Centered riding, meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:48

Het is nog niet een regio waar veel CR-instructeurs zitten, maar ik weet dat er een aantal mensen uit het Noorden nu de instructeursopleiding volgt. Voor mij is Grootegast net een beetje te ver.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:29

carika schreef:
Ik ben trouwens opzoek naar iemand die les wil geven bij mij op stal omg. Grootegast (grens Friesland/Groningen) op de website centeredriding.org heb ik al gekeken maar ik ben benieuwd of er iemand een aanbeveling heeft.

Ik kan je Petra Veenstra van harte aanbevelen.
We hebben samen de instructeursopleiding gedaan en in april jl een update.
Naast Centered Riding werkt ze ook met rechtrichten.
Ze geeft op een hele prettige en rustige manier les.
Mocht je contact met haar opnemen doe haar dan maar de groeten van Jet :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:33

Ooh! Ik ga mee met Jet! :) Ook ik ken Petra van een update. Leuke meid!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:37

ik doe ook aan CR. pff wat is dat telkens weer confronterend. vooral het gevoel tijdens de les wanneer het dan met hulp WEL goed gaat en daarna met oefenen niet meer ;(

Ik ben er nu een klein jaartje mee bezig, langzaamaan (en met een paar onderbrekingen vanwege blessure van mij en mijn instructrice).

Ik krijg les van Astrid Baard (equi-trainer)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:39

EliseXJoelle schreef:
ik doe ook aan CR. pff wat is dat telkens weer confronterend. vooral het gevoel tijdens de les wanneer het dan met hulp WEL goed gaat en daarna met oefenen niet meer ;(

Ik ben er nu een klein jaartje mee bezig, langzaamaan (en met een paar onderbrekingen vanwege blessure van mij en mijn instructrice).

Inderdaad confronterend!
Normaal werd er niet gelet op hóe ik aandraafde, als ik maar aandraafde.
Nu moet ik dus aandraven met de goede houding en alles ontspannen wat dus heel lastig is.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:07

Selina schreef:
EliseXJoelle schreef:

Inderdaad confronterend!
Normaal werd er niet gelet op hóe ik aandraafde, als ik maar aandraafde.
Nu moet ik dus aandraven met de goede houding en alles ontspannen wat dus heel lastig is.

Ja inderdaad dit heb ik ook! op alles tegelijk letten, minder met de teugels maar meer op zit hulpen werken, en dan niet vergeten te blijven ademhalen :+

Mijn paard is er ook redelijk gevoelig voor (kruising haf tinker), ik merk duidelijk verschil als ik er niet continu op let. De paarden van mijn instructrice zijn nog een tandje erger. als je het daar verkeerd doet óf ze stoppen of ze lopen naar binnen met een blik in hun ogen 'Astrid hélp haal dit van mijn rug dit snap ik niet' máár zijn dus fantastische leerpaarden! Geeft ook veel voldoening om dan te zien wanneer het wél goed gaat :D

Ik mag vanavond weer aan de bak! *\o/*

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:13

EliseXJoelle schreef:
Ja inderdaad dit heb ik ook! op alles tegelijk letten, minder met de teugels maar meer op zit hulpen werken, en dan niet vergeten te blijven ademhalen :+

Mijn paard is er ook redelijk gevoelig voor (kruising haf tinker), ik merk duidelijk verschil als ik er niet continu op let. De paarden van mijn instructrice zijn nog een tandje erger. als je het daar verkeerd doet óf ze stoppen of ze lopen naar binnen met een blik in hun ogen 'Astrid hélp haal dit van mijn rug dit snap ik niet' máár zijn dus fantastische leerpaarden! Geeft ook veel voldoening om dan te zien wanneer het wél goed gaat :D

