zonder zweep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:29

Buiten heb ik altijd een zweep bij me... soms vergeet ik hem en moet ik onderweg een tak van een boom plukken. :') waarom? Buiten komen we nog weleens een heul heeeeel eng pad tegen waar je opeens niet meer in durft (al rij je er als paard al 12 jaar rond) klein tikje achter mijn kuit en hij loopt er netjes in. Heb ik het niet bij me, gaan we eerst hard naar achter en omhoog en na een harde schop pas het pad in. Dan vind ik een klein overtuigend tikkie prettiger :')
In de bak rij ik bijna nooit met zweep, hij ligt wel in de buurt voor als een nieuwe oefening wat extra aanwijzing nodig heeft oid.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:35

Hier ook bewust zonder, heb er wel een staan. Destijds voor bijrijders want die konden niet overweg met mijn touwtje, maar wel uitdrukkelijk erbij gezegd dat dit een Fase 4 is. Ze hebben het niet nodig gehad, mis in het begin even 1 of 2 keer om wel te laten zien dat ze ook tot en met fase 4 gingen anders gaat paardjelief over ze heen lopen. Ik heb nu helemaal geen touwtje meer nodig

Voor duidelijkheid:
Fase 4 is de laatste fase die je kan gebruiken bij Parelli. In het begin waren mijn fases:
1. geluid;
2. been;
3. meer been;
4. touwtje op de schouders (links-rechts-links).

Tegenwoordig zijn mijn fases:
1. Energie verhogen;
2. Kruis aanknijpen;
3. Bovenbeen aanknijpen;
4. Kuitdruk.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:39

Heike schreef:
Ok ik moet iets duidelijker zijn. Een paard wat voorwaarts is is niet altijd goed aan je been. Een zweep gebruik je o.a. om je paard beter aan je been te krijgen. Om hem beter te laten opletten.
Ik zie gewoon heel veel ruiters, vaak op een manege, die niet met zweep rijden omdat dat zielig is. Ze zijn er trots op dat ze zonder zweep rijden want diegene die met zweep rijden zijn 'dierenbeulen' maar intussen schoppen ze hun paard tien keer in de buik omdat ze niet reageren. Vandaar dat ik een voorstander van een zweepje ben. En dan niet zo'n kort springzweepje. Want dan zie je vaak dat mensen het paard in de mond zitten omdat ze een tikje geven.

Correct zweepgebruik moet goed aangeleerd worden. Ik heb jaren op een manege les gegeven en vond dat erg belangrijk. Maar dat is een andere discussie.

Ik heb zo'n geval waarbij 't paard te voorwaards is en te goed op 't been i's, dusvzweep is bij mij niet nodig

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:43

mrie schreef:
Eleadoras schreef:
Het schijnt dat de zweep voor het paard geen zeer doet.

Een paard voelt een vlieg nog landen op zijn flank. Er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat als ie een zwieper krijgt dat hij daar geen pijn van zou hebben. Dit is echt weer zo'n fabeltje om zweepmisbruik te rechtvaardigen. Een paard laat alleen instinctmatig niet zo snel weten dattie pijn heeft, want als je zwak bent dan komen de wolven...

Er is een onderzoek gedaan, die ook op bokt staat over zweepgebruik, en pijn.
En de 'pijnlaag' ligt bij een paard dichter onder de huid dan bij een mens.
Dat betekent dus volgensmij dat ze eerder pijn hebben, of het iig eerder voelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:51

Starbreeze schreef:
Ayasha schreef:
Een paard dat bang is voor de zweep heeft dus per definitie niet voldoende vertrouwen in degene die hem hanteert. Een paard dat effectief gespannen/bang wordt van een zweep komt in mijn ogen tekort aan begeleiding en opleiding.

