Mijn paard is een echt spring/dressuur paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:08

Tja ik ben degene die met dressuurpaarden op 'papier' rijdt. echte dressuurafstammelingen en hier ligt mijn ambitie ook. Maar daarom kan hij nog wel een sprongetje maken en proberen we iedere week een springlesje te doen. Ik ben geen natuurtalent maar dat hoeft niet!

Deeks93

Re: Mijn paard is een echt spring/dressuur paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:25

Ik reed een springpaard naar het M dressuur, springen ( 1 hindernis was leuk, maar een parcours was verongelukken)
Rijd nu een springpaard met verdienstelijk winst in de B dressuur en springen beginnen we net...
Eigenlijk is mijn principe, eerst L1 dressuur voordat we een B parcours in gaan...
Nou loopt ie in de B-dressuur zo goed ( continu 189+ en in de prijzen) dat ik nu wel begin met B parcoursen...

Heb ook een springpaard gehad wat beide heel leuk deed, en een dressuurpaard wat echt niet wou dressuren, maar alleen springen...

Ik ben van mening dat het niet alleen bij de ruiter tussen de oren zit, maar ook dat het karakter van het paard mee telt...

Nog een veel leuker voorbeeld:
Marinke jij hebt een bijzondere combi!! zelf vind je springen niet zo.. maar toch met en beetje hulp doe je het wel!
Een parcours kunnen we denk ik nog even op wachten...
Met veel training van jezelf, en een goede instelling van Dis, zijn jullie verder gekomen in de dressuur dan dat iedereen verwachtte toen je hem net had zegmaar... en nu ga je ook nog springen.... en hij doet dat ook nog best leuk! of te wel, zijn karakter werd gewoon super mee!! en het springen zit een klein beetje tussen je oren en dat wordt steeds minder...

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:39

Elk dressuur paard kan met een beetje trainen een B parcours springen en elk springpaard een Z dressuurproef. Of ze er geschikt voor zijn is een ander verhaal.

Ik vindt dat er momenteel ook TE veel dressuur of TE veel springgefokt wordt. Ze zouden meer combineren en dan niet alleen rijpaarden, scheut tuigerbloed is ook zeker niet verkeerd.

En qua lessen net zo, er zijn nog weinig combi lessen dat je dressuurt en springt. Het is allemaal of of. En dat vindt ik met name voor kinderen erg, die horen met allebei op te groeien als ze paardrijden. Ze hoeven echt niet in allebei uit te blinken.

Ik was met mijn springpaard Z dressuur, M sgw en L springen. En hij vond dressuur echt niks aan, maar deed gewoon braaf wat ik vroeg :D En het was echt geen bewegingswonder, totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:41

Ils_K schreef:
En qua lessen net zo, er zijn nog weinig combi lessen dat je dressuurt en springt. Het is allemaal of of. En dat vindt ik met name voor kinderen erg, die horen met allebei op te groeien als ze paardrijden. Ze hoeven echt niet in allebei uit te blinken.

Hier ben ik t niet helemaal mee eens :) Een gecombineerde spring-dressuurles lijkt me helemaal niks. Ik neem dressuurles om de dressuur te verbeteren en springles om het springen te verbeteren (en even wat anders te doen). Als ze dat ook nog is in gecombineerde lessen gaat gooien blijft er weinig afwisseling over ;)
Tuurlijk dressuur is de basis, ook voor springen, zeker zelfs! Maar met springen vraag en verwacht ik toch net wat andere kleine dingetjes van mijn paard. Ze hoeft bijvoorbeeld niet perfect met d'r koppie naar beneden te lopen, even is wat anders dan het netjes dressuur lopen. Voor paard ook wel is lekker even niet het mooie nette dressuur, en voor mij ook ;)
Dus nee, mij lijkt een gecombineerde les helemaal niks ;) Valt de het hele idee van 'afwisseling' weg in mijn ogen. Maar ook daarover zullen de meningen verschillen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 01:51

Wat ik jammer vind is dat je met de huidige springhengsten het toch steeds lastiger wordt om in de dressuurring mee te komen met de nafok. Noem mij eens een springhengst met voldoende maat en 3 goede gangen en een hals die er normaal op staat.

Sowieso vind ik dat ook een dressuurpaard een L parcours hoort te kunnen springen. Dat hadden ze nooit uit het verrichtingsonderzoek moeten schrappen. Het hoeven geen springwonders te zijn maar het zegt ook een boel over de instelling van zo'n hengst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:29

Anne_GTI schreef:
Wat ik jammer vind is dat je met de huidige springhengsten het toch steeds lastiger wordt om in de dressuurring mee te komen met de nafok. Noem mij eens een springhengst met voldoende maat en 3 goede gangen en een hals die er normaal op staat.

Sowieso vind ik dat ook een dressuurpaard een L parcours hoort te kunnen springen. Dat hadden ze nooit uit het verrichtingsonderzoek moeten schrappen. Het hoeven geen springwonders te zijn maar het zegt ook een boel over de instelling van zo'n hengst.

