Opstappen

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:06

Ik zet mijn verzorgpony naast een hoge
Opstap en zwaai dan mijn been er overheen zonder eerst een voet in de beugel te zetten :) Pas als ik zit, doe ik mijn voeten in beide beugels

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 07:23

Kan zijn maar is moeilijk voor mij want ik ben klein

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 08:28

Mijn paard heeft graag dat ik ook afstijg met een krukje. :D
als ze er klaar mee is, parkeert ze me tot op de mm naast het krukje. Haha als jer er hier op kan, kan je er hier ook af.

In het begin vond ik afstappen zo eng, haha maar als zij het graag heeft. Ik luister goed naar mijn paard :D
http://m.youtube.com/watch?v=RObsS15r3Co

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 08:31

Goed idee

Nicky1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:17

Ik stap ook op met een krukje. Mijn paard (1,70 KWPN) was altijd lastig met opstappen dus ik durfde nooit op te stappen met een krukje. Sinds ik met een krukje ben begonnen staat ze gewoon helemaal stil! Dus ik denk dat ze het niet fijn vond dat zonder krukje op stapte.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:36

June2 schreef:
Kan zijn maar is moeilijk voor mij want ik ben klein

Dan moet je dus een hoge opstap zoeken of kopen/maken

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:47

Ik stap zonder krukje op, maar ik vraag wel altijd of er iemand wil tegenhangen. Op buitenrit stap ik zonder dat iemand tegenhangt op, maar ik rij niet heel vaak buiten (ik heb geen eigen paard). Pony (e-pony) waar ik vroeger op reed is toch 33 geworden, zonder rugproblemen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:06

nienke555 hoop dat je na dit topic toch gaat opstappen met een krukje. Nu je weet wat het allemaal doet met de rug van een pony of paard. Niemand wil zijn paardje of pony pijn doen wanneer het niet hoeft.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:12

het is niet schadelijk om gewoon zonder kruk op te stappen.
maar doe dit altijd wel aan de linkerkant.
je bent ook zeker niet zwaar.

galop9

het is wel beter om met kruk op te stappen

Es_ther

Ik stap altijd op met een krukje.
Eerste paar keer stond mijn paard mij uit te lachen.. Hij kende het niet dus voor hem even wennen, maar nu gaat het super.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:15

galop9 schreef:

Had je dat tegen mij? :)
Dinopino schreef:
nienke555 hoop dat je na dit topic toch gaat opstappen met een krukje. Nu je weet wat het allemaal doet met de rug van een pony of paard. Niemand wil zijn paardje of pony pijn doen wanneer het niet hoeft.

Ik rij op een manege, en ik wil wel met krukje opstappen, maar dan zeggen ze dat ik best zonder krukje kan opstappen. Maar ik wist idd niet dat het zo schadelijk is, goed dat dit topic er is :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:17

galop9 schreef:

Het is dus wel schadelijk om zonder kruk op te stappen, en al helemaal als je het alleen maar aan de linker kant doet :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:19

Er moet er 1 aan de 25 berichten komen MaydayParade :').

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:21

galop9 leuk dat je het zo geleerd hebt. Helaas is het niet helemaal waar. Het van de linkerkant opstappen is een oude gewoonte en stamt nog van vroeger af toen de kavalarie zwaarden droegen en daarom niet van rechts konden opstappen. Tegenwoordig rijden we niet meer met zwaarden dus kunnen we van beide kanten opstappen. Helaas kennen niet alle paarden dat dus kan je dat ook niet zomaar bij elk paard doen.

Opstappen vanaf de grond is zoals je hierboven kunt lezen wel pijnlijk voor het paard en niet goed.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:07

ben het eens met Dinopino

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:28

Ik zou willen dat de manege een krukje heeft om op te stappen. Ik kom amper op de Fries waar ik moet rijden. Zij is 1.60 en ik 1.63 met korte benen oftewel ik heb mijn stijgbeugel waaraan ik opstap al 2 of 3 gaatjes lager dan normaal. Zij laat trouwens wel merken mijn opstappen niet leuk te vinden, ze loopt altijd weg waardoor ik de helft van de tijd mijn poging moet staken omdat ik dan echt aan 1 kant blijf hangen. Geef mij eerlijk gezegd maar gewoon 1 van de haflingers.

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:38

Ik wist niet dat zonder krukje opstappen gevaarlijk is bedankt ga vanaf nu met krukje doen

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:56

Opstapje is altijd beter. Maar vanaf de grond kan ook prima!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:10

Oh het kan ook prima vanaf de grond. Het kan ook vanaf een ladder of vanuit een kuil. Dat was de vraag niet.
Voor je paard of pony is het beter dat je het met behulp van een opstap doet. ;-) Maar je hebt gelijk het kan ook vanaf de grond. Je kunt ook een aanloop nemen en erop springen. Er zijn heel veel opties om op een paard te komen.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:40

Ten 1e kan ik niet opstappen zonder krukje, Ten 2e is het niet goed voor de rug van het paard om op te stappen zonder krukje.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:06

Het is alleen beter wanneer de opstap hoog genoeg is dat je helemaal niet meer hoeft te hangen aan 1 kant. Dus been erover en je zit. Alle andere opstapjes en krukjes vind ik een weinig toegevoegde waarde hebben, vooral omdat het de ruiter ook totaal niet stimuleert om soepel en snel op te stappen. :n

Heel veel opstapjes die ik heb gezien zijn een kleine verhoging waarbij het voor de ruiter makkelijker word om zijn voet naar de beugel te bewegen. Vervolgens zet ie druk op de beugel en zwaait het andere been over de kont van het paard zodat deze komt te zitten. Dat zie je veel.. Imo dus weinig toevoeging behalve dat het voor de ruiter een stuk prettiger word.

Als ruiter kun je zoveel meer doen dan een krukje aanschaffen, leer je zelf een snelle en soepele manier van opstappen aan waarbij je je AFZET met het been op de grond en in een soepele beweging gaat zitten. Is ook zeker wel mogelijk... Het lang aan 1 kant hangen, of je optrekken aan het zadel, het geklungel wat veel ruiters laten zien, het steken in schouder / buik met voet etc. is inderdaad ook zeker NIET prettig voor je paard maar zijn allemaal al te voorkomen door op een goede manier op te stappen of een opstap te regelen die hoog genoeg is dat je zo kan gaan zitten. ;)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:10

Wij hadden een bok(geen echt paard dus :P ) van 2.10 staan met een springzadel er op en moesten vanaf de grond opstappen tot het netjes en soepel ging met twee handen aan de voorkant van de boom :+
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 16-02-15 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:39

Ik denk persoonlijk dat opstappen via een krukje toch echt beter is voor de paard, er wordt dan minder druk uitgeoefend op zijn rug dan wanneer je vanaf de grond opstapt.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:00

Ik denk zelf dat het niet zo heel fijn is voor het paard wanneer je aan een kant gaat hangen van het zadel. Zo wordt er toch erg aan je rug getrokken lijkt mij.
Zelf ga ik altijd op het krukje staan, zwaai mijn been eroverheen, ga zitten en doe dan pas mijn voeten in de beugels. Zo ga je nog steeds niet aan het paard hangen, ook al doe je dat met krukje.
Bij ons op de manege sta ik ook 'bekend' als het meisje die geen krukje gebruikt maar toch ook weer wel :')