Hulpteugels!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:24

De meeste endurance paarden zijn arabieren/dravers/engelse volbloeden. Die staan juist bekend om hun heetheid...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:25

Ik heb eerder een thiedeman hulpteugel gebruikt bij mij merrie.

In galop kon ze nog geen stabiliteit vinden en ging ze met t koppie omhoog door de bak scheuren..

De hulpteugel heeft haar echt geholpen de stabiliteit en juiste vorm van lopen te vinden.
Tanden en zadel was niks mis mee, natuurlijk eerst gecontroleerd :+

Het is maar net hoe je een hulpteugel gebruikt vind ik..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:05

Milkberry schreef:
De meeste endurance paarden zijn arabieren/dravers/engelse volbloeden. Die staan juist bekend om hun heetheid...

Maar anders 'heet' ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:48

Geryon schreef:
Endurance paarden hebben die heetheid niet.. Niet nodig. De kwestie waar ik het over heb, heeft ook helemaal niet met opvoeding te maken. Waarmee wel heb ik al uitgelegd. En daar blijf ik bij :)

Endurance paarden hebben die heetheid niet????? Nee, 90 km of meer in fiks tempo lopen stelt natuurlijk niets voor vergeleken bij een dressuur training ;)

Het heeft alles met opvoeding te maken, het "sport" bij paard wordt gebruikt als smoes. Ik ken vele hete paarden die heel prima opgevoed zijn en gewoon buiten kunnen rijden. Niet alleen endurance paarden, maar ook springpaarden en dressuurpaarden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:54

Geryon schreef:
Milkberry schreef:

Maar anders 'heet' ;)

Denk je nu werkelijk dat "sport" paarden een andere soort zijn ofzo? Het zijn aan het eind van de dag gewoon paarden.
Maar nogmaals, ik ken zat dressuurpaarden die hoog lopen, ook wat springpaarden, ken koersende dravers en endurance paarden, daarnaast nog een fikse berg paarden die niet uitgebracht worden in de sport, maar van vele verschillende soorten.

Wie wel buiten kan rijden en wie niet(op een normale manier) hangt niet aan het ras paard. Ken mensen met haflingers die niet normaal buiten kunnen rijden en dravers die voor een race al in het schuim staan die het wel kunnen.

Nogmaals, het "sport" stukje in paard gebruik je als smoes, dat terwijl je zou moeten richten op de mogelijkheden daarin.

Geryon

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:59

Hetgeen wat ik hierop te zeggen heb, staat al in m'n vorige berichten :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:18

Geryon schreef:
Hetgeen wat ik hierop te zeggen heb, staat al in m'n vorige berichten :)

Je enige argument is "sport" paarden die heet zouden zijn.
Als dan blijkt dat er vele "sport" paarden zijn die wel gewoon normaal buiten kunnen rijden blijf je gewoon zeggen, nee, ze zijn heet, dat kan niet.

Waarom denk je dat je dat niet met opvoeding op kan pakken? Waarom denk je dat je wel een keurige, beheerste en ontspannen dressuurproef kan rijden met een paard, maar datzelfde paard niet kan leren om buiten te rijden zonder dat je hele zware extra hulpmiddelen misbruikt die daar helemaal niet voor bedoeld zijn?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:12

Trainen voor een rustige buitenrit kan jaren duren. De mijne is nu 7 en op zich heel braaf en verkeersmak maar bomproef kan ik het ook weer niet noemen. Komt regelmatig op de weg maar kan over de fles raken van een ritselend regenpak van een fietser. Ik zou hiervoor zomaar een hulpteugel kunnen gebruiken. Maar met rust los je het altijd op. Wat me erg opvalt is dat veel mensen zulke grote paarden tegenwoordig hebben die ze als ze er naast staan al niet onder controle kunnen houden. Ik snap dan de keuze slofteugel wel maar ik vind het niet verstandig want het is geen wondermiddel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:45

Er is een mooi gezegde:
Je kunt beter 600gram hersenen proberen te beheersen dan 600 kilo spieren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:49

Jezelf niet overschatten en een beestje kiezen wat hij je past. 600kg vind ik te groot ik kies voor 400kg met veel hersenen :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:02

Mij maakt het niet uit. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:16

Je hebt een mooi profiel Simpelman! Eens met jouw tekst.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:32

