Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:50

Ik word er nou niet warm van. -O- Als ik heel eerlijk ben vind ik het paard ook echt niet mooi. Zal misschien ook wel gedeeltelijk spanning zijn, maar hoe ze aan z'n mond hangt... Echt ongeloofelijk.
Ik vond het er bij Parzival al niet lekker uitzien, maar bij dit paard is het alleen maar duidelijker dat ze ontzettend in zijn mond zit te rukken en te plukken.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 14-02-15 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:57

Het doet mij erg denken aan die dansende paarden in Mexico... Nee ik vind het zo meer een kunstje dan dressuursport...

quintusgl

Re: Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:11

Het erge is dat de jonge ruiters dit als voorbeeld zien....
Ik wordt er alleen maar verdrietig van als ik dit zie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:30

Ik heb er geen mening over simpelweg omdat ik niet weet waarom of waarvoor het gebruikt word.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:46

Ik heb het gevoel dat ik kijk naar een paard met hanetred, zoals hij in piaffe dat achterbeen richting zijn staart trekt en wijdbeens gaat. Valt natuurlijk ook meer op doordat dat been zwart is.
Ik ben er niet zo charmeert van, ik vind haar ook niet erg vriendelijk rijden maar dat is weer wat anders.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:55

Amiigo schreef:
Ja dat zou je zelf ook wel kunnen bedenken, ik ken iig g een goedgeurde dekhengst die op grand prix niveau getraind wordt die 24-7 met schuilstalletje buiten staat :') heeft geluk als die een (paar) uurtje buiten mag lopen. Het ene paard zuigt natuurlijk eerder lucht dan de ander, maar zoals menig dressuur paard gehouden word zouden het er eigenlijk meer mogen doen...
Wat die nu niet meer kan is simpel, als je naar een luchtzuigend paard kijkt zie je een spier in z'n hals aanspannen, die is er uit gehaald zodat die dat niet meer kan en dus ook geen lucht meer kan doorslikken/zuigen.

Het was een retorische vraag. En ook nog eens ironisch bedoeld. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:27

Ik kan me maarzo voorstellen dat dat rijtechnisch ook wel z'n voordelen heeft.
Maar hij was al geopereerd voor het verrichtingsonderzoek begrijp ik, dus hij was als 2,5/amper 3 jarige al een dermate fanatieke luchtzuiger? Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden eerlijk gezegd :x

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 06:52

Moderatoropmerking:
ik heb diverse offtopic berichten verwijderd. Nogmaals het dringende verzoek om uitsluitend over Adelinde en Aquido te blijven discussiëren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:03

anneliesdj schreef:
Maar hij was al geopereerd voor het verrichtingsonderzoek begrijp ik, dus hij was als 2,5/amper 3 jarige al een dermate fanatieke luchtzuiger? Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden eerlijk gezegd :x

Ik vraag me af of ze bij de 'grote fokkers binnen'en apart worden gehouden... Lijkt me dat ook dit paard gewoon in een kudde heeft gestaan.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:17

Ik vind hem qua bewegingsvorm (hakken richting de staart) wel wat op Parzival lijken. Blijkbaar past dat bij Adelinde. Ik vind zijn rechterachterbeen er niet fijn uitzien, het lijkt wel of dat arme paard kramp heeft. Ik vraag me af of ze haar zweepje ook rechts houdt om dat been 'erbij te houden'.

Verder vind ik hem ten opzichte van dat eerdere filmpje achteruit gegaan. Zijn achterbeen blijft in het tweede filmpje nog meer achter de massa. Daarnaast lijkt het of er heel veel gewicht op de voorbenen komt, doordat het achterbeen steeds een soort van los van de grond is. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik zie niet dat hij zijn gewicht draagt op het achterbeen. Hij laat misschien wel veel buiging zien, maar ik heb het idee dat hij van voor naar achter loopt.

