renee16 schreef:We stappen zelf toch ook met een iets geruster hart op een paard dat we kennen en weten wat we ervan kunnen verwachten?
Het is logisch dat een paard die gewend is aan 1 ruiter zich het meest op zijn gemak voelt bij deze persoon. Het meest aan deze persoon gewend is.
Wil absoluut niet zeggen dat een ander het niet zou kunnen, het is een kwestie van veel met elkaar omgaan en wennen aan elkaar. En natuurlijk reageert het ene paard sterker op een vreemd dan een ander. Dat is bij mensen net zo, de ene kent amper angst, de andere is al bang als het paard een oor beweegt..
Dat vind ik een beetje een kromme vergelijking... Als ik een paard bij iemand zie spoken, dan stap ik er niet zo snel op. Als ik een paard fijn in de rondte zie lopen, wil ik dat best doen, leuk juist

. Daar hoef ik het dier nou niet heel persoonlijk voor te kennen.
Een paard ziet ook andere mensen lopen, en als de hulpen gewoon in het normale zijn, zouden de meeste mensen op t gemiddelde paard weg moeten kunnen rijden, denk ik?
Het is juist aan de mensen om een paard uit te leggen hoe het werkt in de wereld, en een paard beschermen heeft vaak niet een open en onbevangen paard als resultaat maar een bange poepert die snel in de stress schiet. Is voor het dier ook niet leuk, lijkt mij.