Ik heb een draver waar ik geregeld mee buiten rij en waar ik de afgelopen jaren prima controle kon houden, merk ik dat zij de laatste tijd doorslaat in haar enthousiasme. Dan gaat het koppie omhoog, oortjes naar voren en gaat ze in de koersstand waarbij de rem vaak moeilijk te vinden is. Ik moet toegeven dat ik nu ook neig om een martingaal te gaan gebruiken. Ondanks dat ik al 20 jaar heb geleerd om het zonder hulpteugels te doen, vind ik dat ik ook aan veiligheid moet denken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:34

En wat verwacht je nu dan van ons?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:30

Altijd terug gaan naar het punt in de africhting waar het schort.
Ongeacht de leeftijd of het niveau van het paard.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:43

Ik verwacht niks, dacht dat je in een topic ervaringen kon delen over het onderwerp en wellicht advies kunt uitwisselen.
Ik ben nu vooral bezig om buiten veel overgangen te rijden en de rust te bewaren, maar wie weet dat een martingaal ondersteuning kan bieden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:18

Simpelman schreef:

En als je nou als ruiter onzeker bent en een stukje (schijn)veiligheid voelt als er een thiedeman omhangt? Onzekerheid breng je over op je paard, nog steeds geen hulpteugel eraan? En wat is dan de oplossing? Want je kunt met een instructrice gaan oefenen, maar op een bepaald moment moet je dan toch weer alleen..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:49

Science90 schreef:
Simpelman schreef:

En als je nou als ruiter onzeker bent en een stukje (schijn)veiligheid voelt als er een thiedeman omhangt? Onzekerheid breng je over op je paard, nog steeds geen hulpteugel eraan? En wat is dan de oplossing? Want je kunt met een instructrice gaan oefenen, maar op een bepaald moment moet je dan toch weer alleen..

Los dan de eigen onzekerheid op. Het is het probleem van het mens, niet van het paard. Zorg dat het gevoel van dingen niet onder controle hebben verdwijnt, train jezelf. Verander niet het paard, maar jezelf. Je wordt dan ook beter met het paard waardoor het minder snel misgaat en jij beter weet wat te doen als het toch mis lijkt te gaan.

Een goede instructeur geeft jou handvatten mee. Je hebt niets aan iemand die het wel met jouw paard kan, je hebt iemand nodig die jou kan helpen dit zelf te doen en daardoor helpt die onzekerheid te overwinnen. Dan ga je het ook echt zelf kunnen en vooral durven, ook als je alleen bent.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:05

Science90 schreef:
Simpelman schreef:

Kijk eens rond bij TTEAM.
Zij zijn bij uitstek bezig met jouw soort van problemen.

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:14

Heb een tijdje met een rekker gereden toen het allemaal even mis ging om zo meer controle te krijgen aangezien het paard te veel macht had. Uiteindelijk heeft de rekker het niet opgelost (was wel handig als extra hulp) maar de hulp van een nieuwe lesgever! :)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:22

Ik gebruik alleen een martigaal met buitenrijden en springen. Of als ik gewoon iets meer zekerheid wil dat hij in elk geval niet zijn kop omhoog kan gooien en er vandoor gaat.

Ik heb laatst voor het eert het hele voorhoofd gezien van een paard die er dus wel vandoor ging. Dat is echt schikken :(

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:30

Ik vind een goede martigaal niet verkeerd, mijn paard word tijdens buitenrijden zeer sterk dus ene ideale oplossing.

Andere hulpteugels moet je goed afstellen, want veel doet men te strak.
Dus wanneer het paard omhoog komt er dan lichte druk komt en je alleen nog maar hoeft te drijven er naar toe.

Passoa ben ik niet zo'n fan van.
FRA hulpteugel wel, leert ie goed om op eigen benen te lopen.
Bijzet touwtjes ook niet echt, daar kan eeen paard zo in gaan hangen.

Ik vind het bij longeren niet zo'n probleem om een hulpteugel te gebruiken, want daar leer het paard na te geven zonder een storende factor (de Ruiter).

Bij rijden vind ik hulpteugels gebrek aan rijvaardigheid. In het begin heeft het mij wel geholpen om meer te voelen. Maar het moet altijd zonder kunnen