Dit vind ik te kort door de bocht. De door mij ingereden paarden waren in principe met zweep te rijden, geen spanning oid. Mijn huidige paard heb ik op latere leeftijd gekocht (opgeleid door een ander) en wordt erg heet van de zweep, al heb ik hem alleen maar vast. Van zichzelf ik hij al erg voorwaarts en loopt alle oefeningen zo door dus daarvoor heb je hem niet nodig. Ik rij alleen met sporen. Hij is echt niet bang voor de zweep want als ik vrijheidsdressuur doe of longeer, heb ik ook een zweep vast maar dan reageert hij niet zo.

Ook die kunnen het prima leren. Wat thuis staat is op 1tje na allemaal "afgedankt" als rijpaard (dus het leed van andermans rommel opruimen ken ik.) en zelfs degene die helemaal flipte als ie zelfs maar dacht dat je een zweep vast had (letterlijk) is nu prima te rijden met zweep. :)
Het is absoluut wel makkelijker als er nog niet tevergeefs mee geklooid is. Dat wel.

LiannePuthzy

Re: Bewust zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:03

Maar alsnog, een zweep is niet nodig bij de opleiding, alsook 'm zou gebruiken hou ik 'm alleen maar vast, verder niet, paard reageerd perfect op het been, zowel bij drijven en naar binnen of buiten duwen enzo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:05

een paard desensibiliseren voor de zweep indien dat nodig is (dus wanneer die gespannen reageert op zwepen vind ik dat nodig) , is gewoon opleiding. :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:10

Ik ben aan het inrijden en koos hierbij bewust de eerste paar keren geen zweep te nemen. Zodat hij niet ging leren lopen op zweep maar echt op been en houding.
Toen dit er in zat heb ik de zweep er wel bewust bij genomen want we gaan nu verder met de basis en dan mag ik hem een tikje geven als hij moet opletten.
Daarvoor gebruik k het zweepje, niet om te versnellen oid :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:13

Gespannen is ze niet meer bij zwepen
Maar alsnog vind ik toch nieuwpoort nodig (heb wel 2 zwepen in mijn kast liggen)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:17

Ik rijd bewust zonder zweep!
Omdat ik weet van mezelf dat ik hem.op de verkeerde manier gebruik. Ik ben nl zelf snel geneigd om als ze vervelend is, meteen de zweep er bij te pakken.
Sinds we de laatste tijd beide rust hebben gevonden, gaat het ook stukken beter zo!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:19

Omdat ik altijd buitenrijd neem ik de zweep wel mee maar enkel voor de veiligheid.
Ik gebruik hem niet om te slaan. Ja, vliegen die op mijn pony zitten veeg ik ermee weg :j

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:39

Ik spring en rijd dus nauwelijks dressuur proeven. Bij de pony die ik rijd is geen zweep nodig en ook geen sporen. Ze is heel erg snel ik moet er eerder inhouden dan dat ik bij moet geven.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:42

Billy schreef:
Ik rijd zonder zweep en zonder sporen. Mijn paard is prima aan het been, dus ik zie de toegevoegde waarde niet.
Ik zeg niet dat ik het nooit zal gebruiken, maar dan zal ik eerder een impulsspoortje pakken dan een zweep

Dit dus, ik heb niks nodig om mijn paard te rijden. Hij is goed aan been en heb ze absoluut niet nodig

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:44

Op de manege moeten we met zweep rijden. (met 1 ponny als uitzondering) , we leren wel om eerst twee netjes te vragen en de derde keer met een tikje erbij.

Bij mijn verzorgponny's (als ik daar mee rijd) verschilt het per ponny en wat we gaan doen.

Kortom ik rijd meestal met zweep maar gebruik hem zo min mogelijk.

Als ik een eigen paard had zou ik denk ik zonder zweep of sporen rijden (kan misschien later ook op mijn verzorgponny's maar ik heb tot nu toe nog maar 2 keer gereden daar)
Op manege ponny's kan het volgensmij niet anders.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:10

Met dressuur heb ik ook nooit een zweep bij me omdat me paard daar een beetje onrustig van wordt. Met springen wel, voor je weet maar nooit.

LynnRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:28

Ik heb vaak er een zweepje bij. Niet om hem hiermee te pesten, maar om duidelijk te laten merken als hij iets doet wat echt niet kan. Wanneer ie harder moet ofzo gebruik ik eigenlijk alleen been.
Ik gebruik m'n zweep dus zo min mogelijk.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:27

Ik kan mijn paard niet met een zweep rijden aangezien ze extreem reageert en helemaal over de flos gaat dan. Úitzondering is een springzweep. Hier rijd ik wel mee in het bos en soms enkele keer in de bak voor bij te tikken op de schouder mocht ze in een }> bui zijn.
Vaak is 1 inimini tikje op de schouder al genoeg om ze weer in het gareel te krijgen.

Toch vind ik het wel jammer dat ik af en toe geen dressuurzweepje kan gebruiken. Bv met appuyeren naar links heeft ze minder impuls als met appuyeren naar rechts. Puur omdat mijn linkerbeen minder kracht heeft en ze daar soms wat misbruik van maakt.
Dan zou 1 x beetje bijtikken met zweep al wonderen verrichten maar ik kan het niet doen want ze verdraagt geen lange zweep.

Maar over het algemeen vind ik dat je zoveel mogelijk zonder zweep moet rijden maar met been.
Op wedstrijd is het vanaf de M1 ook niet meer toegestaan.
Te vaak zie ik B en L ruiters die zichzelf heel wat vinden met sporen rijden en zweep en dan ook echt elke pas sporen erin en continue tikken met de zweep.
Zo krijg je echt een afgestompt paard. Zweep en sporen zijn een hulpmiddel die je af en toe kan gebruiken maar niet altijd iedere keer, iedere pas, iedere beweging moet gebruiken.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:39

Zonder zweep en sporen.. Omdat ik ze gewoon niet nodig ben.
Paardje is heel voorwaarts en wil altijd werken.
Daarnaast bouwt hij super veel spanning op als ik wel een zweep er bij pak.
Dus daarom gebruiken we hem eigenlijk ook niet.
Het werkt me meer tegen, dan dat het me helpt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:26

Ja ik koos hier bewust voor. Vooral met inrijden van een jong dier.
Mijn begeleiding stond altijd in de bak met de longeerzweep (nooit gebruikt,maar om wat overwicht uit te stralen) maar ik probeer zoveel mogelijk op te lossen met stem en been.
Later merkte ik dat het toch wel fijn is om zelf te kunnen corrigeren.. maar liever reed ik zonder. gewoon omdat ik vind dat een dier dan beter op jou leert reageren, echter moet je dus wel eerst dat bereiken. Als hij niet reageert moet je kunnen corrigeren.

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:32

Ik rij altijd met zweep, niet om mn paard mee te slaan, maar gewoon ter bescherming . Vooral als je door t bos rijd , kan er zo een hond in je paards been bijten. Zo kan je je paard ook beschermen :)

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:42

wij rijden alleen met zweep bij jongen en onervaren ponys en paarden puur voor de veiligheid en om ons uit lastige en gevaarlijke situaties te helpen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:55

Maar supperazzie, wat is daarvan dan het doel? Hoe helpt een zweep jou uit lastige en gevaarlijke situaties? Wat doe je daar dan mee?

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:01

mrie schreef:
Maar supperazzie, wat is daarvan dan het doel? Hoe helpt een zweep jou uit lastige en gevaarlijke situaties? Wat doe je daar dan mee?

mocht er een paard niet meer vooruit willen of de lucht in willen komen moet je toch vooruit kunnen komen om uit de situatie te komen. naar voor rijden is de oplossing en in een geval met jongen en onervaren paarden die het been niet helemaal snappen in dit een van de oplossingen , heb het zelf nog nooit hoeven doen is me alleen altijd geleerd door de eigenaar van de paarden die ik dan rij

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:34

Oh, ja, dan snap ik het. Het is niet de methode die ik gebruik, maar het is een manier.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:42

mrie schreef:
Oh, ja, dan snap ik het. Het is niet de methode die ik gebruik, maar het is een manier.

mag ik vragen welken manier jij dan gebruikt ?