Ik mag vanavond weer aan de bak! *\o/*

Goh ademhalen, wat is dat? :+
Ik rijd ook een heel braaf beestje die me een grote spiegel voorhoudt.
Meeste paarden die ik gereden heb lieten je ermee weg komen, maar als ik niet rustig ben als ik wil aandraven, vertikt ze het. En ik was toen zo gespannen dat paard het alleen kon uiten in een onverwachte galop, ik helemaal uit balans. Dus daarna even rustig worden, soort mindfulness en toen was het paard heel gevoelig op elk hulpje. Per ongeluk ging ze in galop maar doordat ik zo rustig was, ging ze meteen weer terug.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:45

Heb vandaag een Centered Riding instructrice een mailtje gestuurd voor een kennismakingsles :D

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:08

jetm schreef:
carika schreef:
Ik ben trouwens opzoek naar iemand die les wil geven bij mij op stal omg. Grootegast (grens Friesland/Groningen) op de website centeredriding.org heb ik al gekeken maar ik ben benieuwd of er iemand een aanbeveling heeft.

Ik kan je Petra Veenstra van harte aanbevelen.
We hebben samen de instructeursopleiding gedaan en in april jl een update.
Naast Centered Riding werkt ze ook met rechtrichten.
Ze geeft op een hele prettige en rustige manier les.
Mocht je contact met haar opnemen doe haar dan maar de groeten van Jet :)

Super dank je wel!
Ik ga zeker contact met haar opnemen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:07

Hier ook erg enthousiast over Centered riding, maar heb nog niet zoveel lessen genomen erin, aangezien de instructrices in België nog op 1 hand te tellen zijn. Heb er nu wel eentje in de buurt, maar ze studeert nog, dus even een time-out tot haar examens, en dan vliegen we er weer in.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:18

EliseXJoelle schreef:
De paarden van mijn instructrice zijn nog een tandje erger. als je het daar verkeerd doet óf ze stoppen of ze lopen naar binnen met een blik in hun ogen 'Astrid hélp haal dit van mijn rug dit snap ik niet' máár zijn dus fantastische leerpaarden!

Oh ja ik rij in Deventer bij Renalda Reitsma, op haar Haflingers die zijn ook zo getraind. Als je niet balans bent of wat te veel hobbelt staan ze stil (handig met beginners die dreigen te vallen). Of als ik met sturen te veel de teugels gebruik gebeurd precies het tegenovergestelde van wat ik wil. 1 Haflinger negeert mij en loopt stug rechtdoor en de andere gaat precies de andere kant op dus rechts in plaats van links. Frustrerend soms, je wordt gewoon door het paard afgestraft voor teugels trekken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:19

Annoya schreef:
EliseXJoelle schreef:
De paarden van mijn instructrice zijn nog een tandje erger. als je het daar verkeerd doet óf ze stoppen of ze lopen naar binnen met een blik in hun ogen 'Astrid hélp haal dit van mijn rug dit snap ik niet' máár zijn dus fantastische leerpaarden!

Oh ja ik rij in Deventer bij Renalda Reitsma, op haar Haflingers die zijn ook zo getraind. Als je niet balans bent of wat te veel hobbelt staan ze stil (handig met beginners die dreigen te vallen). Of als ik met sturen te veel de teugels gebruik gebeurd precies het tegenovergestelde van wat ik wil. 1 Haflinger negeert mij en loopt stug rechtdoor en de andere gaat precies de andere kant op dus rechts in plaats van links. Frustrerend soms, je wordt gewoon door het paard afgestraft voor teugels trekken.

Dan nog 10x liever de paarden die dit doen, dan de paarden die op jou onbalans compleet uit kun stekker gaan :) ...

Ik las iets over (het gebrek aan) instructeurs in Noord-Nederland, inderdaad erg jammer! Ik ben inmiddels ook afgestudeerd CR instructeur en werkzaam in Groningen/Friesland(en de waddeneilanden).

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:43

Drico schreef:
Heb vandaag een Centered Riding instructrice een mailtje gestuurd voor een kennismakingsles :D

Jammer, diegene zat al helemaal vol en kon ook geen nieuwe les klanten meer aannemen :(

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:18

Drico schreef:
Drico schreef:

Jammer, diegene zat al helemaal vol en kon ook geen nieuwe les klanten meer aannemen :(

Ooh wat jammer!!
hoop dat er nog iemand in de buurt zit voor je.

