In de bak rij ik bijna nooit met zweep, hij ligt wel in de buurt voor als een nieuwe oefening wat extra aanwijzing nodig heeft oid.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Heike schreef:Ok ik moet iets duidelijker zijn. Een paard wat voorwaarts is is niet altijd goed aan je been. Een zweep gebruik je o.a. om je paard beter aan je been te krijgen. Om hem beter te laten opletten.
Ik zie gewoon heel veel ruiters, vaak op een manege, die niet met zweep rijden omdat dat zielig is. Ze zijn er trots op dat ze zonder zweep rijden want diegene die met zweep rijden zijn 'dierenbeulen' maar intussen schoppen ze hun paard tien keer in de buik omdat ze niet reageren. Vandaar dat ik een voorstander van een zweepje ben. En dan niet zo'n kort springzweepje. Want dan zie je vaak dat mensen het paard in de mond zitten omdat ze een tikje geven.
Correct zweepgebruik moet goed aangeleerd worden. Ik heb jaren op een manege les gegeven en vond dat erg belangrijk. Maar dat is een andere discussie.
mrie schreef:Eleadoras schreef:Het schijnt dat de zweep voor het paard geen zeer doet.
Een paard voelt een vlieg nog landen op zijn flank. Er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat als ie een zwieper krijgt dat hij daar geen pijn van zou hebben. Dit is echt weer zo'n fabeltje om zweepmisbruik te rechtvaardigen. Een paard laat alleen instinctmatig niet zo snel weten dattie pijn heeft, want als je zwak bent dan komen de wolven...
Starbreeze schreef:Ayasha schreef:Een paard dat bang is voor de zweep heeft dus per definitie niet voldoende vertrouwen in degene die hem hanteert. Een paard dat effectief gespannen/bang wordt van een zweep komt in mijn ogen tekort aan begeleiding en opleiding.
Dit vind ik te kort door de bocht. De door mij ingereden paarden waren in principe met zweep te rijden, geen spanning oid. Mijn huidige paard heb ik op latere leeftijd gekocht (opgeleid door een ander) en wordt erg heet van de zweep, al heb ik hem alleen maar vast. Van zichzelf ik hij al erg voorwaarts en loopt alle oefeningen zo door dus daarvoor heb je hem niet nodig. Ik rij alleen met sporen. Hij is echt niet bang voor de zweep want als ik vrijheidsdressuur doe of longeer, heb ik ook een zweep vast maar dan reageert hij niet zo.
Billy schreef:Ik rijd zonder zweep en zonder sporen. Mijn paard is prima aan het been, dus ik zie de toegevoegde waarde niet.
Ik zeg niet dat ik het nooit zal gebruiken, maar dan zal ik eerder een impulsspoortje pakken dan een zweep
mrie schreef:Maar supperazzie, wat is daarvan dan het doel? Hoe helpt een zweep jou uit lastige en gevaarlijke situaties? Wat doe je daar dan mee?