"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:06

Sizzle schreef:
[naam] schreef:
Die van mij is na les van een bepaalde instructeur ook enorm vooruit gegaan, maar zal een nieuwe ruiter toch blijven uitproberen.

Dat geeft toch niets?
Dat maakt het dier toch niet onrijdbaar voor een ander?
Denk je dat Salinero niet eens wat uitgeprobeerd heeft toen Anky hem kocht?
Eehhh, zie je mij dat ergens zeggen dan??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:09

ik denk ook dat sommige paarden van nature vergevensgezinder/beschermender zijn dan andere. Of juist zo zelfverzekerd dat het hen niet uitmaakt wie er op hun rug zit, ze zorgen wel voor zichzelf. Daar kun je iedereen opzetten. En andere paarden heb juist de steun en zekerheid van een (vertrouwde) ruiter nodig, en dat kan niet iedereen bieden. En dan komt het kijken naar het individuele paard en de rijkunst van de individuele ruiter weer om de hoek kijken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:10

Cer schreef:
renee16 schreef:
We stappen zelf toch ook met een iets geruster hart op een paard dat we kennen en weten wat we ervan kunnen verwachten?

Het is logisch dat een paard die gewend is aan 1 ruiter zich het meest op zijn gemak voelt bij deze persoon. Het meest aan deze persoon gewend is.

Wil absoluut niet zeggen dat een ander het niet zou kunnen, het is een kwestie van veel met elkaar omgaan en wennen aan elkaar. En natuurlijk reageert het ene paard sterker op een vreemd dan een ander. Dat is bij mensen net zo, de ene kent amper angst, de andere is al bang als het paard een oor beweegt..

Dat vind ik een beetje een kromme vergelijking... Als ik een paard bij iemand zie spoken, dan stap ik er niet zo snel op. Als ik een paard fijn in de rondte zie lopen, wil ik dat best doen, leuk juist :j . Daar hoef ik het dier nou niet heel persoonlijk voor te kennen.
Een paard ziet ook andere mensen lopen, en als de hulpen gewoon in het normale zijn, zouden de meeste mensen op t gemiddelde paard weg moeten kunnen rijden, denk ik?

Het is juist aan de mensen om een paard uit te leggen hoe het werkt in de wereld, en een paard beschermen heeft vaak niet een open en onbevangen paard als resultaat maar een bange poepert die snel in de stress schiet. Is voor het dier ook niet leuk, lijkt mij.

Dat bedoel ik juist, bij het ene paard krijg je een ander gevoel dan bij het andere.
Dit zal voor paarden net zo kunnen gelden.

Je hebt als mensen ooit dat je iemand tegen komt waar je gewoon een bepaald 'gevoel' bij krijgt. Een paard zal ook op de ene ruiter anders kunnen reageren dan op de andere ruiter. Met gewenning kom je bij hele onzekere typjes vaak een heel eind.

Ik ben het zeker met je eens, dat een correct aangereden paard een gemiddelde ruiter op weg zou moeten kunnen rijden.

En ik geloof ook zeker dat de onzekere typjes met de juiste begeleiding ook prima door andere gereden kunnen worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:11

Doubtless dat ligt eraan.
Ik noem mijn paard mijn autistje. Hij hecht enorm aan routine en vaste volgorde. Anders raakt hij in de war en wordt lastig bij veel doorbrekingen van zijn gewoonten. Het veranderen van de volgorde kan, maar kost tijd voor hij zich er goed bij voelt.

Dat zijn dus "trucjes" waar je aan moet denken omdat je anders gewoon al een heel vervelend boos angstig paard hebt nog voor je erop stapt.

