paard te jong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:15

Als de merrie nu al komt zou ik niet nog een maand wachten.
Of je moet er voor 1000% voor zorgen dat Harley er niet bij kan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:21

Daks schreef:
Als de merrie nu al komt zou ik niet nog een maand wachten.
Of je moet er voor 1000% voor zorgen dat Harley er niet bij kan

De merrie komt niet meteen in de groep te staan hé.
Die merrie komt voorlopig nog in een aparte weide.
Zeker ook omdat ik eerst zelf wil zien dat ze gezond is en geen tekenen van Rhino heeft. (wat hier in België de laatste maanden veel aanwezig was.)

Maar ze komt wel in de beste wei te staan. De wei die nu mooi groen van gras ziet :P

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:17

Kijk even uit met haar op die mooie groene wei te zetten. De stress van het verhuizen, andere paarden, andere routine en op een volle groene wei kan veel problemen geven. Zeker bij paarden die niet gewend zijn 24/7 buiten te staan of altijd schraal gehouden zijn. Koliek zit in een klein hoekje, net als hoefbevangenheid. Gewoon een tip :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:11

de wei is niet erg vol hoor maar wel groener dan de andere weides.
Ik geef haar sowieso een maand rustig de tijd om te wennen.

Verder moet ze wel bekapt worden haar hoeven zijn minstens 5cm te lang waardoor ze de voorbenen hoog optilt bij het draven.
Qua uiterlijk doet ze me denken aan een andalusier/lipizaner maar ik heb nog niet in de papieren kunnen kijken. Dat kom ik morgen nog te weten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:39

Ik vind het onzin dat je een 3 jarige nog niet zadelmak mag maken.
Ik denk dat je je training gewoon op je paard af moet stemmen en goed moet kijken hoe je paard het oppakt. Ik zou een 3 jarige persoonlijk niet snel meer dan 3 keer per week rijden maar overal zijn uitzonderingen in. Soms is het voor een paard beter om er wel 6 keer in de week op te zitten maar dan juist heel kort of de ene dag alleen stappen en de andere dag weer wat werken.

Maar ik vind het pure onzin om te zeggen dat 3 jaar te vroeg is! Dat moet je echt per geval bekijken!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:31

DDDara, jij kent gevallen waarbij het skelet van een 3-jarige volledig uitontwikkeld is?

Ik zou het absoluut geen onzin willen noemen!

Het brede grote paard ziet er van binnen precies hetzelfde, dan wel niet minder ontwikkeld uit dan het kleine smalle paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:54

Ik laat mijn paarden echt met rust tot hun vierde jaar. Ja tuurlijk moeten ze van stal naar wei kunnen lopen aan een halster en zich braaf laten behandelen door dierenarts en hoefsmid, maar verder geen training. Het daadwerkelijke rijden komt bij mee meestal pas als ze 5 of 6 jaar oud zijn.

Ik heb alle tijd van de wereld, ze kunnen nog de rest van hun leven rijpaard zijn. (of niet en dan zou het me ook nog niets uit maken)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:54

Mijn hengstje heb ik voetjes geven niet moeten leren. Hij gaf ze de bij de smidcontrole zelf *D
Daarnaast leer ik nu enkele commando's als draf, stap en HO in de wei (zonder longeertouw of iets dergelijks) en tijdens het wandelen aan de hand.
Ook kan hij al braaf stilstaan bij het poetsen. Alleen bij de voorpluk heeft hij moeite omdat hij zijn hoofd gestoten heeft aan een stalbalk van de schuilstal in de weide. Maar daar werk ik aan met snoepjes.

Ik vind wel dat dat de voornaamste dingen zijn die een paard moet kennen voor hij zadelmak gemaakt kan worden.
Harley wordt tevens ook gecastreerd en zal dus tijdens het wandelen ook minder gaan dribbelen als we bij de merrie komen.

