Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hobbyhorse

Re: Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:53

Dit is iets van alle tijden vrees ik. :(

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:54

Naapienaap schreef:
Bij ons op stal rijd iemand die ergens anders een eigen pony heeft staan.

Maar dus ook nog:
-springt op manege pony's
-rijdt op de pony van een ander persoon bij ons op stal
-nog een bijrijd pony heeft op een andere stal
-op twee maneges fnrs proeven rijdt

en waarvan voor een van de andere bijrijdsterd van de pony bij ons op stal een verbod op het rijden van wedstrijden is op de betreffende pony, omdat dochterlief anders geen kans van winnen van de wisselbeker van de manege heeft (de andere bijrijdester rijdt namelijk altijd meer punten). Dus heeft moeders even geregeld dat de andere bijrijdster niet meer mee mag doen op deze pony.

Dan denk ik bij mezelf ... wat voor signalen geef jij aan je kind af... dit meisje is denk ik 12 jaar.

Goh lees het verhaal, denk direct dat komt mij bekent voor......
Ik denk ook wel te weten om wie het gaat.

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:04

Pas ook 2 meisjes van een jaar of 10 die hun A/B L2 dressuurproefjes minder goed hadden gereden dan de moeders hadden gehoopt. De moeders hebben de kindjes zo belachelijk zitten maken waar ze bij waren, dat ze daarna beide huilend op de pony zaten..
Dan heb ik toch veel meer geluk met mijn moeder :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:06

Bij mij andersom.Dochters die denken dat ze het beter weten langs de kant als ze naar mijn les meegaan.Mijn gebrek aan rijtalent is voor hun lachwekkend.Mijn dochters mogen alleen mee als ze de mond houden.Maar ik zie ze toch wel stiekem lachen, vooral bij de galop op mijn bejaarde hobbel manege pony.(waar ik erg gek mee ben).

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:09

Heb zelf vroeger ook gereden.Maar wel echt een manegeruiter was ik. Na een behoorlijke val op het strand durf ik niet meer.Nu rijdt mijn dochter ook, ook wedstrijdjes.
Geef haar wel eens wat tips maar ik ga toch echt niet staan tetteren aan de bakrand.
Paardrijden is vooral plezier hebben,en niet omdat moeders wil dat je punten scoort.
Ze is wel eens boos als het niet zo goed gaat als dat zij wil dat het gaat.
Maar het is ontspanning en plezier.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:26

Ik snap gewoon serieus niet waarom een kind van 10 zou ´moeten´ winnen.
Dat is toch triest...

En dan zeggen de ouders: anders koop ik voor niets dure spullen en is mijn zaterdag niets waard...jeetje zeg.

Toen ik tien was was ik bloedfanatiek, maar kon ook rustig een wedstrijd minder rijden en vooral lekker kletsen met vriendinnetjes en dan even in het zadel en dan voor verder kletsen en kattekwaad uithalen. Dat is toch veel belangrijker als winnen. 10 is nog helemaal niets..een ukkiepuk. Die moeten lekker genieten en als de topsport erin zit komt dat heus wel..dat zit dan toch wel in het bloed.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:32

Ik zit voor mijn zoon van 10 menig dag in de week in de sporthal. Hij is aardig op weg om topsporter te worden, dat zit er bij hem ook echt in qua fanatisme. Maar geen haar op mijn hoofd die vindt dat hij "dus" ook altijd maar top moet presteren omdat wij tijd, geld en moeite in hem steken. Dat is wat mij betreft inherent aan het ouderschap.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:41

echt niet meer normaal!

Ik weet niet of er iemand dit jaar op het NK pony's (30 augustus) is geweest, mijn moeder stond daar met haar vriendin te kijken bij de dressuur en aan de andere kant van de ring nog een paar moeders.er reed een meisje met een a-b pony, hardstikke dapper en netjes door de baan. in de springring, die er vlakbij lag, was er net een ereronde. de pony scrok, en ging al rennend en bokkend de ring uit... hardstikke sneu voor dat meisje, dan zien we aan de andere kant de moeders slap van het lachen en wijzend naar het huilende meisje met haar teleurgestelde moeder te kijken! Doe je toch niet! mn moeders vriendin is er heen gelopen en heeft er wat van gezegd. toen kreeg ze ook nog commentaar van "ach, waar bemoei je je mee"

Dit vond ik zó sneu! :(

en op wedstrijden zie ik het ook steeds vaker, vooral bij springen. bijvoorbeeld als iemand een nette foutloze ronde heeft gereden, mooie stijlpunten heeft, maar net 4e is van de 3 prijzen, dan wordt het kind alsnog afgebekt.