Goed opgevoed is hij wel, ondanks angst of ongenoegen zal hij nooit bijten, trappen, ongevraagd in je ruimte komen,... Het is een heel lief paard!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:11

Tussen kan en wil zit een groot verschil. Ik denk dat er zeer weinig tot geen paarden zijn die écht door 1 persoon gereden kunnen worden. Bij de mensen die wel zeggen dat zij als enige op dat paard kunnen rijden denk ik vooral; als jij het voor elkaar hebt weten te krijgen dat jij er wel op kan rijden, kan iemand anders dat ook.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:12

Een pony die ik reed voor iemand had dat eerder wel. Er kon gewoon niemand anders opstappen, zaten ze er eenmaal op konden ze best rondrijden denk ik.
Ik heb hem een jaartje zelf gereden en toen zijn we aan de slag gegaan met anderen erop laten. Zelf erbij staan en dan rustig mensen op laten stappen. De pony is nu klaar voor de verkoop.

Het is gewoon een kwestie van vertrouwen. Een paard moet eerst het vertrouwen in 1 persoon krijgen en met de hulp van die persoon zal hij langzaamaan de rest ook weer vertrouwen.

Bovenstaande pony was trouwens niet mishandeld oid maar gewoon een gevoelig dier waar de eigenaren bang voor waren geworden. En als jij geen vertrouwen geeft aan de pony zal de pony je gaan wantrouwen.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:15

Ik volg enkele fb-pagina's van mensen met eigen/verzorgpaarden en dan lees ik dat ook vaker. Vind het soms best lachwekkend hoe overdreven ze kunnen vertellen over wat voor geweldige vooruitgang dat paardje gemaakt heeft :')
Verder ken ik alleen 'eenkennige' paarden van eigenaren waarvan ik ook dacht van.. ja.. omdat jij ook eenkennig bent :P en dan doel ik op paarden die ik ook in het echt zie en daarvan eigenaren spreek. Er zijn natuurlijk ook paarden met aparte handleiding, maar de eigenaren die ik daarvan ken en spreek geven ook gewoon toe dat die 'knopjes' net anders werken dan normaal of dat het in z'n geheel even meer tijd kost voor je zo kan opstappen en wegrijden.
Lijkt mij ook alleen maar lastig als je paard niet door anderen bereden of benaderd kan worden.
Ik zeg niet dat eenkennige paarden niet bestaan, maar ik denk ook dat het er een stuk minder zijn dan beweerd wordt :Y)

Ik heb een paar jaar terug een Fries verzorgd, ideaal paard. Kon je iedereen op zetten. Was je een beginner, dan slofte ze haar rondje wel door de bak. Kon je al beter rijden, dan reageerde ze ook beter. Ging je haar echt aan het werk zetten, dan zette ze jou ook aan het werk :Y) Dat verveelde nooit :+ Voor deze merrie vaker bereden werd, was ze fokmerrie en stond ze 'stil' na het zadelmak maken ivm dracht. Niks project of trauma :P
Mijn eigen Shet daar pleur ik ook iedereen op die er op wil, mits ze niet te groot of te zwaar zijn uiteraard. Het blijft een kleine pony. Enkel bij kids die het sturen nog niet goed onder de knie hebben laat ik iemand mee lopen, of ik loop zelf mee. Maar eenkennig, nee... hooguit een echte Shet met streekjes, en dan nog is hij een van de braafste bereden Shet die ik ken :))
Mijn jonge pony laat zich ook benaderen door meerdere mensen, ook vreemden die hij nog niet eerder gezien heeft. Gaat ook later door minimaal 2 mensen bereden worden met hier en daar een extra persoon die er eens mee rijdt. Maar voorlopig wordt hij nog niet gereden en nu de eerste keren alleen door mij gelongeerd, totdat hij beter luistert. Dan mogen van mijn part ook anderen er mee longeren. En dat ga ik later met rijden ook doen. Eerst zorgen dat ik zelf zijn 'handleiding' goed begrepen heb, en dan mogen anderen ook.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik wel zo'n controlfreak ben dat ik het liefst altijd er bij ben als anderen met mijn ponypaardjes aan de slag gaan. Maar zeggen dat ze alleen bij mij goed gedragen, nee, dat nooit. Vaak genoeg als ik even wat anders ga doen, dat ik daarna te horen krijg dat (momenteel alleen) de Shet zelfs beter luisterde op het moment dat ik er niet bij was :')
En daarnaast ga ik bijv. toevallig vandaag ook niet aanwezig zijn bij het enten. Mijn fobie voor naalden maakt mijn paardjes juist angstiger en 'moeilijker' dan dat iemand ze vast heeft die daar geen last van heeft. Dat heeft echt niks te maken met eenkennig zijn voor vreemde mensen, of een oud trauma hebben voor, bijvoorbeeld een DA. Dat ligt gewoon aan mij :Y)