Het ziet er uit als een zeer werkwillig en fijn te rijden paard. Helaas, zie je daardoor ook dat hij iedere pas Adelinde haar hand tegenkomt en dan knikt. Het ziet er niet uit alsof dit paard een dergelijke hand nodig heeft, maar goed ik doe Adelinde haar prestaties zelf niet na en ik heb respect voor haar doorzettingsvermogen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:23

Janine1990 schreef:
anneliesdj schreef:

Ik vraag me af of ze bij de 'grote fokkers binnen'en apart worden gehouden... Lijkt me dat ook dit paard gewoon in een kudde heeft gestaan.

Deze heeft ook gewoon in de kudde gestaan als jong paard. Hij is echter pas op 4 jarige leeftijd aangeboden.

Maar een paard dat zo erg luchtzuigt dat hij geopereerd moet worden. :( Ik zal er niet mee dekken.

Ik vind het geen fijn beeld om naar te kijken. Ik vind het er erg gespannen uitzien en dat achterbeen.... nee niet mijn ding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:30

NatasjavE schreef:
Deze heeft ook gewoon in de kudde gestaan als jong paard. Hij is echter pas op 4 jarige leeftijd aangeboden.

Maar een paard dat zo erg luchtzuigt dat hij geopereerd moet worden. :( Ik zal er niet mee dekken.

Ik vind het geen fijn beeld om naar te kijken. Ik vind het er erg gespannen uitzien en dat achterbeen.... nee niet mijn ding.

Dan ga ik ook meteen uit van groepsopfok in de winter. En als hij op vier jaar is aangeboden, zal hij dus vanaf zijn ruim derde op stal kunnen staan. Dan moet hij wel op hele korte termijn het luchtzuigen hebben ontwikkeld in enorme mate.

Gelukkig is het niet erfelijk. Maar het lijkt me dan niet dat het uit pure verveling meteen zo erg wordt. Wat kan dan aanleiding geven tot zulk extreem gedrag dat er geopereerd moet worden?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:33

Ik blijf het een lompe amazone vinden... zit niet mooi mee met het paard en is zeer stug in de hand

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:34

Janine1990 schreef:
Gelukkig is het niet erfelijk.

De aanleg om luchtzuiger te worden is dus wel erfelijk.
(en dan niet de handeling maar meer en eerder stress ervaren en daarop maagklachten ontwikkelen)

Van diverse hengsten is bekend dat ze echt veel meer luchtzuigers geven.

Ik zou er niet zo bewust mee fokken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:37

NatasjavE schreef:
Janine1990 schreef:

(en dan niet de handeling maar meer en eerder stress ervaren en daarop maagklachten ontwikkelen)

Aaah, I've been misinformed.. Thanks!

Maar ik zeg nu misschien iets geks hoor, zomaar een hersenspinsel...
Kan het een gebrek aan de juiste sociale eigenschappen zijn, waardoor ze in de kudde bijvoorbeeld stress gaan ervaren? Soort van autistische trekjes die niet goed samengaan met het vlucht- en kuddedier zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:40

Janine1990 schreef:
Maar ik zeg nu misschien iets geks hoor, zomaar een hersenspinsel...
Kan het een gebrek aan de juiste sociale eigenschappen zijn, waardoor ze in de kudde bijvoorbeeld stress gaan ervaren? Soort van autistische trekjes die niet goed samengaan met het vlucht- en kuddedier zijn?

Geen idee. Zou best kunnen.

Bij autistische kinderen kan je ook stereotyp gedrag waarnemen. Dus waarom niet.

Er is alleen geen onderzoek naar gedaan dus je kan niet zeggen dat het zo is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:43

NatasjavE schreef:
Janine1990 schreef:

Dat wou ik ook net zeggen.
Als hij als 4 jarige is aangeboden vind ik het nog extreem, als 3 jarige op stal en dan in een half jaar al zulk extreem luchtzuigen. Ik vraag me af wat de gedachte bij het kwpn was toen ze hem goedkeurden, is zoiets niet een reden om afgewezen te worden?

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:28

xxsalinaxx schreef:
Amiigo schreef:
En eerder zei je nog dat je niet in d'r bakkes gaat trekken? Wist Adelinde over die blessure(s)?

Dat ik jou een verontschulding soort van moet afleggen vind ik echt mega brutaal. Bemoei je dan met je zelf.