Ik kan hier echt niet tegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:34

Ik ben het ook wel tegengekomen.

Een moeder die zegt tegen een kind dat in de dressuur wegens maximale aantal winstpunten over moet naar de L: "je gaat niet L starten voordat je zeker weet dat je een winstpunt haalt!" Dat snap ik al niet. Waarom moet er per se een winstpunt gehaald worden? Is je best doen en leerzaam commentaar van de jury krijgen en jezelf verbeteren niet waar het om draait dan? En moeten kinderen niet gewoon leren dat je in het leven soms dingen moet proberen, ook als je niet zeker weet dat het lukt? En dat het dan knap is dat je het geprobeerd hebt? (Temeer omdat het een kind betrof dat terstond begint te brullen als ze een proef niet helemaal perfect gereden heeft)

Of laatst: een kind haalde een 181 punten op haar allereerste B-proef. "mam, ik heb 181 punten gehaald, is dat goed?" vroeg ze. "Nee!" zei mam. En meer zei mam niet.
Snoeihard vind ik dat.

Wat me opvalt: Bij ouders die zelf op hoog niveau rijden zie ik dat soort gedrag eigenlijk zelden. Het zijn vooral moeders die niet meer rijden / niet meer kunnen rijden of er zelf in het zadel niks van bakken.
Is dat bij de voorbeelden waar jullie aan denken ook zo?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:36

Nu je t zegt safina, je hebt n punt.

Toen ik nog lesgaf aan kinderen heb ik wel eens ouders die zich met de les bemoeiden weggestuurd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:41

Ja.. Van die zure, verbitterde moeders die zelf zijn 'mislukt' en nu alles op hun kind projecteren en willen dat zij wel succesvol worden. Eigenlijk snauwen ze zichzelf dan af, maar het kind is degene die de klappen moet opvangen.
Zielig.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:48

Ik vind het al erg om een proefje te moeten voorlezen.... sta ik al met klotsende oksels.
En ik durf echt niet meer op een paard maar vind ze helemaal geweldig.
Vind het heerlijk om dochterlief te helpen met poetsen of om in te vlechten.
Even genieten van de geur...
Maar daar houdt het mee op.
Zeg wel eens dat ze haar handen rechtop moet houden en haar uitgelegd waarom ze niet haar hele voet in de beugel moet doen.
Daar doet ze wat mee. Maar juf geeft les en mama kijkt langs de kant of in de kantine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:57

rien10 schreef:
Nu je t zegt safina, je hebt n punt.

Toen ik nog lesgaf aan kinderen heb ik wel eens ouders die zich met de les bemoeiden weggestuurd.

Heb ik ook wel eens een instructeur zien doen. Zo van "Luister eens even: ik sta hier les te geven, niet jij. Als je het zelf wilt doen ga je maar uit mijn les!"
Heerlijk! Zou ik graag vaker zien gebeuren. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 04:55

@Safina: Mijn dochter gaat dit weekend voor het eerst F2 rijden en mag dan ook een tijdje niet/ weinig starten omdat ze de galop nog niet genoeg beheerst en die zit in de F3. Ja, ze kan op wedstrijd en dan keihard op haar bek gaan door laatste te worden met slechte punten, maar dat is niet leuk en niet motiverend. Bovendien leert ze nu al wedstrijdmanagement. Eerst trainen tot je minstens op het gevraagde niveau zit en dan pas starten. Gaat het een keer niet fijn, dan is dat jammer. Maar ze hoeft zich niet een half jaar of langer het snot voor haar ogen te laten rijden en te denken dat ze er niks van bakt. Dan gewoon even lekker rustig aan doortrainen en heel af en toe starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 05:02