Edit:
Durf best toe te geven dat ik zelf wel een eenkennig persoon ben. Maar met een paard dat zich door meerderen laat benaderen of zelfs berijden kom ik zelf ook meer in contact met andere mensen. Dus dat ik die van mijzelf zo gemakkelijk mogelijk wil hebben, gaat mij uiteindelijk ook helpen :D
Laatst bijgewerkt door CaVaLaPhoto op 11-03-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:16

Iedereen kan op mijn paard rijden. Iemand die echt goed rijdt zal ze niet uit proberen, maar zal gelijk heerlijk met haar aan het werk kunnen. Waarschijnlijk krijgt diegene haar zelfs beter aan het lopen dan ikzelf. _O-

Ze is soms wel wat aan de gevoelige kant, maar op correcte hulpen reageert ze ook correct.

Kan aan haar ook goed zien wat voor ruiter erop zit. :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:18

loveskiara schreef:
Verder ken ik alleen 'eenkennige' paarden van eigenaren waarvan ik ook dacht van.. ja.. omdat jij ook eenkennig bent :P )

Dit dus, dat zal meestal het probleem zijn !
Zeker met een onzekerder paard.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:21

Ik heb niet alles doorgelezen. Maar mijn nieuw paard (lusitano hengst) is erg eenhandig. En laat zich daarom ook niet zomaar door iemand nieuw rijden/aanhalen of borstelen.
Maar rijdt die persoon er dan een tijdje mee is er geen probleem. En zou ik weer problemen hebben als ik terug start.
Ook borstelen of aanhalen door anderen zonder zijn vaste persoon erbij vind hij eng.
Wel blijft hij braaf maar is gewoon nerveus, gaat scheef door de bak, is moeilijk vooruit.

Ik heb nu wel de indruk dat dit beter wordt.
De staleigenares bij ons is begonnen met hem, heeft zijn vertrouwen gewonnen. En dan ben ik begonnen met hem en heb ik zijn vertrouwen gewonnen. Ik zie in omgang dat hij nog steeds vertouwen heeft in haar.
Onder het zadel is het toch moeilijker. Ze is er nadien nog 1x opgekropen en we hebben afgesproken dit niet meer te doen. Hij wordt er gewoon erg nerveus van.
Met vreemde mensen gaat het ook beter denk ik. Hij haalt steeds meer mensen aan, alhoewel ik er dan wel bij ben. Maar zie dat hij toch meer vertrouwen heeft, dat straalt hij toch uit.

Denk dat veel zulke paarden die zich door 1 iemand laten rijden beetje zoals mijn hengst zijn.
De mijne is dan wel steeds braaf, maar kan mij voorstellen dat andere extremer reageren.
Ook heeft het met de kunde van de ruiter te maken. Denk moest je heel agressief (en dan bedoel ik niet per se schoppen, slaan, trekken) beginnen rijden met de mijne terwijl hij al op randje explosief loopt dat het ook niet goed komt. Ik zou dan ook niemand op mijn paard zetten als ik twijfel aan hun capaciteiten.

Ik hoop dat dit nog beter zal worden zodat ik op zijn minst eens mijn instructeur er eens kan opzetten. Zonder teveel stress, en zonder dat ik achteraf dan weer problemen heb.

Al mijn paarden voordien konden wel makkelijk door iedereen worden gereden.
Het maakte hun precies niets uit.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:21

Ja het kan voorkomen, maar ik dnek niet zo bizar vaak...