Tevens vind ik wat hierboven gezegd wordt 6x per week op een 3 jarige rijden eht overdreven veel. Ookal is het maar voor 5/10 minuten.
Ik kom nu zelf maar 2 à 3x per week op de weide en 1x van die dagen ben ik met het opruimen van de wei bezig of met het andere paard en laat ik Harley rustig grazen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:19

Ik merk heel erg dat Felda het veel beter op pakt als ik 3 keer in de week met haar bezig ben, in plaats van 5/6 keer. Heb het allebei uitgeprobeerd, en 3 keer in de week werkt voor ons toch het beste.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:40

Mijn gevoel zegt dat er juist meer aandacht is voor het op het juiste moment doorrijden van paarden.

Ik zeg expres 'doorrijden', want zadelmak maken is niet zo ingewikkeld. Dat kun je met de meeste paarden in een paar weken doen - en dan kunnen ze vrolijk weer een jaar de wei op.. dus als je dat goed doet is dat niet extreem belastend.

Wel vind ik dat er steeds meer mensen enorm met hun jonge paarden aan het 'pielen' zijn, terwijl een jong beest zich nog maar kort kan concentreren. In een half uur kun je ze alles bijbrengen wat ze moeten weten - en daar zit dan ook het beroemde 'grondwerk' bij in. En verder kunnen ze lekker de wei op en spelen met hun vriendjes....

Doorrijden doe je als het paard er aan toe is. Dat betekent niet dat het paard helemaal uitgegroeid hoeft te zijn. Kinderen sporten toch ook? Te vroeg is nooit goed, maar training maakt ook sterker. Korte sessies die het paard mentaal en fysiek aankan. Dat blijft per paard verschillend. Langzaam opbouwen. Als het nodig is een rustperiode inlassen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:59

Kendra schreef:
Mijn gevoel zegt dat er juist meer aandacht is voor het op het juiste moment doorrijden van paarden.

Ik zeg expres 'doorrijden', want zadelmak maken is niet zo ingewikkeld. Dat kun je met de meeste paarden in een paar weken doen - en dan kunnen ze vrolijk weer een jaar de wei op.. dus als je dat goed doet is dat niet extreem belastend.

Wel vind ik dat er steeds meer mensen enorm met hun jonge paarden aan het 'pielen' zijn, terwijl een jong beest zich nog maar kort kan concentreren. In een half uur kun je ze alles bijbrengen wat ze moeten weten - en daar zit dan ook het beroemde 'grondwerk' bij in. En verder kunnen ze lekker de wei op en spelen met hun vriendjes....

Doorrijden doe je als het paard er aan toe is. Dat betekent niet dat het paard helemaal uitgegroeid hoeft te zijn. Kinderen sporten toch ook? Te vroeg is nooit goed, maar training maakt ook sterker. Korte sessies die het paard mentaal en fysiek aankan. Dat blijft per paard verschillend. Langzaam opbouwen. Als het nodig is een rustperiode inlassen.

Helemaal mee eens! Mensen stellen zich altijd de wildste cowboybeelden voor als ik zeg dat we er hier met 3/4 weken buiten mee rijden(meestal aan een lijntje O:) ). Terwijl als je een duidelijke leider bent en kijkt naar de leersnelheid en de behoefte van het paard dat gepiel niet nodig is. Lekker 4/5 keer per week een kwartiertje aan de gang, en daar komt geeneens rodeo bij kijken.

Daarna vakantie en dan begint het doorrijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:45

Met kendra eens. Hier ben ik er vaak maar 10- 15 minuten mee bezig. Lang zat.
Alleen aan de hand naar het bos is langer. 20 minuten en dan weer vrijheid.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:33

Selka schreef:
DDDara, jij kent gevallen waarbij het skelet van een 3-jarige volledig uitontwikkeld is?

Ik zou het absoluut geen onzin willen noemen!

Het brede grote paard ziet er van binnen precies hetzelfde, dan wel niet minder ontwikkeld uit dan het kleine smalle paard.

