Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:18

Alyanne schreef:
ik heb zelf ook een jonge pony /3 die nu bijna een jaar onder het zadel is,hij is nu 4, ik rij hem nu 6 keer in de week en dan ong. 30/45 min en ik vraag me af of dat wel goed is...

Dat is teveel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:57

Dat is behoorlijk veel inderdaad, of eigenlijk teveel...

Mijn inmiddels bijna 6 jarige (februari) loopt 5 dagen in de week, afwisselend aan de longe, aan de langeteugel en onder het zadel.
Ik rijd meestal 3x in de week.

Anoniem

Re: Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:12

Ik houd leeftijd aan tot een 5. Dus een driejarige 3 x wat doen, longeren of rijden. Idem voor 4 en 5 jarige. Natuurlijk pak je ze soms wat meer door of zet je ze een week vrij. Ligt echt heel erg aan hoe het paard mentaal en lichamelijk is! :)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:14

Ik zou als ik een jong paard heb hem toch 4x per week rijden dan kan hij alvast wennen en in conditie komen

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:36

Goh, zelf ben ik niet zo van het veel rijden. 3 keer in de bak en dan heb ik het zelf ook wel gezien eigenlijk.
Verder verschilt het per paard. Sommigen hebben aan af en toe rijden genoeg, anderen moeten dagelijks gereden worden.
Mijn merrie is nu 5,5. Gekocht op 3,5. Bij de handelaar waar ze stond werd ze 5 keer per week 20 minuutjes gereden (naar zeggen), ik veronderstel dat een handelaar een paard ook gewoon vlot verkoopsklaar wil hebben.
Daarvoor heeft ze in koerstraining gestaan. Ik weet niet hoe zij getraind is maar de meeste trainers die ik ken laten hun paarden 6 dagen per week lopen, niet altijd intensief (1x per week) en ook nog wat stapmolen tussendoor en altijd gewoon simpel rechtuit.

Zelf heb ik haar een half jaar wat laten bijkomen. 1 a 2 keer per week rijden, niet heel lang (tenzij we op buitenrit wat verder gingen) etc.
Daarna weer wat meer oppakken, maar mevrouw had de smaak van lanterfanten in de weide goed te pakken gekregen. Voor haar hoeft al dat rijden eigenlijk niet zo :+ . Als ik haar voor een 4de keer in dezelfde week opzadel kan ik me daar toch een verontwaardigde blik krijgen :') .
Probleempje is alleen dat mevrouw met lanterfanten zichzelf wat vastloopt en zeker in de winter wanneer ze 's nachts op stal staat wat last van patellafixatie kan krijgen. Dus fysiek moet er gewerkt worden, mentaal liever niet te veel.
Dat, in de combinatie met mijn onregelmatige uren maakt dat we op een compromis van 3 keer per week zitten. Hoe lang hangt er vanaf hoe meewerkend ze is, ik wil altijd op een positieve noot stoppen dus we gaan door tot het goed is, kan 20 minuten zijn, kan dik een uur zijn.

Meer dan 3-4 keer rijden per week vind ik zelf niet interessant en voor jonge paarden ook niet ideaal.
1 keer per week merk ik dat vaak toch onvoldoende is.
Af en toe een weekje rust doet hen dan vaak wel weer goed.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:43

Wij rijden de jongen paarden wanneer ze echt net onder het zadel zijn (worden bij ons op 4, 4,5 jarige leeftijd ruitermak gemaakt) elke dag 10/15 minuten over de weg heen, en dan oefenen we stap, draf, en galop, dat de weg altijd naar voren is, en de stuur en de rem.
Na een week of 2 (hangt af van het paard) dit zo gedaan te hebben bouwen we dit natuurlijk af, en proberen we om de dag te rijden en dan 10/15 minuten over de weg, en daarna nog 5 minuten in de bak te rijden. Zo bouwen we ook het over de weg heen rijden steeds meer af door dit te verplaatsen naar de bak. Werkt tot nu toe altijd heel goed. We laten altijd 3/4 keer een professionele ruiter komen die het zo aanpakt door over de weg te rijden, en na 1 keer rijden is zo'n beest schaapmak en laat hij het ons overnemen met begeleiding van hem. Die beesten zijn omdat ze in het begin buiten zijn gereden ook nergens van onder de indruk in de ring, zijn ze verkeersmak (komen ook bussen/tractoren/vrachtwagens langs) :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:29

Ervan uitgaande dat het paard 3 jaar is, zou ik twee keer per week echt rijden en één keer longeren. Voor de rest zou ik ze lekker op de wei zetten en jong laten zijn.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:36

Persoonlijk vind ik een halfuur tot drie kwartier echt te lang voor een jong paard, als je zo tweemaal in de week rijdt is dat te weinig om gecontroleerd spieren op te bouwen, en te veel in één keer tegelijk.
Ik rij zelf twee dagen 20 minuten met telkens een dag rust tussen, afwisselend met longeren. Dus bijvoorbeeld maandag en dinsdag rijden, woensdag rust, donderdag en vrijdag terug opnieuw rijden, zaterdag rust, etc.. Na een tijd merk je zelf wel wanneer je paard aan meer toe en, en zo kan je alles lekker rustig opbouwen.
We hebben het hier over jonge paarden, doe alles rustig en met geduld, dan zul je later een des te fijner paard hebben. Ik zelf al tweemaal ervaren dat je met te overhaasten helemaal niks bereikt ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:15

@snollygoster. Zo doen wij het ongeveer ook, 2 dagen achter elkaar rijden met 2 of 3 dagen ertussen afgewisseld longeren en rust. Bij het longeren wordt er alleen aan het halster wat beweging gegeven.