Gisteren voor het eerst een galopje mee gepakt tijdens de les :) meneer had de hele les al de turbo aan staan. Ondanks dat erg fijne les gereden. Op bbp in de wei met een scheur monster was wel even slecht voor mn houding hoor -O- maar goed afgesloten gelukkig :) en weer veel geleerd

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:46

Drico schreef:
Drico schreef:

Op pagina 2 had ik al een linkje gezet waar je Centered Riding instructeurs kunt vinden.

Ik zit zelf in Driebergen, is misschien net te ver voor jou (ivm reiskosten), maar misschien ook niet :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:15

Afgelopen zondag heb ik mijn CR level 1 instructeurstraining afgerond en wat was het superleuk en leerzaam! We hadden een erg leuke groep met een positieve wisselwerking. En twee topinstructeurs! Ik rijd IJslanders, ook wedstrijden, en mijn uitdaging ligt in het integreren van de cr basics in het IJslands
rijdenen in de lessen die ik geef met mijn eigen IJslanders. Naar mijn idee heb ik hier nu een mooie basis voor gelegd. Meer mensen hier die IJslands (wedstrijd) rijden met centered riding combineren? En wat zijn je ervaringen hiermee?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:00

Gefeliciteerd Marieke! Ik ken wel mensen die de IJslanders en CR combineren, maar die zitten voor zover ik weet niet op bokt.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:13

Askja schreef:
Afgelopen zondag heb ik mijn CR level 1 instructeurstraining afgerond en wat was het superleuk en leerzaam! We hadden een erg leuke groep met een positieve wisselwerking. En twee topinstructeurs! Ik rijd IJslanders, ook wedstrijden, en mijn uitdaging ligt in het integreren van de cr basics in het IJslands
rijdenen in de lessen die ik geef met mijn eigen IJslanders. Naar mijn idee heb ik hier nu een mooie basis voor gelegd. Meer mensen hier die IJslands (wedstrijd) rijden met centered riding combineren? En wat zijn je ervaringen hiermee?

Gefeliciteerd!
Ik wil graag met mijn IJslander CR gaan doen :D

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:31

Ik heb zelf een hele laterale ijslander die ik als drieganger rijd. Hij heeft vrij veel lichamelijke problemen gehad waardoor we ervoor gekozen hebben niet meer te tölten. Ik had zelf ook heel weinig ervaring met ijslanders toen ik hem, 9 jaar geleden, kocht. Schweinen konden we wel goed :D
Ik merk nu dat hij steeds sterker wordt en heel af en toe gaat hij uit zichzelf een paar pasjes in tölt tijdens het rijden :).
Laatst heb ik hem voor het eerst in 9 jaar een paar passen zien tölten in de wei, was echt gaaf.

Ik ben ervan overtuigd dat CR en ijslanderrijden een mooie combinatie is waarbij je een paard vanuit ontspanning in de tölt kan rijden. Wij kunnen het samen (nog) niet maar ik heb liever dat we er lang over doen en een "gezonde" tölt gaan rijden als het er ooit uitkomt dan dat je in de karakteristieke tölthouding (benen naar voren, achterover hangen en gaaaaaaan !!!) vanalles gaat forceren.

Wedstrijdrijden en CR kan ook goed samengaan denk ik, rijden vanuit ontspanning is iets wat voor veel wedstrijdruiters moeilijk is.