Ik zeg toch dat je het per geval bekijkt, maar puur zeggen dat 3jaar te vroeg is vind ik onzin.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:48

Het verschilt dus (vrijwel) niet per geval. Geen enkel paard heeft gesloten ruggenwervels met 3 jaar. Ook de schouder en bovenarm en vrijwel het volledige bovenbeen heeft nog open groeischijven met 3 jaar. Dus puur zeggen, 3 jaar is te vroeg, niet bepaald onzin.

Waarom ik "vrijwel" tussen haakjes heb gezet, is omdat de groeischijven in de rug tussen de 5.5 en 6 jaar sluiten. Dit is van het individu afhankelijk.

http://vrijheidsdressuur.nl/wp-content/ ... hijven.jpg

Dit plaatje houdt zelfs nog latere sluittijden aan van de groeischijven
http://img.over-blog-kiwi.com/0/83/13/6 ... al-age.jpg

En gezien een paard gemiddeld 8 wordt, door alle blessures en karakterproblemen (vaak ook veroorzaakt door lichamelijke ongemakken), terwijl een normaal zonder problemen rustig 20-25 kan worden (en mogelijk nog veel ouder), is er misschien toch wat mis met die met 3 jaar kan je ze inrijden cultuur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:10

ik kan niet meer volgen.
Welk plaatje is nu de juiste? die waar de rug pas op 8 jaar volgroeid is of die van de rug op 6 jaar?

Nuja voor mijn paardje zal het neit veel uitmaken, ik rijd toch niet vaker dan 2x per week en als hij ouder is dan 4 zal ik pas langer dan 20 min rijden. Ik ben ook niet wedstrijdgericht dus in een bepaalde houding (aanleuning, neusje op de loodlijn etc.) rijden moet hij ook niet.

Vandaag heeft hij zich lekker uitgesloofd op de wei na een korte fotoshoot.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:19

Ik neig eerder naar die van 6 jaar dan die van 8 jaar. Maar ik zou daar (ev. semi-)wetenschappelijke boeken over de anatomie van het paard op na moeten slaan (en daar heb ik op het moment even geen toegang toe).

Ik zou ook niet zo snel op een 3-jarig paard 2x per week gaan rijden, maar dat blijft eigen keuze. Aan de andere kant worden de shetten dit jaar waarschijnlijk wel beleerd (i.i.g. voor de wagen), zodat er af en toe een achterneefje een rondje op kan rijden en mijn moeder het mennen rustig kan gaan oppakken. Die worden dit jaar ook 3.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:23

nuja 3 jaar rijden is eerder eerst op 3 jaar zadelmak maken en op 3 jaar en half 5 à 10 min erop rondstappen voor gewenning van ruitergewicht. Pas tegen de 4 jaar beginnen met de draf op lange rechte stukken (ben blij dat ik een heel grote wei in gebruik mag nemen)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:38

Mizora schreef:
Het verschilt dus (vrijwel) niet per geval. Geen enkel paard heeft gesloten ruggenwervels met 3 jaar. Ook de schouder en bovenarm en vrijwel het volledige bovenbeen heeft nog open groeischijven met 3 jaar. Dus puur zeggen, 3 jaar is te vroeg, niet bepaald onzin.

Waarom ik "vrijwel" tussen haakjes heb gezet, is omdat de groeischijven in de rug tussen de 5.5 en 6 jaar sluiten. Dit is van het individu afhankelijk.

http://vrijheidsdressuur.nl/wp-content/ ... hijven.jpg

Dit plaatje houdt zelfs nog latere sluittijden aan van de groeischijven
http://img.over-blog-kiwi.com/0/83/13/6 ... al-age.jpg

En gezien een paard gemiddeld 8 wordt, door alle blessures en karakterproblemen (vaak ook veroorzaakt door lichamelijke ongemakken), terwijl een normaal zonder problemen rustig 20-25 kan worden (en mogelijk nog veel ouder), is er misschien toch wat mis met die met 3 jaar kan je ze inrijden cultuur.

* Dit heb ik vaak gehoord, mijn wedervraag is: waarom moeten de groeischijven gesloten zijn voor je gaat rijden?
* M.b.t. de gem. leeftijd van paarden: daarover circuleren ook verschillende verhalen en ik heb nog steeds weinig onderbouwing van die 7 of 8 gezien. Kan weinig onderzoeken vinden, heb jij ze?
* De relatie tussen inrijden als 3-jarige en blessures/karakterproblemen is ook niet duidelijk en voor zover ik weet nooit onderzocht.