En over instructeurs, als ouders ken je je kind. Ik heb haar even op les gehad ergens anders, werd er niks anders gezegd dan 'sturen' ! Terwijl ze een uur lang zat te janken op een manegepony die in een hoekje stilstond en ze met geen mogelijkheid meer in beweging kreeg. Ja op een gegeven moment raak je dat ook zat hoor, ZEG dan HÓE!
Of andersom dat een instructeur zó lief is dat ze gewoon niets meer doet, af en toe mag er ook best gezegd En nu is het klaar met dat gepiep en gemeut, rijden met die knol want dit kun je best!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:43

Zie de voorbeelden van de betreffende ouders al voobij komen in dit topic.
Recht praten wat krom is :+

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:47

Onze oudste rijd ook een lijkt aanleg te hebben. Ze mag rijden en het moet niet. En natuurlijk vind mama het leuk als dochterlief het goed doet maar het gaat er meer om of ze het leuk vinden. De instructrice bij de manege waar wij rijden stuurt "voetbal"ouders naar de kantine. Ik geef haar groot gelijk, wie geeft er les.
Er zijn ook veel ouders die top of the bill pony's voor kind lief kopen en dan verwachten dat het kind het ook top doet. Onze dochter gaat ook zeker een pony krijgen als ze dat wil maar dan een heerlijke knuffel en super brave pony waar ze zelf alles mee kan doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:09

Toch begrijp ik wel dat mensen een goeie pony kopen. Want als je echt goed wil leren rijden is een super leer pony het beste. Dat werkt met volwassenen net zo. Ga maar eens een jaar lessen en rijden op een goed leerpaard bij een super instructeur. Dan leer je ook meer dan in jaren met die lieve, maar niet vooruit te branden knuffel in de groepsles. En hoe lekker is het om het gelijk goed te leren? Niet meer op latere leeftijd dingen te moeten afleren die niet goed zijn gegaan bij het leren rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:36

manie schreef:
Zie de voorbeelden van de betreffende ouders al voobij komen in dit topic.
Recht praten wat krom is :+

En jij bepaalt wat recht en krom is? Fijn leven is dat, wel veel verantwoordelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:00

Urielle schreef:
@Safina: Mijn dochter gaat dit weekend voor het eerst F2 rijden en mag dan ook een tijdje niet/ weinig starten omdat ze de galop nog niet genoeg beheerst en die zit in de F3. Ja, ze kan op wedstrijd en dan keihard op haar bek gaan door laatste te worden met slechte punten, maar dat is niet leuk en niet motiverend. Bovendien leert ze nu al wedstrijdmanagement. Eerst trainen tot je minstens op het gevraagde niveau zit en dan pas starten. Gaat het een keer niet fijn, dan is dat jammer. Maar ze hoeft zich niet een half jaar of langer het snot voor haar ogen te laten rijden en te denken dat ze er niks van bakt. Dan gewoon even lekker rustig aan doortrainen en heel af en toe starten.

Valt me op dat je op F3 niveau al over trainen en wedstrijdmanagement praat. En over "op je bek gaan." als je het niet haalt. En dat al als een kind 1 onderdeel van de proef nog niet volledig beheerst. :o

Even een mening ernaast zetten: "wedstrijdmanagement" is voor kinderen ook een kwestie van mentale ervaringen opdoen. Leren dat deelnemen belangrijker is dan winnen. Kinderen moeten leren dat er niets mis mee is als ze een keer laatste worden of iets niet halen. Iemand moet toch laatste worden? Als je het maar geprobeerd hebt en je beste beentje hebt voorgezet. Je bent niet raar als je laatste wordt of het niveau nog niet haalt. Zal ze in het latere leven ook wel eens gebeuren.

Als ze straks in haar eindexamen moet doen en het is na alle schoolonderzoeken maar de vraag of ze het gaat halen of niet, zeg je dan ook:"nou meid, stop er maar mee, want je haalt het misschien niet."? En als ze later ergens werkt en haar baas vraagt haar een moeilijke klus te doen, wil je dan dat ze tegen de baas zegt "ik weet niet of ik het kan, maar ik ga het wel proberen." Of heb je liever dat ze zegt: "ik betwijfel of ik dat kan, dus daar begin ik niet aan!" ?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:05

Ben ik het niet met je eens Salina. Met verliezen is niks mis, maar als je het sowieso al niet kan heeft het geen nut om hoger te starten. Als je wel alles beheerst en laatste wordt, dan is het jammer en de volgende keer beter. Jij gaat toch ook geen ZZ-licht starten als je een B-proef niet eens doorkomt? Waarom zou een kind dan wel boven haar kunnen moeten starten?

stella2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:10

Hier op de manege is ook een meisje van een jaar of 8 nou die moeder roept echt dingen als : Als je niet wint doen we dat mormel weg het kost me al zoveel geld. Nou ik heb echt medelijden met haar gelukkig zijn mijn ouders niet zo.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:15

Laatst zag ik het ook op wedstrijd, klein meisje van, ik denk een jaar of 8/9/10, 2 pony's die met de benen tegen de neus aan lopen, gave beestjes, meisje rijdt M2 maar dat was laag omdat ze ook met de andere pony 'al' is internationaal heeft gereden.

Toen de 2e pony werd ingereden ging hij gelijk in de longeerbak met bijzet, omdat hij anders te druk was, ik denk dat ze wel 20 minuten gelongeerd hebben.
De moeder onwijs fanatiek, dit moest beter, dat moest beter etc. En er was nog een jong meisje in de bak met een 'gewone' pony, die zich heel erg geïntimideerd voelde als het ware, want zij had een mooiere pony. Maar dit meisje had niet van die bloedfanatieke ouders en reed omdat ze het leuk vond. Ze reed wel een andere klasse maar ze moesten tegen elkaar vanwege weinig starts, meisje met de 'gewone' pony 1e, meisje met bloed fanatieke ouders 2e. Moeder boos natuurlijk, want als ze hoog wilt komen moet ze natuurlijk wel 1e worden! Ik dacht echt, het meisje is 9 (?) laat haar gewoon lekker tutten met die pony's en wedstrijd rijden als ze het zelf leuk vind. Ik stond er echt van te kijken!

Gelukkig zijn mijn ouders niet zo fanatiek, mn moeder zit ook in de paarden, en ja, ze vindt het leuk als ik een winstpunt rijd, maar als dat niet zo is; volgende keer beter.
(m'n vader weet trouwens he-le-maal niks van paarden, en die vindt alles wat ik doe goed, in m'n ouders ogen ben ik altijd 1e :P)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:22

Hmm ik ben ook een fanatieke moeder en geef m'n kinderen zelf les...
Ene is nu 7jr en rijdt met onze inmiddels 13jr A-pony (kleine B) en de andere is net 12 en rijd met onze nieuwe D-pony (die ikzelf bijrijdt ivm doorleren ,ze is een 5jr merrie met een top braaf karakter).
Als wij op wedstrijd gaan help ik gewoon met een dressuurproef rijdt de oudste altijd keurig in de houding (heeft ze niet van haar ouders :+ ) Wijs d'r wel eens op kleine puntjes wat ze niet moet vergeten omdat ze daarbij puntjes kan laten vallen.
De jongste moet gewoonweg leren haar teugels contact te houden omdat de kleine witte in de ring nog wel eens 90graden om wil draaien als ie iets hoort en 't niet kan zien. En hoekjes rijden.
Verder ben ik altijd super trots op ze dat ze het toch maar doen.
Met springen ben ik blij als de pony's gewoon heel 't parcour rondspringen.
De jongste vergeet zo wel eens door de start te rijden... :+
Tja dat kan gebeuren,gelukkig ben ik op wedstrijd niet vervelend op m'n kinderen en ze warderen me enorm dat ik ze help.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:24

Urielle schreef:
En over instructeurs, als ouders ken je je kind. Ik heb haar even op les gehad ergens anders, werd er niks anders gezegd dan 'sturen' ! Terwijl ze een uur lang zat te janken op een manegepony die in een hoekje stilstond en ze met geen mogelijkheid meer in beweging kreeg. Ja op een gegeven moment raak je dat ook zat hoor, ZEG dan HÓE!
Of andersom dat een instructeur zó lief is dat ze gewoon niets meer doet, af en toe mag er ook best gezegd En nu is het klaar met dat gepiep en gemeut, rijden met die knol want dit kun je best!

Dan zou ik je als instructeur toch aanspreken. Dit is echt not done. Als je vind dat je kind niet goed les krijgt, en dat kan ik me best voorstellen, dan ga je NA de les met de instructeur praten. Je gaat geen ondermijnende dingen roepen. Stel je voor dat er 8 ouders aan de kant gaan staan roepen dat het anders moet met hun kind. Mooie boel zou dat worden.