Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Daks schreef:Als de merrie nu al komt zou ik niet nog een maand wachten.
Of je moet er voor 1000% voor zorgen dat Harley er niet bij kan
Kendra schreef:Mijn gevoel zegt dat er juist meer aandacht is voor het op het juiste moment doorrijden van paarden.
Ik zeg expres 'doorrijden', want zadelmak maken is niet zo ingewikkeld. Dat kun je met de meeste paarden in een paar weken doen - en dan kunnen ze vrolijk weer een jaar de wei op.. dus als je dat goed doet is dat niet extreem belastend.
Wel vind ik dat er steeds meer mensen enorm met hun jonge paarden aan het 'pielen' zijn, terwijl een jong beest zich nog maar kort kan concentreren. In een half uur kun je ze alles bijbrengen wat ze moeten weten - en daar zit dan ook het beroemde 'grondwerk' bij in. En verder kunnen ze lekker de wei op en spelen met hun vriendjes....
Doorrijden doe je als het paard er aan toe is. Dat betekent niet dat het paard helemaal uitgegroeid hoeft te zijn. Kinderen sporten toch ook? Te vroeg is nooit goed, maar training maakt ook sterker. Korte sessies die het paard mentaal en fysiek aankan. Dat blijft per paard verschillend. Langzaam opbouwen. Als het nodig is een rustperiode inlassen.
Selka schreef:DDDara, jij kent gevallen waarbij het skelet van een 3-jarige volledig uitontwikkeld is?
Ik zou het absoluut geen onzin willen noemen!
Het brede grote paard ziet er van binnen precies hetzelfde, dan wel niet minder ontwikkeld uit dan het kleine smalle paard.
Mizora schreef:Het verschilt dus (vrijwel) niet per geval. Geen enkel paard heeft gesloten ruggenwervels met 3 jaar. Ook de schouder en bovenarm en vrijwel het volledige bovenbeen heeft nog open groeischijven met 3 jaar. Dus puur zeggen, 3 jaar is te vroeg, niet bepaald onzin.
Waarom ik "vrijwel" tussen haakjes heb gezet, is omdat de groeischijven in de rug tussen de 5.5 en 6 jaar sluiten. Dit is van het individu afhankelijk.
http://vrijheidsdressuur.nl/wp-content/ ... hijven.jpg
Dit plaatje houdt zelfs nog latere sluittijden aan van de groeischijven
http://img.over-blog-kiwi.com/0/83/13/6 ... al-age.jpg
En gezien een paard gemiddeld 8 wordt, door alle blessures en karakterproblemen (vaak ook veroorzaakt door lichamelijke ongemakken), terwijl een normaal zonder problemen rustig 20-25 kan worden (en mogelijk nog veel ouder), is er misschien toch wat mis met die met 3 jaar kan je ze inrijden cultuur.
Mizora schreef:Ja, we laten onze kinderen sporten voordat ze uitgegroeid zijn. Maar we laten ze zo min mogelijk gewicht van 15% van hun lichaamsgewicht dragen. Fitnessen wordt afgeraden tot 15/16 en pas vanaf 18-jarige leeftijd met gewichten, juist omdat de kans op vroegtijdige slijtage groot is. En als je het dus wil vergelijken met een paard, dan betekent dat dat er wel mee gewerkt mag worden op 3-jarige leeftijd, maar aan de hand. Dus lange lijnen, schriktraining, als handpaard mee op de buitenrit. Wel de beweging, maar niet de zware belasting.
En 15% is niet overdreven. Dat betekent bij een paard van 500kg (een jong nog wat schraal bespierde kwpn'er) dat je incl. zadel, hoofdstel, kleding (vergeet niet de bodyprotector en cap), je extra gewicht vanwege wat je gegeten heb en je ochtendgewicht, 75kg niet een hoop is. Een zadel weegt al snel 6-8kg, een persoon van 65kg is niet opvallend, en dan houdt je dus nog 2-4kg over voor bp, cap, kleding en hoofdstel (incl. bit).
Nee, ik heb geen onderzoek bij de hand. Het ging zover ik weet op de gemiddelde slachtleeftijd (dat is iets anders dan gemiddelde leeftijd) maar ik kan het zo niet vinden.
En inderdaad je kan beter rustig beginnen dan te hard van stapel lopen, maar dat heeft niets met de leeftijd te maken.
Mizora schreef:Inrijden, ja, dan worden er vaak slanke ruiters op gezet. Maar daarna wordt er zelden meer rekening mee gehouden. Met 65kg ben je echt geen zwaargewicht. Afhankelijk van je lengte ben je dan ergens tussen middelmatig en slank meestal.
En 15% vind ik al een te hoge belasting voor een 3-jarige, 12% max. Maar rekenen met 12% houdt zo weinig over, dat is voor vrijwel niemand te doen (12% van 500kg is 60kg, incl. tuigage). En dan ieder jaar er 2% bij. Met 7 jaar zit je dan op 20% belasting.
Maar maximaal (dus na opbouwen) 3x in de week 30 minuten rijden op 12% belasting, incl. instappen/uitstappen, ik verwacht inderdaad dat dat geen (bewuste) schade oplevert voor een 3-jarige. Maar dat zijn er maar weinig die dat halen, die op die 3-jarigen rijden. En wat is het nut dan boven belasting aan de hand? In mijn ogen alleen de haast van de ruiter om erop te komen.