Ik zou wel blij zijn met meer onderzoek, maar tot dat moment doe ik het maar met mijn eigen kennis en ervaring...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:25

Als je op die manier rijd dat je een paard echt STUK rijd dan maakt het echt niet uit of je met 3, 4, 5 of 6 jaar doet.
Ik ben van mening dat je beter heeeeel rustig met een 3 jarige kan beginnen dan wacgten tot hij 6 is en dan te hard van stapel lopen.

We laten onze kinderen toch ook sporten voor ze uit gegroeid zijn, alleen moet je het niet overdrijven....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:51

Ja, we laten onze kinderen sporten voordat ze uitgegroeid zijn. Maar we laten ze zo min mogelijk gewicht van 15% van hun lichaamsgewicht dragen. Fitnessen wordt afgeraden tot 15/16 en pas vanaf 18-jarige leeftijd met gewichten, juist omdat de kans op vroegtijdige slijtage groot is. En als je het dus wil vergelijken met een paard, dan betekent dat dat er wel mee gewerkt mag worden op 3-jarige leeftijd, maar aan de hand. Dus lange lijnen, schriktraining, als handpaard mee op de buitenrit. Wel de beweging, maar niet de zware belasting.

En 15% is niet overdreven. Dat betekent bij een paard van 500kg (een jong nog wat schraal bespierde kwpn'er) dat je incl. zadel, hoofdstel, kleding (vergeet niet de bodyprotector en cap), je extra gewicht vanwege wat je gegeten heb en je ochtendgewicht, 75kg niet een hoop is. Een zadel weegt al snel 6-8kg, een persoon van 65kg is niet opvallend, en dan houdt je dus nog 2-4kg over voor bp, cap, kleding en hoofdstel (incl. bit).

Nee, ik heb geen onderzoek bij de hand. Het ging zover ik weet op de gemiddelde slachtleeftijd (dat is iets anders dan gemiddelde leeftijd) maar ik kan het zo niet vinden.

En inderdaad je kan beter rustig beginnen dan te hard van stapel lopen, maar dat heeft niets met de leeftijd te maken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:24

Mizora schreef:
Ja, we laten onze kinderen sporten voordat ze uitgegroeid zijn. Maar we laten ze zo min mogelijk gewicht van 15% van hun lichaamsgewicht dragen. Fitnessen wordt afgeraden tot 15/16 en pas vanaf 18-jarige leeftijd met gewichten, juist omdat de kans op vroegtijdige slijtage groot is. En als je het dus wil vergelijken met een paard, dan betekent dat dat er wel mee gewerkt mag worden op 3-jarige leeftijd, maar aan de hand. Dus lange lijnen, schriktraining, als handpaard mee op de buitenrit. Wel de beweging, maar niet de zware belasting.

En 15% is niet overdreven. Dat betekent bij een paard van 500kg (een jong nog wat schraal bespierde kwpn'er) dat je incl. zadel, hoofdstel, kleding (vergeet niet de bodyprotector en cap), je extra gewicht vanwege wat je gegeten heb en je ochtendgewicht, 75kg niet een hoop is. Een zadel weegt al snel 6-8kg, een persoon van 65kg is niet opvallend, en dan houdt je dus nog 2-4kg over voor bp, cap, kleding en hoofdstel (incl. bit).

Nee, ik heb geen onderzoek bij de hand. Het ging zover ik weet op de gemiddelde slachtleeftijd (dat is iets anders dan gemiddelde leeftijd) maar ik kan het zo niet vinden.

En inderdaad je kan beter rustig beginnen dan te hard van stapel lopen, maar dat heeft niets met de leeftijd te maken.