Bij ons op stal had de staleigenaresse een merrie..ze heeft er vroeger wel op gereden maar op een begeven moment kon ze het paard enkel naar de wei brengen en was niks meer mogelijk verder.
Er is toen der tijd een nieuwe pensionklant met haar moeder gekomen en het paardje van haar moeder en al snel klikte het met het paard van de staleigenaresse..
Zij kon wel poetsen, wandelen, rijden, longeren en alles ;)
Echter als zij ermee bezig was was te dichtbij komen geen optie, het paard hapte serieus en liet ook merken dat ze het nu ook wel genoeg had van het naar de wei brengen door de staleigenaresse..
Het paard werd dus al snel enkel en alleen gedaan door de meid wat altijd met haar moeder meekwam.

De merrie heeft meermaals te koop gestaan/gratis aangeboden voor goed huis en is naar mensen toe gegaan.. (voorgereden door die meid etc.. en daarna deed het paard als zij in de bak bleef op zich best goed met anderen erop)
Maar kwam terug met een mannenhaat en met verhalen dat ze absoluut niet de bak in wilde etc.
al met al dus altijd mentaal afgekeurd terwijl er fysiek niks aan de hand was..

Toen haar moeder ging verhuizen naar een eigen weide,
hebben staleigenaresse en moeder +meid afgesproken het paard mee te nemen en de kosten grotendeels op zich te nemen (op dierenarts etc. na) omdat het paard eigenlijk geen leven zou hebben als het op stal bleef staan..
Overkopen is voor hun geen optie geweest i.v.m. het financieelrisico etc. wat je loopt.
het paard kunnen onderhouden is geen probleem.. maar wordt het ziek etc. hebben ze dat gewoon niet op de bank staan voor twee paarden.. en voor hun is voor elk paard toch een spaarpotje een must..

Ik snap hun wel,
en de staleigenaresse was het paard liever kwijt denk ik, maar dat is gewoon geen optie..

Het paard doet het bij hun op de weide, met enkel het paardje van haar moeder en verder ook geen andere mensen als hun twee, super en veel beter..
het lijkt wel of de rust etc. haar enorm goed doet..

Echter heb ik het verder nooit gezien,
meestal wel selectief in ervaring en manier van rijden...
alsin, dat het paard gewoon anders reageert en soms gewoon niet te handelen is als je anders als de eigenaar etc. rijdt..
maar dat vind ik logisch :j
dat heb je soms nog met paarden kopers die zichzelf hoog inschatte.. kunnen ze niet op hun paard rijden..
elk paard heeft karakter en zijn trekjes, het moet maar matchen..
net zoals mensen, sommige kun je super mee omgaan en sommige niet ;)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 11-03-15 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:22

[/quote]Eehhh, zie je mij dat ergens zeggen dan??[/quote]

Jij zegt toch dat hij bij een andere ruiter zal uitproberen?
Natuurlijk doet een paard dat.
Ik vind dat geen reden dat een paard niet door een ander te rijden zou zijn.
Al gaat dat vast niet om jouw paard specifiek.
Ik reageer gewoon op het principe: uitproberen.

Je moet ook de juiste ruiter erbij zoeken natuurlijk. Als ik een onzekere ruiter op mijn etterbak zet, tja dan gaat het mis.
Zo hou ik echt niet van luie paarden en zal ze zo snel mogenlijk weer verkopen, ik kan ze echter wel rijden maar dat maakt het nog geen ideale combinatie.

Op een vorige stal was iemand met een 'getraumatiseerde' haflinger die er al 290 goeroes bij gehad had. Allemaal van die halve softies waar het paard de middelvinger bij opstak.
Conclusie: eigenaar zou de enige zijn die er ooit iets mee kon (en dat was al verrekte weinig).
Toen ik haar half in tranen met de leadrope zag wapperen vroeg ik of ik misschien mijn janboerenfluitjes methode mocht hanteren. Dat mocht.
15 minuten later stond de eigenaar vol in tranen. Deze keer van geluk, want haar paard ging ineens voorwaarts en dat zonder gefluister of geweld. Enkel met goed getimede actie-reactie..... :+

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:24

Citaat:
Dat vind ik een beetje een kromme vergelijking... Als ik een paard bij iemand zie spoken, dan stap ik er niet zo snel op. Als ik een paard fijn in de rondte zie lopen, wil ik dat best doen, leuk juist :j . Daar hoef ik het dier nou niet heel persoonlijk voor te kennen.
Een paard ziet ook andere mensen lopen, en als de hulpen gewoon in het normale zijn, zouden de meeste mensen op t gemiddelde paard weg moeten kunnen rijden, denk ik?