Maar ik heb gezegt dat ik niet de teugels korter neem omdat ik dan in der mond trek en dat niet wil.
Nee ze wist het niet over de blessures en ernstige ziekte geschiedenis je kan namelijk niet even gaan kletsen daar.

Maar als olympische ruiter moet je kunnen zien dat het niet de oplossing is, zien andere instructuers namelij ook.

Ik heb veel respect voor haar maar ik heb liever edward gal qua rijstijl, ontspannen en zacht.

Je teugels korter pakken betekent niet dat je je pony in de mond moet trekken??
Je hoort je teugels korter te pakken en handen naar voren te zetten. Daarbij kun je gewoon vriendelijk contact houden.

Vind het paard inderdaad raar doen met de achterhand. Beetje als een tuigpaard, haha.
Ik vind het wel veel gezeur op Adelinde.. tuurlijk zijn er ruiters waar je liever naar kijkt, maar ga pas oordelen als je zelf op dit niveau kunt rijden. Adelinde weet tenminste wat ze doet als ze op haar paard zit. Kan ik van menig amateurs niet zeggen. Reguliere wedstrijden zijn niet meer om van te genieten met dat getrek in de mond tegenwoordig. En daarbij denken de ruiters die dat doen dat ze hiermee iets denken te verbeteren in hun paard, wat nog het domste is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:29

Ruiters die in de huidige top hun voorbeelden zien...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:38

Je teugels korter pakken betekent niet dat je je pony in de mond moet trekken??
Je hoort je teugels korter te pakken en handen naar voren te zetten. Daarbij kun je gewoon vriendelijk contact houden.

Vind het paard inderdaad raar doen met de achterhand. Beetje als een tuigpaard, haha.
Ik vind het wel veel gezeur op Adelinde.. tuurlijk zijn er ruiters waar je liever naar kijkt, maar ga pas oordelen als je zelf op dit niveau kunt rijden. Adelinde weet tenminste wat ze doet als ze op haar paard zit. Kan ik van menig amateurs niet zeggen. Reguliere wedstrijden zijn niet meer om van te genieten met dat getrek in de mond tegenwoordig. En daarbij denken de ruiters die dat doen dat ze hiermee iets denken te verbeteren in hun paard, wat nog het domste is.[/quote]

sorry maar als ik dit als voorbeeld moet zien ? je ziet duidelijk dat er zwaar ingekomen word in de mond. Oke het kan druk geweest zijn logisch harde muziek enz enz. en nee ik heb mijn pony niet op dit niveau lopen. Maar imo moet de top wel een voorbeeld zijn voor iedereen. als dit de top is en ruiters zien dit als goed. word het van voor naar achter rijden alleen maar erger ;) en dat zou niet mogen

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:41

Ik vind het triest dat er nog mensen zijn die dit rijden goedkeuren en er zelfs voor klappen.
Buiten het getrek aan de voorkant kan het voor een paard nooit goed zijn om zo lang aan 1 stuk door te pasageren.
Arm paard!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:44

ik snap nooit zo goed waarom je pas mag oordelen als je zelf op dit 'niveau' rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:50

Kinke schreef:
ik snap nooit zo goed waarom je pas mag oordelen als je zelf op dit 'niveau' rijdt.

Dat is in mijn ogen ook gewoon een kul"argument". Dan maar omdraaien: je mag je als voorbeeldruiter achter de oren krabben als zelfs ruiters op basisniveau zien dat het niet goed is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:02

Bizzybijtje schreef:
Kinke schreef:

Dat is in mijn ogen ook gewoon een kul"argument". Dan maar omdraaien: je mag je als voorbeeldruiter achter de oren krabben als zelfs ruiters op basisniveau zien dat het niet goed is.

Inderdaad. Als ik op deze manier op dit niveau moet rijden pas ik. Misschien is dat ook wel de reden dat ik niet (meer) in de sport rijd.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:07

Kinke schreef:

Dat snap ik ook nooit. Omdat ik geen grand prix rijd mag ik geen mening over een manier van rijden daar in de ring hebben, omdat zij toevallig hun paard rond kunnen laten passageren en ik niet? :? Als een paard niet lekker loopt, grand prix of niet, mag ik daar gewoon wat van zeggen.