Dat houd dus in dat je een paard van 3 jaar rustig aan het werk kan zetten mits je zelf niet te zwaar ben. En naar mijn weten zijn de ruiters die zadelmak maken over het algemeen kleine slanke ruiters.
Dus weer zie ik geen probleem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:36

Inrijden, ja, dan worden er vaak slanke ruiters op gezet. Maar daarna wordt er zelden meer rekening mee gehouden. Met 65kg ben je echt geen zwaargewicht. Afhankelijk van je lengte ben je dan ergens tussen middelmatig en slank meestal.

En 15% vind ik al een te hoge belasting voor een 3-jarige, 12% max. Maar rekenen met 12% houdt zo weinig over, dat is voor vrijwel niemand te doen (12% van 500kg is 60kg, incl. tuigage). En dan ieder jaar er 2% bij. Met 7 jaar zit je dan op 20% belasting.

Maar maximaal (dus na opbouwen) 3x in de week 30 minuten rijden op 12% belasting, incl. instappen/uitstappen, ik verwacht inderdaad dat dat geen (bewuste) schade oplevert voor een 3-jarige. Maar dat zijn er maar weinig die dat halen, die op die 3-jarigen rijden. En wat is het nut dan boven belasting aan de hand? In mijn ogen alleen de haast van de ruiter om erop te komen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:34

Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet een te zware ruiter op een jong paard moet zetten. En voor mij is het makkelijk praten omdat ik onder de 12 tot 15% blijf en de 3 x 30 minuten kom ik bij lange na niet aan, ik doe het graag rustig aan!

Maar ben het er gewoon niet mee eens dat je niet al met een 3 jarige aan de gang mag, tuurlijk hou je rekening met hoe vaak, hoe lang en hoe zwaar (de ruiter is) maar als je daar op de juiste manier mee omgaat krijg je in mijn beleving een veel relaxter paard op termijn dan wanneer je later begint.

Maar uiteraard alles in maten, en uiteraard kijk je ten alle tijden hoe je paard het doet. Er zijn ook paarden die ik zelf pas bij 4,5 zadelmak maak. Maar de discussie dat het altijd slecht is om met 3 te beginnen vind ik totaal on te recht, bij 3 jaar heb je gewoon meer om rekening mee te houden.Maar wanneer je dat doet kan je gerust een rustig begin maken.

lisaguus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:44

Ik kwam er vorige week achter dat mijn leasepony 4 jaar is en nu al op een manege staat en elke dag wel gereden word (1 a 2 uur) behalve zondag. Wat vinden jullie hiervan?

(Ik lease haar touwens op vrijdag en zaterdag)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:54

Mizora schreef:
Inrijden, ja, dan worden er vaak slanke ruiters op gezet. Maar daarna wordt er zelden meer rekening mee gehouden. Met 65kg ben je echt geen zwaargewicht. Afhankelijk van je lengte ben je dan ergens tussen middelmatig en slank meestal.

En 15% vind ik al een te hoge belasting voor een 3-jarige, 12% max. Maar rekenen met 12% houdt zo weinig over, dat is voor vrijwel niemand te doen (12% van 500kg is 60kg, incl. tuigage). En dan ieder jaar er 2% bij. Met 7 jaar zit je dan op 20% belasting.

Maar maximaal (dus na opbouwen) 3x in de week 30 minuten rijden op 12% belasting, incl. instappen/uitstappen, ik verwacht inderdaad dat dat geen (bewuste) schade oplevert voor een 3-jarige. Maar dat zijn er maar weinig die dat halen, die op die 3-jarigen rijden. En wat is het nut dan boven belasting aan de hand? In mijn ogen alleen de haast van de ruiter om erop te komen.

Waarom reken jij met 500 kg? Waar vindt ik dat je met het werkelijke gewicht moet rekenen en niet met het verwachte eind gewicht?

Daarbij: Mijn 3 jarige is nu al bijna gespierder dan mijn volwassen sportpaard en heeft geen eigen overgewicht mee te slepen....
En de spieren ondersteunen het skelet, dus hoe beter de spieren zijn hoe minder het skelet wordt belast. Trainen = beter spieren...... dus of dat, met mate, nou zo slecht is.....