Het is juist aan de mensen om een paard uit te leggen hoe het werkt in de wereld, en een paard beschermen heeft vaak niet een open en onbevangen paard als resultaat maar een bange poepert die snel in de stress schiet. Is voor het dier ook niet leuk, lijkt mij.

@Cer
Hahaha...en als er iemand is die dat kan weten ben jij het wel. Heb jij ooit wel eens geteld op hoeveel paarden jij in je leven hebt gezeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:25

Sizzle schreef:
[naam] schreef:
Eehhh, zie je mij dat ergens zeggen dan??

Jij zegt toch dat hij bij een andere ruiter zal uitproberen?
Natuurlijk doet een paard dat.
Ik vind dat geen reden dat een paard niet door een ander te rijden zou zijn.
Al gaat dat vast niet om jouw paard specifiek.
Ik reageer gewoon op het principe: uitproberen.
Jouw vorige post komt over alsof ik in dit topic heb gezegd dat er dan niemand anders op zou kunnen rijden.
Dat ontkracht ik.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:26

Ik zwier regelmatig is een ander op mijn paard. Op 1 van de twee wel enkel mensen die zeer goed kunnen rijden. De doorsnee recreatie ruiter kan zelfs gewoon niet lichtrijden op hem (hij gooit verschrikkelijk hoog op en is het grootste paard hier in de buurt).
Mijn merrie die vertrouw ik ook niet aan een beginneling toe, maar onder toezicht kan er wel eens een beginneling op. Ik heb heel wat energie in haar opvoeding gestoken en merk toch dat ze met anderen haar grenzen probeert te verleggen. Bij een ervaren en consequente ruiter is dat echter geen probleem.
Denk dat de meeste paarden gewoon door een ander te rijden zijn en merk dat veel mensen zichzelf overschatten. Een paard met een trauma is een ander verhaal, maar die paarden zijn toch een minderheid mag ik hopen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:28

Tja ik heb hier ook zon jong paard. Zelf gefokt en hier thuis opgegroeid. Ondanks dat ik heel bewust ook andere mensen met haar bezig laat zijn heeft ze gewoon heel duidelijk 1 baas en laat ze zich bij dingen die ze eng of moeilijk vindt echt alleen overtuigen door mij.
Als mn bijrijdster erop gaat zitten duurt het echt een poos voordat ze het redelijk ok vindt maar ik moet er wel bij zijn.
Ze doet geen nare dingen maar je ziet dat ze enorm veel spanning heeft en het oprecht eng vindt.
Toch blijf ik er andere mensen opzetten zodat ze het uiteindelijk gaat leren accepteren maar of ze het ooit helemaal gaat leren dat weet ik zo net nog niet ;)

Mungbean

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:42

Koudbloed kim, miscommunicatie van mijn kant, sorry.

Overigens ook een leuk voorbeeld: oud stalgenoot met een vreselijk neurotisch maar vooral slecht opgevoed paard. Zij was de enige dier er wat mee kon want te is super bang (lees neurotisch). Tijdens haar vakantie heb ik een oogje in het zijl gehouden en als zij niet in de buurt was bleek het ineens een heel gehoorzaam dier te zijn :+
Zolang zij er bij is kan geen enkele vreemde fatsoenlijk wat van het beest gedaan krijgen (incl hoefsmid). Is de eigenaar er niet bij tilt het braaf de voetjes op.
Ofwel de eigenaar is de reden dat het dier panisch op vreemden reageerd, niet het paard.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:45

Ik had wel een paardje op de manege die maar heel weinig mensen toeliet. Asscha(kijk op mijn profiel). Ben haar helaas uit het oog verloren omdat ze is verkocht :( :( :(

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:46

LotteIsabel schreef:
Ik had wel een paardje op de manege die maar heel weinig mensen toeliet.