Helemaal eens, ik zoek een allrounder voor mijn merrie maar het is echt lastig.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:32

Zit het probleem van de meeste dressuurpaarden niet zozeer dat ze niet "kunnen" springen maar meer dat alles wat anders is dan een wit hekje eng is, en je daar absoluut niet voorwaarts heen moet galloperen?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:07

Anoniem schreef:
Ils_K schreef:

Hier ben ik t niet helemaal mee eens :) Een gecombineerde spring-dressuurles lijkt me helemaal niks. Ik neem dressuurles om de dressuur te verbeteren en springles om het springen te verbeteren (en even wat anders te doen). Als ze dat ook nog is in gecombineerde lessen gaat gooien blijft er weinig afwisseling over ;)
Tuurlijk dressuur is de basis, ook voor springen, zeker zelfs! Maar met springen vraag en verwacht ik toch net wat andere kleine dingetjes van mijn paard. Ze hoeft bijvoorbeeld niet perfect met d'r koppie naar beneden te lopen, even is wat anders dan het netjes dressuur lopen. Voor paard ook wel is lekker even niet het mooie nette dressuur, en voor mij ook ;)
Dus nee, mij lijkt een gecombineerde les helemaal niks ;) Valt de het hele idee van 'afwisseling' weg in mijn ogen. Maar ook daarover zullen de meningen verschillen ;)

Ik heb het dan met name over de kinderen met pony's. En snap je heel goed, en ben het daar ook wel mee eens. Gewoon lekker het niet nette dressuur en gewoon rond rijden.
En het is ook moeilijk om iemand te vinden die en goed dressuurles kan geven en ook nog goed springles kan geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:08

Elise_K schreef:
Zit het probleem van de meeste dressuurpaarden niet zozeer dat ze niet "kunnen" springen maar meer dat alles wat anders is dan een wit hekje eng is, en je daar absoluut niet voorwaarts heen moet galloperen?

En dat van de springruiters dat ze niet fatsoenlijk genoeg kunnen zitten om een proef door te komen?
Ofwel; zullen we de vooroordelen en veralgemeningen laten voor wat ze zijn? :)
Ieder z'n interesses. Ik heb een dressuurpony gehad, waar ik wanhopige pogingen mee gedaan heb om te springen (want ik sprong liever ) ook met verschillende lesgevers. Maar die deed het niet, enfin hij deed het wel, maar hoe. :')
Met die pony heb ik het dus maar bij cavaletti's gehouden. :D Ik geloof dus best dat er paarden zijn die niet geweldig goed zijn in springen, ze moeten er nl ook wel ietwat techniek voor hebben. Maar imo kan elk paard dressuren. Daarvoor moeten ze niet meer hebben dan 4 benen een rug en een hoofd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:34

Ils_K schreef:
Anoniem schreef:

Ik heb het dan met name over de kinderen met pony's. En snap je heel goed, en ben het daar ook wel mee eens. Gewoon lekker het niet nette dressuur en gewoon rond rijden.
En het is ook moeilijk om iemand te vinden die en goed dressuurles kan geven en ook nog goed springles kan geven.

Ja dat misschien wel, maar dat zou misschien meer iets leuks zijn voor op een manege? Gecombineerde lessen om kennis te maken ofzo :)

En opzich denk ik dat zo'n instructie wel te vinden moet zijn. Mijn dressuurjuf kan best een springlesje geven en mijn springjuf geeft ook dressuurlessen. Maar ook instructrices hebben zo hun voorkeur haha ;) Maar beid zouden ze t dus wel kunnen, al lijkt t me voor de instructie ook wel lastig, je kan niet echt even op één ding goed focussen. Met springen vinden toch de meeste ruiters het niet zo nodig dat paardlief 'aan de teugel' loopt, en om dan even een sprong te maken en vervolgens weer "perfect dressuurmatig" rond te rijden om daarna weeer te gaan springen lijkt mij persoonlijk ook best lastig, voor ruiter en juf/meester :P

Met een gecombineerde les denk ik dat je niet het beste uit je dressuur kan halen maar ook niet het beste uit je springen, snap je? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:20

Elise_K schreef:

Nee hoor, er zijn er ook die gewoon zo klungelig springen dat ze met de meest onbenullige sprongen gewoon mikado spelen. Of gewoon niét springen, er gewoon lomp doorbonken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:25

Vriendin van me heeft een paard wat volledig dressuur gefokt is. Toen ze hem kocht had hij nog nooit een balk van dichtbij gezien. Hij wist niet wat hij ermee moest. Kleine kruisjes van 30 cm was al moeilijk. Toch kwam hij elke keer met de oren naar voren weer om voor best aardig te springen maar de achterkant moest ook mee. Na een jaar kon hij eindelijk over lage oxers zonder de boel volledig af te breken. Een springwonder wordt het nooit maar ze blijft wel met hem springen. Hij wordt er heel los van in zijn lichaam en blijft lekker fris tussen de oren.

Qungo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:24

Hier een Gribaldi echt dressuur paard.

Hij kan wel springen 1 meter is echt de Max. Hij krijgt de techniek niet onder de knie. En bovendien heeft meneer er na een paar keer ook geen zin meer in. :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:51

Voor een groot deel volgens mij het gevolg van waar de ambities van de ruiter liggen.
Mijn paard is bijvoorbeeld nergens goed in, maar kan alles :D .
(we slaan de voltige even over, maar dat is dus mijn gebrek in ambitie in die discipline)
Waarom? Omdat ik alles uitprobeer en leuk vind en he!! hij blijkbaar ook en daarvoor zij ook!

Uiteraard zal het ene paard getalenteerder zijn in de ene dan in de andere discipline,
maar het een sluit het ander niet uit toch?

En ja ik ken ook in de diverse disciplines exemplaren die het echt nooit gaan doen.