Dus Askja, gefeliciteerd ! Veel plezier en succes gewenst en ik denk dat je een hele mooie combinatie hebt gevonden die prima werkt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:04

Tnx allen! Leuk dat er meer mensen IJslands en CR combineren. Van jou wist ik het uiteraard wel Imre ;)
Ik ben druk aan het oefenen in het toepassen van CR basics in de tölt. Benen los houden zodat ze kunnen veren, beweging via mijn heupen doorlaten, voeten onder me houden en 'gronden' in de beugels ipv hak uitdrukken, halve ophoudingen geven vanuit mijn bekken en teugelhulpen daarop afstemmen.Bij het ene paard gaat dat gemakkelijker dan bij het andere, maar het lukt steeds beter om vanuit ontspanning en puur op ritmische kuithulpen en bekkendynamiek te tölten. Dan voelt het als lekker dansen met je paard ipv werken op je paard! Ik merk dat ik toch te veel met spierspanning heb gereden, en dat dat niet nodig is. Less is more!
Jetm, wij hebben hier ook twee super laterale paarden. Die reageren inderdaad erg goed op cr. Laterale paarden houden meestal hun rug te veel vast en als je dan juist heel losjes, verend gaat meezitten kun je ze daarmee vaak goed aanmoedigen hun bovenlijn wat losser te laten en dan krijgen ze meer takt. Beter dan wat er doorgaans geprobeerd wordt zoals snel zigzaggen, de achterhand wegdrijven op een kleine volte etc. Dat wekt alleen maar meer spanning op. Overigens kan een paard inderdaad ook lateraal tölten door een onderliggend fysiek probleem.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:16

Ik merk dat ik (weet niet of het specifiek door CR komt of puur de instructrice) bewuster ben gaan rijden. Ik let meer op m'n houding, schouders die ik vastzet, ademhaling, ontspanning etc. We zijn ook al verbeterd sinds het begin :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:47

Miranda van de schuur (level 3 of 4) heeft ook ijslanders en er ook een op de CR manier ingereden... heel gaaf om daar op te rijden <3 Ik krijg ook les van haar maar dan op mn eigen doodnormale kwpner :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:43

Leuk, waar zit zij ergens? Level 4 zal ze niet zijn, daar zijn er voor zover ik weet maar twee van in NL (Margreet Bouwmeester en Nelleke Deen?). Correct me if I'm wrong.

Tijdens mijn training heb ik ook les gehad van een hele fijne level 3 instructeur die enige ervaring heeft met IJslanders (geeft les aan mensen met een IJslander): Ruthie Daman. Ik ben van plan haar af en toe hierheen (Noord-Drenthe) te halen voor een lesdag. Als hier mensen belangstelling voor hebben kunnen ze me pb-en. Je kunt evt. meedoen met een van onze (IJslandse) lespaarden.

Vanochtend zelf weer lesgegeven, ging erg leuk met beide lessers. Ze waren lekker ontspannen aan het tölten op lichte hulpen en zonder klemmende benen. Mooi om te zien hoe gefocust en ontspannen de paarden worden als de ruiter zich vooral richt op zijn eigen balans en ontspanning zonder te veel met het paard bezig te zijn in de zin van 'eraan rijden'.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:05

Ik wil wel aansluiten dan, Marieke! :j Leuk!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:40

Askja schreef:
Leuk, waar zit zij ergens? Level 4 zal ze niet zijn, daar zijn er voor zover ik weet maar twee van in NL (Margreet Bouwmeester en Nelleke Deen?). Correct me if I'm wrong.

Tijdens mijn training heb ik ook les gehad van een hele fijne level 3 instructeur die enige ervaring heeft met IJslanders (geeft les aan mensen met een IJslander): Ruthie Daman. Ik ben van plan haar af en toe hierheen (Noord-Drenthe) te halen voor een lesdag. Als hier mensen belangstelling voor hebben kunnen ze me pb-en. Je kunt evt. meedoen met een van onze (IJslandse) lespaarden.

Vanochtend zelf weer lesgegeven, ging erg leuk met beide lessers. Ze waren lekker ontspannen aan het tölten op lichte hulpen en zonder klemmende benen. Mooi om te zien hoe gefocust en ontspannen de paarden worden als de ruiter zich vooral richt op zijn eigen balans en ontspanning zonder te veel met het paard bezig te zijn in de zin van 'eraan rijden'.

Dan heb ik ook wel interesse!
Zeker als het mogelijk is om mee te doen met 1 van jullie paarden, het is voor mij logistiek altijd wat omslachtiger!