Een manegepaard loopt al gauw zo'n 2 tot 3 uur per dag, laten we zeggen 5 dagen per week (dat is misschien nog wel minimaal?). Dan zijn er toch 10 tot 15 ruiters die er een uurtje mee kunnen rijden?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:48

Ik vind er wel een kern van waarheid in zitten.

op mijn vorige stal had ik echt een lieveling waar ik dus ook heel veel mee werkte.
Ik kon er alles mee terwijl ie bij iemand anders hartstikke vervelend was.

Maar dat komt niet omdat ie mij leuker zou vinden of weet ik veel wat.. dat kwam omdat ik er zo veel mee werkte en het vertrouwen heel sterk was.. als de rest er net zo mee zou werken zou ie bij hun ook zo zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:49

90% van de gevallen bullshit verhaal natuurlijk als mensen komen met 'alleen ik kan er op rijden'

is macho gedrag (onzekerheid verstoppend) van de mens, niets met de paarden te maken.

Ik hoor het ook zoooo vaaaaak en dan zie je soms zelfs nog het dier gewoon bang zijn voor die ene persoon die er zogenaamd als enige op kan rijden.

Iedereen die zulke dingen beweert moet eens nagaan of zijn/haar paard geen enorme onzekerheids issues heeft, hoogstwaarschijnlijk door die eigenaar zelf. Want dat soort dingen zijn best op te lossen, in redelijk korte tijd. Maarja als jij die onzekerheid in stand houd bij zo'n dier omdat jij er niet mee om kan gaan en vervolgens er niemand anders bij in de buurt laat; tja, dan lost dat niets op.

Even die 10% uitzonderingen daar gelaten zoals die merrie van Suelza bijvoorbeeld. Zulke aparte dieren blijf je houden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:50

LotteIsabel schreef:
Ik had wel een paardje op de manege die maar heel weinig mensen toeliet. Asscha(kijk op mijn profiel). Ben haar helaas uit het oog verloren omdat ze is verkocht :( :( :(

Wat zou jij doen als je elke minuut van je welverdiende rust wordt geterroriseerd door kinderen.

Alleen de mensen die er met zelfvertrouwen benaderen zal ze niet wegjagen. Niets met paard of eenkennigheid te maken, maar met de kunde van de mensen.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:51

Doubtless schreef:
LotteIsabel schreef:
Ik had wel een paardje op de manege die maar heel weinig mensen toeliet.

Een manegepaard loopt al gauw zo'n 2 tot 3 uur per dag, laten we zeggen 5 dagen per week (dat is misschien nog wel minimaal?). Dan zijn er toch 10 tot 15 ruiters die er een uurtje mee kunnen rijden?

Dit paard viel gelijk aan in de stal, je moest echt een klik hebben voordat ze je toeliet. Zoals ik al zei, kijk even op mijn profiel :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:52

LotteIsabel schreef:
Dit paard viel gelijk aan in de stal, je moest echt een klik hebben voordat ze je toeliet. Zoals ik al zei, kijk even op mijn profiel :)

Heeft niets met klik te maken, dat maken penny-meisjes ervan. Het valt of staat met jouw houding het moment dat je haar benaderd.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:53

Toydoll schreef:
LotteIsabel schreef:

Wat zou jij doen als je elke minuut van je welverdiende rust wordt geterroriseerd door kinderen.

Alleen de mensen die er met zelfvertrouwen benaderen zal ze niet wegjagen. Niets met paard of eenkennigheid te maken, maar met de kunde van de mensen.

Er kwamen echt geen kinderen naar dit paard hoor. Asscha was zo'n 1.70 hoog, en altijd in de tralies te bijten, oren plat in de nek, niet echt de ideale knuffelcombi. Kinderen kwamen niet bij haar in de buurt. Reden ook maar drie mensen op ofzo.
Laatst bijgewerkt door Lotte1801 op 11-03-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt